Співробітництво громад через виконавчі органи може створити конфлікт компетенцій
Ідея розвитку співробітництва територіальних громад, запропонована у парламенті, в цілому є позитивною і заслуговує на підтримку. Водночас, низку механізмів треба доопрацювати.
Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування проаналізував проект Закону № 11412 від 17.07.2024 «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку співробітництва територіальних громад», який нещодавно Верховна Рада ухвалила за основу, та висловив до нього низку зауважень і пропозицій.
Документ був поданий групою народних депутатів з метою удосконалення порядку ініціювання, організації співробітництва територіальних громад, припинення співробітництва, спрощення процедур укладання та припинення договірних відносин.
Ним, зокрема, передбачені такі зміни до Закону «Про співробітництво територіальних громад»:
- уточнено визначення суб’єкта співробітництва та договору про співробітництво з урахуванням поєднання кількох форм співробітництва;
- встановлено нову форму співробітництва – утворення агломерації у порядку, встановленому окремим законом;
- розмежовано порядок ініціювання співробітництва залежно від його ініціатора;
- визначено особливості співробітництва в умовах дії режиму воєнного або надзвичайного стану;
- встановлено, що проведення громадського обговорення пропозиції співробітництва є правом сільського, селищного, міського голови та під час дії режиму воєнного чи надзвичайного стану може проводитися дистанційно;
- уточнено положення щодо моніторингу співробітництва та підстав припинення співробітництва.
Також законопроектом пропонується внести зміни до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», визначивши, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються не лише питання прийняття рішень щодо надання згоди на організацію співробітництва територіальних громад, а й щодо приєднання до співробітництва, суб’єктом якого є територіальна громада.
На думку комітету НААУ, загалом запропоновані зміни є позитивними та направленими на удосконалення правового регулювання співробітництва територіальних громад з урахуванням напрацьованого Україною практичного досвіду, а також особливостей реалізації відповідних муніципальних партнерств в умовах воєнного стану.
У цьому контексті вдалим і таким, що відповідає змісту цивільного законодавства та результатам реформи децентралізації, є зміна суб’єкта співробітництва, якими визнаються територіальні громади загалом. Позитивним є і закріплення нової форми співробітництва – агломерацій, із нормою про те, що особливості співробітництва територіальних громад у формі агломерацій мають визначатися окремим законом.
Однак є низка ініціатив, які потребують доопрацювання, вважають у комітеті НААУ.
Так, зокрема, проектом пропонується замінити можливість реалізації співробітництва через сільські, селищні та міські ради на будь-які органи місцевого самоврядування (зміни до ч. 1 ст. 3 Закону). Тобто передбачається розширити коло суб’єктів, через яких територіальні громади матимуть можливість здійснювати співробітництво, додавши право на реалізацію співробітництва не лише через представницькі органи (сільські, селищні, міські ради), а й через будь-які виконавчі органи самоврядування.
І хоча автори законодавчої ініціативи пояснюють, що такі новели зумовлені особливостями здійснення місцевого самоврядування в умовах воєнного стану, положення у проекті виписане таким чином, що зміни передбачаються на постійній основі.
Комітет НААУ відзначає, що така ініціатива не суперечить загальним підходам цивільного законодавства, зокрема ч. 1 ст. 172 Цивільного кодексу, згідно з якою територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов'язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом. Але, як випливає зі змісту наведеної норми, саме на закони покладається розмежування повноважень всередині органів місцевого самоврядування. У той же час проект не пропонує нових підходів для розмежування завдань та функцій між представницькими та виконавчими органами.
І це, на думку НААУ, може створити конфлікт компетенцій та призвести до виникнення конфлікту інтересів, у випадку якщо співробітництво буде здійснюватися безпосередньо через виконавчі органи. Адже згідно з чинною редакцією Закону, на виконавчі органи місцевого самоврядування покладається надання попередніх висновків стосовно відповідності інтересам та потребам територіальної громади пропозиції щодо ініціювання співробітництва (ч. 3 ст. 5) та оцінка відповідних ініціатив потребам територіальної громади (ч. 2 ст. 6). Тобто може виникнути ситуація, коли виконавчий орган, через який буде здійснюватися співробітництво, буде одночасно надавати висновки щодо відповідності майбутнього партнерства інтересам громади.
Повністю зауваження і пропозиції до проекту №11412 можна переглянути за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Захист військових
Надбавка за особливості проходження служби: правила виплати,…
До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців належить у тому числі винагорода за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду).
Законодавство
Чому заперечення проти відкриття апеляційного провадження не…
Аби підвищити ефективність процесу, Верховній Раді пропонують наділити учасників цивільних та адміністративних справ правом подавати заперечення проти відкриття апеляційного провадження до його відкриття. Але така ініціатива не матиме практичного значення.
Законодавство
Співробітництво громад через виконавчі органи може створити…
Ідея розвитку співробітництва територіальних громад, запропонована у парламенті, в цілому є позитивною і заслуговує на підтримку. Водночас, низку механізмів треба доопрацювати.
Самоврядування
Члени ВКДКА не зможуть утримуватися під час голосування
Відповідно до Регламенту Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, рішення ВКДКА приймається відкритим голосуванням. До останнього засідання члени комісії могли голосувати «за», «проти» та «утримався».
Законодавство
Компенсація за знищену нерухомість: процедуру поновлення розгляду…
Якщо через бойові дії, терористичні акти чи диверсії, спричинені збройною агресією РФ, ваша квартира чи будинок були знищені, ви можете розраховувати на компенсацію. Відповідні питання розглядає спеціальна комісія при місцевій владі. У деяких випадках розгляд заяви можуть зупинити.
Самоврядування
Змінено вимоги до скарг суддів на адвокатів
До судових рішень, ухвал, окремих ухвал або постанов, що подаються суддями до КДКА на дії адвокатів, не застосовуються вимоги, встановлені до заяви (скарги) щодо неналежної поведінки адвоката.
Законодавство
Чи варто обмежити дискрецію суду в питанні поновлення строків?
Оцінка поважності причин пропуску процесуального строку належить до виключної дискреції суду, що вирішує відповідне процесуальне питання. Наявність чи відсутність поважних причин для пропуску оцінюється сьогодні за внутрішнім переконанням суду.
ЄРАУ
В ЄРАУ відкрили емейли адвокатів
Інформацію про адресу електронної пошти адвокатів, розміщену в Єдиному реєстрі адвокатів України, відкрили для публічного доступу.