Контролювати якість безоплатної правничої допомоги вправі лише адвокати | НААУ

Контролювати якість безоплатної правничої допомоги вправі лише адвокати

БПД
17:11 Ср 11.10.23 8896 Переглядів
Версія для друку

Визначена законом модель взаємодії адвокатури з органами, залученими до надання безоплатної правничої допомоги, а також особливий статус адвокатів в системі БПД, повинні бути відображені на підзаконному рівні.

На це звернула увагу голова Комітету НААУ з питань безоплатної правової допомоги Оксана Каденко, оцінюючи проект постанови Кабінету Міністрів «Деякі питання щодо організації надання безоплатної первинної правничої допомоги органами місцевого самоврядування».

Документ, який готували в Міністерстві юстиції, 11 жовтня розглянув Урядовий комітет з питань економічної, фінансової і правової політики, паливно-енергетичного комплексу, стратегічних галузей промисловості та правоохоронної діяльності.

Постановою Кабміну планується затвердити:

  • Порядок залучення органами місцевого самоврядування адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права на надання безоплатної первинної правничої допомоги;
  • Порядок надання безоплатної первинної правничої допомоги суб’єктами, що створюються або залучаються за договорами органами місцевого самоврядування.

Серед інших питань, заперечення під час засідання викликали кваліфікаційні вимоги до адвокатів, запропоновані для їхньої участі у наданні безоплатної первинної правничої допомоги (БППД), та суб’єкти перевірки якості допомоги.

Так, згідно із проектом Порядку, до надання БППД допускатимуть адвокатів, які відповідають чотирьом вимогам:

1) наявність відомостей про них у ЄРАУ;

2) стаж адвокатської діяльності не менше одного року,

3) участь у заходах підвищення кваліфікації адвокатів України (протягом поточного або попереднього року),

4) відсутність дисциплінарних стягнень (протягом останнього року).

При цьому для інших фахівців у галузі права, які також можуть надавати БППД, встановлено лише дві вимоги: наявність вищої юридичної освіти і стаж роботи у відповідній галузі права не менше одного року (за останні два роки).

Представляючи позицію розробника, заступник міністра юстиції Олександр Банчук пояснив, що такі вимоги до юристів мають забезпечити для органів місцевого самоврядування широкі можливості пошуку надавачів БППД. Щоправда, при цьому він не прокоментував доцільність запровадження підвищених вимог для адвокатів.

Але О.Каденко назвала такий диференційований підхід абсолютно необґрунтованим та дискримінаційним. «Презюмується, що адвокат за своїм статусом є професійним висококваліфікованим надавачем правничих послуг. Він вже має відповідний стаж роботи, пройшов кваліфікаційний відбір, постійно підвищує свою кваліфікацію тощо, - пояснила вона. - Якщо держава вважає, що надавати БППД можуть всі юристи, які після здобуття ступеня бакалавра мають один рік стажу роботи, то які підстави визначати для адвокатів додаткові підвищені цензи?».

Що стосується якості, повноти та своєчасності надання безоплатної правничої допомоги, то моніторити це, за задумом розробників, мають органи місцевого самоврядування. Бо, як пояснив заступник міністра, контролювати якість роботи має той, хто її оплачує.

Водночас, згідно з ч. 2 ст. 25 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» оцінювати надання адвокатами БППД мають комісії, утворені для цієї мети радами адвокатів регіонів. Органи місцевого самоврядування визначені лише як суб’єкти звернення.

«Тобто оцінку якості надання правничої допомоги законом віднесено до функцій адвокатського самоврядування, а суб’єктами здійснення визначено конкретні органи – комісії з оцінювання якості», - пояснила голова профільного комітету НААУ.

Вона наполягла, що перевірка якості професійної діяльності не може проводитись за межами інституту адвокатури сторонніми суб’єктами. «Фактично запропонованою редакцією норм проекту нівелюється гарантована законом незалежність адвокатури від органів державної влади та місцевого самоврядування, адже останні отримують функції контролю за адвокатами, - зауважила О.Каденко. - Адвокатура відповідно до закону створила систему органів оцінки якості надання БПД. І ця система здатна виконати покладені на неї завдання».

«Сьогодні немає ні фактичних, ні юридичних підстав порушувати закон і наділяти такими ж повноваженнями органи місцевого самоврядування», - резюмувала представник НААУ.

Національна асоціація адвокатів України і далі відстоюватиме позицію неприпустимості втручання органів державної влади та місцевого самоврядування у здійснення адвокатурою самоврядних функцій. Тож проект постанови Кабміну незабаром розгляне та оцінить Рада адвокатів України на спеціальному позачерговому засіданні.

Популярні новини

Анонс

Особливості трудового права ЄС розкриють українським адвокатам

8 березня 2024 року у НААУ відбудеться круглий стіл на тему «Трудове право ЄС: що потрібно знати українським адвокатам?».

15:57 Пт 01.03.24 2769

Законодавство

Адвокатів пропонують забронювати, – правки до проекту №10449

Народні депутати у поданих ними правках до проекту Закону про посилення мобілізації пропонують передбачити бронювання адвокатів. Мета – упередити зриви судових засідань.

11:19 Пт 01.03.24 4185

За кордоном

7 кроків до професії юриста у США (вебінар)

На відміну від нашої країни, юрист у Сполучених Штатах Америки – це адвокат, який отримав кваліфікацію для юридичної практики та надає консультації або здійснює представництво у судових справах.

10:21 Пт 01.03.24 3198

Анонс

Стартував конкурс з відбору адвокатів БПД у 17-ти регіонах України

Сьогодні, 1 березня, розпочався конкурс з відбору адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правничої допомоги в сімнадяти регіонах України.

9:12 Пт 01.03.24 4350

Гарантії діяльності

Збої Електронного суду порушують конституційні гарантії, - НААУ

Останніми днями до Національної асоціації адвокатів України надходять численні повідомлення адвокатів про технічні збої в роботі підсистеми «Електронний суд». Зокрема, скарги стосуються неможливості авторизуватись в електронному кабінеті, що обмежує адвокатів у реалізації процесуальних прав, зокрема, подавати документи, брати участь у судових засіданнях в режимі відокоференції.

16:28 Чт 29.02.24 5351

Законодавство

Поняття колабораційної діяльності варто звузити, - думка

Основним критерієм злочинності діяння колабораціонізму має бути добровільність згоди на співпрацю з агресором. І, аби забезпечити справедливе правосуддя для людей з ТОТ, окрім примусу, законодавець має запровадити заходи заохочення.

15:12 Чт 29.02.24 4400

Самоврядування

Комітети НААУ звітують про роботу у 2023 році

З метою забезпечення реалізації функцій, покладених на Національну асоціацію адвокатів України профільним законом, при НААУ створюються і діють дорадчі органи – комітети. Чим вони займалися протягом 2023 року?

12:26 Чт 29.02.24 4878

Cудова практика

Фіксований гонорар: час робіт має значення при відшкодуванні витрат…

За порядком обчислення погодинна оплата послуг адвоката відрізняється від фіксованого розміру гонорару, де не враховуються фактичні витрати часу. Однак в обох випадках вони беруться до уваги при вирішенні питання відшкодування витрат на правничу допомогу.

11:13 Чт 29.02.24 4228

Вестник:№1-2 січень-лютий 2024 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл