7 основних проблем системи БПД окреслили у звіті: трансляція презентації
Поглиблення кризи у взаєминах держави та адвокатури в сфері надання безоплатної правничої допомоги, довготривале ігнорування позиції НААУ призвело до корінних змін, які характеризуються втратою системою БПД первинних орієнтирів на людину як найвищу цінність.
Про це йдеться у Звіті актуальних питань функціонування системи безоплатної правничої допомоги в Україні, який сьогодні, 19 березня, презентує Національна асоціація адвокатів України.
Документ, підготовлений Комітетом НААУ з питань БПД, демонструє причинно-наслідкові зв’язки, що визначають існування проблем в системі БПД та ефективні шляхи їх вирішення.
Серед основних проблем називаються:
1. Моніторинг якості надання БПД.
2. Розподіл та виконання доручень про надання БВПД.
3. Оплата послуг адвокатів.
4. Призначення адвоката для участі в окремій процесуальній дії.
5. Участь адвокатів у кримінальних провадженнях in absentia.
6. Ототожнення адвоката з клієнтом.
7. Припинення надання БВПД у зупинених кримінальних провадженнях.
Попри ініціативне партнерство, створення та апробацію власних (таких, на які не витрачаються кошти Державного бюджету) ресурсів адміністрування та сервісного забезпечення адвокатури, Національна асоціація адвокатів України була штучно позбавлена статусу партнера у реалізації державної політики в сфері надання БПД, а її інституційні потужності повністю ігноруються.
Зокрема, за відсутності будь-якої потреби у цьому та одночасно з існуванням робочих механізмів в адвокатурі, державою створено та профінансовано за кошти платників податків процедури відбору адвокатів, їх навчання, ведення їх реєстру, оцінки якості їх діяльності, ресурси комунікації з ними тощо, що реалізовується державною установою – Координаційним центром з надання правничої допомоги. При цьому якість роботи адвокатів оцінюється штатними працівниками державних органів або органів місцевого самоврядування, які часто не мають уявлення про особливості роботи адвоката.
НААУ системно говорить про те, що все це призводить до викривлення моделі функціонування інституту адвокатури і порушення прав адвокатів. Крім цього, кінцевим носієм тягаря всіх негативних змін є отримувач допомоги – той, для кого і на кого ця система мала працювати.
Крім цього, значна частина коштів, виділених на БПД, витрачається саме на адміністрування ресурсів і процедур, які адвокатура пропонувала реалізувати на користь отримувачів правничої допомоги без фінансування з Державного бюджету.
У звіті також відзначається, що конституційна та законодавчо визначена модель гарантування кожному права на професійну правничу допомогу включає в себе особливого виконавця організації її надання – адвокатуру. І саме адвокати, як особливі суб’єкти, що відповідають спеціально визначеним вимогам, та здійснювана ними діяльність з надання правничої допомоги, якість якої гарантується спеціальними процедурами та механізмами, є визначальними елементами означеної моделі забезпечення кожного саме професійною, а не будь-якою, правничою допомогою. В цьому контексті особливого значення набувають правові підстави та зміст діяльності центрів з надання БПД, адже фактично вони виконують не тільки адміністративні функції посередництва між іншими суб’єктами правовідносин щодо надання БПД (між отримувачами і надавачами БПД), але й значну частину предметних функцій.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Самоврядування
Змінено вимоги до скарг суддів на адвокатів
До судових рішень, ухвал, окремих ухвал або постанов, що подаються суддями до КДКА на дії адвокатів, не застосовуються вимоги, встановлені до заяви (скарги) щодо неналежної поведінки адвоката.
Законодавство
Чи варто обмежити дискрецію суду в питанні поновлення строків?
Оцінка поважності причин пропуску процесуального строку належить до виключної дискреції суду, що вирішує відповідне процесуальне питання. Наявність чи відсутність поважних причин для пропуску оцінюється сьогодні за внутрішнім переконанням суду.
ЄРАУ
В ЄРАУ відкрили емейли адвокатів
Інформацію про адресу електронної пошти адвокатів, розміщену в Єдиному реєстрі адвокатів України, відкрили для публічного доступу.
Самоврядування
Учасникам засідань ВКДКА дали доступ до матеріалів їхніх справ у…
Відтепер учасники дисциплінарних проваджень (скаржники та адвокати) мають можливість знайомитися з усіма матеріалами справи через захищене хмарне сховище ще до початку розгляду скарги у Вищій кваліфікаційно-дисциплінарній комісії адвокатури. Логін та пароль для доступу надаватиме секретаріат ВКДКА разом із запрошенням на засідання.
Захист військових
Посадовий оклад військовослужбовця: як визначається розмір
Посадовий оклад є одним з трьох основних видів грошового забезпечення військовослужбовця. Його розмір залежить від займаної посади і визначеного тарифного розряду.
Самоврядування
Спрощено вимоги до представництва у дисциплінарних провадженнях
Повноваження представника скаржника у дисциплінарному провадженні щодо адвоката можуть посвідчуватися ордером. Додавати до нього витяг із договору, у якому зазначати повноваження або обмеження прав на вчинення окремих дій, а також засвідчувати цей витяг підписом сторін договору більше не треба.
Cудова практика
Про співмірність витрат на правничу допомогу зі складністю справи…
Вирішуючи питання про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу, суд має пересвідчитись, що заявлені витрати є співмірними зі складністю провадження, а наданий адвокатом обсяг послуг і витрачений час відповідають критерію реальності таких витрат.
Законодавство
Електронний ордер пропонують закріпити на рівні закону
Ордер може бути згенерований у «Особистому кабінеті адвоката» на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України, та бути підписаний шляхом накладення електронного цифрового підпису адвоката.