Запропоновані Мінюстом законопроекти щодо БПД є прикладом зухвалого порушення прав людини - Валентин Гвоздій
Законопроект №5107 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення доступу до безоплатної правничої допомоги та підвищення якості її надання» є зухвалим прикладом порушення прав людини.
Про це заявив заступник Голови НААУ, РАУ Валентин Гвоздій під час круглого столу «Розбудова стандартів якості надання безоплатної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах».
Захід відбувся в режимі онлайн в рамках Проекту Ради Європи «Підтримка судової влади України в забезпеченні кращого доступу до правосуддя».
Під час вітального слова Валентин Гвоздій озвучив позицію НААУ щодо зазначених законопроектів, яка викладена в численних рішеннях РАУ та зверненнях до українських органів влади і міжнародних правових організацій. Він підкреслив, що проаналізувавши документи, в НААУ переконані, що автори запропонованих змін сліпо скопіювали досвід інших країн, не врахувавши особливості національного законодавства.
«Ми закликаємо не мавпувати сліпо досвід інших країн. Так, він дійсно важливий. Але ми повинні враховувати свій досвід і свої традиції, поважати свою Конституцію. Інакше ми не вибудуємо з вами суверенну і незалежну державу», - зазначив Валентин Гвоздій.
Заступник Голови НААУ, РАУ вважає, що впровадження механізму оцінювання якості наданої адвокатами безоплатної правничої допомоги з використанням «peer review» - це спроба зазіхання на адвокатську таємницю, що є грубим порушення всіх принципів і стандартів адвокатської діяльності.
«Сьогодні безоплатна правова допомога існує для захисту найменш захищених верств населення, тих людей, які і так не можуть забезпечити самостійно правовий захист і правову допомогу. І цим законом у них забирається останнє – право на адвокатську таємницю та інше. І цинізм в тому, що одною рукою держава буде надавати допомогу, іншою – буде порушувати права людей», - наголосив Валентин Гвоздій.
Занепокоєні в НААУ і тим, хто буде оцінювати якість наданою безоплатної правової допомоги. Так, відповідно до положень цих законопроектів, проводитиме таку оцінку спеціальна комісія, адвокатів-експертів до якої обиратиме Міністерство юстиції.
«Ми вважаємо, що надання правової допомоги сумнівними суб’єктами, як то пропонується в законопроекті – це зухвале знущання над незахищеними верствами населення», - підкреслив Валентин Гвоздій.
Також він звернув увагу і на те, що зазначені законопроекти були підготовлені без участі безпосередніх учасників цих змін – адвокатської спільноти.
«На сьогодні Міністерство юстиції не звернулось до нас з жодним запитом, не провело аналіз роботи комісії з питань якості БПД. А ми можемо стверджувати, що скарг на якість наданої БПД сьогодні мінімум. Ми, в тому числі і я, пропонували різні підходи до того, як можна покращити роботу з якості надання БПД. І ми вважаємо, що втручатися в адвокатську таємницю, принижувати реципієнтів з надання БПД через такі процедури – не є правильним», - наголосив він.
Валентин Гвоздій висловив сподівання щодо покращення комунікації між МЮУ і НААУ та залучення адвокатської спільноти до процесів розробки не тільки законопроектів, а й інших механізмів роботи у сфері надання безоплатної правової допомоги.
Нагадаємо, у квітні РАУ висловилася за те, щоб законопроекти «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення доступу до безоплатної правничої допомоги та підвищення якості її надання» від 19.02.2021 року за №5107 та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення доступу до безоплатної правничої допомоги та підвищення якості її надання» від 9.03.2021 року за №5107-1 були направлені на доопрацювання, оскільки були підготовлені та зареєстровані без участі адвокатської спільноти.
Проаналізувавши зазначені законопроекти, НААУ виявила численні проблеми та серйозні недоліки, що суперечать міжнародному законодавству та мають бути вирішені на законодавчому рівні виключно спільними зусиллями державних органів та органів адвокатського самоврядування. НААУ вважає, що запропоновані законопроекти мають на меті не покращення якості надання БПД, а інші підстави, не виключаючи отримання серйозних важелів впливу на незалежних адвокатів та отримання додаткового бюджетного фінансування для створення та забезпечення діяльності запропонованої Міністерством юстиції України комісії або за потреби інших комісій.
Попередній проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення доступу до безоплатної правової допомоги дітей та осіб з інвалідністю та підвищення якості її надання» з аналогічними пропозиціями був зареєстрований за №2704 від 28.12.2019 року, але 14 березня 2020 року відкликаний після категоричних заперечень з боку Національної асоціації адвокатів України.
РАУ неодноразово виступала проти впровадження подібного механізму контролю за якістю надання адвокатами професійної правничої допомоги у будь-якому вигляді.
У рішенні №33 від 1 квітня РАУ вирішила направити звернення до Президента України, Голови Верховної Ради України, Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, Прем'єр-Міністра України,
Міністра юстиції України з приводу повернення (відкликання, відхилення) законопроектів № 5107 та доопрацювання законопроекту № 5107-1.
Фото з архіву НААУ
Популярні новини
Навчання
Як адвокату не згоріти на роботі: психологиня поділилася порадами
Війна та пов'язані з нею виклики значно посилили психологічне навантаження на адвокатів. Вони щодня стикаються з людським горем, невизначеністю та стресом. Не дивно, що статистика свідчить про високий рівень емоційного вигорання захисників прав людини.
Законодавство
Хто визначатиме доброчесність голови АРМА і за якими критеріями?
Непрозорі вимоги, підходи та механізми відбору кандидатів на посади голови та працівників Агентства з розшуку та менеджменту активів несуть у собі корупційні ризики.
Дискусія
Пріоритетне право на опіку: новий крок до захисту прав дітей і…
Запровадження механізмів завчасного визначення майбутніх опікунів забезпечить реалізацію прав та інтересів дітей, які залишилися без батьківського піклування, а також повнолітніх осіб, які можуть втратити дієздатність внаслідок психічних розладів чи інших обставин.
Законодавство
Втручання у діяльність адвоката: 5 аргументів «за» деталізацію…
Національна асоціація адвокатів України висловила підтримку проекту Закону № 12320 від 16.12.2024 про внесення змін до КУпАП, КК та КПК щодо забезпечення дотримання гарантій адвокатської діяльності».
Самоврядування
Сьогодні останній день сплати адвокатами внеску за 2025 рік
Згідно з п.2.5 Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 03.02.2017 №4, адвокати сплачують щорічні внески до 31 січня поточного року. Порушення порядку та строків сплати внесків є невиконанням рішення органу адвокатського самоврядування та відповідно вважається дисциплінарним проступком.
Законодавство
Рішення прийматиме управитель, а відповідатиме - власник…
З прийняттям арештованих активів в управління до управителя не мають переходити зобов’язання власника активів, які пов’язані зі здійсненням ним права власності.
Дискусія
Звільнення, переведення, перевірки: що змінилось у трудовому праві
Воєнний стан, який триває у країні вже майже три роки, суттєво вплинув на організацію трудових відносин, які законодавцю довелося адаптувати до нових умов. Але практику застосування нових законів безумовно формують суди.
Законодавство
Поняття сталкінгу має бути юридично визначеним, - Комітет НААУ
Запровадження в Україні кримінальної відповідальності за незаконне переслідування (сталкінг) має на меті імплементацію відповідних положень Стамбульської конвенції. Втім, пропонована диспозиція нової статті Кримінального кодексу містить деякі юридичні вади.