Обмежувати доступність апеляційного оскарження не можна – Комітет НААУ | НААУ

Обмежувати доступність апеляційного оскарження не можна – Комітет НААУ

Законодавство
13:53 Пт 02.08.24 10661 Переглядів
Версія для друку

Примусова зміна підсудності справ, що розглядалися ліквідованим Окружним судом міста Києва може звузити доступ до правосуддя, адже обмежує безпосередню участь у судовому процесі.

Про це попередив Комітет НААУ з питань адміністративного права та процесу за наслідками аналізу Закону від 16.07.2024 №3863-ІХ «Про внесення зміни до пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» щодо забезпечення розгляду адміністративних справ» (очікує на підпис Президента).

У зв’язку з ліквідацією ОАСК, до Київського окружного адміністративного суду було передано нерозглянуті справи, а також передбачено прийняття та розгляд нових справ, підсудних окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ. Але це створило величезний обсяг не розглянутих справ і тривале затримання реєстрації нових матеріалів у сукупності з іншими процесуальними документами, що подаються сторонами у справі.

Новим законом зокрема передбачається, що судом апеляційної інстанції щодо всіх справ, підсудних окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, та переданих на розгляд та вирішення іншим окружним адміністративним судам України відповідно до цього Закону, є Шостий апеляційний адміністративний суд.

Комітет НААУ звернув увагу на те, що за приписами ч. 1 ст. 292 КАС судом апеляційної інстанції в адміністративних справах є апеляційний адміністративний суд, у межах територіальної юрисдикції якого розташований місцевий адміністративний суд (місцевий загальний суд як адміністративний суд чи окружний адміністративний суд), що ухвалив рішення.

Право апеляційного оскарження є беззаперечним правом, а учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов’язки, можуть подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.

Доступність апеляційного оскарження була предметом розгляду Європейського суду з прав людини. Зокрема, у справі «Скорик проти України» ЄСПЛ звернув увагу на те, що відповідно до п. 1 ст. 6 Конвенції, якщо в національному правовому порядку існує процедура апеляції, держава має гарантувати, що особи, які перебувають під її юрисдикцією, мають право в апеляційних судах на основні гарантії, передбачені Конвенцією.

Окрім цього, у справі «Зубак проти Хорватії» ЄСПЛ, розглядаючи загальні принципи щодо доступу до судів вищої інстанції та обмеження ratione valoris (компетенція з огляду на цінність), зробив висновок, що ст. 6 Конвенції не зобов’язує договірні держави створювати апеляційні чи касаційні суди, проте якщо такі суди існують, необхідно дотримуватися гарантій, визначених у ст. 6 Конвенції, наприклад у тій частині, в якій вона гарантує учасникам судового процесу ефективне право на доступ до суду.

Конституційний Суд України також підкреслював, що ніхто не може бути обмежений у праві на доступ до правосуддя, яке охоплює можливість особи ініціювати судовий розгляд та брати безпосередню участь у судовому процесі, або позбавлений такого права (рішення від 12.04.2012 № 9-рп/2012 у справі про рівність сторін судового процесу).

Зміст і покликання правила територіальної підсудності необхідні в адміністративному судочинстві для того, щоб розмежувати компетенцію судів щодо розгляду справ адміністративної юрисдикції між однорідними судами залежно від території, на яку поширюється їх діяльність. Крім цього, територіальна підсудність є однією з гарантій доступу людини до правосуддя в межах території, на якій вона проживає і на якій діє компетентний суд.

З урахуванням того, що в Україні діє воєнний стан, а також наявні інші чинники (відключення електроенергії) участь учасників справи у судовому розгляді в адміністративних судах по всій території України ставить під сумнів ефективність запропонованої законодавчої ініціативи.

Статтею 1  Кодексу адміністративного судочинства визначено, що виключно кодексом визначаються  юрисдикція та повноваження адміністративних судів і встановлюється порядок здійснення судочинства в адміністративних судах.  Отже, встановлення порядку перерозподілу справ і передача окремих функцій у такому питанні органам виконавчої влади не узгоджується із вимогами закону.

На думку НААУ, для ефективного розв'язання питання з розгляду справ, які були підсудні ОАСК, більш правильним було б застосувати механізм відрядження судді до іншого суду того самого рівня і спеціалізації (як тимчасового переведення), а саме до Київського адміністративного суду.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Cудова практика

Грошове забезпечення військовослужбовців: огляд судової практики

Сьогодні військовослужбовці жертвують своїм життям і здоров'ям заради безпеки країни. Одним із основних способів визнання їхнього внеску є грошове забезпечення, яке, у тому числі, допомагає сім'ям військових зберігати стабільність, покриваючи базові потреби.

13:08 Пт 09.08.24 1336

Законодавство

Проект про захист добросовісного набувача є дискримінаційним, -…

Коли держава не забезпечила непорушність права власності при витребуванні майна у добросовісного набувача, завжди є ті, хто має відповідати за прийняті рішення чи бездіяльність. І таких випадках важливо дотримати баланс між інтересами держави та приватного власника.

12:14 Чт 08.08.24 2817

Взаємодія

ВРП залучила Валентина Гвоздія до розробки заходів із забезпечення…

До складу робочої групи з питань розроблення і впровадження заходів забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя включено заступника голови Національної асоціації адвокатів України, Ради адвокатів України Валентина Гвоздія.

12:17 Ср 07.08.24 4650

Cудова практика

Україна не розслідує порушення прав адвокатів - рішення ЄСПЛ

Непомірно довга затримка правоохоронних органів у розслідуванні побиття адвокатів під час виконання ними своїх професійних обовʼязків несумісна з обов’язками держави відповідно до статті 3 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.

16:12 Вт 06.08.24 5829

Законодавство

«Спрощення» на ринку електричної енергії створюють додаткові…

Окремі положення проекту Закону №11392 від 02.07.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення господарської діяльності» у частині приєднання замовників до електричних мереж потребують доопрацювання.

15:21 Вт 06.08.24 5702

Законодавство

Оперативність кримінального процесу - не за рахунок прав учасників,…

Розумний строк розгляду справ безумовно є одним із важливих критеріїв справедливого суду. Втім, інструменти забезпечення оперативності кримінального провадження, що пропонуються державою, не повинні обмежувати права громадян.

16:42 Пн 05.08.24 6998

Анонс

Аспекти належної організації судового засідання у кримінальному…

Судові рішення мають бути обґрунтованими та законними, а процес їх ухвалення - прозорим і зрозумілим для всіх учасників судочинства. В кримінальному провадженні це гарантує захист прав обвинувачених, а також утверджує довіру до судової системи.

15:58 Пн 05.08.24 6974

Законодавство

Обмежувати доступність апеляційного оскарження не можна – Комітет…

Примусова зміна підсудності справ, що розглядалися ліквідованим Окружним судом міста Києва може звузити доступ до правосуддя, адже обмежує безпосередню участь у судовому процесі.

13:53 Пт 02.08.24 10662

Вестник:№ 6 червень 2024 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл