"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Громадянство: як оцінювати факт створення загроз національній безпеці?
Розширення підстав для відмови іноземцям у прийнятті до громадянства України матиме наслідком формування суб’єктивних підходів, форм і методів реалізації норми закону, а також призведе до численних судових суперечок.
У Комітеті НААУ з питань міграційного права, громадянства, захисту від видворення та екстрадиції висловили зауваження до проекту Закону №9585 від 07.08.2023 «Про внесення змін до деяких законів України щодо правового статусу іноземців та осіб без громадянства, які беруть участь у захисті територіальної цілісності та недоторканності України», прийнятий Верховною Радою за основу 9 травня.
За правилами статті 9 Закону «Про громадянство України», до громадянства не приймається особа, яка:
1) вчинила злочин проти людства чи здійснювала геноцид;
2) засуджена в Україні за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину (до погашення або зняття судимості) з урахуванням рівня загрози для національної безпеки держави;
3) вчинила на території іншої держави діяння, яке визнано законодавством України тяжким або особливо тяжким злочином.
Проект пропонує доповнити цей перелік новою підставою відмови: якщо особа «своїми діями створює загрози національній безпеці держави, її суверенітету та територіальній цілісності».
Адвокати звернули увагу, що проектом не конкретизується, яким чином і який саме орган державної влади буде уповноважений встановлювати, що особа створює відповідні загрози, внаслідок чого не може бути прийнята до громадянства України.
На думку НААУ, факт, що особа створює відповідні загрози, може встановлюватися виключно судом. Але на практиці підставою для наприклад скасування дозволу на імміграцію слугує не рішення суду, яке набрало законної сили, а лист або подання від правоохоронних органів України, що особа своїми діями несе загрозу національній безпеці або громадському порядку. При цьому жодних документальних підтверджень цьому не додається. Але такий документ у розумінні законодавства не може бути належним і достатнім доказом.
Отже, дійшли висновку у НААУ, якщо закон буде ухвалено в редакції запропонованого його проекту, і при цьому не буде визначено, які саме докази підтверджують, що особа своїми діями створює відповідні загрози, це створить ризик необґрунтованих відмов у прийнятті до громадянства України. А без обґрунтування рішення належними та допустимими доказами це потягне численні судові оскарження. Пропоноване доповнення ст. 9 Закону «Про громадянство України» допускає довільне тлумачення положень, що призведе до формування суб’єктивних підходів щодо їх змісту, а також форм і методів реалізації.
Ці та інші зауваження і пропозиції направлені до Комітету ВР з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України, національних меншин і міжнаціональних відносин.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Самоврядування
У CCBE засудили підміну НААУ громадськими організаціями
26 листопада в Парижі в рамках заходів, організованих Радою адвокатів і правничих товариств Європи, відбулося засідання Платформи для обміну, співпраці та просвітницької діяльності (PECO-комітет CCBE).
Етика
Наслідки зупинення дії рішення КДКА розʼяснила РАУ
Як рахувати строк дисциплінарного стягнення у вигляді зупинення права на заняття адвокатською діяльністю, якщо Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури тимчасово зупинила дію рішення КДКА регіону, а адвокат у цей період продовжував працювати?
Самоврядування
Заява Комітету НААУ щодо маніпулятивного журналістського…
Заява Комітету НААУ з питань інформаційної політики та взаємодії із засобами масової інформації щодо маніпулятивного журналістського матеріалу, спрямованого на дискредитацію інституту адвокатури.
Дискусія
Висновки ЄСПЛ і ЄКСП у трудових спорах: проблеми застосування…
14 листопада в Навчально-науковому інституті права КНУ імені Тараса Шевченка відбулася Всеукраїнська міждисциплінарна науково-практична конференція «Трудові та соціальні права в Україні: європейська інтеграція, воєнний стан, повоєнне відновлення».
Законодавство
Примусове виконання: посилювати наявні механізми, а не залучати…
Обов’язкова участь органів опіки та соціальних служб на стадії примусового виконання рішень за участю дітей лише затягне провадження. Яких фахівців залучати, має вирішувати виконавець, а сторони й зараз можуть клопотати про участь соцпрацівників і психологів.
Навчання
Як належно зафіксувати думку дитини для суду: поради адвокатам
У сімейних спорах, про визначення місця проживання, участь у вихованні, позбавлення чи поновлення батьківських прав, саме спосіб отримання та документування висловлювань дитини впливає на те, чи сприйме суд таку думку як автентичну, добровільну і вільну від тиску дорослих. Але відсутність єдиного підходу до з'ясування думки дітей, залучення психологів, застосування аудіо- чи відеофіксації та відображення цих даних у матеріалах справи створює ризики формального «вислуховування» та перекручення реальної волі дитини.
За кордоном
В Едінбурзі говорили про війну в Україні та верховенство права
21 листопада у приміщенні Faculty of Advocates, однієї з найстаріших адвокатських інституцій Європи, відбулася фахова дискусія «Війна в Україні та верховенство права». Захід об’єднав провідних українських і британських правників, які обговорили ключові виклики для систем правосуддя в умовах війни, агресії та загроз демократії.
Законодавство
Добровільне виконання рішень: як збалансувати інтереси стягувача і…
Для забезпечення виконання судових рішень та запобігання зловживанням з боку стягувачів необхідні реальні механізми. Такими можуть стати обов’язкове зазначення актуальних банківських реквізитів позивача, удосконалення механізму добровільної сплати та покладення витрат на стягувача у разі безпідставного повторного стягнення.