"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Передбачити у законі бронювання адвокатів закликала НААУ

Порядок бронювання військовозобов’язаних, визначений ст. 25 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», має передбачати бронювання адвокатів як осіб, які входять до організації системи правосуддя.
З такою ініціативою голова НААУ, РАУ Лідія Ізовітова знову звернулася до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, а також Голови Верховної Ради Руслана Стефанчука, голови Комітету ВР з питань національної безпеки, оборони та розвідки Олександра Завітневича та голови підкомітету з питань організації та діяльності адвокатури, органів надання правової допомоги Комітету ВР з питань правової політики Володимира Ватраса.
Пропозиція та її обґрунтування цього разу були підготовлені НААУ та подані до Кабміну і Верховної Ради у зв’язку із реєстрацією у парламенті урядового проекту Закону №10449 від 30.01.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку».
Документ зокрема передбачає зміни до ст. 25 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», згідно з якими бронюванню підлягатимуть в тому числі військовозобов’язані, які працюють або проходять службу в судах, інших державних органах та установах системи правосуддя та органах досудового розслідування. Пропонується закріпити, що порядок та організацію бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов’язаних визначатиме Кабмін.
У НААУ вважають, що перелік військовозобов’язаних осіб, які підлягають бронюванню, необхідно доповнити адвокатами України.
Адже Конституція України встановила право кожного на професійну правничу допомогу. У випадках, передбачених законом, ця допомога надається безоплатно. Для надання професійної правничої допомоги в Україні діє адвокатура, незалежність якої гарантується. Виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення. Засади організації і діяльності адвокатури та здійснення адвокатської діяльності в Україні визначаються законом (ст. ст. 59, 131-2 Конституції).
Адвокатуру України складають всі адвокати України, які мають право здійснювати адвокатську діяльність. Адвокатська діяльність не є комерційною. Усі адвокати України об’єднані в Національну асоціацію адвокатів України – недержавну некомерційну професійну організацію.
Отже, з одного боку, законопроектом пропонується бронювання суддів, прокурорів, працівників органів досудового розслідування та правоохоронних органів, осіб, які працюють в судах, інших державних органах та установах системи правосуддя, а з іншого, - адвокати, які також входять до системи правосуддя (конституційні норми про адвокатуру знаходиться саме у Розділі VIII «Правосуддя» Основного Закону), не є такими, що підлягають бронюванню.
Необхідно враховувати, що діяльність адвокатури в умовах воєнного стану є надважливою. По-перше, адвокатура України виконує функції із забезпечення життєво важливих національних інтересів, які визначені статями 55, 59 Конституції.
По-друге неврахування інституту адвокатури у системі органів та установ правосуддя заподіює значну шкоду соціальній сфері, оскільки призводить до руйнації системи соціального захисту населення в частині надання правничої допомоги незахищеним верствам населення та іншим громадянам, у тому числі, військовослужбовцям.
По-третє відсутність бронювання адвокатів негативно впливатиме на всі сектори життєзабезпечення, особливо на діяльність системи правосуддя та правоохоронних органів, бо унеможливлює виконання державою своїх функцій та нівелює дію принципів верховенства права та законності.
По-четверте, звуження або порушення прав та гарантій здійснення адвокатської діяльності через масову мобілізацію адвокатів завдасть значної шкоди нормальним умовам життєдіяльності громадянам, які не зможуть реалізувати право на захист, рівність та змагальність, право на справедливий суд. А це є неприпустимим у правовій державі та на теренах Європейського Союзу.
Враховуючи наведене, у НААУ пропонують доповнити законопроект № 10449 нормою про бронювання адвокатів, як осіб, які входять до установ та організацій системи правосуддя та передбачити таку категорію спеціально уповноважених осіб під час розробки та затвердження Порядку та організації бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов’язаних, що визначатиметься Кабінетом Міністрів України.
Питання бронювання адвокатів планується винести на обговорення на найближче засідання Ради адвокатів України.
Раніше Національна асоціація адвокатів України вже зверталася на адресу Кабінету Міністрів України з приводу бронювання адвокатів, які є військовозобов’язаними, на виконання рішення РАУ від 07.03.2023 №15.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Анонс
Формування конкурсної комісії ВККС: чому забуксував добір?
8 липня 2025 року відбудеться круглий стіл «Проблемні питання формування конкурсної комісії з відбору членів ВККС: виклики чи блокування?».

Дискусія
Дитина в суді: гарантії на папері й виклики на практиці
Як дитина може реалізувати свої права у суді? Попри наявність законодавчих гарантій, на практиці цьому заважають вік, статус, відсутність досвіду й представництва. Завжди існують ризики формального підходу, коли позиція дитини не враховується або її участь взагалі ігнорується.

Дискусія
Вибори після війни: що говорить закон і яка роль адвокатів
Після завершення воєнного стану Україна повинна буде організувати вибори на всіх рівнях — президентські, парламентські, місцеві. Але як саме це має відбутися? Яку роль у цьому процесі відіграють адвокати?

Гарантії діяльності
Третина скарг адвокатів до НААУ — через протиправні дії ТЦК
У першому півріччі 2025 року Комітет захисту прав адвокатів та гарантій адвокатської діяльності Національної асоціації адвокатів України зафіксував 46 звернень про порушення професійних прав. З них третина стосувалася протиправних дій територіальних центрів комплектування — системного перешкоджання адвокатській діяльності або порушення права на захист.

Дискусія
Персональні дані у кримінальному процесі: де межа допустимого…
Захист персональних даних у кримінальному провадженні — між конституційними гарантіями та практичними ризиками. Цій темі був присвячений круглий стіл, проведений 19 червня 2025 року Секцією захисту персональних даних та права на доступ до інформації Комітету НААУ з питань захисту прав людини.

Cудова практика
АО мають виконувати норматив з працевлаштування осіб з…
Адвокатські обʼєднання підпадають під дію Закону «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» як роботодавці. Тож зобовʼязані виконувати норматив працевлаштування осіб з інвалідністю.

Дискусія
Пост із наслідками: чому адвокат не має «приватної зони» в…
Адвокат у соцмережах — це не приватна особа, а завжди публічний представник професії. Навіть неусвідомлені порушення можуть мати наслідки — аж до втрати статусу.

Cудова практика
Воєнний стан і трудові відносини: дайджест судової практики…
Комітет НААУ з питань трудового права презентував новий дайджест судової практики за II квартал 2025 року. В ньому зібрано 14 постанов Верховного Суду з трудових спорів, які формують орієнтири для правозастосування в умовах воєнного стану.