"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Підтримка ОПК не повинна порушувати баланс місцевих бюджетів, - НААУ

Створювати додаткові стимули для підприємств оборонно-промислового комплексу необхідно, втім при цьому слід забезпечити баланс бюджетної системи та прогнозованість як надходжень, так і видатків місцевого самоврядування.
Такий висновок зробив Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування за підсумками аналізу проекту Закону №13422-1 від 04.07.2025 «Про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу», який 16 липня був прийнятий Верховною Радою за основу.
Зокрема, документом пропонується змінити порядок зарахування податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Зараз 60% від загальної суми цього податку надходить до загального фонду бюджету територіальної громади за місцем реєстрації податкового агента. Законопроект передбачає, що у 2026–2028 роках 50% цієї частки (тобто 30% від загальної суми ПДФО) зараховуватиметься до спеціального фонду бюджету громади, на територію якої релокується підприємство ОПК, і спрямовуватиметься на створення інфраструктури та підтримку релокації. Ці кошти пропонується не враховувати при горизонтальному вирівнюванні податкоспроможності бюджетів.
Профільний комітет НААУ звернув увагу, що розподіл ПДФО залежатиме від моменту і порядку внесення підприємств до Переліку ОПК. Питання його ведення планується врегулювати іншим законопроєктом — №13420, який надає значні повноваження начальникам обласних військових адміністрацій. Однак у ньому немає чітких умов і строків внесення або виключення підприємств у прив’язці до бюджетного року. Це не відповідає принципу юридичної визначеності та, на думку НААУ, створює ризики розбалансування бюджетної системи України (у частині наповнення та виконання місцевих бюджетів).
А вилучення 50% ПДФО з бюджету громади, де зареєстроване підприємство, може поставити під загрозу фінансування захищених статей загального фонду. Відповідно до ч. 3 ст. 142 Конституції, такі втрати, спричинені рішенням держави, мають компенсуватися з держбюджету. При цьому механізму компенсацій проектом не пропонується.
Також немає чіткого порядку використання 50% ПДФО, що надходитимуть до спецфонду громади, яка приймає підприємство. Це може створити труднощі для органів місцевого самоврядування, казначейства і самих підприємств ОПК, на користь яких мають витрачатися відповідні кошти.
Окремо у НААУ звернули увагу на те, що хоча порушені питання прямо стосуються місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, до їх обговорення не залучалися представники асоціацій органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом. Тож їхня позиція не була досліджена та врахована.
Повністю зауваження і пропозиції до проекту Закону №13422-1 можна переглянути за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Анонс
З суботи до понеділка не працюватимуть реєстри Мінʼюсту (перелік)
З 20:00 суботи, 16 серпня, до 08:00 понеділка, 18 серпня, будуть недоступні єдині та державні реєстри, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України.

Законодавство
Підтримка ОПК не повинна порушувати баланс місцевих бюджетів, - НААУ
Створювати додаткові стимули для підприємств оборонно-промислового комплексу необхідно, втім при цьому слід забезпечити баланс бюджетної системи та прогнозованість як надходжень, так і видатків місцевого самоврядування.

Законодавство
У НААУ попереджають про екстремальні фінансові ризики для…
Відсутність прозорого контролю за діяльністю Міністерства оборони як регулятора, а також надмірні санкції за вихід із режиму Defence City створюють для оборонних підприємств ризики, здатні призвести до їхнього банкрутства.

Гарантії діяльності
РАУ заявила про втручання члена ВРП в адвокатську діяльність та…
Рада адвокатів України, розглянувши заяву адвоката Олександра Віхрова, встановила факт втручання члена Вищої ради правосуддя Романа Маселка в адвокатську діяльність, порушення адвокатської таємниці та вихід за межі повноважень при оцінюванні кандидата на посаду судді.

Законодавство
Згоду на арешт адвокатів мають надавати органи адвокатського…
Наділення ВРП повноваженнями щодо надання згоди на затримання адвоката чи утримання його під вартою буде прямим втручанням у діяльність адвокатури України. Це суперечить принципу незалежності адвокатури, гарантованому Конституцією і законами.

Самоврядування
РАУ обрала кандидатів у члени Конкурсної комісії з добору членів…
На виконання ст. 95-1 Закону «Про судоустрій і статус суддів» Рада адвокатів України запропонувала на розгляд Вищої ради правосуддя трьох кандидатів до складу Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України за квотою РАУ.

Законодавство
ОПК і митний контроль: адвокати застерігають від ризиків проекту…
Українські оборонні підприємства стикаються з бюрократичними затримками при імпорті компонентів, що може критично вплинути на терміни виконання державних контрактів. Водночас запропонований у ВР механізм створює ризики, які можуть перевищити потенційні переваги для галузі.

Дискусія
Робота захисту з доказами у суді: що має знати адвокат
Чому не всі матеріали досудового розслідування потрапляють до суду, як і коли контраргументувати позицію сторони обвинувачення, чому вступна промова — не формальність, а тактичний інструмент, коли захист має подавати письмову позицію, а коли краще мовчати?