У НААУ оцінили ідею збільшення строків відповідальності за ігнорування запитів | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

У НААУ оцінили ідею збільшення строків відповідальності за ігнорування запитів

Законодавство
12:48 Пн 14.07.25 1370 Переглядів
Версія для друку

Неспроможність держави забезпечити відповідальність за порушення у сфері доступу до інформації, зокрема за несвоєчасне надання, ненадання або надання неповної чи недостовірної інформації у відповідь на адвокатський запит, є не лише питанням свободи слова, а й проблемою доступу до правосуддя.

Усуненню цих проблем можуть сприяти зміни, запропоновані проектом Закону № 13332 від 30.05.2025 «Про внесення змін до статті 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо уточнення строків притягнення до адміністративної відповідальності за окремі правопорушення».

Сьогодні якщо посадова особа не відповіла на адвокатський запит, порушила чиєсь право на інформацію, право на звернення або ж не виконала законних вимог Уповноваженого ВР з прав людини, її можна покарати за статтею 212-3 чи 188-40 КУпАП. Але закон дає на це лише 3 місяці з моменту правопорушення, або з моменту його виявлення — якщо воно триваюче.

За цей час потрібно:

  • подати скаргу;
  • провести перевірку,
  • скласти протокол,
  • передати справу до суду,
  • провести судове засідання.

На практиці пройти всі ці етапи за три місяці майже нереально, відзначають у Комітеті НААУ з питань адміністративного права та процесу. Тому дуже багато справ закриваються через закінчення строків, навіть не розглянувши по суті, — і винні не несуть відповідальності. Це створює ситуацію повної безкарності для посадових осіб-порушників та нівелює превентивну функцію адміністративної відповідальності, - пояснюють адвокати.

Тому проектом пропонується подовжити з трьох до шести місяців строк, протягом якого посадову особу можна притягнути до адміністративної відповідальності за порушення права на доступ до інформації чи невиконання вимог Омбудсмана.

У НААУ переконані, що запропоновані зміни повною мірою відповідають міжнародним стандартам у сфері прав людини, зокрема практиці Європейського суду з прав людини.

Так, у рішенні у справі Társaság a Szabadságjogokért v. Hungary (2009) ЄСПЛ визнав, що відмова держави надати доступ до суспільно важливої інформації, якою вона володіє монопольно, може становити втручання у право, гарантоване ст. 10 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод. А у рішенні у справі Magyar Helsinki Bizottság v. Hungary (2016) встановив критерії, за наявності яких відмова у доступі до інформації розглядається як втручання у свободу вираження поглядів.

Крім того, ст. 13 Конвенції гарантує кожному, чиї права та свободи було порушено, право на ефективний засіб правового захисту в національному органі. ЄСПЛ неодноразово наголошував, що засіб правового захисту має бути ефективним не лише в теорії, але й на практиці. Його ефективність передбачає здатність запобігти порушенню або його продовженню, а також надати належне відшкодування. 

Водночас, механізм притягнення до відповідальності, який систематично не працює через надмірно короткі строки давності, є класичним прикладом «теоретичного та ілюзорного», а не «практичного та ефективного» засобу захисту. Відсутність реальної можливості покарати посадову особу за порушення права на інформацію (порушення ст. 10 Конвенції) означає відсутність ефективного засобу захисту від цього порушення (порушення ст. 13).  

Посадові особи, усвідомлюючи, що ризик притягнення до відповідальності за ст. 212-3 КУпАП є мінімальним, схильні частіше та безпідставно відмовляти або не надавати запитувану інформацію, особливо «незручну». Раціональний розрахунок ризиків для них очевидний: покарання за відмову є малоймовірним, тоді як надання інформації може призвести до негативних наслідків (невдоволення керівництва, викриття зловживань).

Тож законопроект суттєво підвищує ймовірність відповідальності та відновлює превентивну функцію закону, заохочуючи посадовців дотримуватися вимог законодавства про доступ до інформації.

Повний текст зауважень і пропозицій НААУ до проекту Закону №13332 можна переглянути за посиланням.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

ШІ витісняє адвокатів — чи існує реальна загроза професії?

За кордоном

ШІ витісняє адвокатів — чи існує реальна загроза професії?

Штучний інтелект входить у судові зали. Для тих, хто представляє себе самостійно, він уже став орієнтиром у процедурах і помічником у формуванні правові позиції. Водночас для адвокатів це — нова епоха, у якій ШІ дає попередній аналіз, шукає судову практику та структурує матеріали.

17:27 Пт 10.10.25 299
Рівненським адвокатам дали поради на випадок обшуків

Регіони

Рівненським адвокатам дали поради на випадок обшуків

Обшук у адвоката є однією з найбільш чутливих слідчих дій, адже пов’язаний із ризиком порушення професійних прав. Алгоритм дій, зразки необхідних документів, рекомендації щодо фіксації порушень та їх оскарження — з цими практичними інструментами ознайомили адвокатів Рівненщини під час тематичного воркшопу.

14:59 Пт 10.10.25 363
Зберегти ресурс адвокату допоможуть чотири «батарейки» - поради психолога

Навчання

Зберегти ресурс адвокату допоможуть чотири «батарейки» - поради…

Восени багато хто відчуває втому і зниження мотивації. Для адвокатів, чия діяльність постійно пов’язана зі стресом і відповідальністю, початок нового ділового сезону стає випробуванням емоційної стійкості та здатності підтримувати внутрішній ресурс.

14:13 Пт 10.10.25 285
Ризики для бізнесу від регулювання віртуальних активів назвали в НААУ

Законодавство

Ризики для бізнесу від регулювання віртуальних активів назвали в…

Чинна редакція законопроєкту про оборот віртуальних активів створює середовище, несумісне з принципами інноваційної економіки та верховенства права. Аби не допустити руйнування криптосектору в Україні, необхідно системно переглянути законодавчу ініціативу.

12:21 Пт 10.10.25 145
Лабораторія адвокатської діяльності зʼявилася у Запоріжжі

Регіони

Лабораторія адвокатської діяльності зʼявилася у Запоріжжі

До Дня юриста в Національному університеті «Запорізька політехніка» відкрили навчально-наукову лабораторію адвокатської діяльності — простір, де студенти набуватимуть практичного досвіду під керівництвом науковців і адвокатів.

10:43 Пт 10.10.25 290
Одноособово чи колегіально? Критерії визначення складу суду мають бути в законі

Законодавство

Одноособово чи колегіально? Критерії визначення складу суду мають…

Коли правила роботи суду залежать не від закону, а від розсуду людини, це створює простір для правової невизначеності. Межі судової дискреції знову опинилися у фокусі уваги після появи законодавчої ініціативи, що змінює підходи у діяльності суддів Вищого антикорупційного суду.

16:47 Чт 09.10.25 227
Комітет НААУ з питань інформполітики запрошує адвокатів до співпраці

Самоврядування

Комітет НААУ з питань інформполітики запрошує адвокатів до…

Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань інформаційної політики та взаємодії із засобами масової інформації розширює свій склад та запрошує адвокатів з усіх регіонів України долучитися до його роботи.

15:41 Чт 09.10.25 383
Лондонська розмова про арбітраж: юрисдикції, санкції, активи, імунітет

За кордоном

Лондонська розмова про арбітраж: юрисдикції, санкції, активи,…

29 вересня у Лондоні експерти та практики з Великої Британії, Польщі, Франції, США, ОАЕ та України обговорювали питання визнання та виконання арбітражних рішень у різних юрисдикціях, а також механізми розшуку та арешту активів.

10:23 Чт 09.10.25 336

Вестник:№ 9 вересень 2025 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл