11:04 Пт 15.08.25

Підтримка ОПК не повинна порушувати баланс місцевих бюджетів, - НААУ

print version

Створювати додаткові стимули для підприємств оборонно-промислового комплексу необхідно, втім при цьому слід забезпечити баланс бюджетної системи та прогнозованість як надходжень, так і видатків місцевого самоврядування.

Такий висновок зробив Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування за підсумками аналізу проекту Закону №13422-1 від 04.07.2025 «Про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу», який 16 липня був прийнятий Верховною Радою за основу.

Зокрема, документом пропонується змінити порядок зарахування податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Зараз 60% від загальної суми цього податку надходить до загального фонду бюджету територіальної громади за місцем реєстрації податкового агента. Законопроект передбачає, що у 2026–2028 роках 50% цієї частки (тобто 30% від загальної суми ПДФО) зараховуватиметься до спеціального фонду бюджету громади, на територію якої релокується підприємство ОПК, і спрямовуватиметься на створення інфраструктури та підтримку релокації. Ці кошти пропонується не враховувати при горизонтальному вирівнюванні податкоспроможності бюджетів.

Профільний комітет НААУ звернув увагу, що розподіл ПДФО залежатиме від моменту і порядку внесення підприємств до Переліку ОПК. Питання його ведення планується врегулювати іншим законопроєктом — №13420, який надає значні повноваження начальникам обласних військових адміністрацій. Однак у ньому немає чітких умов і строків внесення або виключення підприємств у прив’язці до бюджетного року. Це не відповідає принципу юридичної визначеності та, на думку НААУ, створює ризики розбалансування бюджетної системи України (у частині наповнення та виконання місцевих бюджетів).

А вилучення 50% ПДФО з бюджету громади, де зареєстроване підприємство, може поставити під загрозу фінансування захищених статей загального фонду. Відповідно до ч. 3 ст. 142 Конституції, такі втрати, спричинені рішенням держави, мають компенсуватися з держбюджету. При цьому механізму компенсацій проектом не пропонується.

Також немає чіткого порядку використання 50% ПДФО, що надходитимуть до спецфонду громади, яка приймає підприємство. Це може створити труднощі для органів місцевого самоврядування, казначейства і самих підприємств ОПК, на користь яких мають витрачатися відповідні кошти.

Окремо у НААУ звернули увагу на те, що хоча порушені питання прямо стосуються місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, до їх обговорення не залучалися представники асоціацій органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом. Тож їхня позиція не була досліджена та врахована.

Повністю зауваження і пропозиції до проекту Закону №13422-1 можна переглянути за посиланням.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

© 2025 Unba.org.ua Всі права захищені
"Національна Асоціація Адвокатів України". Передрук та інше використання матеріалів, що розміщені на даному веб-сайті дозволяється за умови посилання на джерело. Інтернет-видання та засоби масової інформації можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео з офіційного веб-сайту Національної Асоціації Адвокатів України на власних веб-сторінках, за умови гіперпосилання на офіційний веб-сайт Національної Асоціації Адвокатів України. Заборонено передрук та використання матеріалів, у яких міститься посилання на інші інтернет-видання та засоби масової інформації. Матеріали позначені міткою "Реклама", публікуються на правах реклами.