Венеціанська комісія надала висновок стосовно змін до законодавства стосовно Верховного Суду та органів суддівського врядування (закон №193-IX) (ДОДАНО ПОВНИЙ ПЕРЕКЛАД ВИСНОВКУ ВЕНЕЦІАНСЬКОЇ КОМІСІЇ) | НААУ

Венеціанська комісія надала висновок стосовно змін до законодавства стосовно Верховного Суду та органів суддівського врядування (закон №193-IX) (ДОДАНО ПОВНИЙ ПЕРЕКЛАД ВИСНОВКУ ВЕНЕЦІАНСЬКОЇ КОМІСІЇ)

Законодавство
16:10 Пн 09.12.19 6227 Переглядів
Версія для друку

6-7 грудня 2019 року відбулося засідання Європейської комісії за демократію через право, на якому вона ухвалила довгоочікуваний усіма українськими правниками висновок щодо змін до законодавства стосовно Верховного Суду та органів суддівського врядування. 

Надаємо переклад  основних висновків, які зробила Венеціанська комісія CDL (2019) 042. щодо змін до законодавчих актів України, які регулюють статус Верховного Суду та органів суддівського врядування (повний текст перекладу українською мовою буле оприлюднено сьогодні). Автор перекладу – голова Комітету НААУ з питань БПД, екс-член ВККСУ Олександр Дроздов.

«...VII. Висновок

80. Стабільність судової системи та її незалежність тісно взаємопов’язані. Довіра громадян до судової влади може зростати лише в умовах стабільної конституційної та законодавчої бази. Після попередньої конституційної реформи та ретельного процесу перевірки Закон № 193 вносить низку додаткових радикальних змін до судової влади України. Він передбачає нові правила щодо структури та ролі ВРП, а також щодо складу та статусу ВККС (яка вже була розпущена з набуттям чинності Закону), вдвічі скорочує кількість суддів Верховного Суду та запроваджує суворі правила у дисциплінарних провадженнях щодо суддів та членів ВРП та ВККС.

81. Комісія схвалює те, що пропонована люстрація керівників ВККС та Державної судової адміністрації, які діяли протягом періоду з 2013 до 2019 року відповідно до Закону про очищення влади (люстрація) була скасована.

82. Венеціанська комісія схвалює те, що Закон № 193 спрощує систему судового врядування шляхом наближення ВРП та ВККС. У довгостроковій перспективі може бути передбачене приєднання ВККС до ВРП.

83. Венеціанська комісія зазначає, що владна більшість здається відкритою до подальших змін у судовій системі для усунення недоліків Закону № 193, який був прийнятий в дуже швидкій процедурі без достатнього врахування думок усіх відповідних заінтересованих сторін. Проте Комісія глибоко занепокоєна тим, що Закон може призвести до серйозних змін у складі Верховного Суду після зміни політичної більшості. Верховний Суд всебічно реформувався на основі законодавства, прийнятого попередньою Верховною Радою. Повторення цього після виборів надсилає повідомлення як суддям, так і широкій громадськості, що від волі відповідної більшості в парламенті залежить те, чи можуть судді вищого суду залишатися на посаді чи ні. Це є очевидною загрозою для їх незалежності та ролі судової влади у світлі статті 6 ЄКПЛ.

84. Реформа Верховного Суду може і навіть повинна бути здійснена після зменшення у ньому величезного накопичення справ. Запровадження фільтрів для доступу до Верховного Суду з метою заміни всебічного перегляду, який він зараз проводить, є дійсно обґрунтованими цілями і вони можуть бути досягнуті після реформування судів першої та другої інстанцій. Основна проблема змін, внесених Законом № 193, - це послідовність змін.

85.  Отже, Венеціанська комісія надає наступні основні рекомендації:

• Основним напрямком реформи повинні бути суди першої та другої інстанцій. Повинні якнайшвидше бути призначені нові судді, які пройшли процедуру повторного оцінювання для того, щоб заповнити велику кількість вакансій. Робота, яку провела ВРП до цього часу, повинна стати основою для цих термінових призначень.

• Положення про зменшення кількості суддів Верховного Суду до 100 фактично складає другу перевірку і повинне бути скасовано. Перевірка всіх суддів Верховного Суду в той час, коли існують сумніви в недоброчесності декількох із них, є явно непропорційною. Мета зменшення кількості суддів може бути досягнута на більш пізньому етапі після того, як Верховний Суд усуне своє поточне накопичення справ і фільтри доступу стануть ефективними для нових справ.

• Дисциплінарна процедура повинна бути спрощена шляхом зменшення надмірної кількості засобів правового захисту: проти дисциплінарних рішень ВРП апеляція повинна подаватись безпосередньо до Верховного суду, а не до Окружного адміністративного суду міста Києва та апеляційного адміністративного суду; з іншого боку, деякі терміни в дисциплінарному провадженні, скорочені Законом № 193, повинні бути відновлені.

86. Венеціанська комісія залишається у розпорядженні української влади та Парламентської асамблеї для подальшої допомоги у цьому питанні, зокрема, стосовно законодавства, для обмеження доступу до Верховного Суду, яке зараз готується. ...»

Повний текст Висновку Венеціанської комісії стосовно Верховного Суду та органів суддівського врядування

 

Популярні новини

Рішення прийматиме управитель, а відповідатиме - власник арештованого майна?

Законодавство

Рішення прийматиме управитель, а відповідатиме - власник…

З прийняттям арештованих активів в управління до управителя не мають переходити зобов’язання власника активів, які пов’язані зі здійсненням ним права власності.

12:38 Чт 30.01.25 515
Звільнення, переведення, перевірки: що змінилось у трудовому праві

Дискусія

Звільнення, переведення, перевірки: що змінилось у трудовому праві

Воєнний стан, який триває у країні вже майже три роки, суттєво вплинув на організацію трудових відносин, які законодавцю довелося адаптувати до нових умов. Але практику застосування нових законів безумовно формують суди.

11:18 Чт 30.01.25 998
Поняття сталкінгу має бути юридично визначеним, - Комітет НААУ

Законодавство

Поняття сталкінгу має бути юридично визначеним, - Комітет НААУ

Запровадження в Україні кримінальної відповідальності за незаконне переслідування (сталкінг) має на меті імплементацію відповідних положень Стамбульської конвенції. Втім, пропонована диспозиція нової статті Кримінального кодексу містить деякі юридичні вади.

11:42 Ср 29.01.25 2139
Хто має визначати пріоритетність справ для адвоката?

БПД

Хто має визначати пріоритетність справ для адвоката?

«Захисник надає пріоритет кримінальним провадженням, у яких здійснює захист неповнолітніх за дорученням центру, зокрема, шляхом вжиття відповідних дій щодо перенесення участі в інших кримінальних провадженнях».

17:06 Вт 28.01.25 3443
Ще 5 адвокатів отримали матеріальну підтримку від Опікунської ради НААУ

Підтримка

Ще 5 адвокатів отримали матеріальну підтримку від Опікунської ради…

28 січня 2025 року відбулось перше у цьому році засідання Опікунської ради НААУ. Розглянуто було 8 заяв від адвокатів, які опинились в скрутних життєвих обставинах через війну.

16:13 Вт 28.01.25 3548
Ордер є дійсним і без номеру справи - Верховний Суд

Cудова практика

Ордер є дійсним і без номеру справи - Верховний Суд

Чинне законодавство не містить вимоги про те, що в ордері на надання правничої допомоги повинно бути зазначено номер кримінального провадження, в якому адвокат має повноваження на надання допомоги, і процесуальний статус клієнта.

15:24 Вт 28.01.25 3480
НААУ активізувала роботу з профільними комітетами Верховної Ради

Законодавство

НААУ активізувала роботу з профільними комітетами Верховної Ради

У 2024 році комітети Національної асоціації адвокатів України опрацювали 132 законопроекти, що у 2,4 рази більше, ніж у попередній рік. Зауваження і пропозиції готувалися в рамках запитів профільних парламентських комітетів.

10:49 Вт 28.01.25 3403
Переваги використання соцмереж у діяльності адвоката обговорили в НААУ

Дискусія

Переваги використання соцмереж у діяльності адвоката обговорили в…

Соціальні мережі можуть стати надійним інструментом у діяльності адвоката, що прискорює виконання повсякденних задач, мінімізує витрати у конкурентній боротьбі та автоматизує процеси. Проте необхідно переконатись в надійності і безпеці технологічних рішень.

17:41 Пн 27.01.25 4741

Вестник:№ 12 грудень 2024 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл