"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Співробітництво громад через виконавчі органи може створити конфлікт компетенцій
Ідея розвитку співробітництва територіальних громад, запропонована у парламенті, в цілому є позитивною і заслуговує на підтримку. Водночас, низку механізмів треба доопрацювати.
Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування проаналізував проект Закону № 11412 від 17.07.2024 «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку співробітництва територіальних громад», який нещодавно Верховна Рада ухвалила за основу, та висловив до нього низку зауважень і пропозицій.
Документ був поданий групою народних депутатів з метою удосконалення порядку ініціювання, організації співробітництва територіальних громад, припинення співробітництва, спрощення процедур укладання та припинення договірних відносин.
Ним, зокрема, передбачені такі зміни до Закону «Про співробітництво територіальних громад»:
- уточнено визначення суб’єкта співробітництва та договору про співробітництво з урахуванням поєднання кількох форм співробітництва;
- встановлено нову форму співробітництва – утворення агломерації у порядку, встановленому окремим законом;
- розмежовано порядок ініціювання співробітництва залежно від його ініціатора;
- визначено особливості співробітництва в умовах дії режиму воєнного або надзвичайного стану;
- встановлено, що проведення громадського обговорення пропозиції співробітництва є правом сільського, селищного, міського голови та під час дії режиму воєнного чи надзвичайного стану може проводитися дистанційно;
- уточнено положення щодо моніторингу співробітництва та підстав припинення співробітництва.
Також законопроектом пропонується внести зміни до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», визначивши, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються не лише питання прийняття рішень щодо надання згоди на організацію співробітництва територіальних громад, а й щодо приєднання до співробітництва, суб’єктом якого є територіальна громада.
На думку комітету НААУ, загалом запропоновані зміни є позитивними та направленими на удосконалення правового регулювання співробітництва територіальних громад з урахуванням напрацьованого Україною практичного досвіду, а також особливостей реалізації відповідних муніципальних партнерств в умовах воєнного стану.
У цьому контексті вдалим і таким, що відповідає змісту цивільного законодавства та результатам реформи децентралізації, є зміна суб’єкта співробітництва, якими визнаються територіальні громади загалом. Позитивним є і закріплення нової форми співробітництва – агломерацій, із нормою про те, що особливості співробітництва територіальних громад у формі агломерацій мають визначатися окремим законом.
Однак є низка ініціатив, які потребують доопрацювання, вважають у комітеті НААУ.
Так, зокрема, проектом пропонується замінити можливість реалізації співробітництва через сільські, селищні та міські ради на будь-які органи місцевого самоврядування (зміни до ч. 1 ст. 3 Закону). Тобто передбачається розширити коло суб’єктів, через яких територіальні громади матимуть можливість здійснювати співробітництво, додавши право на реалізацію співробітництва не лише через представницькі органи (сільські, селищні, міські ради), а й через будь-які виконавчі органи самоврядування.
І хоча автори законодавчої ініціативи пояснюють, що такі новели зумовлені особливостями здійснення місцевого самоврядування в умовах воєнного стану, положення у проекті виписане таким чином, що зміни передбачаються на постійній основі.
Комітет НААУ відзначає, що така ініціатива не суперечить загальним підходам цивільного законодавства, зокрема ч. 1 ст. 172 Цивільного кодексу, згідно з якою територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов'язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом. Але, як випливає зі змісту наведеної норми, саме на закони покладається розмежування повноважень всередині органів місцевого самоврядування. У той же час проект не пропонує нових підходів для розмежування завдань та функцій між представницькими та виконавчими органами.
І це, на думку НААУ, може створити конфлікт компетенцій та призвести до виникнення конфлікту інтересів, у випадку якщо співробітництво буде здійснюватися безпосередньо через виконавчі органи. Адже згідно з чинною редакцією Закону, на виконавчі органи місцевого самоврядування покладається надання попередніх висновків стосовно відповідності інтересам та потребам територіальної громади пропозиції щодо ініціювання співробітництва (ч. 3 ст. 5) та оцінка відповідних ініціатив потребам територіальної громади (ч. 2 ст. 6). Тобто може виникнути ситуація, коли виконавчий орган, через який буде здійснюватися співробітництво, буде одночасно надавати висновки щодо відповідності майбутнього партнерства інтересам громади.
Повністю зауваження і пропозиції до проекту №11412 можна переглянути за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Регіони
У лабораторії адвокатури досліджували історію професійної етики
Робота нещодавно відкритої у Національному університеті «Запорізька Політехніка» навчально-наукової лабораторії адвокатської діяльності розпочалася з лекції керівниці Центру досліджень адвокатури і права НААУ Ірини Василик.
Самоврядування
Марина Ставнійчук: НААУ - це єдина професійна організація, а не…
Унітарна держава вимагає єдиних стандартів доступу до професії та дисциплінарної відповідальності, тому Національна асоціація адвокатів України діє як професійна організація. Звинувачення у монополії є хибними, бо громадські об'єднання не можуть підмінювати професійне самоврядування.
Законодавство
НААУ попередила про ризики неузгоджених змін щодо недієздатних…
Національна асоціація адвокатів України підтримує ідею посилення гарантій для осіб, визнаних судом недієздатними, однак застерігає від ухвалення неузгоджених між собою змін. Для забезпечення реального, а не декларативного захисту прав необхідний системний перегляд норм ЦК та ЦПК.
Анонс
Психолог навчить адвокатів боротися з прокрастинацією
Війна, постійні тривоги, нестабільність, високий рівень професійного та емоційного навантаження стають серйозними викликами для адвокатів. На цьому фоні розвивається прокрастинація — схильність відкладати справи на потім.
Гарантії діяльності
Незаконна мобілізація адвоката: НААУ домоглася відкриття…
У справі про побиття закарпатського адвоката, скасування його відстрочки та силову мобілізацію Печерський районний суд міста Києва зобовʼязав Офіс Генерального прокурора невідкладно внести відомості до ЄРДР і розпочати кримінальне провадження.
Анонс
Молоді юристи можуть позмагатися за звання кращих у професії
Триває прийом анкет на Всеукраїнський щорічний конкурс «Молодий правник року», який уже понад десятиліття відзначає найактивніших представників нового покоління юристів.
Гарантії діяльності
РАУ звернеться з проханням створити в усіх ТЦК кімнати для роботи…
Рада адвокатів України звернеться до Генерального штабу Збройних Сил та Міністерства оборони з вимогою облаштувати у всіх територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки окремі приміщення для роботи адвокатів.
ЄРАУ
РАУ доручила регіонам усунути прогалини в ЄРАУ: 4,2 тисячі профілів…
У Єдиному реєстрі адвокатів України зафіксовано 4,2 тисячі профілів без зазначення електронної адреси. Це критично ускладнює оперативну комунікацію між адвокатами, органами адвокатського самоврядування та Вищою школою адвокатури.