"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Двома Комітетами НААУ підготовлено пропозиції щодо вдосконалення положень нормативно-правових актів у сфері судової експертизи
Комітетом медичного і фармацевтичного права та біоетики НААУ у співпраці з Комітетом експертного забезпечення адвокатської діяльності НААУ здійснено правовий аналіз чинних нормативно-правових актів у сфері судової експертизи. За результатами проведеного аналізу напрацьовано низку важливих зауважень та пропозицій щодо шляхів усунення недоліків нормативно-правових актів у зазначеній сфері. Вказані пропозиції та зауваження спрямовані до Міністерства юстиції України для врахування під час підготовки проєктів законодавчих актів у сфері судової експертизи.
Напрацьовані комітетами НААУ пропозиції стосуються і вдосконалення порядку проведення судових експертиз загалом, і деяких видів судових експертиз (судово-психологічної, судово-медичної та судово-психіатричної), зокрема.
У підготовлених пропозиціях, серед іншого, наголошено на необхідності:
1) усунення законодавчих прогалин та внесення відповідних змін до КПК України, які передбачатимуть можливість проведення в кримінальному процесі повторних і додаткових, комісійних та комплексних експертиз за аналогією до відповідних положень ЦПК України, ГПК України, КАСУ України;
2) приведення нормативно-правових актів у відповідність до зазначеної сфери та Законів України, зокрема КПК України, Закону України «Про судову експертизу»;
3) нормативного визначення процесуальних ознак (первинної, додаткової, повторної) судових експертиз через унесення відповідних змін до статті 4 Закону України «Про судову експертизу»;
4) прийняття нових відомчих нормативно-правих актів, які якісно регламентуватимуть порядок проведення судово-медичних експертиз, зокрема комісійних, та внесення змін до статті 7 Закону України «Про судову експертизу», у якій до переліку суб’єктів, що здійснюють судово-експертну діяльність, необхідно включити територіальні бюро, визначивши водночас їхній правовий статус та нормативно закріпивши легальність їхньої діяльності у сфері проведення судових експертиз;
5) унормування строків проведення судових експертиз через унесення відповідних змін до Інструкції про призначення та проведення судових експертиз й експертних досліджень і Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.98 № 53/5 (зі змінами).
Окремі зауваження та пропозиції стосується питань нормативного врегулювання методичного забезпечення здійснення судових експертиз, серед яких:
1) указано на необхідність розроблення Методики встановлення заподіяння моральної шкоди та Методики оцінювання розміру компенсації спричинених страждань;
2) наголошено на необхідності передбачення надання відповідних Методик проведення судових експертиз на запит правоохоронних органів, судів та зацікавлених юридичних і фізичних осіб через унесення відповідних змін до Порядку ведення Реєстру методик проведення судових експертиз, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 02.10.2008 № 1666/5 (зі змінами). Закріплення вказаних норм сприятиме забезпеченню єдиного методологічного підходу в розв’язанні питань теорії та практики судової експертизи, перевірки повноти й правильності результатів проведених досліджень;
3) запропоновано провести перевірку методик, які внесені до Реєстру методик проведення судових експертиз Міністерства юстиції України, щодо їхньої актуальності. За результатами вказаної перевірки прийняти рішення про осучаснення через унесення відповідних змін або припинення застосування.
Окрема увага була приділена питанням нормативного вдосконалення процедури проведення судово-психіатричної експертизи. Зокрема, було зазначено, що на сьогодні в Україні монопольним правом проведення судово-психіатричних експертиз наділена виключно одна інституція – Державна установа «Центр психічного здоров’я і моніторингу наркотиків та алкоголю Міністерства охорони здоров’я України». Водночас аналіз статуту вказаної державної установи дає підстави стверджувати, що наразі вона позбавлена права проводити судово-психіатричні експертизи. У зв’язку із цим, нагальною необхідністю постає нормативне розв’язання питань щодо суб’єктів проведення судово-психіатричної експертизи.
У висловлених пропозиціях було акцентовано увагу на тому, що на сьогодні чинним законодавством не передбачено можливості проведення альтернативної експертизи. Щоб усунути зазначені законодавчі прогалини було запропоновано збалансувати Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» з іншими законами, зокрема Законом України «Про судову експертизу». Крім того, було наголошено на необхідності розроблення та затвердження Кабінетом Міністрів України порядку й умов проведення альтернативної медичної експертизи на виконання вимог частини третьої статті 73 Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я».
Напрацювання комітетів НААУ містили перелік інших важливих пропозицій, імплементація яких у практичну площину дасть змогу підвищити якість проведення судових експертиз в України та привести їх у відповідність до міжнародних стандартів у цій галузі.
Текст новини і фото надані командою координатора комітетів НААУ
Популярні новини
Дискусія
Виконання рішень за кордоном і криптоактиви: трастовий підхід…
Комбінація норм українського цивільного та виконавчого законодавства з фідуціарними моделями англійського й шотландського права може стати практичним шляхом до захисту прав стягувачів у справах, де активи перебувають у цифровому середовищі та за межами України.
Cудова практика
Адвокатська таємниця діє і на пристрої клієнта – ЄСПЛ
Спеціальний захист адвокатської таємниці у спілкуванні між адвокатом і клієнтом був би позбавлений змісту, якби не поширювався на електронні комунікації, збережені як на пристроях адвоката, так і на пристроях клієнта.
Дискусія
Спецтрибунал щодо злочину агресії: in absentia, імунітети, співпраця
Розслідувати злочин агресії складно не через брак доказів, а через процесуальні обмеження: імунітети найвищих посад, правила заочного провадження, стандарти повідомлення та передачі матеріалів. Саме ці вузли визначатимуть ефективність Спецтрибуналу.
Дискусія
Адвокатська таємниця в Україні, Англії та Шотландії: круглий стіл
У Національній асоціації адвокатів України відбувся міжнародний круглий стіл на тему «Адвокатська таємниця в Україні, Англії та Шотландії: порівняльний аналіз та практичні аспекти». Захід був присвячений одній із фундаментальних засад незалежної адвокатури — адвокатській таємниці та правничім привілеям у діяльності адвоката.
Самоврядування
Програма НААУ виконання Дорожньої карти з питань верховенства…
З метою забезпечення виконання заходів, визначених Дорожньою картою з питань верховенства права, Рада адвокатів України затвердила Програму її виконання у частині, що стосується реформування адвокатури.
Навчання
Іноземний елемент: практичні аспекти шлюбу і розлучення обговорили…
Коли шлюб вважається шлюбом з іноземним елементом? Яке право застосовується до його наслідків і розірвання? Як в Україні визнається іноземне рішення про розлучення та які документи для цього потрібні? Коли достатньо ДРАЦС, а коли потрібен суд?
За кордоном
У Страсбурзі обговорили роль адвокатури в превенції катувань у…
18 грудня у Страсбурзі (Франція) відбувся міжнародний колоквіум, присвячений ролі адвокатури у запобіганні катуванням, нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню у місцях несвободи.
Видання
Сімейне право: Комітет НААУ опублікував бюлетень за III квартал 2025…
Комітет НААУ з питань сімейного права підготував черговий інформаційний дайджест у сфері сімейного права — бюлетень за III квартал 2025 року (випуск 22). У ньому зібрано оновлення нормативного регулювання, добірку актуальної судової практики та огляд рішень ЄСПЛ, які мають значення для роботи адвоката.