16:10 Пн 09.12.19 | |
Венеціанська комісія надала висновок стосовно змін до законодавства стосовно Верховного Суду та органів суддівського врядування (закон №193-IX) (ДОДАНО ПОВНИЙ ПЕРЕКЛАД ВИСНОВКУ ВЕНЕЦІАНСЬКОЇ КОМІСІЇ) |
|
6-7 грудня 2019 року відбулося засідання Європейської комісії за демократію через право, на якому вона ухвалила довгоочікуваний усіма українськими правниками висновок щодо змін до законодавства стосовно Верховного Суду та органів суддівського врядування. Надаємо переклад основних висновків, які зробила Венеціанська комісія CDL (2019) 042. щодо змін до законодавчих актів України, які регулюють статус Верховного Суду та органів суддівського врядування (повний текст перекладу українською мовою буле оприлюднено сьогодні). Автор перекладу – голова Комітету НААУ з питань БПД, екс-член ВККСУ Олександр Дроздов. «...VII. Висновок 80. Стабільність судової системи та її незалежність тісно взаємопов’язані. Довіра громадян до судової влади може зростати лише в умовах стабільної конституційної та законодавчої бази. Після попередньої конституційної реформи та ретельного процесу перевірки Закон № 193 вносить низку додаткових радикальних змін до судової влади України. Він передбачає нові правила щодо структури та ролі ВРП, а також щодо складу та статусу ВККС (яка вже була розпущена з набуттям чинності Закону), вдвічі скорочує кількість суддів Верховного Суду та запроваджує суворі правила у дисциплінарних провадженнях щодо суддів та членів ВРП та ВККС. 81. Комісія схвалює те, що пропонована люстрація керівників ВККС та Державної судової адміністрації, які діяли протягом періоду з 2013 до 2019 року відповідно до Закону про очищення влади (люстрація) була скасована. 82. Венеціанська комісія схвалює те, що Закон № 193 спрощує систему судового врядування шляхом наближення ВРП та ВККС. У довгостроковій перспективі може бути передбачене приєднання ВККС до ВРП. 83. Венеціанська комісія зазначає, що владна більшість здається відкритою до подальших змін у судовій системі для усунення недоліків Закону № 193, який був прийнятий в дуже швидкій процедурі без достатнього врахування думок усіх відповідних заінтересованих сторін. Проте Комісія глибоко занепокоєна тим, що Закон може призвести до серйозних змін у складі Верховного Суду після зміни політичної більшості. Верховний Суд всебічно реформувався на основі законодавства, прийнятого попередньою Верховною Радою. Повторення цього після виборів надсилає повідомлення як суддям, так і широкій громадськості, що від волі відповідної більшості в парламенті залежить те, чи можуть судді вищого суду залишатися на посаді чи ні. Це є очевидною загрозою для їх незалежності та ролі судової влади у світлі статті 6 ЄКПЛ. 84. Реформа Верховного Суду може і навіть повинна бути здійснена після зменшення у ньому величезного накопичення справ. Запровадження фільтрів для доступу до Верховного Суду з метою заміни всебічного перегляду, який він зараз проводить, є дійсно обґрунтованими цілями і вони можуть бути досягнуті після реформування судів першої та другої інстанцій. Основна проблема змін, внесених Законом № 193, - це послідовність змін. 85. Отже, Венеціанська комісія надає наступні основні рекомендації: • Основним напрямком реформи повинні бути суди першої та другої інстанцій. Повинні якнайшвидше бути призначені нові судді, які пройшли процедуру повторного оцінювання для того, щоб заповнити велику кількість вакансій. Робота, яку провела ВРП до цього часу, повинна стати основою для цих термінових призначень. • Положення про зменшення кількості суддів Верховного Суду до 100 фактично складає другу перевірку і повинне бути скасовано. Перевірка всіх суддів Верховного Суду в той час, коли існують сумніви в недоброчесності декількох із них, є явно непропорційною. Мета зменшення кількості суддів може бути досягнута на більш пізньому етапі після того, як Верховний Суд усуне своє поточне накопичення справ і фільтри доступу стануть ефективними для нових справ. • Дисциплінарна процедура повинна бути спрощена шляхом зменшення надмірної кількості засобів правового захисту: проти дисциплінарних рішень ВРП апеляція повинна подаватись безпосередньо до Верховного суду, а не до Окружного адміністративного суду міста Києва та апеляційного адміністративного суду; з іншого боку, деякі терміни в дисциплінарному провадженні, скорочені Законом № 193, повинні бути відновлені. 86. Венеціанська комісія залишається у розпорядженні української влади та Парламентської асамблеї для подальшої допомоги у цьому питанні, зокрема, стосовно законодавства, для обмеження доступу до Верховного Суду, яке зараз готується. ...»
|
|
© 2024 Unba.org.ua Всі права захищені |