"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Головна цитата
«Впровадження карт CUKR вказують на поступовий перехід від тимчасової допомоги до довгострокової легалізації перебування українських громадян у Польщі», - адвокат О. Мурзановська
Публікація
Тимчасовий захист для громадян України у Польщі: зміни у законодавстві
Протягом 2025 року у законодавстві Польщі відбувається багато змін, зокрема тих змін, які стосуються мігрантів у цій країні. Ця стаття є продовженням проєкту «Перебування українських громадян у Республіці Польща: правові аспекти» — серії публікацій про основні проблеми, з якими стикаються українські громадяни, перебуваючи у нашій сусідній державі, особливо після початку повномасштабної війни і виїзду українських громадян до Республіки Польща.
Одним з найважливіших актів законодавства, що регламентує умови проживання громадян України, які приїхали до Польщі після 24 лютого 2022 року, є Закон від 12.03.2022 про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї держави (Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) (далі у тексті — Закон від 12.03.2022), до якого щороку вносяться зміни.
5 серпня 2025 року Сейм Польщі ухвалив зміни до вищевказаного Закону. Після схвалення у Сеймі законопроєкт також повинен затвердити Сенат, після цього законопроєкт буде передано на підпис Президенту Республіки Польща. На кожному з цих етапів до законопроєкту можуть бути внесені зміни. Але чому саме зараз ми звертаємо увагу на цей законопроєкт. Тому що у чинній на цей час редакції Закону від 12.03.2022 (зміни було внесено 15.05.2024) передбачено, що тимчасовий захист для громадян України на території Польщі діє до 30 вересня 2025 року. Тому наші громадяни дуже очікують змін у законодавстві, що регламентують це питання.
Як відомо, 13 червня 2025 року Радою ЄС з внутрішніх справ у Люксембурзі було прийнято рішення (остаточно затверджено 15 липня цього року) щодо продовження дії тимчасового захисту для громадян України на території країн Європейського Союзу до 4 березня 2027 року.
Станом на 31 березня 2025 року статус тимчасового захисту в Євросоюзі мали трохи більше 4,26 мільйона громадян України, які змушені були покинути територію України внаслідок початку повномасштабної російської агресії в нашій країні.
На сайті Єврокомісії, зокрема, зазначено: «Оскільки Росія продовжує свої незаконні атаки, а ситуація в Україні залишається нестабільною, Комісія пропонує продовжити тимчасовий захист для осіб, які тікають від російської агресії проти України, ще на один рік — до 4 березня 2027 року. Це забезпечить юридичну визначеність як для бенефіціарів тимчасового захисту, так і для держав-членів, гарантувавши збереження однакових стандартів захисту в усьому ЄС. Також це дасть українцям, які були змушені залишити свої домівки, впевненість у тому, що їм не потрібно подаватися на міжнародний захист».
Однак після 4 березня 2027 року дію Виконавчого рішення Ради ЄС 2022/382 від 4 березня 2022 року щодо виконання Директиви Ради ЄС 2001/55 WE від 20 липня 2001 року продовжувати не планують. У зв’язку з цим країнам-членам ЄС запропоновано розпочати підготовку до запровадження інших рішень, які наберуть чинності після 4 березня 2027 року.
Тому у країнах ЄС розпочато підготовку рішень щодо зміни тимчасового захисту на інший правовий статус у державі перебування, а також створення програм добровільного повернення в Україну тих громадян, які виявляють таке бажання.
Тож іще в січні цього року віцеміністр Мачєй Дущик повідомив, що Міністерство внутрішніх справ Польщі працює над проєктом продовження «спецзакону», разом з тим, після закінчення строку дії цього спеціального закону, мають бути впроваджені нові рішення щодо громадян України, яким надано тимчасовий захист у Польщі. «Це, зокрема, стосуватиметься виплат соціальної допомоги, легалізації перебування українців зі статусом UKR і регуляція проживання біженців у пунктах колективного розміщення», — повідомив віцеміністр Міністерства внутрішніх справ Польщі.
Згідно з даними Управління справ іноземців (у Варшаві), станом на 24 лютого 2025 року у Польщі перебувало 1,55 мільйона громадян України, з яких 993 тисячі — ті, кому надано тимчасовий захист у Польщі (тобто на підставі PESEL UKR). Наявність статусу UKR дозволяє нашим співвітчизникам легально перебувати на території Польщі, працювати, без отримання спеціального дозволу, безплатно користуватися медичними послугами у державних медичних закладах і мати доступ до соціальної допомоги.
Отже, ухвалений Сеймом Польщі законопроєкт про зміни до Закону від 12.03.2022 р., який може набрати чинності найближчим часом, це баланс між продовженням тимчасового захисту та жорсткістю контролю за перебуванням мігрантів з України на території Польщі.
Розглянемо основні зміни, передбачені у законодавстві
1. Тимчасовий захист для громадян України, які приїхали до Польщі після 24.02.2022, продовжується, але до 4 березня 2026 року. Наразі тимчасовий захист у Польщі діє до 30 вересня 2025 року. Тобто у цей період мігранти, що приїхали з України, будуть вважатись такими, що легально перебувають в Польщі, на цей час також продовжується дія національних віз та дозволів на проживання.
2. Посилюються вимоги щодо ідентифікації осіб. А саме: перевірка документів та ідентифікація кожної особи під час отримання тимчасового захисту (PESEL UKR), зняття відбитків пальців, обов’язкова документація родинних зв’язків для уникнення фіктивних заявок. При оформленні PESEL будуть використовувати біометрію (наприклад, фото обличчя), тому діти (навіть немовлята) обов’язково мають бути присутні особисто під час оформлення PESEL.
3. Змінено також правила розміщення громадян України у пунктах колективного розміщення. На умовах, що передбачені чинним Законом від 12.03.2022, розміщення та поселення громадян України у місцях колективного розміщення буде можливе лише до 31 жовтня 2025 року. Далі така можливість передбачена лише для вразливих категорій громадян (люди похилого віку, особи з інвалідністю, вагітні жінки). Планується також підвищення мінімальної кількості мешканців у таких місцях проживання до 20 осіб. Лише тоді таке місце проживання буде вважатися пунктом колективного розміщення. Передбачено також, що оплата за проживання в таких пунктах буде спрямовуватись до місцевих адміністрацій.
4. Чергова важлива зміна — виключення окремих категорій громадян України з дії Закону від 12.03.2022. Це стосується громадян України, які мають можливість перетинати кордон між Польщею та Україною згідно з дозволом на перетин кордону в межах місцевого прикордонного руху. Місцевий (малий) прикордонний рух — це форма спрощення перетину кордону для громадян двох країн, які проживають на прикордонній території. В межах місцевого прикордонного руху мешканці прикордонних територій можуть регулярно перетинати спільний кордон, щоб перебувати в прикордонній зоні іншої країни без необхідності отримання візи. Прикордонна територія охоплює 30 км (в окремих випадках до 50 км) від спільного кордону. Наразі чинною є Угода, укладена між Урядом Республіки Польща та Кабінетом Міністрів України 28 березня 2008 року про правила місцевого прикордонного руху.
5. Також змінюються правила отримання соціальної виплати на утримання дітей (800 злотих щомісячно). Передбачено можливість отримувати виплату «800+» для дітей, які ще не досягли 18 років, але вже закінчили школу. Чинною нормою Закону від 12.03.2022 таке право було передбачено лише за умови відвідування дітьми шкіл, що перебувають в системі польської освіти, тепер це можливо для дітей шкільного віку і студентів до 18 років, навіть якщо вони не відвідують школу, але навчаються в коледжі чи у професійній школі.
6. Чинною редакцією Закону дозволено здійснювати медичну практику лікарям, лікарям-стоматологам, медичним сестрам, акушеркам, а також психологам з України без нострифікації або визнання документів про освіту в Польщі. Законопроєктом передбачена така можливість для лікарів, лікарів-стоматологів, медичних сестер, акушерок — до 04.03.2026, але психологам з українською освітою передбачено продовження дозволу на роботу з громадянами України лише до 31.12.2025.
7. Законопроєктом уточнюються правила видачі картки CUKR для громадян України, які мають тимчасовий захист на території Польщі. Карта CUKR — це новий вид документа (дозвіл на проживання), який дає право протягом трьох років перебувати на території Польщі. Хто має право на отримання карти CUKR:
— Громадяни України, які мають активний статус UKR (PESEL UKR) станом на 4 березня 2024 р.
— Такий статус повинен бути неперервним протягом щонайменше 365 днів до дати подання заяви на отримання такої карти.
— Також на оформлення картки CUKR мають право діти, які народились в Польщі, за умови, що мати теж має PESEL UKR та CUKR.
Карта CUKR дає право працювати без необхідності надавати офіційне повідомлення роботодавцю та без дозволу на роботу, також дає можливість перебування поза межами Польщі до 6 місяців (тоді як зі статусом UKR можна виїжджати не більше ніж на 30 днів). Але після отримання такого документа разом зі статусом UKR втрачаються інші можливості, такі як право на безкоштовне лікування в державних медичних закладах. Передбачається, що заяву для отримання карти CUKR можна подати тільки онлайн через портал Управління справ іноземців (Urząd do Spraw Cudzoziemców).
Зміни в законодавстві, що наведено у цій статті, матимуть значні юридичні наслідки для наших співвітчизників, які змушені були виїхати з території України внаслідок початку повномасштабної російської агресії в нашій країні та отримали тимчасовий захист на території Польщі. Але також вони демонструють прагнення уряду Польщі знайти баланс між підтримкою українських громадян у цій країні та інтеграцією їх у польське суспільство на нових умовах. Продовження дії статусу UKR до вересня 2025 року забезпечує тимчасову стабільність, однак нові правила, зокрема впровадження карт CUKR, вказують на поступовий перехід від тимчасової допомоги до довгострокової легалізації перебування. Громадянам України, що тимчасово проживають у Польщі, варто уважно стежити за оновленнями законодавства та вчасно подавати необхідні документи, щоб адаптуватися до нових реалій життя.

Олена Мурзановська
адвокат у м. Київ, юрист у м. Варшава
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Інші публікації автора

Публікація
Тимчасовий захист для громадян України у Польщі: зміни у законодавстві
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Адвокатура Стрийщини кінця XIX — початку ХХ століття у долях її видатних…
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Поліпшення житлового будинку чи здійснення прибудови: особливості виділення…
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Зарахування в системі підстав припинення зобов’язання: практичні аспекти
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Правове регулювання земель релігійних організацій
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Виклики для бізнесу у захисті майнових прав під час дії воєнного стану
Автор: Вісник НААУ