6 особливостей, які варто врахувати, змінюючи оподаткування у період воєнного стану | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

6 особливостей, які варто врахувати, змінюючи оподаткування у період воєнного стану

Законодавство
14:18 Ср 02.10.24 8216 Переглядів
Версія для друку

Зміни до Податкового кодексу України заради підвищення бюджетних надходжень за рахунок нових вимог для бізнесу та фізичних осіб неминучі. Відповідний проект нещодавно був ухвалений за основу та активно готується до другого читання.

Йдеться про проект Закону №11416-д від 30.08.2024 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», який зокрема передбачає:

  • підвищення ставки військового збору до доходів з 1,5% до 5%;
  • встановлення обов’язку сплати військового збору у розмірі 1% від доходу платниками єдиного податку третьої групи;
  • встановлення військового збору для фізичних осіб-підприємців - платників єдиного податку першої, другої та четвертої групи на рівні 10% розміру мінімальної заробітної плати.
  • встановлення базової ставки податку на прибуток підприємств для цілей оподаткування прибутку небанківських фінансових установ (крім страховиків) на рівні 25%;
  • вдосконалення запропонованої моделі визначення розміру авансових внесків у цілях оподаткування прибутку підприємств, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним;
  • щомісячне подання звітності про суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і суми утриманого з них податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

З огляду на важливість змін, Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань митного та податкового права проаналізував документ та висловив деякі зауваження до нього.

По-перше, запровадження авансових внесків і підвищення ставок військового збору може суттєво вплинути на фінансовий стан малого та середнього бізнесу. Для підприємців, особливо тих, хто працює на єдиному податку, сплата авансових внесків щомісяця збільшує поточне податкове навантаження. В умовах економічної нестабільності та війни бізнес може зіткнутися з проблемами ліквідності, оскільки авансові платежі вимагають сплати податків наперед, навіть якщо дохід у цьому місяці був низьким або відсутнім.

По-друге, проектом ускладнюється адміністрування податків та звітність. Перехід на щомісячну звітність для всіх платників податків створює додаткове навантаження як на бізнес, так і на податкові органи. Малий бізнес не завжди має ресурси для ведення регулярної та своєчасної бухгалтерської звітності. Це може призвести до збільшення кількості податкових помилок або несвоєчасного подання звітів, що зі свого боку може стати причиною застосування штрафних санкцій.

По-третє, виникає загроза невизначеності у довгостроковому плануванні для бізнесу Законопроект не враховує можливість коригування податкових ставок або правил залежно від економічної ситуації. Оскільки авансові платежі вимагають сплати податку наперед, підприємства можуть зіткнутися із ситуацією, коли їм доведеться сплачувати податки на основі очікуваного доходу, а не реального. Це може призвести до фінансових труднощів у періоди зниження доходів та нестабільності.

По-четверте, створюється ризик нераціонального використання ресурсів податковими органами. Збільшення частоти подачі звітності призводить до значного зростання адміністративного навантаження на податкові органи. Це може відволікати ресурси податкової служби від важливіших напрямів, таких як контроль за ухиленням від сплати податків або боротьба з тіньовими схемами. У результаті введення щомісячної звітності може бути менш ефективним, ніж здається на перший погляд, з огляду на те, що такі часті перевірки можуть перевантажити систему.

По-пʼяте, створюються умови для надмірного тиску на підприємців, які працюють у регіонах, що постраждали від війни. Для підприємців у регіонах, які зазнали найбільших втрат через бойові дії, додаткові податкові зобов’язання можуть бути надмірними. Їм доведеться сплачувати авансові внески, навіть якщо їхній бізнес працює з перебоями або відновлюється після руйнувань. У цих умовах додаткові податки можуть ускладнити відновлення бізнесу в постраждалих регіонах, особливо для малого бізнесу.

По-шосте, обмежується гнучкість у сплаті військового збору для фізичних осіб - підприємців. Хоча підприємці можуть сплачувати військовий збір авансовими внесками, можливість авансових платежів «до кінця року» може не враховувати економічну динаміку або зміни у доходах протягом року. Бізнес, особливо у воєнний час, може стикатися з різкими коливаннями у доходах, що робить фіксовані авансові платежі незручними та ризикованими.

Ці зауваження направлені Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики для врахування час підготовки законопроекту №11416-д до другого читання.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Як усе встигати і не вигорати: адвокатам дали поради щодо тайм-менеджменту

Дискусія

Як усе встигати і не вигорати: адвокатам дали поради щодо…

Розстановка пріоритетів, дисципліна, цифрові інструменти та особисті межі — усе це важливо, аби організувати робочий час адвоката і не втратити ефективність. Як зберігати баланс, коли дедлайни тиснуть, клієнтів більшає, а доба — лише 24 години?

13:12 Ср 30.07.25 194
РАУ ініціює дисциплінарну відповідальність двох членів ВККС

Етика

РАУ ініціює дисциплінарну відповідальність двох членів ВККС

Під час співбесіди з адвокаткою Жанною Грушко в рамках конкурсу на посади суддів апеляційних адміністративних судів членами Вищої кваліфікаційної комісії суддів України були допущені порушення гарантій адвокатської діяльності.

12:07 Вт 29.07.25 4904
Огляд практики ВС із земельних спорів за I півріччя 2025 року

Cудова практика

Огляд практики ВС із земельних спорів за I півріччя 2025 року

Перша половина 2025 року була багата на різноманітні земельні спори, практика вирішення яких не змінилася та була неодноразово підтверджена Верховним Судом. У свою чергу ВП ВС застосував нові підходи до захисту права оренди на землю.

16:06 Пн 28.07.25 540
Розпочато прийом документів кандидатів до конкурсної комісії з добору членів ВККС від РАУ

Анонс

Розпочато прийом документів кандидатів до конкурсної комісії з…

Рада адвокатів України оголошує про початок прийому документів від кандидатів, які виявили бажання бути обраними до складу Конкурсної комісії з добору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів за квотою РАУ.

16:14 Пт 25.07.25 1256
Венеційську комісію попередили про ризики змін у дисциплінарних процедурах щодо українських суддів

Законодавство

Венеційську комісію попередили про ризики змін у дисциплінарних…

Європейська комісія за демократію через право (Венеційська комісія) та Директорат РЄ з прав людини та верховенства права готують оцінку законопроектам, що стосуються судоустрою та статусу суддів в Україні.

15:41 Пт 25.07.25 884
Українських адвокатів запрошують у Бонн на стажування

Анонс

Українських адвокатів запрошують у Бонн на стажування

Молоді українські адвокати, які спеціалізуються у сфері цивільного, комерційного та економічного права, мають змогу взяти участь у програмі стажування в Німеччині. Її проводить Фонд міжнародної правової співпраці (IRZ) спільно з Федеральною палатою адвокатів та Німецькою спілкою адвокатів.

12:04 Пт 25.07.25 1504
Декларації доброчесності суддів і не тільки: РАУ затвердила висновок до законопроектів

Законодавство

Декларації доброчесності суддів і не тільки: РАУ затвердила…

Під виглядом відновлення довіри до судової влади можуть бути запроваджені репресивні механізми контролю над нею. Це прямо суперечить міжнародному досвіду та може призвести до деградації української системи правосуддя.

10:57 Пт 25.07.25 681
Автоматичне продовження тримання під вартою порушує право на захист, - КС

Cудова практика

Автоматичне продовження тримання під вартою порушує право на…

Установлені приписами КПК перешкоди в доступі до суду та порушення права бути заслуханою у суді для особи в такому важливому питанні, як продовження строків тримання її під вартою, означає неможливість реалізації права на захист, гарантованого частиною другою статті 63 Конституції.

9:58 Чт 24.07.25 917

Вестник:№6 червень 2025 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл