Проект про захист добросовісного набувача є дискримінаційним, - Комітет НААУ | НААУ

Проект про захист добросовісного набувача є дискримінаційним, - Комітет НААУ

Законодавство
12:14 Чт 08.08.24 2820 Переглядів
Версія для друку

Коли держава не забезпечила непорушність права власності при витребуванні майна у добросовісного набувача, завжди є ті, хто має відповідати за прийняті рішення чи бездіяльність. І таких випадках важливо дотримати баланс між інтересами держави та приватного власника.

Запровадити відповідні механізми покликаний проект Закону №11134 від 29.03.2024  «Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо відповідальності за шкоду, завдану державі, Автономній Республіці Крим та територіальній громаді, та посилення захисту прав добросовісного набувача». Водночас ця ініціатива не узгоджується із Конституцією, нормами Цивільного кодексу. Правовий аналіз проекту здійснив Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань цивільного права та процесу.

Зокрема, документом пропонується закріпити у ст. 268 ЦК норму, відповідно до якої позовна давність не поширюватиметься на вимогу про відшкодування майнової шкоди, завданої державі, АРК або територіальній громаді внаслідок вибуття з їх власності майна в результаті незаконних рішень, дій, бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їх посадових або службових осіб.

Але, звертають увагу у НААУ, за загальним правилом ст. 2 ЦК держава набуває і здійснює цивільні права та обов'язки через органи державної влади, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.

Тож зміни звузять коло суб’єктів, які можуть звернутися за захистом своїх прав без застосування строків позовної давності, що обмежує право на судовий захист та порушує принцип рівності.

До того ж сьогодні перебіг позовної давності і так починається тільки коли посадові особи відповідного органу державної влади дізнаються про порушення майнових прав держави. Відтак, необхідність у застосуванні спеціальних строків позовної давності відсутня.

Також передбачається встановити певні особливості відповідальності за шкоду, завдану майну держави, Автономної Республіки Крим або територіальної громади незаконними рішеннями, діями, бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їх посадових або службових осіб. Така шкода, на думку авторів ініціативи, має відшкодовуватися в повному обсязі посадовими або службовими особами, які її завдали. При цьому якщо йдеться про спільні дії або бездіяльність, то винні несуть солідарну відповідальність. Однак авторами ініціативи не враховано, що майнове становище таких осіб може не покрити завданої шкоди.

Крім цього, згідно із пропонованою новою ст. 1177-1 ЦК у разі виявлення обставин, що можуть свідчити про задання майнової шкоди внаслідок незаконних рішень, дій, бездіяльності субʼєктів владних повноважень, постраждалі органи (або прокурор) зобов’язані звертатися до суду з позовом до таких осіб. Якщо рішення, яке призвело до вибуття із власності держави, АРК або територіальної громади їх майна, приймалося колегіально, то відповідачами в суді є усі особи, які голосували за прийняття такого рішення.

Але діяльність службових осіб регулює Закон «Про державну службу», у якому вже визначено механізм притягнення до матеріальної відповідальності. І цей закон є спеціальним.

Повністю зауваження і пропозиції НААУ до проекту Закону №11134 можна переглянути за посиланням.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Cудова практика

Грошове забезпечення військовослужбовців: огляд судової практики

Сьогодні військовослужбовці жертвують своїм життям і здоров'ям заради безпеки країни. Одним із основних способів визнання їхнього внеску є грошове забезпечення, яке, у тому числі, допомагає сім'ям військових зберігати стабільність, покриваючи базові потреби.

13:08 Пт 09.08.24 1341

Законодавство

Проект про захист добросовісного набувача є дискримінаційним, -…

Коли держава не забезпечила непорушність права власності при витребуванні майна у добросовісного набувача, завжди є ті, хто має відповідати за прийняті рішення чи бездіяльність. І таких випадках важливо дотримати баланс між інтересами держави та приватного власника.

12:14 Чт 08.08.24 2821

Взаємодія

ВРП залучила Валентина Гвоздія до розробки заходів із забезпечення…

До складу робочої групи з питань розроблення і впровадження заходів забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя включено заступника голови Національної асоціації адвокатів України, Ради адвокатів України Валентина Гвоздія.

12:17 Ср 07.08.24 4654

Cудова практика

Україна не розслідує порушення прав адвокатів - рішення ЄСПЛ

Непомірно довга затримка правоохоронних органів у розслідуванні побиття адвокатів під час виконання ними своїх професійних обовʼязків несумісна з обов’язками держави відповідно до статті 3 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.

16:12 Вт 06.08.24 5835

Законодавство

«Спрощення» на ринку електричної енергії створюють додаткові…

Окремі положення проекту Закону №11392 від 02.07.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення господарської діяльності» у частині приєднання замовників до електричних мереж потребують доопрацювання.

15:21 Вт 06.08.24 5707

Законодавство

Оперативність кримінального процесу - не за рахунок прав учасників,…

Розумний строк розгляду справ безумовно є одним із важливих критеріїв справедливого суду. Втім, інструменти забезпечення оперативності кримінального провадження, що пропонуються державою, не повинні обмежувати права громадян.

16:42 Пн 05.08.24 7002

Анонс

Аспекти належної організації судового засідання у кримінальному…

Судові рішення мають бути обґрунтованими та законними, а процес їх ухвалення - прозорим і зрозумілим для всіх учасників судочинства. В кримінальному провадженні це гарантує захист прав обвинувачених, а також утверджує довіру до судової системи.

15:58 Пн 05.08.24 6978

Законодавство

Обмежувати доступність апеляційного оскарження не можна – Комітет…

Примусова зміна підсудності справ, що розглядалися ліквідованим Окружним судом міста Києва може звузити доступ до правосуддя, адже обмежує безпосередню участь у судовому процесі.

13:53 Пт 02.08.24 10662

Вестник:№ 6 червень 2024 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл