"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Адвокатське декларування: про що свідчить мінливість позиції НАЗК?

Коли Конституційний Суд почав розглядати справу щодо подання декларацій представниками дисциплінарних органів адвокатури, у Національному агентстві з питань запобігання корупції заявили про конституційну кризу та загрози усій системі декларування. Але раніше у цьому питанні чиновники мали зовсім іншу думку.
На це в інтерв’ю AdvokatPost звернув увагу голова Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сергій Вилков.
Нагадаємо, йдеться про оновлену у 2019 році редакцію підпункту «в» пункту 2 частини 1 статті 3 Закону «Про запобігання корупції» згідно з якою до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, були прирівняні представники громадських об’єднань, наукових установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, інші особи, які входять до складу конкурсних та дисциплінарних комісій, утворених відповідно до Закону про державну службу, Закону про службу в органах місцевого самоврядування, інших законів.
Витлумачивши цю норму таким чином, що члени КДКА стали суб’єктами декларування, НАЗК почало розсилати адвокатам повідомлення про факт неподання декларації та про зобов’язання її подати. Одне з таких повідомлень оскаржила до суду член ДП КДКА Закарпатської області Оксана Бухтоярова. Оскільки зрештою Верховний Суд усунувся від вирішення питання, чи є адвокати суб’єктами декларування, вона подала конституційну скаргу.
В ході оновлення «Бази знань» у листопаді минулого року НАЗК прямо назвало членів ВКДКА та ДП КДКА суб’єктами декларування (див. п. 44-1 роз’яснень).
С.Вилков звернув увагу, що саме ж Національне агентство з питань запобігання корупції при цій же редакції норми ст. 3 Закону «Про запобігання корупції» раніше давало зворотне роз’яснення. «Раніше у відомстві визнавали, що адвокатура є незалежним інститутом громадянського суспільства, діяльність якого не пов’язана з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування. Державні органи не можуть утручатися в її роботу, — йшлося у роз’ясненні, яке надавалося на запит Національної асоціації адвокатів України. А подання декларації – це форма контролю держави за доброчесністю осіб, які виконують функції держави або місцевого самоврядування. Тож покладення на особу, яка не уповноважена на виконання таких функцій, обов’язку щодо декларування, може розглядатися як втручання у приватне та сімейне життя цієї особи», - озвучив голова ВКДКА первинну позицію відомства.
На запитання журналіста про те, як визначити правильне тлумачення спірної норми, С.Вилков відповів, що орієнтуватися завжди варто на закон, процитувавши при цьому положення ч. 2 ст. 2 Закону «Про запобігання корупції»: «у разі якщо норми цього Закону чи інших актів законодавства у сфері запобігання корупції допускають неоднозначне (множинне) тлумачення норм щодо прав та обов’язків осіб, на яких поширюється дія цього Закону, застосовується найбільш сприятливе для таких осіб тлумачення норми».
Також в ході інтерв’ю він зауважив, що множинне тлумачення спірної норми прямо суперечить принципу правової визначеності, який є складовою принципу верховенства права.
З повним текстом інтерв’ю голови ВКДКА С.Вилкова виданню AdvokatPost можна ознайомитися за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Гарантії діяльності
РАУ закликала Президента підписати Закон про відповідальність за…
15 вересня 2025 року Рада адвокатів України на позачерговому засіданні ухвалила звернення до Президента із проханням підписати Закон № 4547-IX від 16.07.2025, який запроваджує адміністративну відповідальність за публічне ототожнення адвоката з клієнтом.

Дискусія
Чому в адвокатів неможливий «невідкладний» обшук пояснили в НААУ
Обшук у адвоката не може проводитися без ухвали слідчого судді. Невідкладні обшуки у приміщеннях адвоката чи його транспортних засобах є незаконними, адже кримінальний процесуальний закон передбачає спеціальну процедуру.

Дискусія
Тиск через мобілізацію та кримінальні справи: хто захистить…
Воєнний стан створює нові виклики для адвокатури: порушення професійних прав набули системного характеру, серед найпоширеніших форм тиску – мобілізація адвокатів під час виконання ними професійних обовʼязків та притягнення їх як обвинувачених у справах, де вони здійснювали захист.

Дискусія
Воєнні виклики адвокатури окреслили на конференції у Кишиневі
Завдяки чинному закону адвокатура України має конституційно закріплену незалежність і особливий статус, посилений судовою реформою 2016 року. Та воєнний час поставив професію перед новими викликами.

Дискусія
Лідія Ізовітова: Моніторинг CCBE має стати щитом адвокатури від…
12 вересня у Кишиневі, під час Міжнародної конференції Союзу адвокатів Республіки Молдова, голова Національної асоціації адвокатів України Лідія Ізовітова виступила з ініціативою посилити роль Ради адвокатських і правничих товариств Європи (CCBE) у процесі реформування адвокатури в країнах, що прямують до Європейського Союзу.

Самоврядування
Акти РАУ не визначають прав і обовʼязків людини – рішення КС
Рішення та інші акти органів адвокатського самоврядування внормовують професійну діяльність адвокатів та не визначають їхніх прав і обов’язків у розумінні частин другої та третьої статті 57 Конституції України та інших її приписів.

Самоврядування
Набрання чинності рішеннями ОАС: КС підтвердив конституційність…
Ч. 3 ст. 57 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», згідно з якою рішення органів адвокатського самоврядування набирають чинності з дня їх прийняття, якщо інший строк не передбачений рішеннями, відповідає Конституції України.

Призначення
У НААУ створено Комітет з питань лобіювання
З метою надання підтримки та проведення навчань адвокатам, які прагнуть брати участь у лобіюванні та адвокації при Національній асоціації адвокатів України створено постійно діючий колегіальний дорадчий орган - Комітет з питань лобіювання.