"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Новий механізм повідомлення орендодавця може паралізувати переважне право

За законом, після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов’язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. Але як такому орендарю підтвердити свій намір?
За вирішення проблеми взялися народні депутати, які внесли до Верховної Ради проект Закону № 13068 від 10.03.2025 «Про внесення змін до статті 33 Закону України «Про оренду землі» щодо визначення способу документального підтвердження виконання орендарем обов'язку з повідомлення орендодавця про намір реалізувати право на укладення договору оренди землі на новий строк»
Вони пропонують запровадити такий механізм: у разі направлення листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк засобами поштового зв’язку підтвердження про виконання орендарем свого обов’язку про намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк є:
- за умови отримання орендодавцем поштової кореспонденції: опис вкладення до рекомендованого листа, розрахункова квитанція та рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення з відображенням інформації про особу отримувача;
- за умови неотримання орендодавцем поштової кореспонденції, надісланої за належною адресою орендодавця: опис вкладення до рекомендованого листа, розрахункова квитанція, саме поштове відправлення з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення з позначками поштового відділення щодо причин його невручення.
Але замість полегшення реалізації орендарем свого переважного права, воно може бути навпаки ускладнене, переконані у Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань аграрного, земельного та довкілевого права, де вивчили проект.
Згідно з Правилами надання послуг поштового зв'язку, затвердженими постановою Кабміну від 05.03.2009 № 270, усі поштові відправлення поділяються на прості та реєстровані. Останні поділяються на відправлення без оголошеної цінності (рекомендовані) та відправлення з оголошеною цінністю. До внутрішніх поштових відправлень належать, серед іншого, листи – прості, рекомендовані, реєстровані з оголошеною цінністю.
Внутрішні поштові відправлення з оголошеною цінністю можуть прийматися для пересилання з описом вкладення. Ця послуга полягає в підтвердженні здійснення вмісту вкладення із зазначенням індивідуальних ознак відповідного вкладення (конкретний вид, кількість тощо), що відрізняє його від інших речей.
Тож згаданий у законопроекті опис вкладення може пересилатися з реєстрованими поштовими відправленнями (листами) з оголошеною цінністю, а не з рекомендованими відправленнями (листами).
Крім цього, згідно з Правилами, підтвердженням оплати послуг поштового зв’язку є поштові марки, електронні марки, відбитки державного знака, нанесені маркувальними машинами, відбитки про оплату письмової кореспонденції, розрахунковий документ про оплату послуги поштового зв’язку.
А от згадана в законопроекті «розрахункова квитанція» не тільки не збігається з можливими способами оплати послуг, але й істотно обмежує відправника лише одним способом підтвердження.
Крім цього, повідомлення про вручення поштового відправлення – це повідомлення, яким оператор поштового зв’язку доводить до відома відправника чи уповноваженої ним особи інформацію про дату вручення реєстрованого поштового відправлення та прізвище одержувача. Про якесь окреме «рекомендоване» повідомлення про вручення згадка у Правилах відсутня. Як підсумок, жоден з наведених у законопроекті звітних документів не відповідає тим, які передбачені Правилами.
Все це унеможливить належне направлення орендарем повідомлення про намір реалізації ним переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк.
Повний текст зауважень до проекту №13068 можна переглянути за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Взаємодія
Адвокати та архівісти об’єдналися для збереження правової…
Національна асоціація адвокатів України, Рада адвокатів Львівської області та Центральний державний історичний архів України у м. Львів підписали Меморандум про співпрацю. Документ відкриває нові можливості для вивчення та популяризації історії української адвокатури, архівних досліджень і створення спільних науково-просвітницьких проектів.

Анонс
Адвокатів запрошують до створення стандартів для ШІ
До 18 липня триває прийом заявок до Юридичного комітету Міжнародної асоціації етики та доброчесності штучного інтелекту (AI Ethics & Integrity International Association, AIEI).

Законодавство
У НААУ оцінили ідею збільшення строків відповідальності за…
Неспроможність держави забезпечити відповідальність за порушення у сфері доступу до інформації, зокрема за несвоєчасне надання, ненадання або надання неповної чи недостовірної інформації у відповідь на адвокатський запит, є не лише питанням свободи слова, а й проблемою доступу до правосуддя.

Різне
Адвокати підсумували тиждень захисту бізнесу велозаїздом
У НААУ завершили тиждень захисту бізнесу незвичним форматом. Після оприлюднення тематичних публікацій і проведення серії круглих столів про наслідки скасування Господарського кодексу адвокати зібралися на підсумкове засідання… у крос-кантрійних перегонах.

Дискусія
Чому в затримці формування КК ВККС адвокати вбачають загрозу…
Для України звичною стала практика, коли норми закону спершу приймаються, а потім нівелюються. Але коли реформа за реформою обирають взірців доброчесності, а їх «святість» порушує будь-які закони, логіка побудови карткового будиночку ламається вщент.

Дискусія
Експерти мають винятковий потенціал, який варто розвивати спільно…
Професії адвоката і експерта можуть і повинні розвиватися, навчаючись одна в одної, обмінюючись досвідом та кращими практиками. Разом ми зможемо побудувати сильну, незалежну та ефективну систему правосуддя, гідну європейської України.

Взаємодія
У вихідні не працюватимуть електронні судові сервіси
На суботу, 12 липня, заплановано глобальні роботи на інфраструктурі ДП «Інформаційні судові системи». У звʼязку із цим, в цей день з продовженням на 13 липня, можуть бути недоступні сервіси електронного суду, електронного кабінету та інші.

Дискусія
Як пережити скасування ГК без утрат — радили адвокати за круглим…
Що зміниться для бізнесу після скасування Господарського кодексу? Як тепер укладати договори, хто нестиме відповідальність, як захищати інтереси у спорах і чим компенсувати втрату спеціального регулювання?