Повноваження і статус ВАКС встановлені у порушення правової визначеності – Марина Ставнійчук | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Повноваження і статус ВАКС встановлені у порушення правової визначеності – Марина Ставнійчук

Законодавство
17:40 Вт 06.10.20 3338 Переглядів
Версія для друку

Голова Комітету НААУ з питань верховенства права Марина Ставнійчук взяла участь у провадженні щодо конституційності положень закону «Про Вищий антикорупційний суд» у Конституційному суді.

У своєму виступі, представляючи в КСУ позицію НААУ, Марина Ставнійчук нагадала про контекст прийняття цього закону в ході судової реформи 2014-2016 років. Власне, подання законопроекту про ВАКС передбачалося перехідними положеннями закону «Про судоустрій і статус суддів», який був прийнятий в пакеті із змінами до Конституції в частині правосуддя. Проте, профільний закон був прийнятий спершу, а згодом було ухвалено конституційні зміни. Відтак, «він не відповідав і концептуально і за духом і за буквою» чинній на момент голосування редакції Конституції України.

«До ухвалення закону про ВАКС тривала складна дискусія про судову реформу, яка здійснювалася  в суспільно-політичному дискурсі, і під цим політичним впливом відбувалася і професійна правова дискусія», - нагадала Марина Ставнійчук.

У своєму виступі вона наголосила на тому, що оспорюване питання, чи є ВАКС спеціальним судом, створення якого заборонено Конституцією, потребує детального правового аналізу, без політичних аргументів, а також із врахуванням міжнародних стандартів.

«Якщо ми відкинемо весь політичний пафос, а подивимося в правові нюанси того, яким чином вирішено питання створення ВАКС відповідним законом, то побачимо, що питань дійсно є багато», - констатувала Голова Комітету НААУ.

Зокрема, вона наголосила на тому, що повноваження суду визначені у порушення принципу правової визначеності, який є одним із ключових компонентів верховенства права.  Аналогічно статус ВАКС як спеціалізованого суду витлумачений у невідповідності до чинного національного законодавства. Так, ст. 125 Конституції України передбачає, що судоустрій будується за принципами територіальності та спеціалізації, які визначаються законом. Відповідно до частини 1 статті 17 закону «Про судоустрій і статус суддів», конституційні принципи територіальності та спеціалізації судоустрою доповнюються також принципом інстанційності. Найвищим судом в системі судоустрою в Україні є Верховний суд, систему складають місцеві, апеляційні, Верховний суд України. Розгляд окремих категорій справ відповідно і до Конституції, і до закону «Про судоустрій і статус суддів» діють Вищі спеціалізовані суди, діяльність яких має відповідати основним принципам побудови судоустрою. 

Водночас, за законом, Вищий антикорупційний суд є постійно діючим вищим спеціалізованим судом у системі судоустрою України. Далі визначено законодавчу основу діяльності суду, суть якої, за логікою статті 2 закону «Про Вищий антикорупційний суд», закладена у формулювання «інші закони».

«Стаття 2 вказує, що правову основу діяльності ВАКС становлять Конституція, закон «Про судоустрій і статус суддів», цей закон та інші закони, чинні міжнародні договори. Треба розуміти, що під іншими законами розуміються положення кодексів, які мають визначати суть принципу спеціалізації цього суду. Так само розуміються і ті 15 законів, щонайменше, які сьогодні діють в антикорупційній сфері. Всі вони підпали у статті 2 під «інші закони», - пояснила Марина Ставнійчук.

За її словами, принцип спеціалізації має полягати в тому, що «суд має бути організований з урахуванням особливостей предмета судових проваджень».

«Спеціалізована юрисдикція передбачає процесуальну спеціалізацію, відповідно до якої визначаються особливості процедури розгляду конкретних справ, що підлягають юрисдикції саме для цього спеціалізованого суду. Спеціалізований суд має здійснювати правосуддя за нормами спеціалізованого кодексу або кодексів, які максимально пристосовані до тієї категорії справ, що конкретно і точно визначені матеріальними кодексами, як це прийнято у нашій правовій системі. Однак, наділення ВАКС зазначеними повноваженнями у специфічний спосіб, як це зроблено в ст. 4, не відповідає принципам побудови системи судоустрою в Україні та створює умови для руйнації єдиних засад організації та діяльності судів, запроваджує певну безсистемність і в законодавство»,- констатувала представник НААУ.

Вона уточнила, що у перехідних положеннях профільного закону міститься відсилка до ст. 33-1 КПК, яка мала б уточнювати предметну підсудність ВАКС відповідно до його повноважень. Однак, ця норма КПК має відсилочний характер і спрямовує до ст. 45 Кримінального кодексу, де як примітка визначено перелік корупційних правопорушень.

Венеційська комісія у п 22 висновку від 2017 року звернула увагу на те, що важко провести межу між спеціалізованими, спеціальним і особливими судами. «І ми також це розуміємо що складність є раз КСУ сьогодні розбирається в цих питаннях», - додала Марина Ставнійчук. Вона процитувала позицію ВК, яка полягає в тому, що ВАКС не створюється для однієї єдиної або обмеженої категорії справ, як це випливає з терміну надзвичайні або спеціальні суди в розумінні ст 125 Конституції України.

«Цей суд має компетенцію щодо всіх корупційних правопорушень, які характеризуються певною тяжкістю або вартістю предмета злочину. Тому важко не погодитися, що ВАКС має бути компетентним щодо широкого спектру суб’єктів та правопорушень. Однак, коли Венеційська Комісія і також суб’єкти конституційного провадження говорять не лише про широкий, а про абстрактний спектр правопорушень, навряд чи можна погодитися з тим, що цей спектр має бути визначений приміткою до ст 45 ККУ, яка ні за назвою, ні за диспозицією не стосується предметності ВАКСУ. Межа абстрактності в даному випадку перейдена, і це вже схоже на правовий нігілізм, на певний правовий хаос», - констатувала Марина Ставнійчук.

Вона наголосила на тому, що «має місце правова невизначеність предметної підсудності, принаймні, ознаки мають місце».

«Також має місце правова невизначеність у певному розмежуванні підсудності кримінальних проваджень між ВАКС та іншими судами в системі судоустрою. Це свідчить про штучне, невластиве саме правовій системі України та юридичній українській техніці законодавства виокремленння переліку кримінальних проваджень для розгляду ВАКСОм у той спосіб, який не властивий нашій правовій системі. Жоден інший, в тому числі спеціалізований суд в Україні, не діє згідно переліку складів кримінальних правопорушень, визначених у примітці певної статті ККУ. Це нонсенс для правової системи України», - сказала представник НААУ.

Марина Ставнійчук особливо наголосила на тому, що в Україні питанням національної безпеки є боротьба з корупцією. «Але є очевидним той факт, що те, як у свій час це питання визначення, зокрема, предметної підсудності ВАКС було зроблено тодішнім законодавцем, призвело до того, що сьогодні, через тривалий час після початку роботи цього суду, КСУ змушений розбиратися з цими питаннями», - сказала голова Комітету НААУ.

Вона також акцентувала на тому, що ідеться про дотримання принципу верховенства права і правової визначеності як його складової у розумінні європейських стандартів правосуддя.

«Ідеться про юридичну визначеність, яка вимагає для норми права бути точною і зрозумілою для всіх – хто працює у ВАКСі, для підсудних і тих, хто здійснює представництво і захист. Для буквально кожної людини в Україні», - пояснила Голова Комітету НААУ, яка була членом Венеційської комісії. У своєму виступі вона закликала КСУ врахувати міжнародно-правові документи і рекомендації, які були дані Україні в ході розробки закону про ВАКС.

«Рекомендації міжнародних спеціальних інституцій на період ухвалення цього закону, та і власне, до теперішнього часу спонукають Україну до створення ВАКС, однак, по-перше, ВАКС має бути створений на основі засадничих принципів правової систем України, по-друге, мова йшла про певний перехідний період, а не необмежений період у часі. По-третє, процес створення відповідного закону та суду мав би відповідати принципам міжнародних договорів, ратифікованих Україною», - застерегла Марина Ставнійчук.

Вона повідомила, що письмовий висновок НААУ щодо відповідності  Конституції України (конституційності) Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» від 07 червня 2018 року № 2447-VIII надійшов до КСУ напередодні, 5 жовтня.

 

Популярні новини

В Італії зʼявиться пункт правничої допомоги для українців

За кордоном

В Італії зʼявиться пункт правничої допомоги для українців

Українцям, які отримали тимчасовий захист в Італії, в наступному році доведеться подовжувати посвідки на проживання. Аби сприяти у вирішенні цього та інших правничих питань, представник НААУ у цій країні за сприяння Асоціації громадських захисників Італії створить пункт допомоги.

16:08 Вт 04.03.25 428
Терези справедливості схиляти не можна: ABA засудила тиск на суддів і адвокатів

За кордоном

Терези справедливості схиляти не можна: ABA засудила тиск на суддів і…

Американська асоціація юристів (АВА) засудила спроби адміністрації США переслідувати суддів та адвокатів, які ухвалюють чи підтримують невигідні для влади рішення. В організації заявили, що такі дії загрожують верховенству права та підривають справедливе правосуддя.

13:46 Вт 04.03.25 616
Військова адвокатура загрожує верховенству права – конференція у Відні

Гарантії діяльності

Військова адвокатура загрожує верховенству права – конференція у…

Європейська спільнота адвокатів стурбована загрозою порушення прав людини та конституційного принципу верховенства права в Україні через ідею створення військової адвокатури.

11:58 Вт 04.03.25 919
European Presidents Conference 2025: виклики верховенству права озвучила Лідія Ізовітова

Гарантії діяльності

European Presidents Conference 2025: виклики верховенству права озвучила Лідія…

На тлі війни в Україні та обговорення гарантій її безпеки, спостерігається зростаюча мілітаризація політичного дискурсу не лише в Україні, а й у європейських країнах. В умовах воєнного стану особливої актуальності набуло питання реформування системи військової юстиції, зокрема можливість створення інституту військової адвокатури.

16:59 Пн 03.03.25 1145
Сімейне право у кінці 2024 року: новели законодавства та судова практика

Видання

Сімейне право у кінці 2024 року: новели законодавства та судова…

В кінці 2024 року Верховна Рада внесла зміни до законів щодо соціальних послуг та виплат для дітей, постраждалих внаслідок збройної агресії проти України, та щодо протидії домашньому насильству. Також на розгляді у парламенті 13 законопроектів у сфері сімейного права.

14:53 Пт 28.02.25 4335
Публікуємо Вісник НААУ за  січень-лютий  2025 року

Видання

Публікуємо Вісник НААУ за січень-лютий 2025 року

Електронна версія Вісника НААУ за січень-лютий 2025 року доступний для перегляду

14:51 Пт 28.02.25 140
Арешт чи санкції: що має пріоритет?

Законодавство

Арешт чи санкції: що має пріоритет?

Аби підвищити ефективність реалізації повноважень з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, пропонується відкоригувати порядок стягнення активів фізичних або юридичних осіб в дохід держави.

18:27 Чт 27.02.25 4798
10 етичних правил від голови Ради баристерів Англії та Уельсу

За кордоном

10 етичних правил від голови Ради баристерів Англії та Уельсу

Представник НААУ в Сполученому Королівстві Олександр Черних зустрівся з головою Ради баристерів Англії та Уельсу Семуелем Таунендом в останній тиждень його каденції на посаді, аби записати інтервʼю про стандарти професії, роль адвокатів у правосудді та участь самоврядування у захисті інтересів спільноти.

15:53 Чт 27.02.25 5175

Вестник:№1-2 січень-лютий 2025 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл