"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Для реалізації громадами повноважень щодо землі зміни до ЗК не потрібні - Комітет НААУ

Повноваження територіальних громад стали більшими та розширилися на значні території. Водночас, існують законодавчі обмеження щодо розпорядження землями, в рамках яких громади мають діяти. Аби забезпечити це, необхідно виконувати чинні норми Земельного кодексу, а не вносити чергові зміни до нього.
На це звернули увагу у Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань аграрного, земельного та довкілевого права за підсумками аналізу проекту Закону №11430 від 22.07.2024 «Про внесення змін до статті 122 Земельного кодексу України щодо приведення у відповідність до положень цього Кодексу повноважень органів місцевого самоврядування стосовно передачі земельних ділянок у власність або у користування».
З 2021 року в Україні землями комунальної власності територіальних громад уважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких громад. Виняток з цього правила становлять деякі категорії земель, а саме: оборони; природно-заповідного фонду; під державною нерухомістю; що використовуються органами держвлади тощо. Повний перелік винятків закріплений у п.24 Перехідних положень Земельного кодексу.
Повноваження органів виконавчої влади, ВР АРК, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені у ст. 122 ЗК. І, на думку авторів законодавчої ініціативи, ця норма, оскільки не містить перелік винятків, не узгоджується із Прикінцевими положеннями кодексу. Тож законопроектом наявний перелік додатково прописується у ст. 122 кодексу.
На думку Комітету НААУ, для вирішення проблем, поставлених за мету авторами законодавчої ініціативи, ухвалювати новий закон не потрібно. Адже відповідні норми права у сфері регулювання земельних відносин територіальними громадами вже існують. Їх необхідно лише виконувати.
Додатково у НААУ звернули увагу на те, що існує різниця між територіями громади та землями громади. Територія, на яку поширюються повноваження громади, – це вся територія територіальної громади незалежно від кількості та якості земельних ділянок, які її складають. Проте землі комунальної власності, якими територіальна громада може розпоряджатися, це лише ті, які набуті громадою у законний спосіб, які не перебувають у розпорядженні інших осіб і про що є відомості у Державному кадастрі.
Територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі:
а) передачі їм земель державної власності;
б) відчуження земельних ділянок для суспільних потреб та з мотивів суспільної необхідності відповідно до закону;
в) прийняття спадщини або переходу в їхню власність земельних ділянок, визнаних судом відумерлою спадщиною;
г) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами;
ґ) виникнення інших підстав, передбачених законом.
До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад (стаття 26 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні») зокрема належать:
- вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин;
- прийняття рішень щодо здійснення виконавчим органом сільської, селищної, міської ради державного контролю за використанням та охороною земель;
- затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Повністю із текстом зауважень до проекту №11430 можна ознайомитися за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Анонс
З суботи до понеділка не працюватимуть реєстри Мінʼюсту (перелік)
З 20:00 суботи, 16 серпня, до 08:00 понеділка, 18 серпня, будуть недоступні єдині та державні реєстри, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України.

Законодавство
Підтримка ОПК не повинна порушувати баланс місцевих бюджетів, - НААУ
Створювати додаткові стимули для підприємств оборонно-промислового комплексу необхідно, втім при цьому слід забезпечити баланс бюджетної системи та прогнозованість як надходжень, так і видатків місцевого самоврядування.

Законодавство
У НААУ попереджають про екстремальні фінансові ризики для…
Відсутність прозорого контролю за діяльністю Міністерства оборони як регулятора, а також надмірні санкції за вихід із режиму Defence City створюють для оборонних підприємств ризики, здатні призвести до їхнього банкрутства.

Гарантії діяльності
РАУ заявила про втручання члена ВРП в адвокатську діяльність та…
Рада адвокатів України, розглянувши заяву адвоката Олександра Віхрова, встановила факт втручання члена Вищої ради правосуддя Романа Маселка в адвокатську діяльність, порушення адвокатської таємниці та вихід за межі повноважень при оцінюванні кандидата на посаду судді.

Законодавство
Згоду на арешт адвокатів мають надавати органи адвокатського…
Наділення ВРП повноваженнями щодо надання згоди на затримання адвоката чи утримання його під вартою буде прямим втручанням у діяльність адвокатури України. Це суперечить принципу незалежності адвокатури, гарантованому Конституцією і законами.

Самоврядування
РАУ обрала кандидатів у члени Конкурсної комісії з добору членів…
На виконання ст. 95-1 Закону «Про судоустрій і статус суддів» Рада адвокатів України запропонувала на розгляд Вищої ради правосуддя трьох кандидатів до складу Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України за квотою РАУ.

Законодавство
ОПК і митний контроль: адвокати застерігають від ризиків проекту…
Українські оборонні підприємства стикаються з бюрократичними затримками при імпорті компонентів, що може критично вплинути на терміни виконання державних контрактів. Водночас запропонований у ВР механізм створює ризики, які можуть перевищити потенційні переваги для галузі.

Дискусія
Робота захисту з доказами у суді: що має знати адвокат
Чому не всі матеріали досудового розслідування потрапляють до суду, як і коли контраргументувати позицію сторони обвинувачення, чому вступна промова — не формальність, а тактичний інструмент, коли захист має подавати письмову позицію, а коли краще мовчати?