Адвокатський запит: 7 змін у роботі, які варто очікувати
Отримання інформації за адвокатським запитом є одним із ключових інструментів у діяльності кожного адвоката. Втім, органи влади та інші організації під час розгляду і наданні відповіді на адвокатський запит іноді ігнорують вимоги закону.
Виправити ситуацію має проект Закону №9356 від 05.06.2023 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» щодо удосконалення відповідальності за порушення розгляду адвокатського запиту», текст якого з’явився на сайті Верховної Ради.
Авторами законодавчої ініціативи виступила група народних депутатів під керівництвом голови Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Сергія Іонушаса.
Так, документом пропонується:
1) посилити адміністративну відповідальність за неправомірну відмову в наданні інформації на адвокатський запит та інші порушення його розгляду. Для цього збільшується санкція статті 212-3 (Порушення права на інформацію та права на звернення) КУпАП – від п’ятдесяти до ста неоподаткованих мінімумів доходів громадян (сьогодні - від двадцяти п’яти до п’ятдесяти);
2) доповнити коло суб’єктів, до яких адвокат може звертатися із запитом. До існуючого переліку пропонується додати фізичних осіб-підприємців (ст. 20, 24 Закону про адвокатуру та адвокатську діяльність);
3) закріпити можливість знімати копії з документів і матеріалів під час реалізації права ознайомлюватися з ними на підприємствах, установах організаціях (п. 3 ч. 1 ст. 20 Закону);
4) скасувати необхідність додавати до адвокатського запиту посвідчену копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю (абз. другий ч. 1 ст. 24 Закону).
5) зробити виняток щодо надання роз’яснень і консультації за запитом, коли це належить до обов’язку органу державної влади, якому адресовано адвокатський запит. Сьогодні існує обмеження, що запит не може стосуватися надання консультацій і роз’яснень положень законодавства (абз. третій ч. 1 ст. 24 Закону);
6) уточнити механізм надання конфіденційної інформації. А саме: у разі якщо адвокатський запит передбачає отримання такої інформації, яка згідно з законодавством може бути надана особі, яку представляє адвокат, вказана інформація надається на адвокатський запит за наявності письмового дозволу від такої особи (ч. 2 ст. 24 Закону);
7) скоротити (з двадцяти до п’ятнадцяти днів) подовження строку розгляду адвокатського запиту, що стосується надання значного обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних.
«У колектив авторів законопроекту ввійшло чимало народних депутатів, які мають статус адвоката. Вони якнайкраще розуміють потреби нашої професії і сьогодні захищають інтереси адвокатів. Ми вдячні їм за цю ініціативу і такий підхід, - зауважила голова НААУ, РАУ Лідія Ізовітова. – Ухвалення закону у редакції його проекту №9356 посилить ефективність використання адвокатського запиту під час надання професійної правничої допомоги. В кінцевому рахунку, такі зміни працюватимуть на захист прав громадян в Україні».
Популярні новини
Гарантії діяльності
В адвоката, який здійснював захист у злочині проти нацбезпеки,…
Правоохоронці провели обшук у квартирі адвоката, який надавав професійну правничу допомогу та здійснював захист підозрюваних у посяганні на територіальну цілісність і недоторканність України. Самого адвоката затримали.
Підтримка
Підтримку ментального здоровʼя адвокатів поставлять на платформу
Проект з підтримки ментального здоров’я українських адвокатів під час війни, що реалізується Національною асоціацією адвокатів України за підтримки Міжнародної асоціації юристів (IBA), отримає свою електронну платформу.
Навчання
Як адвокату утримати баланс між обов’язками та особистими…
Професія адвоката — це постійна взаємодія з викликами, напругою та відповідальністю за долі клієнтів. Однак такий стиль життя нерідко призводить до стресу, тривожності та професійного вигорання.
Законодавство
Систематичність - це втретє: як правильно кваліфікувати домашнє…
Уточнення ознаки систематичності вчинення домашнього насильства має важливе значення для тлумачення диспозиції відповідної статті 126-1 Кримінального кодексу. Разом із тим необхідно відмежовувати норми матеріально-правового і процесуального характеру.
Законодавство
Які спрощення кримінального процесу неможливо погодити
Директорат правосуддя та кримінальної юстиції Мінʼюсту підготував аналітичний звіт про доцільність спрощення процедури здійснення окремих слідчих (розшукових) або інших процесуальних дій з урахуванням стандартів дотримання прав людини та практики ЄСПЛ.
БПД
Мінʼюст формує стандарти БПД щодо неповнолітніх
До стандартів якості надання безоплатної вторинної правової допомоги підготовлені зміни. Крім суто технічних правок («правова» допомога стає «правничою», а «ЗМІ» перетворюються на «медіа»), передбачаються вимоги стосовно допомоги і представництва неповнолітніх.
Cудова практика
ВС підтримав адвоката у діджиталізованій реальності
Гарантування права на судовий захист та заборона його обмежень, особливо в умовах діджиталізації та воєнного стану, вимагають від суду підтримки різних способів взаємодії з учасниками процесу. Це стосується і способів підписання ордеру, які не можуть бути обмежені.
Cудова практика
Що підтверджує витрати на правничу допомогу для їх стягнення?
Розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.