"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Законопроект про ліквідацію ОАСК є неприйнятним та порушує права громадян - НААУ
Національна асоціація адвокатів України вважає, що проект Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (реєстр. №5369 від 13.04.2021 р.) має бути доопрацьований, бути чітким, узгодженим і обґрунтованим та таким, що враховує інтереси осіб, що беруть участь у розгляді справ.
З таким листом НААУ звернулася до Голови Комітету Верховної Ради України Андрія Костіна.
ДОВІДКОВО: Законопроектом пропонується ліквідувати Окружний адміністративний суд міста Києва та утворити Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві та визначити, що територіальна юрисдикція Київського міського окружного адміністративного суду поширюється на місто Київ.
Додатково суб’єктом законодавчої ініціативи пропонується розгляд і вирішення адміністративних справ, підсудних Окружному адміністративному суду м. Києва, до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду здійснюватиметься Київським окружним адміністративним судом.
Зважаючи на те, що діяльність Окружного адміністративного суду, юрисдикція, якого поширюється на місто Київ має значне суспільне значення, Комітетом з адміністративного права та процесу НААУ здійснено правовий аналіз вказаного законопроекту.
НААУ за результатами проведеного аналізу вважає, що проект Закону потребує ґрунтовного доопрацювання та закликає розглянути надані пропозиції і зауваження на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань правової політики.
НААУ наголошує на тому, що частиною другої статті 125 Конституції України передбачена процедура утворення, реорганізації та ліквідації судів, за якою суд утворюється, реорганізовується і ліквідовується законом, проект якого вносить до Верховної Ради України Президент України після консультацій з Вищою радою правосуддя.
Як наслідок, консультативний висновок з Вищою ради правосуддя щодо проекту Закону України (реєстр. №5369 від 13.04.2021 р.) отриманий до внесення проекту закону до Верховної Ради України має важливе значення в процедурі подання, розгляду та прийняття законопроекту.
«Порушення порядку погодження чи/або внесення і подальшого прийняття Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» несе ризики визнання закону неконституційним», - ідеться у листі НААУ.
Комітет НААУ також вказує на те, що у законопроекті немає жодного посилання на конкретну підставу, передбачену спеціальним законом (Закон України «Про судоустрій і статус судів»), для припинення діяльності та ліквідації Окружного адміністративного суду м. Києва. Згідно із частиною четвертою статті 19 Закону України «Про судоустрій і статус судів» підставами для утворення чи ліквідації суду є зміна визначеної цим Законом системи судоустрою, необхідність забезпечення доступності правосуддя, оптимізації видатків державного бюджету або зміна адміністративно-територіального устрою.
Також НААУ вказує на можливе порушення конституційно визначених гарантій незалежності та недоторканності суддів при здійсненні правосуддя, так і правову відповідальність за невиконання своїх обов’язків.
Це пов’язано з тим, що відповідно до частин другої - третьої статті 82 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» переведення судді на посаду судді до іншого суду здійснюється на підставі та в межах рекомендації Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, внесеної за результатами конкурсу на заміщення вакантної посади судді.
Водночас переведення судді на посаду судді до іншого суду того самого або нижчого рівня може здійснюватися без конкурсу у випадках реорганізації, ліквідації або припинення роботи суду, в якому такий суддя обіймає посаду судді.
На сьогодні Вища кваліфікаційна комісія суддів України повноцінно не функціонує (не сформований легітимний склад).
За таких обставин, у разі ліквідації Окружного адміністративного суду м. Києва судді цього суду фактично не будуть переведенні на посаду судді до іншого суду.
Отже, виникне ситуація правової невизначеності щодо дотримання конституційних гарантій незалежності суддів.
Запропонований проект Закону передбачає ліквідацію органу державної влади шляхом прийняття нормативно-правового акта (спеціального закону) про ліквідацію з одночасним створення нової юридичної особи (Київський міський окружний адміністративний суд) з аналогічними функціями .
У цьому контексті слід звернути увагу, що проектом Закону України не передбачено правонаступництво Київського міського окружного адміністративного суду, за таких обставин доцільно питання створення нового суду на основі матеріально-технічної бази Окружного адміністративного суду м. Києва.
«Окремо просимо врахувати, що на практиці у сторін по справі та інших зацікавлених осіб у випадку ліквідації суду виникають питання, щодо отримання рішень ухвал та інших документів, які видавалися раніше, судом що ліквідований. Аналіз правозастосовної практики вказує на те, що мали випадки відмови у видачі іншим судом або органом державної влади довідок, та інших документів необхідних заявникам.
Вважаємо, що це питання також потребує правового врегулювання, а отже, просимо звернути увагу на це під час розгляду проекту Закону України «(реєстр. № 5369 від 13.04.2021 р.).», - ідеться у листі НААУ.
При цьому НААУ звертає увагу на те, що до початку діяльності Київського міського окружного адміністративного суду, який передбачений законопроектом, Парламентом має бути забезпечений принцип правової визначеності.
Так, учасники адміністративних справ мають бути впевнені у чіткості підстав, цілей і змісту нормативних приписів, що пропонується прийняти і, як наслідок, вони повинні мати можливість передбачати правові наслідки своєї поведінки.
За таких обставин в проекті Закону варто закріпити принцип правової визначеності, а саме визначивши, що адміністративні позови, заяви і скарги, подані до Київського окружного адміністративного суду до момент початок діяльності Київського міського окружного адміністративного суду розглядаються Київським окружним адміністративним судом.
Водночас моментом початку діяльності Київського міського окружного адміністративного суду варто визначити повідомлення Державної судової адміністрації про початок діяльності суду (Київського міського окружного адміністративного суду).
Популярні новини
Законодавство
Відступи від якості питної води: закон має містити чіткі правила
Запровадження до законодавства поняття «тимчасові відступи від вимог до якості питної води» без чіткого визначення та запобіжників, створює ризики для санітарно-епідеміологічної безпеки, прав споживачів і відповідності України європейським стандартам у сфері водопостачання.
Cудова практика
Межі критики суду адвокатом дослідив ЄСПЛ
Адвокат має право гостро критикувати дії суду в межах провадження, якщо це потрібно для захисту клієнта, а не для особистої образи судді. Покарання за такі слова можливе лише у виняткових випадках і не повинно змушувати адвокатів мовчати.
Дискусія
Передбачуваність і захист інвестицій: уроки проєкту для…
Інвестор передусім оцінює три речі: передбачуваність рішень, захист інвестицій та ефективність процедур. У багатьох громадах ці умови лише формуються, тому кожен крок інвестора пов’язаний з додатковими юридичними й фінансовими ризиками.
Гарантії діяльності
У НААУ представили звіт про порушення прав адвокатів у ТЦК
Комітет захисту прав адвокатів та гарантій адвокатської діяльності НААУ підготував зведений звіт про порушення професійних прав адвокатів і гарантій адвокатської діяльності з боку територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки за період з 2022 року до першого півріччя 2025 року.
За кордоном
Українські судді та адвокати обговорили міжнародні спори у Лондоні
У Лондоні, в офісі міжнародної юридичної фірми Kennedys, відбувся професійний захід у рамках Institutional Study Visit, присвячений сучасним аспектам міжнародних комерційних спорів та арбітражу. Участь у заході взяли українські судді та група українських адвокатів і юристів. Захід організувала член Ради Комітету НААУ з примусового виконання рішень Наталя Гнєзділова, що забезпечило високий професійний рівень програми та змістовний обмін досвідом між українськими та британськими фахівцями. До дискусії долучився також представник НААУ у Республіці Австрія (м. Інсбрук) Леонід Танцюра.
Дискусія
Наблизити адвокатуру до кращих європейських практик –…
Обговорення реформи адвокатури має спиратися на реальні умови: безпекові ризики воєнного часу, жорсткі процедурні вимоги до скликання з’їзду, відповідність закону європейським стандартам та пріоритет ратифікації Конвенції про захист професії адвоката.
Законодавство
Компенсація інвестицій через податки: ризики законопроекту №13415
Ідея створення системи податкових стимулів для переробної промисловості безумовно заслуговує на підтримку. Разом із тим, блоки державної допомоги, податкових пільг і адміністрування Реєстру інвесторів потребуть доопрацювання.
Гарантії діяльності
Суд визнав мобілізацію адвоката протиправною і скасував наказ ТЦК
Наказ Ужгородського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про призов адвоката, якому напередодні скасували відстрочку, на військову службу визнано протиправним та скасовано.