"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Електронка чи папір? Як суди вестимуть справи після 18 жовтня
Із впровадженням в обов’язковості ведення учасниками проваджень електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, постають питання подальшої форми ведення справ (електронна або паперова), а також внесення відповідних змін до інструкцій з діловодства в судах України.
Для їхнього обговорення народний депутат Роман Бабій нещодавно організував та провів засідання робочої групи за участі народних депутатів, суддів, представників Вищої ради правосуддя, Державної судової адміністрації, Ради суддів України, Національної асоціації адвокатів України. Нагадаємо, 18 жовтня вводиться в дію Закон від 29.06.2023 №3200-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами».
Змінені цим законом редакції ст. 6 Господарського процесуального кодексу, ст. 14 Цивільного процесуального кодексу та ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства передбачають, що адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та всі юридичні особи зобов’язані зареєструвати свої електронні кабінети в ЄСІТС (як це зробити – дивіться в покроковій відеоінструкції).
В ході обговорення питання член ВРП Роман Маселко висловився за ведення справи в комбінованій (цифровій та паперовій) формі. А голова РСУ Богдан Моніч запропонував рухатися в бік цифровізації судочинства. Водночас він зауважив, що особи, які відповідно до Закону не зобов’язані мати електронний кабінет (наприклад, особи похилого віку), не повинні обмежуватися в доступі до правосуддя.
Представники суддівського корпусу здебільшого підтримали зміни до інструкцій з діловодства в частині впровадження можливості формування судової справи в комбінованому вигляді. Вони посилалися на брак фінансування і великі витрати паперу. Також вони звернули увагу на відсутність зручного інтерфейсу в кабінеті судді для опрацювання матеріалів справи (багато суддів користується системою Д-3 для перегляду матеріалів справи). Окрім цього, аби мати змогу досліджувати матеріали справи в цифровому вигляді, кожна зала судових засідань, зокрема місце судді, має бути обладнана комп’ютером, чого наразі немає.
Заступник голови Комітету захисту прав адвокатів та гарантій адвокатської діяльності НААУ Юрій Григоренко звернув увагу на те, що фізичні особи, в тому числі ФОПи, не зобов’язані мати електронні кабінети в ЄСІТС, хоча також можуть бути учасниками проваджень. «Це справи про адміністративні правопорушення, кримінальній справи, цивільні справи, малозначні, трудові та інші спори, - пояснив він. У господарських та адміністративних судах можуть бути спори за участю фізичної особи-підприємця (за умови самопредставництва), корпоративні спори між учасником товариства та товариством».
На думку адвоката, ознайомлення з матеріалами справи фізичних осіб, які не матимуть електронного кабінету, може бути ускладнено. Адже наразі не передбачено механізму доступу цих осіб до матеріалів справи в цифровому або комбінованому вигляді. «Обмеження цієї категорії осіб у доступі до матеріалів справи буде обмеженням у доступі до правосуддя, що є порушенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод», - резюмував Ю.Григоренко.
Популярні новини
Законодавство
Підвищення податку на прибуток банків: у НААУ запропонували…
Повторне запровадження 50% ставки та заборона врахування збитків для банків порушують принцип стабільності й рівності оподаткування, створюють ризики неконституційності та загрожують фінансовій стабільності й кредитуванню економіки.
Різне
У НААУ розповіли студентам ДТЕУ про професію адвоката
Днями до Національної асоціації адвокатів України завітали студенти-міжнародники першого курсу Державного торговельно-економічного університету. Захід організувала кафедра міжнародного, цивільного та комерційного права вишу в межах чинного меморандуму з НААУ.
Навчання
Студентів-юристів навчали протидіяти дезінформації
Люди щодня стикаються з великими обсягами інформації, значна частина якої містить фейки, маніпуляції та дезінформацію. Аби захистити себе та інших необхідно вивчати інструменти перевірки інформації та усвідомлювати ризики цифрового простору.
Дискусія
Поділ майна подружжя: підсумки фахової дискусії
Сімейні майнові спори стають дедалі складнішими: до традиційних квартир і будинків додаються криптоактиви, майно, оформлене на родичів, а також інтереси кредиторів. Як у таких умовах працюють презумпція рівності часток, принцип добросовісності та заборона зловживання правом, обговорили учасники фахової дискусії Комітету НААУ з питань сімейного права.
Навчання
Адвокат має рік на усунення порушення щодо підвищення професійного…
Адвокат, притягнутий до дисциплінарної відповідальності за невиконання обов’язку підвищення професійного рівня, має протягом року усунути порушення: підвищити професійний рівень за всі роки, у яких він цього обов’язку не виконав.
Різне
13-у річницю НААУ адвокати відзначили творчим вечором
17 листопада відбувся творчий вечір «На захисті прекрасного», присвячений 13-й річниці створення Національної асоціації адвокатів України. Ініціаторами заходу стали Комітет НААУ з гуманітарних питань та творчих ініціатив і Центр досліджень адвокатури і права.
Законодавство
Адвокати – за оскарження відмови суду закрити кримінальне…
Чинний порядок, встановлений статтею 284 Кримінального процесуального кодексу, дозволяє оскаржувати лише ухвалу про закриття кримінального провадження. Натомість рішення суду про відмову в його закритті не підлягає апеляційному перегляду.
Гарантії діяльності
Спір про гонорар: РАУ пояснила можливість передачі адвокатської…
В окремих випадках адвокат може бути звільнений від обов’язку збереження адвокатської таємниці. Рада адвокатів України розглянула практичну ситуацію, коли для захисту власних прав у суді адвокату необхідно було передати колезі документи, підготовлені під час роботи з попереднім клієнтом.