"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Передбачити у законі бронювання адвокатів закликала НААУ
Порядок бронювання військовозобов’язаних, визначений ст. 25 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», має передбачати бронювання адвокатів як осіб, які входять до організації системи правосуддя.
З такою ініціативою голова НААУ, РАУ Лідія Ізовітова знову звернулася до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, а також Голови Верховної Ради Руслана Стефанчука, голови Комітету ВР з питань національної безпеки, оборони та розвідки Олександра Завітневича та голови підкомітету з питань організації та діяльності адвокатури, органів надання правової допомоги Комітету ВР з питань правової політики Володимира Ватраса.
Пропозиція та її обґрунтування цього разу були підготовлені НААУ та подані до Кабміну і Верховної Ради у зв’язку із реєстрацією у парламенті урядового проекту Закону №10449 від 30.01.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку».
Документ зокрема передбачає зміни до ст. 25 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», згідно з якими бронюванню підлягатимуть в тому числі військовозобов’язані, які працюють або проходять службу в судах, інших державних органах та установах системи правосуддя та органах досудового розслідування. Пропонується закріпити, що порядок та організацію бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов’язаних визначатиме Кабмін.
У НААУ вважають, що перелік військовозобов’язаних осіб, які підлягають бронюванню, необхідно доповнити адвокатами України.
Адже Конституція України встановила право кожного на професійну правничу допомогу. У випадках, передбачених законом, ця допомога надається безоплатно. Для надання професійної правничої допомоги в Україні діє адвокатура, незалежність якої гарантується. Виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення. Засади організації і діяльності адвокатури та здійснення адвокатської діяльності в Україні визначаються законом (ст. ст. 59, 131-2 Конституції).
Адвокатуру України складають всі адвокати України, які мають право здійснювати адвокатську діяльність. Адвокатська діяльність не є комерційною. Усі адвокати України об’єднані в Національну асоціацію адвокатів України – недержавну некомерційну професійну організацію.
Отже, з одного боку, законопроектом пропонується бронювання суддів, прокурорів, працівників органів досудового розслідування та правоохоронних органів, осіб, які працюють в судах, інших державних органах та установах системи правосуддя, а з іншого, - адвокати, які також входять до системи правосуддя (конституційні норми про адвокатуру знаходиться саме у Розділі VIII «Правосуддя» Основного Закону), не є такими, що підлягають бронюванню.
Необхідно враховувати, що діяльність адвокатури в умовах воєнного стану є надважливою. По-перше, адвокатура України виконує функції із забезпечення життєво важливих національних інтересів, які визначені статями 55, 59 Конституції.
По-друге неврахування інституту адвокатури у системі органів та установ правосуддя заподіює значну шкоду соціальній сфері, оскільки призводить до руйнації системи соціального захисту населення в частині надання правничої допомоги незахищеним верствам населення та іншим громадянам, у тому числі, військовослужбовцям.
По-третє відсутність бронювання адвокатів негативно впливатиме на всі сектори життєзабезпечення, особливо на діяльність системи правосуддя та правоохоронних органів, бо унеможливлює виконання державою своїх функцій та нівелює дію принципів верховенства права та законності.
По-четверте, звуження або порушення прав та гарантій здійснення адвокатської діяльності через масову мобілізацію адвокатів завдасть значної шкоди нормальним умовам життєдіяльності громадянам, які не зможуть реалізувати право на захист, рівність та змагальність, право на справедливий суд. А це є неприпустимим у правовій державі та на теренах Європейського Союзу.
Враховуючи наведене, у НААУ пропонують доповнити законопроект № 10449 нормою про бронювання адвокатів, як осіб, які входять до установ та організацій системи правосуддя та передбачити таку категорію спеціально уповноважених осіб під час розробки та затвердження Порядку та організації бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов’язаних, що визначатиметься Кабінетом Міністрів України.
Питання бронювання адвокатів планується винести на обговорення на найближче засідання Ради адвокатів України.
Раніше Національна асоціація адвокатів України вже зверталася на адресу Кабінету Міністрів України з приводу бронювання адвокатів, які є військовозобов’язаними, на виконання рішення РАУ від 07.03.2023 №15.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Законодавство
Примусове виконання: посилювати наявні механізми, а не залучати…
Обов’язкова участь органів опіки та соціальних служб на стадії примусового виконання рішень за участю дітей лише затягне провадження. Яких фахівців залучати, має вирішувати виконавець, а сторони й зараз можуть клопотати про участь соцпрацівників і психологів.
Навчання
Як належно зафіксувати думку дитини для суду: поради адвокатам
У сімейних спорах, про визначення місця проживання, участь у вихованні, позбавлення чи поновлення батьківських прав, саме спосіб отримання та документування висловлювань дитини впливає на те, чи сприйме суд таку думку як автентичну, добровільну і вільну від тиску дорослих. Але відсутність єдиного підходу до з'ясування думки дітей, залучення психологів, застосування аудіо- чи відеофіксації та відображення цих даних у матеріалах справи створює ризики формального «вислуховування» та перекручення реальної волі дитини.
За кордоном
В Едінбурзі говорили про війну в Україні та верховенство права
21 листопада у приміщенні Faculty of Advocates, однієї з найстаріших адвокатських інституцій Європи, відбулася фахова дискусія «Війна в Україні та верховенство права». Захід об’єднав провідних українських і британських правників, які обговорили ключові виклики для систем правосуддя в умовах війни, агресії та загроз демократії.
Законодавство
Добровільне виконання рішень: як збалансувати інтереси стягувача і…
Для забезпечення виконання судових рішень та запобігання зловживанням з боку стягувачів необхідні реальні механізми. Такими можуть стати обов’язкове зазначення актуальних банківських реквізитів позивача, удосконалення механізму добровільної сплати та покладення витрат на стягувача у разі безпідставного повторного стягнення.
Гарантії діяльності
Негласні дії щодо адвоката: хто має звертатися до суду?
Надання слідчим суддею дозволу на проведення негласних слідчих (розшукових) дій стосовно адвоката за клопотанням слідчого, яке лише погоджене керівником обласної прокуратури, є порушенням гарантій адвокатської діяльності.
Законодавство
Проект про центри безпеки: адвокати пропонують визначити статус…
Попри задекларовану мету посилити захист населення, законопроект про центри безпеки та фонд захисних споруд містить окремі неузгодженості з чинними законами й не визначає чіткий правовий статус нових інституцій і об’єктів інфраструктури.
Дискусія
Право дитини бути почутою: законодавчі обмеження і практичні…
Діти - найбільш вразливі до порушень своїх прав, адже шлях до їхнього захисту часто ускладнюють обмеження для самостійних звернень, конфлікт із батьками, невизначений статус представників, прогалини в доступі до безоплатної правничої допомоги та інші обставини.
Доступ до професії
Набуття статусу адвоката при несумісності: оновлено правила
Змінився порядок набуття статусу адвоката особами, у яких на момент оцінювання результатів стажування існують обставини несумісності, визначені статтею 7 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».