При розробці судової реформи роль міжнародних експертів та інституцій перейшла конституційні межі – Марина Ставнійчук
Голова Комітету НААУ з питань верховенства права Марина Ставнійчук вказала на помилки у здійсненні міжнародної співпраці з Венеційською комісією та донорськими організаціями.
Про це вона заявила під час виступу на другій національній дискусії «Доступ до правосуддя: реалії та перспективи». Співорганізаторами заходу є НААУ та Вища рада правосуддя.
«Тенденція, яка властива так званому процесу реформування, – це невміння української влади співпрацювати з міжнародними інституціями. Про це опосередковано сказала Венеційська комісія у висновку щодо законопроекту №3711, де зафіксовано неякісне нестабільне законодавство, неналежний конституційний і законодавчий процес, невиконання законів», - нагадала Марина Ставнійчук. Також, українська влада повідомила Венеційську комісію, що Україна взяла на себе ще додаткові зобов’язання, пов’язані із реформуванням судової влади, в тому числі щодо залучення міжнародних донорських організацій до формування судової влади.
«Але ми розуміємо, що якщо влада хоче виконати ці зобов’язання, то внесіть зміни до Конституції, статті першої, і скажіть, що Україна не завжди суверенна і незалежна, і частину владних повноважень поділяє з країнами ЄС або європейськими інституціями», - зауважила Марина Ставнійчук.
Вона особливо наголосила на тому, що критерії і вимоги до донорських організацій не визначені. Окрім того, фінансування проектів донорських організацій в Україні ставало предметом антикорупційних розслідувань.
«Якщо ви ставите питання участі міжнародних експертів від імені донорських організацій, то які критерії донорства мають бути – у розвиток Української державності чи можливості утворення на території нашої держави відповідної колонії іноземних держав. Це вже питання великої політики», - сказала Марина Ставнійчук. Втім, вона наголосила на тому що домінуюча роль міжнародників суперечить Конституції. «При виконанні владних повноважень ми можемо користуватися рекомендаціями, порадами іноземних організацій і держав, які мають передовий досвід, але підміна повноважень національних органів представникам інших держав і організацій не відповідає Конституції", - переконана Марина Ставнійчук.
Серед екстрених заходів вона запропонувала надати оцінку якості роботи інститутів, які вже сформовані за участю міжнародних експертів; поновити склад ВККСУ; проаналізувати діяльність ВККСУ і ВРП.
«Концепція, затверджена 2015 року, вона не скасована, і передбачено, що ВККС і ВРП - це єдиний орган. І хоча це не скасовано, вже сьогодні пропонується інше. Весь час говорилося про те, що ВРП і ВККСУ мають складатися з найавторитетніших людей у цій сфері, що відповідає європейським принципам. На сьогодні ж пропонуються конкурсні процедури, в яких питання авторитетності не є ключовим, хоча весь час воно проходило в низці концептуальних документів. Давайте подивимося як ми розуміємо судочинство, яка участь сторін у справі, які вони мають процесуальні права, як політика в сфері здійснення правосуддя має формуватися. Тоді ми все-таки збережемо конституційний принцип щодо формування ВРП і, можливо, є сенс повернутися при стратегічному вирішенні роботи ВККСУ до такого ж принципу, як формування ВРП, а не навпаки – через конкурси, які дають можливості бути призначеними завдяки іноземному впливу», - сказала Марина Ставнійчук.
Нагадаємо, 30 листопада відбувається друга національна дискусія «Доступ до правосуддя: реалії та перспективи». Співорганізаторами заходу є НААУ та Вища рада правосуддя. До порядку денного дискусії внесено стратегічні питання реалізації судової реформи, роль професійних спільнот у розробці законодавства про судоустрій та адвокатуру, конституційні аспекти участі міжнародних експертів у формуванні органів суддівського врядування. Відео версію заходу можна переглянути тут.
Популярні новини
Навчання
Як адвокату не згоріти на роботі: психологиня поділилася порадами
Війна та пов'язані з нею виклики значно посилили психологічне навантаження на адвокатів. Вони щодня стикаються з людським горем, невизначеністю та стресом. Не дивно, що статистика свідчить про високий рівень емоційного вигорання захисників прав людини.
Законодавство
Хто визначатиме доброчесність голови АРМА і за якими критеріями?
Непрозорі вимоги, підходи та механізми відбору кандидатів на посади голови та працівників Агентства з розшуку та менеджменту активів несуть у собі корупційні ризики.
Дискусія
Пріоритетне право на опіку: новий крок до захисту прав дітей і…
Запровадження механізмів завчасного визначення майбутніх опікунів забезпечить реалізацію прав та інтересів дітей, які залишилися без батьківського піклування, а також повнолітніх осіб, які можуть втратити дієздатність внаслідок психічних розладів чи інших обставин.
Законодавство
Втручання у діяльність адвоката: 5 аргументів «за» деталізацію…
Національна асоціація адвокатів України висловила підтримку проекту Закону № 12320 від 16.12.2024 про внесення змін до КУпАП, КК та КПК щодо забезпечення дотримання гарантій адвокатської діяльності».
Самоврядування
Сьогодні останній день сплати адвокатами внеску за 2025 рік
Згідно з п.2.5 Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 03.02.2017 №4, адвокати сплачують щорічні внески до 31 січня поточного року. Порушення порядку та строків сплати внесків є невиконанням рішення органу адвокатського самоврядування та відповідно вважається дисциплінарним проступком.
Законодавство
Рішення прийматиме управитель, а відповідатиме - власник…
З прийняттям арештованих активів в управління до управителя не мають переходити зобов’язання власника активів, які пов’язані зі здійсненням ним права власності.
Дискусія
Звільнення, переведення, перевірки: що змінилось у трудовому праві
Воєнний стан, який триває у країні вже майже три роки, суттєво вплинув на організацію трудових відносин, які законодавцю довелося адаптувати до нових умов. Але практику застосування нових законів безумовно формують суди.
Законодавство
Поняття сталкінгу має бути юридично визначеним, - Комітет НААУ
Запровадження в Україні кримінальної відповідальності за незаконне переслідування (сталкінг) має на меті імплементацію відповідних положень Стамбульської конвенції. Втім, пропонована диспозиція нової статті Кримінального кодексу містить деякі юридичні вади.