"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Співробітництво громад через виконавчі органи може створити конфлікт компетенцій

Ідея розвитку співробітництва територіальних громад, запропонована у парламенті, в цілому є позитивною і заслуговує на підтримку. Водночас, низку механізмів треба доопрацювати.
Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування проаналізував проект Закону № 11412 від 17.07.2024 «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку співробітництва територіальних громад», який нещодавно Верховна Рада ухвалила за основу, та висловив до нього низку зауважень і пропозицій.
Документ був поданий групою народних депутатів з метою удосконалення порядку ініціювання, організації співробітництва територіальних громад, припинення співробітництва, спрощення процедур укладання та припинення договірних відносин.
Ним, зокрема, передбачені такі зміни до Закону «Про співробітництво територіальних громад»:
- уточнено визначення суб’єкта співробітництва та договору про співробітництво з урахуванням поєднання кількох форм співробітництва;
- встановлено нову форму співробітництва – утворення агломерації у порядку, встановленому окремим законом;
- розмежовано порядок ініціювання співробітництва залежно від його ініціатора;
- визначено особливості співробітництва в умовах дії режиму воєнного або надзвичайного стану;
- встановлено, що проведення громадського обговорення пропозиції співробітництва є правом сільського, селищного, міського голови та під час дії режиму воєнного чи надзвичайного стану може проводитися дистанційно;
- уточнено положення щодо моніторингу співробітництва та підстав припинення співробітництва.
Також законопроектом пропонується внести зміни до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», визначивши, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються не лише питання прийняття рішень щодо надання згоди на організацію співробітництва територіальних громад, а й щодо приєднання до співробітництва, суб’єктом якого є територіальна громада.
На думку комітету НААУ, загалом запропоновані зміни є позитивними та направленими на удосконалення правового регулювання співробітництва територіальних громад з урахуванням напрацьованого Україною практичного досвіду, а також особливостей реалізації відповідних муніципальних партнерств в умовах воєнного стану.
У цьому контексті вдалим і таким, що відповідає змісту цивільного законодавства та результатам реформи децентралізації, є зміна суб’єкта співробітництва, якими визнаються територіальні громади загалом. Позитивним є і закріплення нової форми співробітництва – агломерацій, із нормою про те, що особливості співробітництва територіальних громад у формі агломерацій мають визначатися окремим законом.
Однак є низка ініціатив, які потребують доопрацювання, вважають у комітеті НААУ.
Так, зокрема, проектом пропонується замінити можливість реалізації співробітництва через сільські, селищні та міські ради на будь-які органи місцевого самоврядування (зміни до ч. 1 ст. 3 Закону). Тобто передбачається розширити коло суб’єктів, через яких територіальні громади матимуть можливість здійснювати співробітництво, додавши право на реалізацію співробітництва не лише через представницькі органи (сільські, селищні, міські ради), а й через будь-які виконавчі органи самоврядування.
І хоча автори законодавчої ініціативи пояснюють, що такі новели зумовлені особливостями здійснення місцевого самоврядування в умовах воєнного стану, положення у проекті виписане таким чином, що зміни передбачаються на постійній основі.
Комітет НААУ відзначає, що така ініціатива не суперечить загальним підходам цивільного законодавства, зокрема ч. 1 ст. 172 Цивільного кодексу, згідно з якою територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов'язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом. Але, як випливає зі змісту наведеної норми, саме на закони покладається розмежування повноважень всередині органів місцевого самоврядування. У той же час проект не пропонує нових підходів для розмежування завдань та функцій між представницькими та виконавчими органами.
І це, на думку НААУ, може створити конфлікт компетенцій та призвести до виникнення конфлікту інтересів, у випадку якщо співробітництво буде здійснюватися безпосередньо через виконавчі органи. Адже згідно з чинною редакцією Закону, на виконавчі органи місцевого самоврядування покладається надання попередніх висновків стосовно відповідності інтересам та потребам територіальної громади пропозиції щодо ініціювання співробітництва (ч. 3 ст. 5) та оцінка відповідних ініціатив потребам територіальної громади (ч. 2 ст. 6). Тобто може виникнути ситуація, коли виконавчий орган, через який буде здійснюватися співробітництво, буде одночасно надавати висновки щодо відповідності майбутнього партнерства інтересам громади.
Повністю зауваження і пропозиції до проекту №11412 можна переглянути за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Cудова практика
Судову практику у сфері містобудування за 2025 рік виклали у…
Останні ключові позиції Верховного Суду щодо ДАБК, будівельного паспорту, містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, дозволу на виконання будівельних робіт, прийняття в експлуатацію обʼєктів будівництва та самочинного будівництва проаналізували у НААУ.

Cудова практика
Чи порушує мобілізація адвоката право людини на захист, - висновок…
Положеннями ст. 335 КПК передбачено зупинення судового провадження лише у випадках, коли для проходження військової служби під час мобілізації був призваний обвинувачений. Однак це положення не поширюється на мобілізацію захисника.

Дискусія
Пошук моделі виборів для повоєнної України: висновки круглого столу
Реформування виборчої системи України є надзвичайно актуальним у контексті майбутніх поствоєнних виборів. Зокрема, реалізації виборчого права має сприяти вдосконалення системи голосування. Але сьогодні Україна стикається з численними викликами.

Cудова практика
Негаторний позов: про що свідчить судова практика ВС
Поки особа є власником майна, вона не може бути обмежена у праві звернутися до суду з негаторним позовом, який може бути пред'явлений упродовж всього часу тривання правопорушення.

Дискусія
Погони не личать мантії: моделі відновлення військових судів…
У Комітеті ВР з питань правової політики провели робочу нараду з обговорення проектів законів, які передбачають створення та функціонування в Україні на постійній основі військових судів. Інститут адвокатури представив свої застереження щодо такої ініціативи.

Навчання
У Івано-Франківську адвокатів навчали мистецтву красномовства
Риторика відіграє надзвичайно важливу роль у професійній діяльності адвоката. Вміння чітко, переконливо та ефективно доносити свою позицію є ключем до успіху в суді, під час переговорів та у спілкуванні з клієнтами.

Законодавство
Уточнення щодо впливу боргів за аліментами на поділ майна є зайвим, -…
Ухилення від виконання прямих батьківських обов’язків з утримання дитини, а саме наявність заборгованості за аліментами, є підставою для відступлення від засад рівності часток подружжя відповідно до Сімейного кодексу.

Дискусія
Бойовий імунітет: хто і як має оцінювати рішення командира?
Захист військових, які діють в умовах крайньої небезпеки та стресу, потребує чіткого правового регулювання. Особливого значення в умовах повномасштабної збройної агресії набуває питання притягнення захисників до кримінальної відповідальності за прийняті бойові рішення.