"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Заклик Рівненської ОДА не звертатися до адвокатів порушує Конституцію, - заява НААУ
У Рівненській обласній державній адміністрації спонукають родини полонених не поспішати звертатися до приватних юристів чи адвокатів за юридичною підтримкою. НААУ назвала цю позицію такою, що порушує конституційну гарантію кожного на професійну правничу допомогу.
18 лютого на сторінці Рівненської обласної державної адміністрації у Facebook зʼявилося повідомлення «Юридична та психологічна допомога для родин полонених - безкоштовна та доступна». У ньому зокрема зазначається що в питанні супроводу родин полонених «окремі недобросовісні юридичні організації зловживають довірою людей, штучно завищують вартість своїх послуг. Це неприпустима спекуляція на болю та вразливому становищі родин». Крім того, в ОДА закликали «не поспішати звертатися до приватних юристів чи адвокатів, адже всі ці послуги надаються державними органами та установами безкоштовно». При цьому пропонується звертатися до Управління з питань ветеранської політики ОДА.
У Національній асоціації адвокатів України зауважили, що такі твердження не відповідають дійсності.
Відповідно до ст. 59, 131-2 Конституції кожен має право на професійну правничу допомогу. У випадках, передбачених законом, ця допомога надається безоплатно. Кожен є вільним у виборі захисника своїх прав. І для надання професійної правничої допомоги діє адвокатура, незалежність якої гарантується.
Тобто саме адвокати надають професійну правничу допомогу громадянам України, чим забезпечують дотримання конституційної гарантії. При цьому твердження Рівненської ОДА про можливість отримання такої допомоги безкоштовно від державних органів не відповідає закону.
Більше того, наразі члени родин полонених та осіб, зниклих безвісти, відповідно до Закону «Про безоплатну правничу допомогу», не належать до суб'єктів, які мають право на отримання такої допомоги. Зокрема, це стосується складання позовних заяв, оскарження дій чи бездіяльності в судовому порядку та судового представництва.
І саме НААУ була ініціатором підготовки змін до ч. 2 ст. 13 цього Закону, що пропонують надання безоплатної правничої допомоги для близьких родичів та членів сім’ї осіб, зниклих безвісти за особливих обставин та осіб, які мали статус зниклих безвісти за особливих обставин, але чиє місцезнаходження було встановлено.
На початку січня Рівненська ОДА повідомляла про відкриття 13 вакансій для працевлаштування фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб. При цьому від кандидатів на ці посади вища юридична освіта не вимагається.
Отже надання професійної правничої допомоги до повноважень Рівненської ОДА та її Управління з питань ветеранської політики не входить. А от заклики адміністрації звертатися до державних органів для отримання безоплатних юридичних послуг вводять громадян в оману та створюють ілюзію безкоштовної правничої допомоги, яка фактично не передбачена чинним законодавством, - зазначили в НААУ.
Відповідно до статті 5 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», адвокатура є незалежною від органів державної влади, місцевого самоврядування, їхніх службових та посадових осіб. Держава ж зобов’язана створювати умови для діяльності адвокатури та гарантувати її незалежність, а не втручатися у її діяльність, в тому числі шляхом поширення недостовірних відомостей.
З урахуванням цього НААУ закликала Рівненську ОДА вжити заходів для виправлення цієї ситуації, офіційно спростувати неправдиві твердження (адже її розповсюдження вводить громадян в оману та підриває довіру до професійної правничої допомоги) та надалі дотримуватися вимог законодавства.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Самоврядування
Заява Комітету НААУ щодо маніпулятивного журналістського…
Заява Комітету НААУ з питань інформаційної політики та взаємодії із засобами масової інформації щодо маніпулятивного журналістського матеріалу, спрямованого на дискредитацію інституту адвокатури.
Законодавство
Примусове виконання: посилювати наявні механізми, а не залучати…
Обов’язкова участь органів опіки та соціальних служб на стадії примусового виконання рішень за участю дітей лише затягне провадження. Яких фахівців залучати, має вирішувати виконавець, а сторони й зараз можуть клопотати про участь соцпрацівників і психологів.
Навчання
Як належно зафіксувати думку дитини для суду: поради адвокатам
У сімейних спорах, про визначення місця проживання, участь у вихованні, позбавлення чи поновлення батьківських прав, саме спосіб отримання та документування висловлювань дитини впливає на те, чи сприйме суд таку думку як автентичну, добровільну і вільну від тиску дорослих. Але відсутність єдиного підходу до з'ясування думки дітей, залучення психологів, застосування аудіо- чи відеофіксації та відображення цих даних у матеріалах справи створює ризики формального «вислуховування» та перекручення реальної волі дитини.
За кордоном
В Едінбурзі говорили про війну в Україні та верховенство права
21 листопада у приміщенні Faculty of Advocates, однієї з найстаріших адвокатських інституцій Європи, відбулася фахова дискусія «Війна в Україні та верховенство права». Захід об’єднав провідних українських і британських правників, які обговорили ключові виклики для систем правосуддя в умовах війни, агресії та загроз демократії.
Законодавство
Добровільне виконання рішень: як збалансувати інтереси стягувача і…
Для забезпечення виконання судових рішень та запобігання зловживанням з боку стягувачів необхідні реальні механізми. Такими можуть стати обов’язкове зазначення актуальних банківських реквізитів позивача, удосконалення механізму добровільної сплати та покладення витрат на стягувача у разі безпідставного повторного стягнення.
Гарантії діяльності
Негласні дії щодо адвоката: хто має звертатися до суду?
Надання слідчим суддею дозволу на проведення негласних слідчих (розшукових) дій стосовно адвоката за клопотанням слідчого, яке лише погоджене керівником обласної прокуратури, є порушенням гарантій адвокатської діяльності.
Законодавство
Проект про центри безпеки: адвокати пропонують визначити статус…
Попри задекларовану мету посилити захист населення, законопроект про центри безпеки та фонд захисних споруд містить окремі неузгодженості з чинними законами й не визначає чіткий правовий статус нових інституцій і об’єктів інфраструктури.
Дискусія
Право дитини бути почутою: законодавчі обмеження і практичні…
Діти - найбільш вразливі до порушень своїх прав, адже шлях до їхнього захисту часто ускладнюють обмеження для самостійних звернень, конфлікт із батьками, невизначений статус представників, прогалини в доступі до безоплатної правничої допомоги та інші обставини.