"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Проект про захист добросовісного набувача є дискримінаційним, - Комітет НААУ

Коли держава не забезпечила непорушність права власності при витребуванні майна у добросовісного набувача, завжди є ті, хто має відповідати за прийняті рішення чи бездіяльність. І таких випадках важливо дотримати баланс між інтересами держави та приватного власника.
Запровадити відповідні механізми покликаний проект Закону №11134 від 29.03.2024 «Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо відповідальності за шкоду, завдану державі, Автономній Республіці Крим та територіальній громаді, та посилення захисту прав добросовісного набувача». Водночас ця ініціатива не узгоджується із Конституцією, нормами Цивільного кодексу. Правовий аналіз проекту здійснив Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань цивільного права та процесу.
Зокрема, документом пропонується закріпити у ст. 268 ЦК норму, відповідно до якої позовна давність не поширюватиметься на вимогу про відшкодування майнової шкоди, завданої державі, АРК або територіальній громаді внаслідок вибуття з їх власності майна в результаті незаконних рішень, дій, бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їх посадових або службових осіб.
Але, звертають увагу у НААУ, за загальним правилом ст. 2 ЦК держава набуває і здійснює цивільні права та обов'язки через органи державної влади, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Тож зміни звузять коло суб’єктів, які можуть звернутися за захистом своїх прав без застосування строків позовної давності, що обмежує право на судовий захист та порушує принцип рівності.
До того ж сьогодні перебіг позовної давності і так починається тільки коли посадові особи відповідного органу державної влади дізнаються про порушення майнових прав держави. Відтак, необхідність у застосуванні спеціальних строків позовної давності відсутня.
Також передбачається встановити певні особливості відповідальності за шкоду, завдану майну держави, Автономної Республіки Крим або територіальної громади незаконними рішеннями, діями, бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їх посадових або службових осіб. Така шкода, на думку авторів ініціативи, має відшкодовуватися в повному обсязі посадовими або службовими особами, які її завдали. При цьому якщо йдеться про спільні дії або бездіяльність, то винні несуть солідарну відповідальність. Однак авторами ініціативи не враховано, що майнове становище таких осіб може не покрити завданої шкоди.
Крім цього, згідно із пропонованою новою ст. 1177-1 ЦК у разі виявлення обставин, що можуть свідчити про задання майнової шкоди внаслідок незаконних рішень, дій, бездіяльності субʼєктів владних повноважень, постраждалі органи (або прокурор) зобов’язані звертатися до суду з позовом до таких осіб. Якщо рішення, яке призвело до вибуття із власності держави, АРК або територіальної громади їх майна, приймалося колегіально, то відповідачами в суді є усі особи, які голосували за прийняття такого рішення.
Але діяльність службових осіб регулює Закон «Про державну службу», у якому вже визначено механізм притягнення до матеріальної відповідальності. І цей закон є спеціальним.
Повністю зауваження і пропозиції НААУ до проекту Закону №11134 можна переглянути за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Самоврядування
Рада адвокатів України спростила форму ордеру
Номер посвідчення адвоката України, ким та коли воно видане виключать з реквізитів форми ордеру на надання правничої допомоги.

Законодавство
Пріоритетом має стати посилення ролі адвокатури у правосудді, -…
Зміни у сфері адвокатури мають бути спрямовані на зміцнення її інституційної ролі в системі правосуддя, а не на структурне переформатування Національної асоціації адвокатів України. Такий підхід має стати основою законодавчих ініціатив у цій сфері.

ЄРАУ
В адвокатському самоврядуванні жінки більш активні, — дані ЄРАУ
В Україні на пʼять чоловіків-адвокатів припадає чотири коліжанки. Втім, на рівні керівництва рад адвокатів переважають жінки.

Законодавство
Не ламати, а вдосконалювати: адвокатура виступає проти навʼязаної…
Потреба у реформуванні української адвокатури не підтверджена жодними об’єктивними даними. Чинна модель організації інституту вже передбачає інструменти його еволюційного розвитку. Тому замість закликів до кардинальних змін слід зосередитись на вдосконаленні механізмів реалізації функцій адвокатури.

Дискусія
У НААУ закликали виконувати стандарти РЄ щодо професії адвоката
Нещодавно затверджена дорожня карта вступу до ЄС в частині реформи адвокатури апелює до неіснуючих європейських стандартів і була ухвалена з порушенням міжнародних принципів. Тому перш ніж говорити про зміни, необхідно порівняти чинну модель інституту адвокатури із стандартами Ради Європи, що знайшли своє втілення у Конвенції про захист професії адвоката.

Різне
У КНЕУ з’явилася навчальна аудиторія, присвячена адвокату
На базі Юридичного інституту Київського національного економічного університету ім. В. Гетьмана у 5 корпусі вишу відкрито іменну навчальну аудиторію, присвячену адвокату Валентину Садовському.

За кордоном
Українські адвокати налагоджують мости між громадами та…
Під час триденного візиту делегації українських очільників громад та бізнесменів до Шотландії у межах місії Rebirth Ukraine відбулася зустріч представника Національної асоціації адвокатів України у Шотландії Олександр Черних з Першим Міністром Шотландії Джоном Суінні.

Законодавство
Письмове провадження за КПК має ураховувати права сторін – НААУ
Інститут письмового провадження, хоча й передбачений ст. ст. 406, 435 КПК, на практиці майже не застосовується під час розгляду кримінальних справ. Зокрема, через обмежену кількістю питань, які можуть вирішуватись у такому порядку.