"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Підвищення податку на прибуток банків: у НААУ запропонували альтернативи
Повторне запровадження 50% ставки та заборона врахування збитків для банків порушують принцип стабільності й рівності оподаткування, створюють ризики неконституційності та загрожують фінансовій стабільності й кредитуванню економіки.
Про такі недоліки проекту Закону № 14097 від 01.10.2025 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування банків податком на прибуток підприємств у 2026 році» попередив Комітет НААУ з питань митного та податкового права.
Документом пропонується встановити для банків ставку податку на прибуток 50 % у 2026 році з одночасною забороною врахування збитків минулих періодів. Це буде третім застосуванням екстраординарної 50 % ставки протягом 2023 – 2026 років (після 2023 та 2024 років), з поверненням до базової 25 % у 2025 році.
В умовах повномасштабної війни необхідність додаткових 30 млрд грн бюджетних надходжень для фінансування оборони (як це прогнозують автори законодавчої ініціативи) є беззаперечною.
Проте, на думку комітету НААУ, вибір конкретного фіскального інструменту має оцінюватися не лише за критерієм швидкості залучення коштів, але й за його впливом на правову визначеність, фінансову стабільність та довгострокову економічну спроможність держави.
Адвокати застерегли, що проектом порушується принцип стабільності податкового законодавства. Конституційний Суд у рішенні № 3-р(ІІ) від 21.01.2025 встановив, що законодавець має знайти належний баланс між частою зміною закону і визначеністю податкових норм для платників. Застосування 50 % ставки у 2023 році НБУ підтримав як «разовий винятковий крок». Повторення у 2024 році вже викликало занепокоєння. Третє застосування у 2026 році демонструє, що виняток перетворюється на системну практику, руйнуючи фундаментальну засаду правової визначеності.
І сьогодні Нацбанк виступає категорично проти законопроекту, характеризуючи його як «небезпечну ініціативу». Позиція регулятора ґрунтується на конкретних ризиках для банківської системи та економіки загалом.
За результатами вивчення законодавчої ініціативи у НААУ пропонують два можливих сценарії:
1) відхилення проекту та створення робочої групи за участі Міністерства фінансів, НБУ, профільного комітету Верховної Ради та банківської спільноти для розроблення збалансованого механізму. Альтернативами можуть бути: прогресивна шкала оподаткування банків (18 – 50 % залежно від обсягу прибутку, що захистить малі банки та справедливіше розподілить навантаження), стимулювання ОВДП-розміщень через зниження ставок депсертифікатів НБУ, обов’язкові дивіденди державних банків та посилення боротьби з ухиленням від оподаткування в інших секторах. Поєднання цих інструментів, на думку адвокатів, може забезпечити значно більший обсяг фінансування з меншими ризиками для фінансової стабільності;
2) модифікація проекту: встановлення гарантії незастосування підвищеної ставки у 2027 році для відновлення передбачуваності, диференціацію оподаткування за джерелами прибутку (вища ставка на прибутки від ОВДП та депсертифікатів, нижча – на прибутки від кредитування реального сектору для стимулювання переорієнтації банків на кредитування економіки) та запровадження податкових знижок для банків, що збільшують кредитування малого та середнього бізнесу.
При цьому, на думку НААУ, критично важливо дотриматися принципу стабільності, ухваливши будь-які зміни до податкового законодавства на 2027 рік не пізніше середини 2026 року відповідно до вимог Податкового кодексу, щоб надати бізнесу прогнозованість.
А ухвалення закону в запропонованій редакції його проекту створить хвилю конституційних та податкових спорів, обмежить кредитування економіки та підірве довіру інвесторів до стабільності української правової системи саме в період, коли країна потребує максимальної мобілізації внутрішніх та зовнішніх ресурсів для відновлення.
Повністю зауваження та пропозиції до проекту Закону №14097 можна переглянути за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Законодавство
Недопустимість доказу через брак його ідентифікації у протоколі: чи…
Кримінальний процесуальний кодекс уже зобовʼязує фіксувати в протоколі обшуку відомості про вилучені речі. Достатність ідентифікаційних ознак у кожному випадку має оцінювати суд, вирішуючи питання про допустимість доказів у конкретній справі.
Захист військових
Усі курси ВША для ветеранів, що поновлюють адвокатську діяльність,…
Рада адвокатів України звільнила адвокатів-ветеранів ЗСУ, які відновлюють діяльність після її зупинення на рік і більше через виконання обов’язку захисту держави, від оплати курсів з підвищення професійного рівня, що проводить Вища школа адвокатури. Пільга діє протягом року з дати поновлення права на професію.
Етика
Результати НСРД не можна використовувати у дисциплінарках проти…
Матеріали негласних слідчих (розшукових) дій, отримані шляхом втручання у приватне спілкування, не можуть передаватися й використовуватися в дисциплінарних провадженнях щодо адвокатів. Адже КПК не дозволяє слідчому чи прокурору використовувати їх поза межами кримінального процесу.
ЄРАУ
Доступ до контактів адвокатів у ЄРАУ відновлено
Рада адвокатів України відкрила для публічного доступу дані Єдиного реєстру адвокатів України, які були закриті на початку повномасштабного вторгнення у 2022 році. Рішення ухвалено на засіданні 12–13 грудня.
БПД
Комісіям з оцінювання якості БПД уточнять статус та процедуру…
Рада адвокатів України прийняла за основу проекти нової редакції Положення про комісію з оцінювання якості БПД та Регламенту її діяльності. Вони мають системно оновити процедури розгляду звернень, підстави для ухвалення рішень і взаємодію комісій з органами адвокатського самоврядування.
Доступ до професії
РАУ змінила формулу підвищення професійного рівня у перший рік…
За базовим правилом кожен адвокат, виконуючи обовʼязок підвищити професійний рівень, має за рік набрати 15 залікових годин. Для тих, хто тільки-но отримав свідоцтво й склав присягу, встановлено «мʼякший» порядок.
Самоврядування
Члени КДКА не мають обовʼязку подавати декларації - РАУ
Рада адвокатів України дослідила правовий статус членів органів адвокатського самоврядування та констатувала відсутність у них обов’язку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
ЄРАУ
Популярні юридичні практики серед адвокатів: перші дані ЄРАУ
142 адвокати вже скористалися можливістю указати свої ключові юридичні практики в особистому кабінеті Єдиного реєстру адвокатів України. Опцію запроваджено рішенням РАУ та активовано наприкінці жовтня після оновлення програмного забезпечення.