Марія Островська взяла участь у круглому столі Верховної Ради України | НААУ

Марія Островська взяла участь у круглому столі Верховної Ради України

Різне
14:22 Ср 22.06.22 1501 Переглядів
Версія для друку

Очільниця Центру надання методичної допомоги та координації волонтерського руху адвокатів з правового захисту військовослужбовців, Голова Комітету з військового права НААУ Марія Островська взяла участь у круглому столі «Законодавче врегулювання легалізації та організації добровольчих формувань», організованому Комітетом ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.

На заході обговорювався законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо легалізації, організації, утворення та участі добровольчих формувань у захисті незалежності, суверенітету і територіальності цілісності України». Ним пропонується визначити поняття “добровольче формування”, механізм входження до складу Збройних Сил України, змінити низку положень Кримінального кодексу України тощо. Це пов’язано передусім із тими утвореннями, які самоорганізувалися і дали гідну відсіч збройному нападу РФ, але не входять до складу ЗСУ та не мають статусу ДФТГ. Вони досі воюють у районах ведення активних бойових дій і мотивовані надалі захищати Україну. Проте не отримали жодного правового визнання і відповідних соціальних гарантій.

Проти цього виступили представники державних органів –  МВС України, Офісу Генпрокурора, Мін’юсту тощо. У своїх письмових зауваженнях підкреслили непотрібність внесення змін до нормативно-правових актів, достатню урегульованість статусу та діяльності добровольчих формувань через участь громадян в охороні громадського порядку та кордонів, а також у територіальній обороні у військових частинах Сил ТРО ЗСУ та діяльності ДФТГ.

Марія Островська підтримала ідею та концепцію законопроєкту і зауважила, що поняття добровольчих формувань не буде новою та зайвою конструкцією, суперечливою Закону про основи національного спротиву. Адже запропоноване у законопроєкті визначення запозичене із Женевських конвенцій 1949 р. і має бути імплементоване у національне законодавство через визначені механізми комунікації таких формувань з органами державної влади, у т. ч. з військовим командуванням.

На думку Марії Островської, законопроєкт слід підтримати через очевидну відсутність будь-яких соціальних гарантій для загиблих, поранених, полонених нелегалізованих добробатів, що поклали життя та здоров’я на захист країни. Ідеться про грошове забезпечення, отримання статусу учасника бойових дій, матеріальної допомоги родинам внаслідок загибелі захисників під час відсічі збройної агресії тощо. На противагу позицій про достатню врегульованість статусу та діяльності ДФТГ, до яких вони можуть прагнути, зауважила, що законодавство щодо цих формувань не може слугувати зразковим прикладом. Незважаючи на прирівняння ДФТГ за соціальним і правовим статусом до військовослужбовців на рівні закону, питання їх грошового та іншого забезпечення з державного бюджету досі не реалізовано: відсутні процедури і політична воля оплачувати таку діяльність. Звідси проблема витоку кадрів серед членів ДФТГ, які належать до категорії самозайнятих осіб і мають забезпечувати родини. Механізму отримання інших соціальних гарантій так само досі немає. Тому при отриманні УБД чи ОГД вони стикнуться з перешкодами і відчують свою невизнаність і непотрібність.

Навіть якщо члени нелегалізованих добровольчих формувань увійдуть до складу ДФТГ, то без системних змін до законодавства це не легалізує їхню діяльність заднім числом, особливо починаючи з активної фази війни, що набула масштабного характеру з 24 лютого. До того ж, як зауважили інші учасники круглого столу, не всі самоорганізовані захисники країни готові вступати до лав ЗСУ в загальному порядку. Ішлося про їх медичну непридатність у воєнний час, ненаправлення під час мобілізації на посади відповідно до знань і вмінь, безкінечність перебування на військовій службі, зловживання командирами.

Стосовно змін до Кримінального кодексу України в частині звільнення цих суб’єктів від відповідальності за створення та участь у незаконних воєнізованих або збройних формуваннях відповідно до ст. 260 ККУ, то питання є спірним і потребує доопрацювання. Слід звернути увагу на ст. 43-1 ККУ, за якою не є кримінальним правопорушенням діяння, вчинене в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту та спрямоване на відсіч і стримування збройної агресії.

Стосовно змін до ст. 438 ККУ щодо відповідальності за жорстоке поводження з військовополоненими, то в ній немає сенсу через розповсюдження норм III Женевської конвенції на тільки на добробатів, а й на учасників вуличних боїв.

Проте норми про воєнні злочини обов’язково мають бути системно імплементовані до національного кримінального законодавства, адже всі чотири Женевські конвенції зобов'язують держави криміналізувати серйозні порушення міжнародного гуманітарного права у національному законодавстві. Це виконано завдяки законопроєкту № 2689 27.12.2019, який прийнятий як Закон ще 20.05.2000, але досі не підписаний. https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/112.

Оголошення РФ так званої спецоперації, а не війни проти України, жодним чином не заважає дії норм міжнародного гуманітарного права і зобов’язань за Женевськими конвенціями 1949 року.

Законопроєкт є доцільним та важливим, але потребує удосконалення за змістом. Центром надання методичної допомоги та координації волонтерського руху НААУ найближчим часом будуть направлені до Комітету ВРУ письмові пропозиції.

Текст і фото підготовлені командою координатора комітетів НААУ

Популярні новини

Процесуальний дисбаланс: чому захисту складніше призначати експертизи, ніж обвинуваченню?

Дискусія

Процесуальний дисбаланс: чому захисту складніше призначати…

Ключовим принципом реформування судово-експертної діяльності в Україні має залишатися забезпечення незалежності експертів та рівності всіх учасників судового процесу.

16:37 Вт 11.02.25 1308
У ТЦК і за їх межами Конституція однакова, - секретар РАУ про правила для адвокатів

Гарантії діяльності

У ТЦК і за їх межами Конституція однакова, - секретар РАУ про правила…

В Сухопутних військах Збройних сил України працюють над усуненням недоліків в роботі територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки. Зокрема, там хочуть створити правила для адвокатів, які захищають військовозобов’язаних.

10:12 Вт 11.02.25 3726
Австралійські суди реагують на проблеми використання ШІ

За кордоном

Австралійські суди реагують на проблеми використання ШІ

Масштаб використання штучного інтелекту в юридичній професії наразі оцінити важко. Втім, суди вже занепокоєні залученням ШІ для заяв під присягою, свідчень та посилань на прецеденти. Австралійські судді переймаються проблемою достовірності доказів.

11:47 Пн 10.02.25 3016
Злочин заради клієнта: які порушення вчиняють адвокати?

Навчання

Злочин заради клієнта: які порушення вчиняють адвокати?

Хоча адвокат у своїй професійній діяльності зобов'язаний виходити з переваги інтересів клієнта, цей пріоритет обмежений принципом законності. Ті адвокати, що заради свого клієнта намагаються обійти закон, можуть самі стати фігурантами кримінальної справи.

17:43 Пт 07.02.25 8258
Новий проект про захист бізнесу: плюси є, але не без мінусів

Законодавство

Новий проект про захист бізнесу: плюси є, але не без мінусів

Під час дії воєнного стану в Україні непоодинокими стали випадки тиску на субʼєктів господарювання з боку правоохоронних органів. Зловживання або бездіяльність з їх боку вимагали оперативного реагування військово-політичного керівництва держави.

15:43 Чт 06.02.25 8799
Проблеми зберігання речових доказів стороною обвинувачення окреслили в НААУ

Законодавство

Проблеми зберігання речових доказів стороною обвинувачення…

Зберігання речових доказів стороною обвинувачення, їх реалізація, технологічна переробка, знищення, здійснення витрат, пов’язаних з їх зберіганням і пересиланням, схоронність тимчасово вилученого майна та майна, на яке накладено арешт…

13:08 Чт 06.02.25 7970
Куди ведуть нові напрями житлової політики України?

Законодавство

Куди ведуть нові напрями житлової політики України?

Основні засади житлової політики, запропоновані Кабміном у проекті Закону №12377, є декларативними, містять суттєві неузгодженості та протиріччя. Відтак, законодавча ініціатива потребує ґрунтовного доопрацювання.

17:52 Ср 05.02.25 8674
Тенденції реформування БПД прокоментувала голова профільного комітету НААУ

БПД

Тенденції реформування БПД прокоментувала голова профільного…

У 2024 році Міністерство юстиції продовжило реорганізацію регіональних та місцевих центрів безоплатної правничої допомоги шляхом укрупнення структур. Загальною тенденцією реформування є утворення міжрегіональних центрів, повноваження яких поширюється на кілька областей.

17:18 Ср 05.02.25 7598

Вестник:№ 12 грудень 2024 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл