"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Мінʼюст формує стандарти БПД щодо неповнолітніх

До стандартів якості надання безоплатної вторинної правової допомоги підготовлені зміни. Крім суто технічних правок («правова» допомога стає «правничою», а «ЗМІ» перетворюються на «медіа»), передбачаються вимоги стосовно допомоги і представництва неповнолітніх.
У Міністерстві юстиції підготували та надали Національній асоціації адвокатів України два проекти:
- «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 25 лютого 2014 року № 386/5» (Стандарти якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у кримінальному процесі);
- «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 21 грудня 2017 року № 4125/5» (Стандарти якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у цивільному, адміністративному процесах та представництва у кримінальному процесі).
Що стосується надання БВПД у кримінальному процесі (наказ №386/5), то відповідну таблицю Стандартів пропонується доповнити новим розділом щодо неповнолітніх. Пропоновані стандарти передбачають такі обов’язки для адвокатів:
- надання пріоритету кримінальним провадженням, у яких здійснює захист неповнолітніх за дорученням центру, зокрема, шляхом вжиття відповідних дій щодо перенесення участі в інших кримінальних провадженнях;
- заявлення клопотання про участь на допиті неповнолітніх, які не досягли шістнадцятирічного віку або яких визнано розумово відсталими, законного представника, психолога, а у разі необхідності – лікаря;
- роз’яснення дитині доступною для неї мовою з урахуванням віку і зрілості та її законному представнику про повноваження захисника в кримінальному провадженні, необхідну інформацію, що стосується можливих наслідків поглядів та/або думок дитини, а також процесуальне право клієнта на примирення у кримінальному провадженні та його наслідки та інформує про можливість участі у Програмі відновного правосуддя за участю неповнолітніх, які є підозрюваними, обвинуваченими у вчиненні кримінального правопорушення (далі – Програма); з урахуванням результатів участі неповнолітнього у Програмі узгоджує правову позицію з клієнтом щодо подання клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності або про наявність пом’якшуючих обставин;
- подання слідчому, прокурору, слідчому судді, суду клопотання про заміну законного представника клієнта у разі якщо дії чи інтереси законного представника суперечать інтересам особи, яку він захищає;
- підготовку скарги прокурору та повідомлення Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у разі затримання/тримання під вартою неповнолітнього за підозрою у вчиненні проступку, невеликого або середньої тяжкості злочину;
- заявлення за згодою з неповнолітнім клопотання про проведення слідчих дій та/або проведення допиту не лише за місцем здійснення досудового розслідування, а в умовах, дружніх до дитини;
- роз’яснення клієнту до початку судового розгляду про можливість розгляду справи у закритому судовому засіданні та подання на вимогу клієнта відповідного клопотання.
Схожі обовʼязки адвоката пропонується закріпити у таблиці Стандартів, що затверджена наказом № 4125/5.
Новими стандартами щодо представництва неповнолітніх у кримінальному процесі можуть стати:
- роз’яснення до початку судового розгляду про можливість розгляду справи у закритому судовому засіданні та на вимогу клієнта подання відповідного клопотання;
- надання пріоритету кримінальним провадженням, у яких здійснює представництво неповнолітніх за дорученням центру, зокрема, шляхом вжиття відповідних дій щодо перенесення участі в інших кримінальних провадженнях;
- заявлення клопотання про участь на досудовому розслідуванні або під час судового розгляду законного представника, психолога, а у разі необхідності лікаря, у тому числі, з метою мінімізації слідчих (процесуальних) дій за участю дитини та можливості її подальшої участі у судовому розгляді без заподіяння їй ретравматизації;
- роз’яснення дитині доступною для неї мовою з урахуванням віку і зрілості та її законному представнику про повноваження представника в кримінальному провадженні, необхідну інформацію, що стосується можливих наслідків поглядів та/або думок дитини, а також процесуального права на примирення з підозрюваним, обвинуваченим у кримінальному провадженні і його наслідків та інформування про можливість участі у Програмі відновного правосуддя за участю неповнолітніх, які є підозрюваними, обвинуваченими у вчиненні кримінального правопорушення, а також з урахуванням результатів участі у цій Програмі узгодження правової позиції з клієнтом щодо висловлення його думки під час вирішення питання про призначення покарання обвинуваченому або при вирішенні питання про застосування примусових заходів виховного характеру;
- повідомлення прокурора та Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у разі виявлення випадків недотримання вимог законодавства щодо проведення слідчих (розшукових) та процесуальних дій з клієнтом, який є неповнолітнім, в дружньому до дитини середовищі та в умовах, які мінімізують наслідки її травматизації;
- заявлення клопотання до початку судового розгляду про розгляд кримінального провадження без участі неповнолітнього (крім випадків, якщо неповнолітній сам виявив бажання в такій участі);
- забезпечення подання до суду документів щодо думки неповнолітнього з приводу призначення покарання обвинуваченому або при вирішенні питання про застосування примусових заходів виховного характеру у разі проведення судового розгляду без участі потерпілого неповнолітнього.
У Міністерстві юстиції запевняють, що реалізація проектів забезпечить приведення положень наказів у відповідність до норм чинного законодавства. Завантажити самі проекти, пояснювальні записки та порівняльні таблиці до них можна за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Різне
Адвокати підсумували тиждень захисту бізнесу велозаїздом
У НААУ завершили тиждень захисту бізнесу незвичним форматом. Після оприлюднення тематичних публікацій і проведення серії круглих столів про наслідки скасування Господарського кодексу адвокати зібралися на підсумкове засідання… у крос-кантрійних перегонах.

Дискусія
Чому в затримці формування КК ВККС адвокати вбачають загрозу…
Для України звичною стала практика, коли норми закону спершу приймаються, а потім нівелюються. Але коли реформа за реформою обирають взірців доброчесності, а їх «святість» порушує будь-які закони, логіка побудови карткового будиночку ламається вщент.

Дискусія
Експерти мають винятковий потенціал, який варто розвивати спільно…
Професії адвоката і експерта можуть і повинні розвиватися, навчаючись одна в одної, обмінюючись досвідом та кращими практиками. Разом ми зможемо побудувати сильну, незалежну та ефективну систему правосуддя, гідну європейської України.

Взаємодія
У вихідні не працюватимуть електронні судові сервіси
На суботу, 12 липня, заплановано глобальні роботи на інфраструктурі ДП «Інформаційні судові системи». У звʼязку із цим, в цей день з продовженням на 13 липня, можуть бути недоступні сервіси електронного суду, електронного кабінету та інші.

Дискусія
Як пережити скасування ГК без утрат — радили адвокати за круглим…
Що зміниться для бізнесу після скасування Господарського кодексу? Як тепер укладати договори, хто нестиме відповідальність, як захищати інтереси у спорах і чим компенсувати втрату спеціального регулювання?

Дискусія
Прозорі правила будівельної галузі: навіщо Україні Містобудівний…
Українське містобудівне законодавство залишається фрагментарним, суперечливим і непридатним до завдань відбудови. Тож ідея кодифікації викликає значний інтерес і серед юристів, і серед фахівців будівельної галузі.

Дискусія
Укріплення суверенітету країни потребує нової моделі формування…
Модель конкурсної комісії з добору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів, запроваджена як антикризова, себе вичерпала. Бездіяльність ВРП щодо формування нового складу КК, відсутність відповідальності та наявні ознаки політичного впливу свідчать: повноваження мають бути передані безпосередньо законодавчо визначеним субʼєктам формування ВККС.

Законодавство
Аграрна підтримка не може зводитися до досягнення KPI – Комітет НААУ
Підміна державної аграрної політики орієнтацією на показники ігнорує реальні потреби сільського господарства в умовах війни.