НААУ звернулася до Омбудсмена із закликом підтримати міжнародні принципи поводження з ув"язнениями під час пандемії COVID-19
Голова НААУ Лідія Ізовітова звернулася до Уповноваженої Верховної Ради з прав людини Людмили Денісової щодо умов перебування ув’язнених та арештованих під час пандемії COVID-19.
У листі Голови НААУ згадано про останні зміни у національному законодавстві, які враховують особливості карантину в системі правосуддя. Зокрема, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), який набрав чинності 2 квітня 2020 року, запроваджено низку заходів щодо протидії поширенню зазначеної інфекційної хвороби.
Також у зверненні НААУ наведено позицію Комітету Ради Європи з питань запобігання катуванням, який закликає держави частіше використовувати альтернативи взяттю особи під варту в очікуванні суду, вдаватися до скорочення строків позбавлення волі, до умовно-дострокового звільнення та пробації, до повторної оцінки потреби у продовженні недобровільної госпіталізації психіатричних пацієнтів, до виписки або надання комунальної медико-соціальної допомоги особам, які перебувають в установах соціального захисту, а також до відмови, наскільки це можливо, від адміністративного затримання мігрантів.
Крім того, 20 березня 2020 року Комітетом було затверджено Перелік принципів, що стосуються поводження з особами, позбавленими свободи, у контексті пандемії коронавірусної хвороби (COVID-19). Зокрема, у принципі 5 Переліку наголошується на тому, що всі органи влади, від яких це залежить, повинні здійснювати узгоджені заходи, що є альтернативними позбавленню свободи. Такі заходи є нагально необхідними передусім у ситуаціях перенаселеності установ. Крім того, органи влади повинні частіше використовувати альтернативи взяттю особи під варту в очікуванні суду, а також вдаватися до скорочення строків позбавлення волі, до умовно дострокового звільнення та пробації, до повторної оцінки потреби у продовженні недобровільної госпіталізації психіатричних пацієнтів, до виписки або надання комунальної медико-соціальної допомоги особам, які перебувають в установах соціального захисту, а також до утримання максимально можливою мірою від затримання мігрантів.
Комісар Ради Європи з прав людини підтримала опублікований Європейським комітетом із запобігання катуванням Перелік принципів у контексті пандемії COVID-19. Зокрема, вказано, що використання альтернативних позбавленню свободи заходів є першочерговим обов'язком в ситуаціях перенаселеності місць позбавлення волі, а надто в надзвичайних ситуаціях. Особливу увагу слід приділяти тим ув'язненим, у яких є проблеми зі здоров'ям; літнім людям, які не являють загрози для суспільства; і тим, хто звинувачується або засуджений за незначні або ненасильницькі злочини. Скорочення чисельності позбавлених волі осіб у всій Європі є необхідною умовою для забезпечення ефективного дотримання санітарних правил і послаблення тиску на тюремний персонал і пенітенціарні системи загалом".
Окремі із запропонованих поважними європейськими інституціями заходи вже запроваджено у таких країнах, як Італія, Польща, Франція.
Враховуючи рекомендації європейських інституцій та ситуацію з пандемією в Україні, розуміючи, що життя та здоров’я людини згідно з Конституцією України є найвищою соціальною цінністю (стаття 3), НААУ закликала вжити дієвих заходів щодо обов’язкового врахування судами, органами прокуратури і досудового розслідування умов пандемії як однієї з обставин, що мають враховуватися при обранні тримання під вартою, чи зміні іншого запобіжного заходу на тримання під вартою та пошук можливостей застосування у разі потреби альтернатив. НААУ також закликала надати можливості у встановленому процесуальним законом (наприклад, за ініціативи сторони захисту) порядку для перегляду вже обраних запобіжних заходів у вигляді тримання під вартою на менш суворі.
Популярні новини
Навчання
Як адвокату утримати баланс між обов’язками та особистими…
Професія адвоката — це постійна взаємодія з викликами, напругою та відповідальністю за долі клієнтів. Однак такий стиль життя нерідко призводить до стресу, тривожності та професійного вигорання.
Законодавство
Систематичність - це втретє: як правильно кваліфікувати домашнє…
Уточнення ознаки систематичності вчинення домашнього насильства має важливе значення для тлумачення диспозиції відповідної статті 126-1 Кримінального кодексу. Разом із тим необхідно відмежовувати норми матеріально-правового і процесуального характеру.
Законодавство
Які спрощення кримінального процесу неможливо погодити
Директорат правосуддя та кримінальної юстиції Мінʼюсту підготував аналітичний звіт про доцільність спрощення процедури здійснення окремих слідчих (розшукових) або інших процесуальних дій з урахуванням стандартів дотримання прав людини та практики ЄСПЛ.
БПД
Мінʼюст формує стандарти БПД щодо неповнолітніх
До стандартів якості надання безоплатної вторинної правової допомоги підготовлені зміни. Крім суто технічних правок («правова» допомога стає «правничою», а «ЗМІ» перетворюються на «медіа»), передбачаються вимоги стосовно допомоги і представництва неповнолітніх.
Cудова практика
ВС підтримав адвоката у діджиталізованій реальності
Гарантування права на судовий захист та заборона його обмежень, особливо в умовах діджиталізації та воєнного стану, вимагають від суду підтримки різних способів взаємодії з учасниками процесу. Це стосується і способів підписання ордеру, які не можуть бути обмежені.
Cудова практика
Що підтверджує витрати на правничу допомогу для їх стягнення?
Розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Гарантії діяльності
Правнича допомога при мобілізації: у ТЦК проблем не бачать
Військова влада запевняє, що навчальний центр або розподільчий пункт – це не місце позбавлення волі. Туди є нормальний (з урахуванням режиму) допуск, в тому числі для адвокатів. Але практика свідчить про зворотне.
Законодавство
Обовʼязкова евакуація дітей: про що забув Кабмін
Евакуація у примусовий спосіб дітей за рішенням адміністрацій з населених пунктів, які розташовані на територіях активних та можливих воєнних (бойових) дій, ускладнена негативним ставленням до цього батьків.