"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Передбачити у законі бронювання адвокатів закликала НААУ

Порядок бронювання військовозобов’язаних, визначений ст. 25 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», має передбачати бронювання адвокатів як осіб, які входять до організації системи правосуддя.
З такою ініціативою голова НААУ, РАУ Лідія Ізовітова знову звернулася до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, а також Голови Верховної Ради Руслана Стефанчука, голови Комітету ВР з питань національної безпеки, оборони та розвідки Олександра Завітневича та голови підкомітету з питань організації та діяльності адвокатури, органів надання правової допомоги Комітету ВР з питань правової політики Володимира Ватраса.
Пропозиція та її обґрунтування цього разу були підготовлені НААУ та подані до Кабміну і Верховної Ради у зв’язку із реєстрацією у парламенті урядового проекту Закону №10449 від 30.01.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку».
Документ зокрема передбачає зміни до ст. 25 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», згідно з якими бронюванню підлягатимуть в тому числі військовозобов’язані, які працюють або проходять службу в судах, інших державних органах та установах системи правосуддя та органах досудового розслідування. Пропонується закріпити, що порядок та організацію бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов’язаних визначатиме Кабмін.
У НААУ вважають, що перелік військовозобов’язаних осіб, які підлягають бронюванню, необхідно доповнити адвокатами України.
Адже Конституція України встановила право кожного на професійну правничу допомогу. У випадках, передбачених законом, ця допомога надається безоплатно. Для надання професійної правничої допомоги в Україні діє адвокатура, незалежність якої гарантується. Виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення. Засади організації і діяльності адвокатури та здійснення адвокатської діяльності в Україні визначаються законом (ст. ст. 59, 131-2 Конституції).
Адвокатуру України складають всі адвокати України, які мають право здійснювати адвокатську діяльність. Адвокатська діяльність не є комерційною. Усі адвокати України об’єднані в Національну асоціацію адвокатів України – недержавну некомерційну професійну організацію.
Отже, з одного боку, законопроектом пропонується бронювання суддів, прокурорів, працівників органів досудового розслідування та правоохоронних органів, осіб, які працюють в судах, інших державних органах та установах системи правосуддя, а з іншого, - адвокати, які також входять до системи правосуддя (конституційні норми про адвокатуру знаходиться саме у Розділі VIII «Правосуддя» Основного Закону), не є такими, що підлягають бронюванню.
Необхідно враховувати, що діяльність адвокатури в умовах воєнного стану є надважливою. По-перше, адвокатура України виконує функції із забезпечення життєво важливих національних інтересів, які визначені статями 55, 59 Конституції.
По-друге неврахування інституту адвокатури у системі органів та установ правосуддя заподіює значну шкоду соціальній сфері, оскільки призводить до руйнації системи соціального захисту населення в частині надання правничої допомоги незахищеним верствам населення та іншим громадянам, у тому числі, військовослужбовцям.
По-третє відсутність бронювання адвокатів негативно впливатиме на всі сектори життєзабезпечення, особливо на діяльність системи правосуддя та правоохоронних органів, бо унеможливлює виконання державою своїх функцій та нівелює дію принципів верховенства права та законності.
По-четверте, звуження або порушення прав та гарантій здійснення адвокатської діяльності через масову мобілізацію адвокатів завдасть значної шкоди нормальним умовам життєдіяльності громадянам, які не зможуть реалізувати право на захист, рівність та змагальність, право на справедливий суд. А це є неприпустимим у правовій державі та на теренах Європейського Союзу.
Враховуючи наведене, у НААУ пропонують доповнити законопроект № 10449 нормою про бронювання адвокатів, як осіб, які входять до установ та організацій системи правосуддя та передбачити таку категорію спеціально уповноважених осіб під час розробки та затвердження Порядку та організації бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов’язаних, що визначатиметься Кабінетом Міністрів України.
Питання бронювання адвокатів планується винести на обговорення на найближче засідання Ради адвокатів України.
Раніше Національна асоціація адвокатів України вже зверталася на адресу Кабінету Міністрів України з приводу бронювання адвокатів, які є військовозобов’язаними, на виконання рішення РАУ від 07.03.2023 №15.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Анонс
З суботи до понеділка не працюватимуть реєстри Мінʼюсту (перелік)
З 20:00 суботи, 16 серпня, до 08:00 понеділка, 18 серпня, будуть недоступні єдині та державні реєстри, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України.

Законодавство
Підтримка ОПК не повинна порушувати баланс місцевих бюджетів, - НААУ
Створювати додаткові стимули для підприємств оборонно-промислового комплексу необхідно, втім при цьому слід забезпечити баланс бюджетної системи та прогнозованість як надходжень, так і видатків місцевого самоврядування.

Законодавство
У НААУ попереджають про екстремальні фінансові ризики для…
Відсутність прозорого контролю за діяльністю Міністерства оборони як регулятора, а також надмірні санкції за вихід із режиму Defence City створюють для оборонних підприємств ризики, здатні призвести до їхнього банкрутства.

Гарантії діяльності
РАУ заявила про втручання члена ВРП в адвокатську діяльність та…
Рада адвокатів України, розглянувши заяву адвоката Олександра Віхрова, встановила факт втручання члена Вищої ради правосуддя Романа Маселка в адвокатську діяльність, порушення адвокатської таємниці та вихід за межі повноважень при оцінюванні кандидата на посаду судді.

Законодавство
Згоду на арешт адвокатів мають надавати органи адвокатського…
Наділення ВРП повноваженнями щодо надання згоди на затримання адвоката чи утримання його під вартою буде прямим втручанням у діяльність адвокатури України. Це суперечить принципу незалежності адвокатури, гарантованому Конституцією і законами.

Самоврядування
РАУ обрала кандидатів у члени Конкурсної комісії з добору членів…
На виконання ст. 95-1 Закону «Про судоустрій і статус суддів» Рада адвокатів України запропонувала на розгляд Вищої ради правосуддя трьох кандидатів до складу Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України за квотою РАУ.

Законодавство
ОПК і митний контроль: адвокати застерігають від ризиків проекту…
Українські оборонні підприємства стикаються з бюрократичними затримками при імпорті компонентів, що може критично вплинути на терміни виконання державних контрактів. Водночас запропонований у ВР механізм створює ризики, які можуть перевищити потенційні переваги для галузі.

Дискусія
Робота захисту з доказами у суді: що має знати адвокат
Чому не всі матеріали досудового розслідування потрапляють до суду, як і коли контраргументувати позицію сторони обвинувачення, чому вступна промова — не формальність, а тактичний інструмент, коли захист має подавати письмову позицію, а коли краще мовчати?