НААУ звернулася до вищого керівництва держави та ВРП щодо подальших шляхів судової реформи | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

НААУ звернулася до вищого керівництва держави та ВРП щодо подальших шляхів судової реформи

Законодавство
21:00 Пт 02.10.20 3631 Переглядів
Версія для друку

НААУ звернулася до Президента України, Верховної Ради, Кабінету міністрів та Вищої ради правосуддя з приводу подальших шляхів здійснення судової реформи.

Наводимо повний текст звернення:

Адвокатура України - недержавний самоврядний інститут, що забезпечує здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги на професійній основі, занепокоєна безкінечною низкою судових реформ, негативними проявами яких є руйнація судової влади та небезпека втрати державного суверенітету України.

В результаті перманентного бажання ледь не кожної політичної сили здійснити «судову реформу», спостерігаємо насамперед обмеження можливостей реально забезпечувати гарантовані державою права і свободи  громадян, які  реалізуються через адвокатуру і завдяки адвокатурі як одному з ключових елементів у механізмі реалізації конституційного права особи на судовий захист.

Судова реформа має бути інклюзивним процесом, який передбачає широкий діалог з професійними спільнотами, їхніми самоврядними органами, органами суддівського врядування. Дефіцит такого діалогу призвів до низки системних помилок, які сприяють кризовим явищам в судовій владі, відтоку професійних кадрів, та перешкоджають ефективності правосуддя. В результаті, Україна стала однією з країн-лідерів за зверненнями громадян до Європейського суду з прав людини.

З 2014 року відповідно до Угоди між Україною та ЄС, рекомендацій Ради Європи, ПАРЄ та згідно з оцінками Венеціанської комісії 2014-2016 років в Україні було прийнято нове законодавство, у тому числі, конституційні зміни в частині правосуддя і закони «Про судоустрій і статус суддів», «Про Вищу раду правосуддя». Формування судової гілки влади та органів суддівського врядування, призначення та відкликання їх членів  передбачалось виключно інститутами українського суспільства у демократичний спосіб.

Проте, подальші кроки законодавця з реформування судової влади супроводжуються, у тому числі,  ознаками відсутності конституційної основи, про що засвідчує Велика палата  Конституційного Суду України у своєму рішенні від 11 березня 2020 року у Справі № 4-р/2020.

 Конституційний Суд України зазначає, що орган, установу, утворені при конституційному органі, закон не може наділяти контрольною функцією щодо цього конституційного органу.

Законодавчий дозвіл на  пряму участь або опосередкований вплив позанаціональних міжнародних суб’єктів на формування українських  конституційних органів суддівського врядування та судової системи у цілому, безсумнівно є прямою загрозою  суверенітету нашої держави та незалежності судової влади.

Закликаємо до більш фахового, зваженого та чітко продуманого підходу до розробки судової реформи. При цьому має бути почутий голос професійних спільнот і професійних організацій, які володіють теоретичною основою і практичним досвідом для надання рекомендацій, оцінок та виявлення ризиків провадження законодавчих змін. 

Реформи, які здійснює Україна на виконання своїх міжнародних зобов’язань,  повинні зміцнювати, а не руйнувати  інститути державної влади. В процесі судової реформи, розбудовуючи Українську Державу як правову,  маємо дбати про  її суверенність  та  незалежність. Поступки державним суверенітетом і конституційністю профільного законодавства не можуть бути складовою фінансових зобов’язань перед міжнародними фінансовими інституціями.

Неприпустимою також є монополізація громадської думки чи експертизи у проведенні судової реформи групою окремих організацій чи осіб, що спостерігається в останні роки і має наслідком хаотичні зміни профільного законодавства, відступ від положень Основного закону, рекомендацій Венеціанської комісії та Ради Європи.

Думки громадських організацій можуть враховуватись при здійсненні реформи сфери правосуддя, але їхні рішення не можуть мати обов’язкового значення для органів державної влади та органів суддівського врядування.  

Громадські організації чи створені за їх участю органи не можуть бути наділені повноваженнями щодо контролю за діяльністю конституційних органів правосуддя. Жодна з громадських організацій не може виступати від імені всього суспільства, їхня громадська діяльність  має узгоджуватися з конституційним принципом незалежності суддів. 

Реформування судової влади має на меті імплементацію принципів верховенства права, забезпечення права на справедливий суд, захист прав та основоположних свобод людини і громадянина.

Наполягаємо на тому, що конституційні гарантії незалежності і недоторканності  судді як носія судової влади не можуть бути знищені чи обмежені на жодному з етапів суддівської діяльності.

Встановлена Основним законом заборона впливу на суддю у будь-який спосіб  поширюється і на перший крок у суддівській кар’єрі – доступ до професії. Законодавець має забезпечити виконання цього конституційного положення, виходячи із національних інтересів формування судової влади і не застосовуючи жодної дискримінації чи суб’єктивних критеріїв добору суддівських кадрів. Аналогічний підхід має бути застосовано і до формування складу органів суддівського врядування, куди, безперечно, мають входити представники усіх юридичних професій, обрані професійними спільнотами без жодного впливу чи втручання.  

Органи суддівського самоврядування та врядування повинні мати реальні інструменти для захисту незалежності суду та формування суддівського корпусу на засадах доброчесності та професійності, здійснення оцінки доброчесності суддів за загально відомими та встановленими Законом критеріями.

Адвокатура зацікавлена у тому, щоб судова реформа у повній мірі відповідала букві і змісту Конституції України, а  судова влада формувалася і діяла у повній відповідності до конституційних засад незалежності, верховенства права, професійного здійснення судочинства.

Судова реформа  не є суто антикорупційним заходом, а має представляти собою комплексний широкий підхід, який вирішує весь спектр проблем у діяльності правосуддя. Таким чином, вона має здійснюватися не тільки з метою боротьби із корупцією, а насамперед для удосконалення судової системи, підвищення ефективної роботи інститутів судової влади, рівного доступу громадян до правосуддя.

Усунення корупційних ризиків у судочинстві є пріоритетним завданням у діяльності не лише антикорупційних органів, а й судової влади. Водночас подолання корупції в судовій системі не повинно зводитись до запровадження процедур, зміст яких суперечить Конституції і нівелює гарантії суддівської незалежності чи завдає шкоди авторитету правосуддя.

Президент України, Верховна Рада України, Кабінет міністрів України повинні утриматись від внесення і прийняття будь-яких законопроектів, концепцій, інших документів, що містять положення, які суперечать рішенням Конституційного Суду України та мають наслідками обмеження конституційних гарантій незалежності судової влади і суміжних інституцій.

Популярні новини

Офісу Генпрокурора нагадали про незаконність обшуків у адвокатів без дозволу суду

Гарантії діяльності

Офісу Генпрокурора нагадали про незаконність обшуків у адвокатів…

Хоча обшук житла має проводитися лише за вмотивованим рішенням суду, закон передбачає невідкладні випадки, коли слідчий, дізнавач чи прокурор можуть увійти до володіння особи до постановлення ухвали слідчого судді. Цим винятком із правила правоохоронці часто зловживають.

16:57 Пт 16.05.25 578
Шість місяців від моменту загрози: варто уточнити зміни до ЦК щодо зниклих безвісти

Законодавство

Шість місяців від моменту загрози: варто уточнити зміни до ЦК щодо…

Розкриття змісту конкретних обставин, наявність яких надає суду підстави для застосування не дворічного, а шестимісячного строку для оголошення зниклого безвісти в умовах воєнних дій померлим, убачається правильним.

11:53 Пт 16.05.25 377
Триває збір заявок на другий літературний конкурс серед адвокатів

Анонс

Триває збір заявок на другий літературний конкурс серед адвокатів

У Національній асоціації адвокатів України збирають заявки на другий всеукраїнський конкурс «Мовою прози», який покликаний виявити творчо обдарованих адвокатів та популяризувати їх мистецькі твори.

11:20 Чт 15.05.25 446
РАУ вимагає перевірити справжність листа СБУ про «небезпечну» адвокатуру

Гарантії діяльності

РАУ вимагає перевірити справжність листа СБУ про «небезпечну»…

Рада адвокатів України звернеться до голови Служби безпеки України Василя Малюка з приводу перевірки інформації про «негативні тенденції інституту адвокатури», яка поширюється від імені СБУ деякими медіа.

15:54 Ср 14.05.25 1528
Більше штрафів – більше ризиків: адвокати оцінили зміни у сфері охорони ПЗФ

Законодавство

Більше штрафів – більше ризиків: адвокати оцінили зміни у сфері…

Саме лише посилення відповідальності за порушення правил охорони та використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду, хоча і сприятиме збереженню природних ресурсів, водночас не усуває існуючих корупційних ризиків.

11:18 Ср 14.05.25 484
Конвенція РЄ про захист професії адвоката відкрита для підписання

Гарантії діяльності

Конвенція РЄ про захист професії адвоката відкрита для підписання

Тринадцять країн-учасниць Ради Європи підписали Конвенцію про захист професії адвоката, що була ухвалена Комітетом Міністрів РЄ 12 березня 2025 року. Ще чотири країни зроблять це сьогодні. України серед них немає.

8:49 Ср 14.05.25 674
Самотність як виклик: адвокатам нагадали, що дружба – це навичка

Навчання

Самотність як виклик: адвокатам нагадали, що дружба – це навичка

Сьогодні більше половини людей у світі почуваються самотніми. І це не просто емоційна скарга. Самотність впливає на здоров’я так само руйнівно, як куріння чи алкогольна залежність. Адвокати – не виняток.

15:54 Вт 13.05.25 770
Канадський суд захистив анонімність адвокатів, яких підозрювали у витоку інформації

За кордоном

Канадський суд захистив анонімність адвокатів, яких підозрювали у…

Верховний суд Нової Шотландії (Канада) ухвалив рішення не розкривати імена трьох адвокатів, яких правоохоронці підозрювали у тому, що вони могли попередити свого колегу про слідчі дії, заплановані стосовно нього.

17:46 Пн 12.05.25 560

Вестник:№4 квітень 2025 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл