"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Адвокатський запит: 7 змін у роботі, які варто очікувати
Отримання інформації за адвокатським запитом є одним із ключових інструментів у діяльності кожного адвоката. Втім, органи влади та інші організації під час розгляду і наданні відповіді на адвокатський запит іноді ігнорують вимоги закону.
Виправити ситуацію має проект Закону №9356 від 05.06.2023 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» щодо удосконалення відповідальності за порушення розгляду адвокатського запиту», текст якого з’явився на сайті Верховної Ради.
Авторами законодавчої ініціативи виступила група народних депутатів під керівництвом голови Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Сергія Іонушаса.
Так, документом пропонується:
1) посилити адміністративну відповідальність за неправомірну відмову в наданні інформації на адвокатський запит та інші порушення його розгляду. Для цього збільшується санкція статті 212-3 (Порушення права на інформацію та права на звернення) КУпАП – від п’ятдесяти до ста неоподаткованих мінімумів доходів громадян (сьогодні - від двадцяти п’яти до п’ятдесяти);
2) доповнити коло суб’єктів, до яких адвокат може звертатися із запитом. До існуючого переліку пропонується додати фізичних осіб-підприємців (ст. 20, 24 Закону про адвокатуру та адвокатську діяльність);
3) закріпити можливість знімати копії з документів і матеріалів під час реалізації права ознайомлюватися з ними на підприємствах, установах організаціях (п. 3 ч. 1 ст. 20 Закону);
4) скасувати необхідність додавати до адвокатського запиту посвідчену копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю (абз. другий ч. 1 ст. 24 Закону).
5) зробити виняток щодо надання роз’яснень і консультації за запитом, коли це належить до обов’язку органу державної влади, якому адресовано адвокатський запит. Сьогодні існує обмеження, що запит не може стосуватися надання консультацій і роз’яснень положень законодавства (абз. третій ч. 1 ст. 24 Закону);
6) уточнити механізм надання конфіденційної інформації. А саме: у разі якщо адвокатський запит передбачає отримання такої інформації, яка згідно з законодавством може бути надана особі, яку представляє адвокат, вказана інформація надається на адвокатський запит за наявності письмового дозволу від такої особи (ч. 2 ст. 24 Закону);
7) скоротити (з двадцяти до п’ятнадцяти днів) подовження строку розгляду адвокатського запиту, що стосується надання значного обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних.
«У колектив авторів законопроекту ввійшло чимало народних депутатів, які мають статус адвоката. Вони якнайкраще розуміють потреби нашої професії і сьогодні захищають інтереси адвокатів. Ми вдячні їм за цю ініціативу і такий підхід, - зауважила голова НААУ, РАУ Лідія Ізовітова. – Ухвалення закону у редакції його проекту №9356 посилить ефективність використання адвокатського запиту під час надання професійної правничої допомоги. В кінцевому рахунку, такі зміни працюватимуть на захист прав громадян в Україні».
Популярні новини
Самоврядування
Адвокатський внесок 2026: хто має право на пільги
До 31 грудня адвокати можуть подати заяви, за результатами розгляду яких рада адвокатів регіону та Національна асоціація адвокатів України вирішують питання про звільнення, зменшення чи відтермінування сплати щорічного внеску на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування.
Дискусія
Чому в Україні запобіжний захід перетворився на превентивне…
Європейський підхід, закріплений у КПК, передбачає тримання під вартою як винятковий запобіжний захід: суди мають доводити неможливість мʼякших альтернатив і ретельно перевіряти ризики. Натомість на практиці його дедалі частіше застосовують майже автоматично, розмиваючи стандарти свободи.
За кордоном
Гучний голос адвоката не подіяв на індійський суд
Високий суд Делі визнав «надзвичайно неприйнятною» поведінку адвоката, який підвищив голос і намагався тиснути на суддю першої інстанції після відмови відкласти розгляд справи. Суд підкреслив, що «суддя є суддею» на будь-якому рівні судової системи, і неповага до суду є неприпустимою.
Дискусія
Незалежність адвокатури виключає участь зовнішніх експертів у…
Залучати міжнародних експертів у процес відбору в органи адвокатського самоврядування – це пряме втручання у незалежність конституційного інституту адвокатури. Адвокати мають самі визначатися кого обирати на керівні посади в органи адвокатського самоврядування.
Законодавство
Управління ризиками затоплення має спиратися на механізм…
Ухвалений за основу проект Закону щодо управління ризиками затоплення потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням вимог до організації Механізму цивільного захисту Європейського Союзу.
Законодавство
Гарантії для батьків, які виховують дітей самі, не мають обмежувати…
Ідея зрівняти гарантії для батьків, які самостійно виховують дітей, заслуговує на підтримку. Разом із тим, законодавчі зміни не повинні обмежувати право батька на шлюб і мають враховувати реальні, в тому числі воєнні, обставини самостійного виховання дитини.
Законодавство
Відступи від якості питної води: закон має містити чіткі правила
Запровадження до законодавства поняття «тимчасові відступи від вимог до якості питної води» без чіткого визначення та запобіжників, створює ризики для санітарно-епідеміологічної безпеки, прав споживачів і відповідності України європейським стандартам у сфері водопостачання.
Cудова практика
Межі критики суду адвокатом дослідив ЄСПЛ
Адвокат має право гостро критикувати дії суду в межах провадження, якщо це потрібно для захисту клієнта, а не для особистої образи судді. Покарання за такі слова можливе лише у виняткових випадках і не повинно змушувати адвокатів мовчати.