НААУ пропонує уточнити порядок звільнення директора НАБУ в законопроекті №3133 | НААУ

НААУ пропонує уточнити порядок звільнення директора НАБУ в законопроекті №3133

Законодавство
16:50 Ср 08.04.20 2043 Переглядів
Версія для друку

НААУ направила пропозиції змін та доповнень до законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності протидії корупції в окремих правоохоронних та інших державних органах» (реєстр. № 3133 від 28.02.2020 р.).

Пропозиції розробив Комітет з питань антикорупційної політики та комплаєнсу, який очолює адвокат Олександр Готін.

Аналіз чинного законодавства свідчить, що низка спеціальних норм, які конкурують між собою, створюють колізії, породжують прогалини й інші недоліки, істотно утруднюють процес звільнення Директора Національного бюро і ставлять його у залежність від політичних факторів. Отже, існує нагальна потреба удосконалення правової матерії, для того, щоб звільнення очільника Національного антикорупційного бюро знаходилися в межах правового поля.

Аналізуючи законопроект №3133, Комітет НААУ пропонує відмовитися від пропозицій авторів надати можливість претендувати на посади в Національному антикорупційному бюро особам, що мають судимість за вчинення злочину, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку (крім реабілітованої особи), або особам, на які впродовж останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією; особам, притягалася судом до відповідальності за вчинення умисного злочину.

Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань антикорупційної політики пропонує п. 2) ч. 1 ст. 13 Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-VII  від 14.10.2014 р. викласти в такій новій редакції:

Чинна редакція окремих положень статті Закону № 1698-VII від 14.10.2014 р.:

Стаття 13. Обмеження стосовно працівників Національного бюро

1. Особа не може бути призначена на посаду в Національному бюро, якщо вона:

2) має судимість за вчинення злочину, якщо така судимість не погашена або не знята                              в установленому законом порядку (крім реабілітованої особи), або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією, або притягалася судом до відповідальності за вчинення умисного злочину;

{Пункт 2 частини першої статті 13 із змінами, внесеними згідно із Законом № 524-IX від 04.03.2020}

Нова редакція положень зазначеної статті 13 Закону № 1698-VII, яка пропонується до впровадження Комітетом з питань антикорупційної політики:

Стаття 13. Обмеження стосовно працівників Національного бюро

1. Особа не може бути призначена на посаду в Національному бюро, а призначена підлягає звільненню, якщо вона:

2) притягалася судом до відповідальності за вчинення кримінального правопорушення або притягалася до відповідальності за вчинення умисного адміністративного правопорушення.

4. Автори законопроекту № 3133 від 28.02.2020 р. пропонують внести зміни до частини четвертої статті шостої Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-VII від 14.10.2014 р. у спосіб доповнення даного закону новими підставами для звільнення Директора Національного бюро:   

Стаття 6. Директор Національного бюро

4. Повноваження Директора Національного бюро припиняються у зв’язку із закінченням строку його повноважень або смертю.

Директор Національного бюро звільняється з посади в разі:

6) набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього або набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до адміністративної відповідальності за вчинення  правопорушення, пов’язаного з корупцією;

Як видається, через одночасне існування в ст. 6 Закону № 1698-VII положень, які одвічно суперечать одне одному, допускають різні тлумачення повноважень Президента і Верховної Ради України щодо ініціативи звільнення Директора антикорупційного бюро, передбачають невиправдані юридичні перепони для звільнення високопосадовця НАБУ /навіть у разі вчинення ним умисного злочину і не тільки корупційного), – оперативно відсторонити зазначену особу від здійснення посадових повноважень навіть у разі вчинення нею злочину                                      – виключна, вкрай складна задача.  

Для її вирішення, а також з метою повернення ст. 6 Закону «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-VII до першоджерел справедливості, законності і інтересів Української держави та суспільства, пропонуємо законодавчим шляхом розділити інститут звільнення Директора національного антикорупційного бюро                  і інститут припинення повноважень зазначеної особи.

Пропонуємо встановити в законі спеціальне застереження, що в разі набрання чинності рішенням уповноваженого органу державної влади (суду) про притягнення Директора НАБУ до юридичної відповідальності його повноваження одразу автоматично припиняються й він з цього моменту втрачає права видавати юридично значущі акти, рішення, вказівки тощо.     

Подальше звільнення цієї особи з посади має відбуватися за загальними процедурами. Відповідно, такий очільник Національного антикорупційного бюро має право оскаржувати своє звільнення тощо.

Водночас, через пряму дію закону він втратить можливість деструктивно впливати на роботу підлеглої йому структури. Виконання функцій керівника НАБУ по закону перейде до інших керівників цієї служби за посадою. Робота даного важливого правоохоронного органу Національне антикорупційне бюро буде продовжуватися безперервно. Врешті-решт, авторитет цього органу зазнає меншої шкоди.

З урахуванням викладеного, Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань антикорупційної політики пропонує:

– змінити п. 6) ч. 4 ст. 6 ст. 6 Закону «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-VII від 14.10.2014 р. і викласти його у новій редакції;

– доповнити ст. 6 Закону «Про Національне антикорупційне бюро України»              № 1698-VII від 14.10.2014 р. новою частиною п’ятою (ч. 5).

Нова редакція, яку ми пропонуємо:

Стаття 6. Директор Національного бюро

4. Повноваження Директора Національного бюро припиняються у зв’язку із закінченням строку його повноважень або смертю.

Директор Національного бюро звільняється з посади в разі:

6) набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього або набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до адміністративної відповідальності                             за вчинення  правопорушення, пов’язаного з корупцією;

5. Повноваження Директора Національного бюро повністю припиняються з моменту настання однієї із зазначених в п. 6) ч. 4 цієї статті обставин. Для припинення повноважень Директора Національного бюро не вимагається прийняття окремого рішення уповноваженого органу чи посадової особи. Подальше звільнення Директора Національного бюро, повноваження якого припинені, здійснюється відповідно до положень даного Закону.

На думку Комітету з питань антикорупційної політики, упровадження вищезазначених пропозицій дозволить істотно покращити теперішній стан правозастосовної практики й вирішити певний масив нині існуючих проблем законодавства та практики.

 

 

Популярні новини

Анонс

РАУ перевірить справедливість застосування формули оплати БВПД

Тлумачення центром безоплатної вторинної правничої допомоги норм щодо оплати послуг адвокатів, які надають БВПД, протиставило інтереси адвоката інтересам його підзахисного у кримінальній справі.

16:58 Чт 25.04.24 1059

Самоврядування

Вчена-конституціоналіст Ставнійчук: НААУ не є громадською…

Говорити про невідповідність Закону "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" статті 36 Конституції (яка гарантує свободу об'єднання у громадські організації) некоректно. Адже НААУ, яка обʼєднує усіх адвокатів України, за статусом кардинально відрізняється від громадських обʼєднань.

11:43 Чт 25.04.24 1366

Взаємодія

Для надання правничої допомоги Данська рада у справах біженців…

В рамках власних проектів з допомоги біженцям та внутрішньо переміщеним особам, Данська рада у справах біженців (ДРБ) залучатиме фахівців Національної асоціації адвокатів України до надання правничої безоплатної допомоги громадянам України.

17:52 Ср 24.04.24 2618

Дискусія

Складнощі співвідношення міжнародного гуманітарного права та прав…

«Буває складно пояснити, що таке імунітет комбатанта, чому його вбивство не є воєнним злочином, чому у злочині за ст. 438 (Порушення законів і звичаїв війни) Кримінального кодексу є загальний суб’єкт».

13:59 Ср 24.04.24 2727

Анонс

Адвокатів запрошують здати кров для «Охматдит»

У кінці травня адвокати та небайдужі українці мають змогу долучитися до збору крові для потреб Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит».

9:48 Ср 24.04.24 2128

За кордоном

Вчинення нотаріальних дій у Великій Британії: що варто знати…

У Великій Британії існує декілька органів, які можуть здійснювати нотаріальні дії для українських громадян, що тимчасово перебувають в цій країні, в тому числі і представники консульства України.

14:24 Вт 23.04.24 3134

Дискусія

Про ризики відновлення державної монополії на землі лісів…

Держава, передавши у процесі децентралізації землі за межами населених пунктів у комунальну власність громад, зруйнувала державну монополію на ці землі. Але після створення державного підприємства «Ліси України» ця монополія може повернутися з усіма корупційними ризиками, які звідси випливають.

13:21 Пн 22.04.24 3475

Дискусія

Про недоліки обвинувального акта слід заявити на підготовчому…

Адвокати беруть участь в абсолютній більшості підготовчих судових засідань у кримінальних справах. І пасивна поведінка сторони захисту може призвести до незворотних наслідків порушення прав клієнта. Як упередити виникнення проблем?

17:47 Пт 19.04.24 8006

Вестник:№3 березень 2024 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл