"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Підтримка ОПК не повинна порушувати баланс місцевих бюджетів, - НААУ

Створювати додаткові стимули для підприємств оборонно-промислового комплексу необхідно, втім при цьому слід забезпечити баланс бюджетної системи та прогнозованість як надходжень, так і видатків місцевого самоврядування.
Такий висновок зробив Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування за підсумками аналізу проекту Закону №13422-1 від 04.07.2025 «Про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу», який 16 липня був прийнятий Верховною Радою за основу.
Зокрема, документом пропонується змінити порядок зарахування податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Зараз 60% від загальної суми цього податку надходить до загального фонду бюджету територіальної громади за місцем реєстрації податкового агента. Законопроект передбачає, що у 2026–2028 роках 50% цієї частки (тобто 30% від загальної суми ПДФО) зараховуватиметься до спеціального фонду бюджету громади, на територію якої релокується підприємство ОПК, і спрямовуватиметься на створення інфраструктури та підтримку релокації. Ці кошти пропонується не враховувати при горизонтальному вирівнюванні податкоспроможності бюджетів.
Профільний комітет НААУ звернув увагу, що розподіл ПДФО залежатиме від моменту і порядку внесення підприємств до Переліку ОПК. Питання його ведення планується врегулювати іншим законопроєктом — №13420, який надає значні повноваження начальникам обласних військових адміністрацій. Однак у ньому немає чітких умов і строків внесення або виключення підприємств у прив’язці до бюджетного року. Це не відповідає принципу юридичної визначеності та, на думку НААУ, створює ризики розбалансування бюджетної системи України (у частині наповнення та виконання місцевих бюджетів).
А вилучення 50% ПДФО з бюджету громади, де зареєстроване підприємство, може поставити під загрозу фінансування захищених статей загального фонду. Відповідно до ч. 3 ст. 142 Конституції, такі втрати, спричинені рішенням держави, мають компенсуватися з держбюджету. При цьому механізму компенсацій проектом не пропонується.
Також немає чіткого порядку використання 50% ПДФО, що надходитимуть до спецфонду громади, яка приймає підприємство. Це може створити труднощі для органів місцевого самоврядування, казначейства і самих підприємств ОПК, на користь яких мають витрачатися відповідні кошти.
Окремо у НААУ звернули увагу на те, що хоча порушені питання прямо стосуються місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, до їх обговорення не залучалися представники асоціацій органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом. Тож їхня позиція не була досліджена та врахована.
Повністю зауваження і пропозиції до проекту Закону №13422-1 можна переглянути за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Гарантії діяльності
IBA підтримала НААУ: адвокати не повинні ототожнюватися з клієнтами
Міжнародна асоціація юристів (International Bar Association, IBA) через Комісію з питань адвокатури направила лист на адресу голови Національної асоціації адвокатів України на підтримку позиції НААУ щодо захисту незалежності адвокатської професії та безпеки адвокатів.

Анонс
Молодих адвокатів запрошують долучитися до розвитку адвокатського…
Молодіжний Комітет Національної асоціації адвокатів України – UNBA NextGen оголошує конкурс до складу регіональних представників.

Анонс
Адвокатів навчать захищати себе: у НААУ організували тренування з…
Оскільки адвокатська діяльність часто пов’язана з ризиками, питання особистої безпеки стає надзвичайно актуальним. Комітети НААУ з питань захисту бізнесу та інвесторів та з питань спортивного права та фізичної культури ініціювали проведення спеціального тренування з бойового самбо.

Захист військових
Щирість, повага і довіра: що важливо у спілкуванні з військовими та…
Війна змінює людину не лише досвідом фронту чи втрат, а насамперед — уявленнями про безпеку, справедливість і межі власної витримки. Тому комунікація з військовими та ветеранами виходить за межі психологічної тематики і стає питанням суспільної культури, правозахисної практики та навіть професійної етики адвокатів.

БПД
НААУ заявляє про дискримінаційність змін до порядку відбору…
Урядовий комітет під головуванням Віце-прем’єр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Тараса Качки відхилив зауваження адвокатури; НААУ наголошує на порушенні європейських стандартів та готує судове оскарження у разі ухвалення постанови.

Гарантії діяльності
РАУ закликала Президента підписати Закон про відповідальність за…
15 вересня 2025 року Рада адвокатів України на позачерговому засіданні ухвалила звернення до Президента із проханням підписати Закон № 4547-IX від 16.07.2025, який запроваджує адміністративну відповідальність за публічне ототожнення адвоката з клієнтом.

Дискусія
Чому в адвокатів неможливий «невідкладний» обшук пояснили в НААУ
Обшук у адвоката не може проводитися без ухвали слідчого судді. Невідкладні обшуки у приміщеннях адвоката чи його транспортних засобах є незаконними, адже кримінальний процесуальний закон передбачає спеціальну процедуру.

Дискусія
Тиск через мобілізацію та кримінальні справи: хто захистить…
Воєнний стан створює нові виклики для адвокатури: порушення професійних прав набули системного характеру, серед найпоширеніших форм тиску – мобілізація адвокатів під час виконання ними професійних обовʼязків та притягнення їх як обвинувачених у справах, де вони здійснювали захист.