Невідповідність законопроекту №1013 вимогам Конституції не дозволяє отримати схвальний висновок КСУ
Законопроект №1013 про внесення змін до Конституції України (щодо скасування адвокатської монополії) суперечить вимогам частини першої статті 157 Основного Закону, чим фактично обмежуються фундаментальні права людини. А саме – право на захист і право на професійну правову допомогу, які закріплені в Конституції України. Це дає підстави Конституційному суду не схвалювати позитивний висновок щодо документу.
На цьому наголосила адвокат, голова Комітету з питань верховенства права НААУ, колишній член Венеціанської комісії Марина Ставнійчук під час розгляду у Конституційному суді законопроекту №1013 на відповідність вимогам Основного Закону.
Адвокат виступила на доповнення офіційного висновку НААУ, який було скеровано раніше до КСУ.
Марина Ставнійчук звернула увагу на те, що відповідно до частини першої статті 157 Основного Закону України Конституція України не може бути змінена, якщо зміни передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини.
Вона наголосила, що саме положення законопроекту №1013 обмежують ці права, зокрема, право на отримання професійної правничої допомоги, передбачене у статті 59 Конституції України. Ця норма була прийнята ще у 2016 році та схвалена Конституційним судом України. І скасувати її тепер – нелогічний крок з боку КСУ, вважає Марина Ставнійчук.
«Конституційний суд тоді виходив з того, що саме професійна правнича допомога, для надання якої існує адвокатура згідно Конституції України, забезпечить право кожного на захист та право на професійну правничу допомогу, при цьому, у випадках, передбачених законом – безоплатно. Особи мають обирати з професійних адвокатів, які пройшли відповідний відбір, мають визначену кваліфікацію та несуть відповідальність перед адвокатською спільнотою за неналежне виконання своїх професійних обов’язків. І в цьому виборі особу ніхто не може обмежити. Власне, про це говорив Конституційний суд у своєму рішенні від 20 січня 2016 року», - зауважила Марина Ставнійчук.
Крім того, колишній член Венеціанської комісії вказала на низку порушень щодо положень законопроекту №1013. Вона зауважила, що в Україні немає поняття «адвокатської монополії», що винесено у тексті документу, а також законопроект не пройшов низки процедур. Зокрема, широкого та професійного обговорення, як задекларовано у висновку Венеціанської комісії, рекомендацій якої дотримується Україна на шляху до євроінтеграції.
«Якщо взяти текст законопроекту №1013, пояснювальну записку та стенограму засідання парламенту від 3 вересня 2019 року, то стає абсолютно очевидним, що питання демократичної легітимності, транспарентності конституційної процедури при внесенні змін до Конституції були проігноровані», - наголосила Марина Ставнійчук.
Популярні новини
Взаємодія
Литва вивчає досвід української адвокатури, набутий під час війни
Схоже, у Литві серйозно ставляться до потенційних загроз, що йдуть з боку агресивного сусіда. Разом із установленням на кордоні захисних інженерних споруд, там також цікавляться досвідом організації роботи інститутів суспільства в умовах воєнного стану.
Дискусія
«Національний кешбек» в обмін на чутливі дані: що не так з урядовою…
Уряд України запустив програму "Національний кешбек", яка обіцяє повертати українцям 10% від вартості придбаних вітчизняних товарів. Це має стимулювати попит на продукцію місцевих виробників і зміцнити національну економіку. Але чи все так безхмарно?
Захист військових
З чого складається грошове забезпечення військовослужбовця
Сьогодні українські військові ризикують життям і здоров'ям, захищаючи державу від зовнішнього агресора. Тому вони як ніхто інший заслуговують на належну винагороду. Крім іншого, адекватне грошове забезпечення підвищує моральний дух військовослужбовця і мотивацію до служби.
Cудова практика
Суд - не абстрактний орган. Правила заповнення ордеру нагадав ВС
Ордер про надання правничої допомоги має містити назву органу, в якому адвокатом надається така допомога. При цьому в ордері має бути зазначено не абстрактний орган, а конкретна назва такого органу чи групи органів, зокрема судових органів.
Законодавство
Чи на часі зміна підходів притягнення бізнесу до кримінальної…
Інститут кримінальної відповідальності юридичних осіб, запроваджений у 2014 році, неефективний. Наприклад, перелік санкцій, які можуть бути застосовані до бізнесу, досить обмежений і вони є незбалансованими.
Видання
Публікуємо черговий номер Вісника НААУ за липень-серпень 2024 року
Вісник НААУ за липень-серпень 2024 року доступний для перегляду на сайті.
Дискусія
Велика приватизація: сподівання на повне розблокування процесу
Попри вкрай складну економічну ситуацію, спричинену війною, Україна вимагає дієвих підходів до відновлення економіки. І приватизація є одним із ключових джерел наповнення бюджету та перетворення неефективних державних активів на дієздатні підприємства, що створюють робочі місця та забезпечують податкові надходження.
Cудова практика
Обчислення вислуги років за участь в операціях Миротворчих Сил:…
Час служби у складі Миротворчих Сил ООН військовослужбовцям Збройних Сил України зараховується до вислуги років для призначення пенсій на пільгових умовах: один місяць служби за три місяці.