"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Адвокатський запит: 7 змін у роботі, які варто очікувати

Отримання інформації за адвокатським запитом є одним із ключових інструментів у діяльності кожного адвоката. Втім, органи влади та інші організації під час розгляду і наданні відповіді на адвокатський запит іноді ігнорують вимоги закону.
Виправити ситуацію має проект Закону №9356 від 05.06.2023 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» щодо удосконалення відповідальності за порушення розгляду адвокатського запиту», текст якого з’явився на сайті Верховної Ради.
Авторами законодавчої ініціативи виступила група народних депутатів під керівництвом голови Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Сергія Іонушаса.
Так, документом пропонується:
1) посилити адміністративну відповідальність за неправомірну відмову в наданні інформації на адвокатський запит та інші порушення його розгляду. Для цього збільшується санкція статті 212-3 (Порушення права на інформацію та права на звернення) КУпАП – від п’ятдесяти до ста неоподаткованих мінімумів доходів громадян (сьогодні - від двадцяти п’яти до п’ятдесяти);
2) доповнити коло суб’єктів, до яких адвокат може звертатися із запитом. До існуючого переліку пропонується додати фізичних осіб-підприємців (ст. 20, 24 Закону про адвокатуру та адвокатську діяльність);
3) закріпити можливість знімати копії з документів і матеріалів під час реалізації права ознайомлюватися з ними на підприємствах, установах організаціях (п. 3 ч. 1 ст. 20 Закону);
4) скасувати необхідність додавати до адвокатського запиту посвідчену копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю (абз. другий ч. 1 ст. 24 Закону).
5) зробити виняток щодо надання роз’яснень і консультації за запитом, коли це належить до обов’язку органу державної влади, якому адресовано адвокатський запит. Сьогодні існує обмеження, що запит не може стосуватися надання консультацій і роз’яснень положень законодавства (абз. третій ч. 1 ст. 24 Закону);
6) уточнити механізм надання конфіденційної інформації. А саме: у разі якщо адвокатський запит передбачає отримання такої інформації, яка згідно з законодавством може бути надана особі, яку представляє адвокат, вказана інформація надається на адвокатський запит за наявності письмового дозволу від такої особи (ч. 2 ст. 24 Закону);
7) скоротити (з двадцяти до п’ятнадцяти днів) подовження строку розгляду адвокатського запиту, що стосується надання значного обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних.
«У колектив авторів законопроекту ввійшло чимало народних депутатів, які мають статус адвоката. Вони якнайкраще розуміють потреби нашої професії і сьогодні захищають інтереси адвокатів. Ми вдячні їм за цю ініціативу і такий підхід, - зауважила голова НААУ, РАУ Лідія Ізовітова. – Ухвалення закону у редакції його проекту №9356 посилить ефективність використання адвокатського запиту під час надання професійної правничої допомоги. В кінцевому рахунку, такі зміни працюватимуть на захист прав громадян в Україні».
Популярні новини

Гарантії діяльності
РАУ закликала Президента підписати Закон про відповідальність за…
15 вересня 2025 року Рада адвокатів України на позачерговому засіданні ухвалила звернення до Президента із проханням підписати Закон № 4547-IX від 16.07.2025, який запроваджує адміністративну відповідальність за публічне ототожнення адвоката з клієнтом.

Дискусія
Чому в адвокатів неможливий «невідкладний» обшук пояснили в НААУ
Обшук у адвоката не може проводитися без ухвали слідчого судді. Невідкладні обшуки у приміщеннях адвоката чи його транспортних засобах є незаконними, адже кримінальний процесуальний закон передбачає спеціальну процедуру.

Дискусія
Тиск через мобілізацію та кримінальні справи: хто захистить…
Воєнний стан створює нові виклики для адвокатури: порушення професійних прав набули системного характеру, серед найпоширеніших форм тиску – мобілізація адвокатів під час виконання ними професійних обовʼязків та притягнення їх як обвинувачених у справах, де вони здійснювали захист.

Дискусія
Воєнні виклики адвокатури окреслили на конференції у Кишиневі
Завдяки чинному закону адвокатура України має конституційно закріплену незалежність і особливий статус, посилений судовою реформою 2016 року. Та воєнний час поставив професію перед новими викликами.

Дискусія
Лідія Ізовітова: Моніторинг CCBE має стати щитом адвокатури від…
12 вересня у Кишиневі, під час Міжнародної конференції Союзу адвокатів Республіки Молдова, голова Національної асоціації адвокатів України Лідія Ізовітова виступила з ініціативою посилити роль Ради адвокатських і правничих товариств Європи (CCBE) у процесі реформування адвокатури в країнах, що прямують до Європейського Союзу.

Самоврядування
Акти РАУ не визначають прав і обовʼязків людини – рішення КС
Рішення та інші акти органів адвокатського самоврядування внормовують професійну діяльність адвокатів та не визначають їхніх прав і обов’язків у розумінні частин другої та третьої статті 57 Конституції України та інших її приписів.

Самоврядування
Набрання чинності рішеннями ОАС: КС підтвердив конституційність…
Ч. 3 ст. 57 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», згідно з якою рішення органів адвокатського самоврядування набирають чинності з дня їх прийняття, якщо інший строк не передбачений рішеннями, відповідає Конституції України.

Призначення
У НААУ створено Комітет з питань лобіювання
З метою надання підтримки та проведення навчань адвокатам, які прагнуть брати участь у лобіюванні та адвокації при Національній асоціації адвокатів України створено постійно діючий колегіальний дорадчий орган - Комітет з питань лобіювання.