НААУ звернулася до вищого керівництва держави та ВРП щодо подальших шляхів судової реформи | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

НААУ звернулася до вищого керівництва держави та ВРП щодо подальших шляхів судової реформи

Законодавство
21:00 Пт 02.10.20 3703 Переглядів
Версія для друку

НААУ звернулася до Президента України, Верховної Ради, Кабінету міністрів та Вищої ради правосуддя з приводу подальших шляхів здійснення судової реформи.

Наводимо повний текст звернення:

Адвокатура України - недержавний самоврядний інститут, що забезпечує здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги на професійній основі, занепокоєна безкінечною низкою судових реформ, негативними проявами яких є руйнація судової влади та небезпека втрати державного суверенітету України.

В результаті перманентного бажання ледь не кожної політичної сили здійснити «судову реформу», спостерігаємо насамперед обмеження можливостей реально забезпечувати гарантовані державою права і свободи  громадян, які  реалізуються через адвокатуру і завдяки адвокатурі як одному з ключових елементів у механізмі реалізації конституційного права особи на судовий захист.

Судова реформа має бути інклюзивним процесом, який передбачає широкий діалог з професійними спільнотами, їхніми самоврядними органами, органами суддівського врядування. Дефіцит такого діалогу призвів до низки системних помилок, які сприяють кризовим явищам в судовій владі, відтоку професійних кадрів, та перешкоджають ефективності правосуддя. В результаті, Україна стала однією з країн-лідерів за зверненнями громадян до Європейського суду з прав людини.

З 2014 року відповідно до Угоди між Україною та ЄС, рекомендацій Ради Європи, ПАРЄ та згідно з оцінками Венеціанської комісії 2014-2016 років в Україні було прийнято нове законодавство, у тому числі, конституційні зміни в частині правосуддя і закони «Про судоустрій і статус суддів», «Про Вищу раду правосуддя». Формування судової гілки влади та органів суддівського врядування, призначення та відкликання їх членів  передбачалось виключно інститутами українського суспільства у демократичний спосіб.

Проте, подальші кроки законодавця з реформування судової влади супроводжуються, у тому числі,  ознаками відсутності конституційної основи, про що засвідчує Велика палата  Конституційного Суду України у своєму рішенні від 11 березня 2020 року у Справі № 4-р/2020.

 Конституційний Суд України зазначає, що орган, установу, утворені при конституційному органі, закон не може наділяти контрольною функцією щодо цього конституційного органу.

Законодавчий дозвіл на  пряму участь або опосередкований вплив позанаціональних міжнародних суб’єктів на формування українських  конституційних органів суддівського врядування та судової системи у цілому, безсумнівно є прямою загрозою  суверенітету нашої держави та незалежності судової влади.

Закликаємо до більш фахового, зваженого та чітко продуманого підходу до розробки судової реформи. При цьому має бути почутий голос професійних спільнот і професійних організацій, які володіють теоретичною основою і практичним досвідом для надання рекомендацій, оцінок та виявлення ризиків провадження законодавчих змін. 

Реформи, які здійснює Україна на виконання своїх міжнародних зобов’язань,  повинні зміцнювати, а не руйнувати  інститути державної влади. В процесі судової реформи, розбудовуючи Українську Державу як правову,  маємо дбати про  її суверенність  та  незалежність. Поступки державним суверенітетом і конституційністю профільного законодавства не можуть бути складовою фінансових зобов’язань перед міжнародними фінансовими інституціями.

Неприпустимою також є монополізація громадської думки чи експертизи у проведенні судової реформи групою окремих організацій чи осіб, що спостерігається в останні роки і має наслідком хаотичні зміни профільного законодавства, відступ від положень Основного закону, рекомендацій Венеціанської комісії та Ради Європи.

Думки громадських організацій можуть враховуватись при здійсненні реформи сфери правосуддя, але їхні рішення не можуть мати обов’язкового значення для органів державної влади та органів суддівського врядування.  

Громадські організації чи створені за їх участю органи не можуть бути наділені повноваженнями щодо контролю за діяльністю конституційних органів правосуддя. Жодна з громадських організацій не може виступати від імені всього суспільства, їхня громадська діяльність  має узгоджуватися з конституційним принципом незалежності суддів. 

Реформування судової влади має на меті імплементацію принципів верховенства права, забезпечення права на справедливий суд, захист прав та основоположних свобод людини і громадянина.

Наполягаємо на тому, що конституційні гарантії незалежності і недоторканності  судді як носія судової влади не можуть бути знищені чи обмежені на жодному з етапів суддівської діяльності.

Встановлена Основним законом заборона впливу на суддю у будь-який спосіб  поширюється і на перший крок у суддівській кар’єрі – доступ до професії. Законодавець має забезпечити виконання цього конституційного положення, виходячи із національних інтересів формування судової влади і не застосовуючи жодної дискримінації чи суб’єктивних критеріїв добору суддівських кадрів. Аналогічний підхід має бути застосовано і до формування складу органів суддівського врядування, куди, безперечно, мають входити представники усіх юридичних професій, обрані професійними спільнотами без жодного впливу чи втручання.  

Органи суддівського самоврядування та врядування повинні мати реальні інструменти для захисту незалежності суду та формування суддівського корпусу на засадах доброчесності та професійності, здійснення оцінки доброчесності суддів за загально відомими та встановленими Законом критеріями.

Адвокатура зацікавлена у тому, щоб судова реформа у повній мірі відповідала букві і змісту Конституції України, а  судова влада формувалася і діяла у повній відповідності до конституційних засад незалежності, верховенства права, професійного здійснення судочинства.

Судова реформа  не є суто антикорупційним заходом, а має представляти собою комплексний широкий підхід, який вирішує весь спектр проблем у діяльності правосуддя. Таким чином, вона має здійснюватися не тільки з метою боротьби із корупцією, а насамперед для удосконалення судової системи, підвищення ефективної роботи інститутів судової влади, рівного доступу громадян до правосуддя.

Усунення корупційних ризиків у судочинстві є пріоритетним завданням у діяльності не лише антикорупційних органів, а й судової влади. Водночас подолання корупції в судовій системі не повинно зводитись до запровадження процедур, зміст яких суперечить Конституції і нівелює гарантії суддівської незалежності чи завдає шкоди авторитету правосуддя.

Президент України, Верховна Рада України, Кабінет міністрів України повинні утриматись від внесення і прийняття будь-яких законопроектів, концепцій, інших документів, що містять положення, які суперечать рішенням Конституційного Суду України та мають наслідками обмеження конституційних гарантій незалежності судової влади і суміжних інституцій.

Популярні новини

7 загроз для цифрової безпеки адвоката: посібник з протидії

Видання

7 загроз для цифрової безпеки адвоката: посібник з протидії

У цифрову добу адвокатська діяльність потребує надійного кіберзахисту. Адже адвокатська таємниця охоплює всю інформацію про клієнта, а її розголошення загрожує втратами довіри, репутації й навіть дисциплінарною відповідальністю.

12:38 Вт 05.08.25 155
Європейський вимір трудового права: адвокати обговорили адаптацію до стандартів ЄС

Дискусія

Європейський вимір трудового права: адвокати обговорили адаптацію…

Як під час війни захистити трудові права? Коли призупинення договору є незаконним? Як посилатися на норми ЄС і МОП у суді? В умовах воєнного стану та євроінтеграції адвокатам доводиться щоразу шукати нові підходи до захисту працівників.

15:57 Пн 04.08.25 150
Українцям допоможуть подати заяви до реєстру збитків RD4U

Підтримка

Українцям допоможуть подати заяви до реєстру збитків RD4U

Українці, які зазнали шкоди через агресію РФ, можуть отримати безоплатну допомогу у підготовці заяв до Реєстру збитків для України (Register of Damage for Ukraine, RD4U). Надання такої підтримки розпочала правова платформа PravoVsim.

11:38 Пн 04.08.25 308
Адвокати з’ясували чи є потреба у кодифікації соціального законодавства

Дискусія

Адвокати з’ясували чи є потреба у кодифікації соціального…

Соціальна політика в Україні тривалий час розвивалася фрагментарно, без єдиної концептуальної основи. В умовах воєнного стану, масового внутрішнього переміщення, економічних втрат і трансформації трудових відносин ці розпорошеність та несистемність стали критичною проблемою.

11:43 Пт 01.08.25 369
Встановлено факт грубого порушення професійних прав адвоката

Гарантії діяльності

Встановлено факт грубого порушення професійних прав адвоката

Комітетом захисту прав та гарантій адвокатської діяльності НААУ встановлено факт грубого порушення прав та гарантій адвокатської діяльності адвоката Олександра Тананакіна з боку інтернет-видання «Українська правда».

17:37 Ср 30.07.25 1987
Як усе встигати і не вигорати: адвокатам дали поради щодо тайм-менеджменту

Дискусія

Як усе встигати і не вигорати: адвокатам дали поради щодо…

Розстановка пріоритетів, дисципліна, цифрові інструменти та особисті межі — усе це важливо, аби організувати робочий час адвоката і не втратити ефективність. Як зберігати баланс, коли дедлайни тиснуть, клієнтів більшає, а доба — лише 24 години?

13:12 Ср 30.07.25 857
РАУ ініціює дисциплінарну відповідальність двох членів ВККС

Етика

РАУ ініціює дисциплінарну відповідальність двох членів ВККС

Під час співбесіди з адвокаткою Жанною Грушко в рамках конкурсу на посади суддів апеляційних адміністративних судів членами Вищої кваліфікаційної комісії суддів України були допущені порушення гарантій адвокатської діяльності.

12:07 Вт 29.07.25 7457
Огляд практики ВС із земельних спорів за I півріччя 2025 року

Cудова практика

Огляд практики ВС із земельних спорів за I півріччя 2025 року

Перша половина 2025 року була багата на різноманітні земельні спори, практика вирішення яких не змінилася та була неодноразово підтверджена Верховним Судом. У свою чергу ВП ВС застосував нові підходи до захисту права оренди на землю.

16:06 Пн 28.07.25 1229

Вестник:№6 червень 2025 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл