Формування ВККС за участю міжнародних експертів ставить питання суверенітету

23 листопада відбувся перший захід у рамках національної дискусії «Доступ до правосуддя: реалії та перспективи».
Це перший дискусійний майданчик щодо функціонування судової системи, організований Вищою радою правосуддя. Учасники заходу обговорили законодавчі ініціативи щодо реформування судової влади, в тому числі, і законопроект № 3711, який передбачає участь міжнародних експертів у призначенні суддів.
Відкриваючи дискусію, Голова НААУ, РАУ Лідія Ізовітова вказала на необхідність обговорити запропонований законопроектом №3711 порядок формування ВККС із залученням Конкурсної комісії у складі міжнародних експертів. Власне, чи такий порядок узгоджується із принципом державного суверенітету.
«Дуже важливо визначитись, чи Формування складу Конкурсної комісії за участі міжнародних експертів не суперечить Декларації про державний суверенітет України від 16 липня 1990 р та ст. ст.1, 2. 5 Конституції України? Ознакою державного суверенітету є невідчужуваність, тобто неможливість довільної відчуженості легітимної та легальної влади», - наголосила Голова НААУ.
Вона запропонувала оцінити, чи має ознаки довільної відчуженості легітимної та легальної влади (зокрема, судової влади) формування складу Конкурсної комісії за участі міжнародних експертів.
«Ми маємо завжди пам’ятати, що «Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування». (ст. 5 Конституції України). Йдеться про суверенітет нашого народу, народу України, а не інших країн», - наголосила Голова НААУ.
Статтею 131 Конституції України встановлено, що відповідно до закону в системі правосуддя утворюються органи та установи для забезпечення добору суддів, їх професійної підготовки, оцінювання, розгляду справ щодо їх дисциплінарної відповідальності, фінансового та організаційного забезпечення судів.
В світлі рішення Конституційного Суду України від 11 березня 2020 року № 4-р/2020, висновку Венеційської комісії щодо законопроекту 3711 (8-9 жовтня 2020 року) та інших міжнародних документів доцільно залишити формування складу ВККСУ, як державного колегіального органу суддівського врядування, який діє на постійній основі у системі правосуддя України, за участю основних стейкхолдерів системи правосуддя.
«Найбільшу питому вагу в участі у формуванні складу ВКАСУ повинні мати представники суддівського корпусу, адвокатської спільноти та вчені», - переконана Лідія Ізовітова. Аналогічний підхід запроваджено в чинній Конституції України щодо формування складу ВРП (ст. 131). І такий порядок формування закладає основи професійності та незалежності цього конституційного органу.
Подальше просування ідеї залучення міжнародних експертів до формування конституційних та державних органів може надалі мати руйнівний ефект не тільки для незалежності судової влади. Аналогічна вимога може з часом поширитися і на формування законодавчого органу та інші вибори, коли кандидатів будуть фільтрувати міжнародні комісії.
«Чи завтра не буде так, що через міжнародних експертів, через відповідні комісії, ми отримаємо дозвіл реєструвати кандидатів у народні депутати? Що цих кандидатів має перевірити міжнародна комісія, а тільки тоді мажоритарники зможуть зареєструватися або кандидати зможуть потрапити в партійний список? Якщо до судової влади таке можливо застосувати, то чому до законодавчої ні? А чи не скаже завтра комісія міжнародних експертів, що в кандидати в Президенти можна зареєструвати лише 3-4 кандидати, інших не можна, бо не їх не схвалили міжнародні експерти?», - сказала Голова НААУ, РАУ.
Популярні новини

Дискусія
Процесуальний дисбаланс: чому захисту складніше призначати…
Ключовим принципом реформування судово-експертної діяльності в Україні має залишатися забезпечення незалежності експертів та рівності всіх учасників судового процесу.

Гарантії діяльності
У ТЦК і за їх межами Конституція однакова, - секретар РАУ про правила…
В Сухопутних військах Збройних сил України працюють над усуненням недоліків в роботі територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки. Зокрема, там хочуть створити правила для адвокатів, які захищають військовозобов’язаних.

За кордоном
Австралійські суди реагують на проблеми використання ШІ
Масштаб використання штучного інтелекту в юридичній професії наразі оцінити важко. Втім, суди вже занепокоєні залученням ШІ для заяв під присягою, свідчень та посилань на прецеденти. Австралійські судді переймаються проблемою достовірності доказів.

Навчання
Злочин заради клієнта: які порушення вчиняють адвокати?
Хоча адвокат у своїй професійній діяльності зобов'язаний виходити з переваги інтересів клієнта, цей пріоритет обмежений принципом законності. Ті адвокати, що заради свого клієнта намагаються обійти закон, можуть самі стати фігурантами кримінальної справи.

Законодавство
Новий проект про захист бізнесу: плюси є, але не без мінусів
Під час дії воєнного стану в Україні непоодинокими стали випадки тиску на субʼєктів господарювання з боку правоохоронних органів. Зловживання або бездіяльність з їх боку вимагали оперативного реагування військово-політичного керівництва держави.

Законодавство
Проблеми зберігання речових доказів стороною обвинувачення…
Зберігання речових доказів стороною обвинувачення, їх реалізація, технологічна переробка, знищення, здійснення витрат, пов’язаних з їх зберіганням і пересиланням, схоронність тимчасово вилученого майна та майна, на яке накладено арешт…

Законодавство
Куди ведуть нові напрями житлової політики України?
Основні засади житлової політики, запропоновані Кабміном у проекті Закону №12377, є декларативними, містять суттєві неузгодженості та протиріччя. Відтак, законодавча ініціатива потребує ґрунтовного доопрацювання.

БПД
Тенденції реформування БПД прокоментувала голова профільного…
У 2024 році Міністерство юстиції продовжило реорганізацію регіональних та місцевих центрів безоплатної правничої допомоги шляхом укрупнення структур. Загальною тенденцією реформування є утворення міжрегіональних центрів, повноваження яких поширюється на кілька областей.