"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
НААУ готова до діалогу з Верховною Радою щодо змін до законопроекту №1013 про скасування адвокатської монополії

НААУ готова до діалогу з Верховною Радою щодо змін до законопроекту №1013 про скасування адвокатської монополії.
Про це повідомила під час засідання РАУ в Одесі Голова РАУ, НААУ Лідія Ізовітова
«Ми готові до професійної дискусії, і мене радує, що парламентський комітет теж готовий до такої дискусії», - сказала Лідія Ізовітова, коментуючи лист від голови Комітету ВР з питань правової політики. Листом пропонується провести робочу зустріч членів комітету з представниками НААУ.
Наразі на користь збереження монополії свідчать не лише висновки Венеціанської комісії щодо конституційних змін в частині правосуддя від 2015 року. Так, Радою Європи здійснено оцінку судової реформи в Україні за 2014–2018 роки та її відповідності стандартам і рекомендаціям Ради Європи. Зокрема, оцінено і запровадження виключного права адвокатів на представництво в судах. Наразі в Україні працює експерт Ради Європи з цільовою місією щодо результатів впровадження монополії адвокатів на представництво в судах і вивчатиме думки усіх зацікавлених сторін.
Аргументи щодо доцільності скасування монополії, зазначені у листі парламентського комітету, натомість, можуть бути спростовані низкою переконливих фактів. Так, аргумент стосовно того, що практична реалізація виключного права адвокатів на представництво в судах виявляє недоступність послуг адвоката для громадян, спростовується даними державного бюджету на безоплатну правову допомогу.
Так, заступник Голови НААУ, РАУ Валентин Гвоздій процитував проект державного бюджету на 2020 рік. Відповідно до нього, у наступному році витрати на функціонування системи БПД становитимуть 826 млн. гривень. З них 441 млн – це утримання власне центрів безоплатної правової допомоги (з них 307 млн – зарплати державних чиновників). 385 млн – на оплату послуг адвокатів БПД. «Це не те що неефективне використання державних коштів, це злочин, адже правова допомога надається людям а не чиновникам БПД», - сказав Валентин Гвоздій про такі пропорції розподілу держбюджету.
Окрім того, адвокатура готує законопроект про реорганізацію БПД.
«Ми готуємо законопроект щодо повної реорганізації БПД, щоб адміністрування перейшло до органів адвокатського самоврядування. Це буде дійсно здешевлення правосуддя, яке зараз поставлено парламентом за мету всіх змін у сфері судочинства. Цим законопроектом ми покажемо шляхи економії бюджету, забезпечення адвокатів роботою, а громадян – професійною правовою допомогою коштом держави», - сказала Лідія Ізовітова.
Нагадаємо, законопроектом №1013 пропонується внести зміни до Конституції України та викласти у новій редакції статтю 131-2, а також вилучити підпункт 11 пункту 16-1 Розділу ХV «Перехідні положення». Таким чином, дійсна на сьогодні норма щодо представництва інтересів фізичних та юридичних осіб у судах виключно адвокатами в усіх видах судочинства скасовується. Пропонується залишити тільки захист адвокатами від кримінального обвинувачення. Тобто, законопроектом №1013 пропонується надати можливість будь-якому громадянину надавати право захисту іншої особи, зокрема, бути її представником в суді.
НААУ у зверненні до Президента України і парламенту наголосила на тому, що запропоновані зміни суперечать Конституції України та грубо порушують права людини, адже у статті 131-2 зазначено, що реалізація права громадянина здійснюється за рахунок представництва його інтересів в суді професійним правозахисником – адвокатом. Законами України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05 липня 2012 року № 5076-VI та «Про безоплатну правову допомогу» від 02 червня 2011 року № 3460-VI прописані механізми й інструментарії забезпечення цього права.
Популярні новини

Дискусія
Відновне правосуддя: чому потерпілі відмовляються від участі та що…
Застосування програми відновного правосуддя щодо неповнолітніх має враховувати не лише інтереси правопорушника, а й потреби потерпілої сторони. Але чи завжди для цього створені реальні умови?

Дискусія
Між виконанням рішення і збереженням арешту на майно існує правова…
Після фактичного виконання рішення (наприклад, виплати компенсації), арешт на майно залишається чинним. Бо суди не ухвалюють окремого рішення про скасування заходів забезпечення. Це створює штучну правову невизначеність, яка обмежує права власності.

Законодавство
Засудженим мають надавати адвоката протягом доби - закон набрав…
Відтепер адміністрація місць несвободи має обовʼязок невідкладно дати можливість засудженому повідомити адвоката про накладене на нього стягнення. Так само гарантується право на безоплатну правничу допомогу в рамках дисциплінарного провадження.

Анонс
Формування конкурсної комісії ВККС: чому забуксував добір?
8 липня 2025 року відбудеться круглий стіл «Проблемні питання формування конкурсної комісії з відбору членів ВККС: виклики чи блокування?».

Дискусія
Дитина в суді: гарантії на папері й виклики на практиці
Як дитина може реалізувати свої права у суді? Попри наявність законодавчих гарантій, на практиці цьому заважають вік, статус, відсутність досвіду й представництва. Завжди існують ризики формального підходу, коли позиція дитини не враховується або її участь взагалі ігнорується.

Дискусія
Вибори після війни: що говорить закон і яка роль адвокатів
Після завершення воєнного стану Україна повинна буде організувати вибори на всіх рівнях — президентські, парламентські, місцеві. Але як саме це має відбутися? Яку роль у цьому процесі відіграють адвокати?

Гарантії діяльності
Третина скарг адвокатів до НААУ — через протиправні дії ТЦК
У першому півріччі 2025 року Комітет захисту прав адвокатів та гарантій адвокатської діяльності Національної асоціації адвокатів України зафіксував 46 звернень про порушення професійних прав. З них третина стосувалася протиправних дій територіальних центрів комплектування — системного перешкоджання адвокатській діяльності або порушення права на захист.

Дискусія
Персональні дані у кримінальному процесі: де межа допустимого…
Захист персональних даних у кримінальному провадженні — між конституційними гарантіями та практичними ризиками. Цій темі був присвячений круглий стіл, проведений 19 червня 2025 року Секцією захисту персональних даних та права на доступ до інформації Комітету НААУ з питань захисту прав людини.