Відкрите звернення НААУ до Президента України та Верховної Ради
2 вересня 2019 року комітет Верховної Ради з питань правової політики без широкого обговорення та експертної оцінки схвалив зареєстрований 29 серпня 2019 Президентом України законопроект № 1013 «Про внесення змін до Конституції України (щодо скасування адвокатської монополії) та направив його на розгляд парламенту.
Вся адвокатська спільнота занепокоєна тим, що важливий правотворчий процес з обмеження конституційних прав кожної людини в Україні здійснюється без належного обговорення не лише із адвокатською, але й з усією правничою та науковою спільнотою, що є кричущим та неприпустимим фактом у правовій і демократичній державі. З цього приводу Національна асоціація адвокатів України публікує відкрите звернення до Президента України та Верховної Ради.
Текстом законопроекту №1013 пропонується внести зміни до Конституції України та викласти у новій редакції статтю 131-2, а також вилучити підпункт 11 пункту 16-1 Розділу ХV «Перехідні положення». Таким чином, дійсна на сьогодні норма щодо представництва інтересів фізичних та юридичних осіб у судах виключно адвокатами в усіх видах судочинства скасовується. Пропонується залишити тільки захист адвокатами від кримінального обвинувачення. Тобто, законопроектом №1013 пропонується надати можливість будь-якому громадянину надавати право захисту іншої особи, зокрема, бути її представником в суді.
Таке рішення – крок у архаїчне минуле, від якого Україна свого часу позбавилася.
НААУ наголошує, запропоновані зміни суперечать Конституції України та грубо порушують права людини, адже у статті 131-2 зазначено, що реалізація права громадянина здійснюється за рахунок представництва його інтересів в суді професійним правозахисником – адвокатом. Законами України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05 липня 2012 року № 5076-VI та «Про безоплатну правову допомогу» від 02 червня 2011 року № 3460-VI прописані механізми й інструментарії забезпечення цього права.
Також запропоновані зміни ризикують знищити взагалі систему правосуддя в Україні. Після прийняття законопроекту № 1013 громадян України в судах захищатимуть некваліфіковані аматори, які, здебільшого, не тільки не мають фахової юридичної освіти, але й не мають уявлення про систему і засоби українського права, а особу, яка оманним шляхом під приводом надання послуг правового захисту витягнула з пенсіонера, багатодітної матері, особи з інвалідністю і зникла, неможна буде притягнути до відповідальності.
Крім того, законопроект №1013 ставить під загрозу виконання Україною міжнародних зобов’язань, які вона взяла на себе, ухваливши статтю 131-2 Конституції України. Внесення змін до Основного Закону у 2016 році стосовно виключного права адвокатів на представництво в судах було здійснено у повній відповідності до європейських демократичних практик. Зокрема, текст статті отримав схвальну оцінку експертів Венеціанської Комісії, що засвідчено висновком, в якому зазначається, що «остання версія змін до Конституції України, підготовлена Робочою групою Конституційної Комісії з питань правосуддя, є дуже позитивною і добре підготовленою та заслуговує повної підтримки».
Виключне представництво адвокатами інтересів клієнтів у судах діє у переважній більшості європейських країн та США. А в таких країнах, як Туреччина, Іспанія, Італія та Німеччина – діє виключно адвокатура на всіх рівнях судового представництва. Підписуючи Угоду про асоціацію України з Європейським союзом наша держава взяла курс на європейський розвиток країни, а саме – приведення всіх своїх інститутів та діючого законодавства до європейських стандартів. Проте, законопроект №1013 може знівелювати всі досягнення та розвернути Україну до рівня країн Середнього Сходу.
Враховуючи суспільний резонанс та надважливість питання, що піднімається, звертаємося до Президента України та народних депутатів Верховної Ради з проханням зняти з розгляду законопроект №1013, створити робочу групу і провести широке обговорення із представниками Національної асоціації адвокатів України та усією правничою і науковою спільнотою. Обов’язковою складовою дискусії має стати Комісія з питань правової реформи при президентові України, адже основним завданням Комісії визначено сприяння подальшому розвитку правової системи України на основі конституційних принципів верховенства права, пріоритетності прав і свобод людини та громадянина з урахуванням міжнародних зобов’язань України. Також закликаємо провести з цього приводу експертизу Європейською комісією «За демократію через право» (Венеційська комісія), яка постійно виступає стратегічним партнером України у розбудові правової держави.
НААУ має сподівання, що нова влада, на яку покладала надії більшість українців, дослухається адвокатську спільноту і не буде заморожувати можливість отримання громадянами України професійної правової допомоги – від адвокатів, продовжувати корупцію та рейдерство, а також закликає Главу держави та новообраних депутатів не робити помилок попередників і не ставити під загрозу правовий інститут як такий у європейській демократичній державі.
Популярні новини
Взаємодія
Литва вивчає досвід української адвокатури, набутий під час війни
Схоже, у Литві серйозно ставляться до потенційних загроз, що йдуть з боку агресивного сусіда. Разом із установленням на кордоні захисних інженерних споруд, там також цікавляться досвідом організації роботи інститутів суспільства в умовах воєнного стану.
Дискусія
«Національний кешбек» в обмін на чутливі дані: що не так з урядовою…
Уряд України запустив програму "Національний кешбек", яка обіцяє повертати українцям 10% від вартості придбаних вітчизняних товарів. Це має стимулювати попит на продукцію місцевих виробників і зміцнити національну економіку. Але чи все так безхмарно?
Захист військових
З чого складається грошове забезпечення військовослужбовця
Сьогодні українські військові ризикують життям і здоров'ям, захищаючи державу від зовнішнього агресора. Тому вони як ніхто інший заслуговують на належну винагороду. Крім іншого, адекватне грошове забезпечення підвищує моральний дух військовослужбовця і мотивацію до служби.
Cудова практика
Суд - не абстрактний орган. Правила заповнення ордеру нагадав ВС
Ордер про надання правничої допомоги має містити назву органу, в якому адвокатом надається така допомога. При цьому в ордері має бути зазначено не абстрактний орган, а конкретна назва такого органу чи групи органів, зокрема судових органів.
Законодавство
Чи на часі зміна підходів притягнення бізнесу до кримінальної…
Інститут кримінальної відповідальності юридичних осіб, запроваджений у 2014 році, неефективний. Наприклад, перелік санкцій, які можуть бути застосовані до бізнесу, досить обмежений і вони є незбалансованими.
Видання
Публікуємо черговий номер Вісника НААУ за липень-серпень 2024 року
Вісник НААУ за липень-серпень 2024 року доступний для перегляду на сайті.
Дискусія
Велика приватизація: сподівання на повне розблокування процесу
Попри вкрай складну економічну ситуацію, спричинену війною, Україна вимагає дієвих підходів до відновлення економіки. І приватизація є одним із ключових джерел наповнення бюджету та перетворення неефективних державних активів на дієздатні підприємства, що створюють робочі місця та забезпечують податкові надходження.
Cудова практика
Обчислення вислуги років за участь в операціях Миротворчих Сил:…
Час служби у складі Миротворчих Сил ООН військовослужбовцям Збройних Сил України зараховується до вислуги років для призначення пенсій на пільгових умовах: один місяць служби за три місяці.