Адміністративна відповідальність військовослужбовців за КУпАП
Військовослужбовці – особлива категорія осіб, професійна діяльність яких передбачає специфічне правове регулювання. Це пов’язане і з виконанням складних, небезпечних та важливих завдань оборони країни, суворою дисципліною, єдиноначальністю, посиленими соціальними гарантіями. Серед різноманіття аспектів правового статусу військовослужбовців наявні і особливості притягнення їх до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень.
Без адмінпротоколу
За змістом з ч. 1 ст. 15 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) військовослужбовці, військовозобов'язані та резервісти під час проходження зборів, а також особи рядового і начальницького складу несуть відповідальність за адміністративні правопорушення за дисциплінарним статутом.
Ст. 45 Дисциплінарного статуту Збройних сил України передбачає, що за вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених КУпАП.
Водночас, дія Дисциплінарного статуту розповсюджується не лише на військовослужбовців, а також і на цивільних осіб, якими є члени та командир добровольчого формування територіальних громад. Однак, не повсякчас, а лише під час участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони (ч. 3 ст. 3, абз. 2 ч. 3 ст. 9 Закону «Про основи національного спротиву»).
Отже, за адміністративні правопорушення військовослужбовці передусім несуть дисциплінарну, а не адміністративну відповідальність. Якщо військовий вчиняє правопорушення, передбачене нормами КУпАП, він притягається до відповідальності командиром без складення звичного адмінпротоколу. Але з цього правила є винятки, прямо передбачені КУпАП.
Перелік правопорушень, за якими військовослужбовці несуть адміністративну відповідальність на загальних підставах в порядку КУпАП, є вичерпним і містить правопорушення, які поділяються на загальні та спеціальні.
Їх об’єднує те, що при скоєнні адмінправопорушення до військовослужбовців не застосовуються положення Дисциплінарного статуту. Однак, у певних випадках, законодавець все одно відсилає до дисциплінарної відповідальності за Статутом, навіть в умовах регулювання КУпАП (але ці особливості ми розглянемо у наступній статті).
Загальні проступки
До загальних адмінправопорушень відповідно до ч.2 ст. 15 КУпАП відносяться:
- порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, санітарних норм, правил полювання, рибальства та охорони рибних запасів, митних правил, вчинення правопорушень, пов’язаних з корупцією;
- вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування у разі винесення термінового заборонного припису;
- порушення тиші в громадських місцях;
- неправомірне використання державного майна;
- незаконне зберігання спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації;
- невжиття заходів щодо окремої ухвали суду;
- ухилення від виконання законних вимог прокурора;
- порушення законодавства про державну таємницю;
- порушення порядку обліку, зберігання і використання документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію.
Особлива увага в законодавстві приділена корупційним діянням військовослужбовців. Посилання на порядок притягнення до відповідальності за їх вчинення саме за КУпАП визначено ст. 45 Дисциплінарного статуту. До того ж, корупційні правопорушення підлягають особливому контролю, що підтверджує зміст Інструкції з надання доповідей і донесень про події, кримінальні правопорушення, військові адміністративні правопорушення та адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, порушення військової дисципліни та їх облік у Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та Державній спеціальній службі транспорту, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 29.11.2018 №604.
Особливості притягнення
Можна виділити кілька особливостей притягнення військовослужбовців до адмінвідповідальності за загальні адмінправопорушення.
По-перше, в якості адмінсанкцій не може бути застосовано громадські роботи, виправні роботи, адміністративний арешт.
По-друге, існують додаткові правила щодо складання протоколу про адміністративне правопорушення.
Зазвичай, це роблять військові посадові особи. Наприклад, про правопорушення, вчинені військовослужбовцями, військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів, - частина п’ята статті 122, стаття 122-2, частина третя статті 123, стаття 124, а також про всі порушення правил дорожнього руху, вчинені особами (крім військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів), які керують транспортними засобами Збройних Сил України та інших військових формувань, протокол складатимуть посадові особи військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (п. 11 ч. 2 ст. 255 КУпАП). А про правопорушення, вчинені військовослужбовцями, військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів, а також працівниками Збройних Сил України під час виконання ними службових обов’язків, - стаття 44, частини друга і третя статті 123, статті 172-10 - 172-20, 173, 174, 178, 182, 184-1, 185 і 185-7 - посадові особи органів управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (п. 1 ч. 1 ст. 255 КУпАП).
Але залежно від виду правопорушення протокол можуть складати й інші посадові особи (ч. ч. 1, 2 статті 255 КУпАП).
Наприклад, у зв’язку з учиненням домашнього насильства за ст. 173-2 КУпАП або порушенням правил додержання тиші за ст. 182 КУпАП протокол складають уповноважені на те посадові особи органів Національної поліції. Порушення законодавства про державну таємницю за ст. 212-2 КУпАП або незаконне зберігання спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації за ст. 195-5 КупАП оформлюватимуть органи Служби безпеки України. А невжиття заходів щодо окремої ухвали суду за ст. 185-6 КупАП – секретар судового засідання, секретар суд.
При цьому командири взагалі не уповноважені складати протоколи.
По-третє, справи про адмінправопорушення розглядають не лише суд, а й інші суб’єкти залежно від виду правопорушення.
Так, військова інспекція безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (ст. 235-1):
а) розглядає справи про вчинені порушень правил дорожнього руху водіями військових транспортних засобів – військовослужбовцями, військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів; працівниками Збройних Сил України під час виконання ними службових обов’язків.
б) у разі вчинення правопорушень, передбачених частинами першою, четвертою і п’ятою статті 121, статтею 121-1, частинами першою, другою, третьою і четвертою статті 122, частиною першою статті 123, статтями 124-1 - 126, статтею 132-1 КУпАП самостійно накладає на винних осіб адміністративне стягнення лише у вигляді попередження, а також передає до суду протоколи про вчинення порушень, за які може бути накладено адміністративне стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом.
Органи державної санітарно-епідеміологічної служби розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням санітарних норм (стаття 42), а також про адміністративні правопорушення, передбачені частиною п’ятою статті 41, частиною другою статті 44-3, статтями 78, 80 - 83, 90-1, 95, 167, 168-1, 170 (коли вони є порушеннями санітарних норм), та статтею 188-11 цього Кодексу (ст. 236 КУпАП).
Органи рибоохорони розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням правил рибальства та охорони рибних запасів, передбачені статтею 50, частиною третьою статті 85, статтями 86-1, 91-2 і 188-5 цього Кодексу (ст. 240 КУпАП).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері мисливського господарства розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням правил ведення мисливського господарства і полювання, передбачені статтею 50, частиною першою статті 85, статтями 91-2 і 188-5 цього Кодексу (242 КУпАП).
Зі всіх загальних адмінпорушень згадана Інструкція № 604 застосовується лише щодо адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією та адміністративних правопорушень, передбачених ст.ст. 44, 173, 174, 178, 185 та 185-7 КУпАП. (незаконний обіг наркотиків, дрібне хуліганство, стрільба зі зброї у невстановлених місцях, вживання алкоголю в громадських місцях, злісна непокора, публічні заклики до невиконання вимог правоохоронних органів).
Спеціальні порушення
До спеціальних адмінправопорушень відносяться військові адміністративні правопорушення, передбачені главою 13-Б КУпАП:
- відмова від виконання законних вимог командира (начальника), ст. 172-10.
- самовільне залишення військової частини або місця служби, ст. 172-11.
- необережне знищення або пошкодження військового майна, ст. 172-12.
- зловживання військовою службовою особою владою або службовим становище, ст. 172-13.
- перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень, ст. 172-14.
- недбале ставлення до військової служби, ст. 172-15.
- бездіяльність військової влади, ст. 172-16.
- порушення правил несення бойового чергування, ст. 172-17.
- порушення правил несення прикордонної служби, ст. 172-18.
- порушення правил поводження зі зброєю, а також речовинами і предметами, що становлять підвищену небезпеку для оточення, ст. 172-19.
- розпивання алкогольних, слабоалкогольних напоїв або вживання наркотичних засобів, психотропних речовин чи їх аналогів, ст. 172-20.
Військовослужбовці несуть адміністративну відповідальність в загальному порядку відповідно до глави 13-Б цього Кодексу, за умови, якщо ці правопорушення не тягнуть за собою кримінальну відповідальність (ч. 4 ст. 15 КУпАП);
Можна виділити три особливості притягнення військовослужбовців до такої відповідальності.
По-перше, санкція передбачає лише такі види покарання, як штраф та арешт з утриманням на гауптвахті.
По-друге, протокол про адміністративне правопорушення складають лише:
- командири (начальники) військових частин (установ, закладів), п. 14 ч. 1 ст. 255 КУпАП;
- командири підрозділів, які уповноважені на те командирами (начальниками) військових частин (установ, закладів), п. 14 ч. 1 ст. 255 КУпАП;
- органи управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (посадові особи військової інспекції безпеки дорожнього руху ВСП не уповноважені складати протокол), п. 1 ч. 1 ст. 255 КУпАП;
- прокурор, п. 11 ч. 1 ст. 255 КУпАП.
По-третє, розгляд справи здійснюється лише районним місцевим судом протягом 1 доби (ст. 221, ч. 2 ст. 277 КУпАП);
Складання протоколів
Порядок складання протоколів за військовими адмінправопорушеннями та оформлення справи регламентується Інструкцією зі складання протоколів та оформлення матеріалів про військові адміністративні правопорушення, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 23.10.2021 № 329. А от збирання, узагальнення, аналіз та облік інформації про військові адміністративні правопорушення здійснюється відповідно до вимог Інструкції №604.
Протокол про правопорушення, передбачені статтями 172-10-172-20 КУпАП, складається:
- командиром (начальником) військової частини або уповноваженим ним командиром підрозділу у разі виявлення ним безпосередньо факту вчинення підлеглим військовослужбовцем військового адміністративного правопорушення або отримання інформації про вчинення такого правопорушення від інших осіб;
- уповноваженою посадовою особою органу військового управління, органу управління Служби правопорядку, органу управління ДССТ у разі виявлення нею безпосередньо факту вчинення військовослужбовцем військового адміністративного правопорушення або отримання інформації про вчинення такого правопорушення від інших осіб.
Уповноважена посадова особа складає протокол не пізніше 24 годин з моменту виявлення військовослужбовця, що вчинив військове адміністративне правопорушення, у двох примірниках, один з яких під розписку вручається йому.
У протоколі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, імена, по батькові (за наявності) особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативно-правовий акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, імена та по батькові (за наявності), адреси свідків, понятих і потерпілих (якщо вони є); пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. У разі відмови підписати протокол, присутність свідків не є необхідною ланкою, це засвідчується особою, уповноваженою на складення протоколу.
Насамкінець, звернемо ще раз увагу, що за загальними та спеціальними адмінправопорушеннями відповідальність настає не за Дисциплінарним статутом, а за КУпАП. Натомість, всі інші адмінправопорушення, вчинені військовослужбовцями тягнуть за собою не адміністративну, а дисциплінарну відповідальність в порядку Дисциплінарного статуту. Ці випадки ми розглянемо у наступному матеріалі.
Матеріал рубрики «Захист військових» підготовлений членом Центру координації волонтерської допомоги військовослужбовцям Національної асоціації адвокатів України Фархадом Гулієвим.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Законодавство
Особисте і сімейне життя засуджених: що змінить новий законопроект
На виконання рішення Конституційного Суду у справі щодо особистого і сімейного життя особи, засудженої до довічного позбавлення волі, механізм надання засудженим короткочасних виїздів за межі виправних та виховних колоній буде вдосконалений.
Захист військових
Адміністративна відповідальність військовослужбовців за КУпАП
Військовослужбовці – особлива категорія осіб, професійна діяльність яких передбачає специфічне правове регулювання. Це пов’язане і з виконанням складних, небезпечних та важливих завдань оборони країни, суворою дисципліною, єдиноначальністю, посиленими соціальними гарантіями. Серед різноманіття аспектів правового статусу військовослужбовців наявні і особливості притягнення їх до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень.
Дискусія
Виконавче провадження в «цифрі»: стан та перспективи обговорили на…
Діджиталізація виконавчого провадження передбачає повний перехід документообігу в електронний вигляд за допомогою електронних кабінетів в ЄСІКС. Для виконавців, сторін та їх представників це перш за все зручність, економія часу та ресурсів.
Cудова практика
Судову практику з трудових спорів у 2024 році зібрали у дайджесті
Переведення на роботу в іншу місцевість, зупинення дії трудового договору, зміна істотних умов праці, систематичне невиконання трудових обов’язків, звільнення за власним бажанням, скорочення, знищення виробничих потужностей, закінчення дії трудового контракту, допуск до роботи без оформлення трудових відносин…
Законодавство
Факт батьківства установлюватимуть в окремому провадженні - НААУ…
Статтю 315 (Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення) ЦПК пропонується доповнити нормою щодо встановлення факту батьківства відповідно до частини першої статті 130 Сімейного кодексу в порядку окремого провадження.
Привітання
Вітання з нагоди 12-ої річниці створення Національної асоціації…
Дорогі колеги!
Cудова практика
4 висновки ЄСПЛ у справі «Сергієнко проти України»
Україна має виплатити адвокату Олександру Сергієнку 15 тис. євро компенсації за порушення його прав з боку посадовців Національного антикорупційного бюро України під час розслідування справи проти його клієнта.
Підтримка
Стартує проект з підтримки ментального здоровʼя адвокатів
Національна асоціація адвокатів України за підтримки Міжнародної асоціації юристів (International Bar Association, IBA) започатковує новий проект «Підтримка ментального здоровʼя українських адвокатів під час війни».