Перспективи регулювання діяльності АРМА та управління активами обговорили в НААУ | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Перспективи регулювання діяльності АРМА та управління активами обговорили в НААУ

Дискусія
10:46 Пт 21.02.25 7098 Переглядів
Версія для друку

У парламенті ухвалили за основу комплексний законопроект №12374-д, який покликаний видозмінити функціонування Агентства з питань розшуку та менеджменту активів, посилити його інституційну спроможність та вдосконалити механізми управління активами.

Для обговорення перспектив цих законодавчих змін у Національній асоціації адвокатів організували і 19 лютого провели тематичний круглий стіл. Участь у ньому взяли народні депутати, керівники АРМА, науковці, арбітражні керуючі та приватні виконавці.

Голова Комітету НААУ з питань інформаційної політики та взаємодії із засобами масової інформації Олексій Шевчук, який виступив модератором заходу, нагадав про існування складних ситуацій, які виникають у звʼязку із арештом активів в рамках кримінальних процесів. «Це те, з чим працюють адвокати безпосередньо, - пояснив він важливість участі адвокатури у нормативному врегулюванні питань діяльності АРМА. - Тому мета нашого сьогоднішнього обговорення – це отримати від усіх учасників цього процесу фахову думку».

За його словами це важливо, аби завтра ніхто не сказав, що актив, який забрали в російського олігарха, не приносить користь українським громадянам, або що українські платники податків утримують за свій кошт російський бізнес.

На нову модель управління арештованими активами через арбітражних керуючих звернула увагу голова АРМА Олена Дума, яка заявила, що у відомстві вже оцінили цю пропозицію.

Зокрема, арбітражні керуючі мають отримати сертифікати за наслідком проходження навчання в агентстві. «Це викликає подив, тому що Національне агентство не є науковою установою, щоб проводити відповідні навчання», - прокоментувала вона. Також в очільниці АРМА виникли сумніви щодо способу відбору арбітражного керуючого в автоматичному режимі, як вона це охарактеризувала «рулеткою».

«У мене особисто виникає запитання, чи не створимо ми якісь корупційні складові для того, щоб арбітражний керуючий, не маючи на це ні засобів, ні фінансування, ні допомоги, ні підтримки, ні доступу до того кримінального провадження, в рамках якого було арештовано актив, буде все це здійснювати», - поставила запитання О.Дума. І подібних питань, говорить чиновниця, більше ніж достатньо.

Вона визнає, що відбір управителів потребує вдосконалення. «Наша пропозиція полягає в тому, щоб вдосконалити ті проблемні питання, про які ми знаємо. Це обов'язкове планування перед арештом, це розблокування управління корпоративними правами, це встановлення чітких строків… Зараз нам треба створити документ, який насправді буде працювати, який дасть ефективність, прозорість не тільки органу, але й Україні», - зауважила О.Дума.

Хоча народний депутат Григорій Мамка і не голосував за проект №12374-д, але він вважає, що діяльність АРМА необхідно модернізувати з урахуванням тієї основної ідеї, заради якої це агентство створювалося. Зокрема, продовжити ту транспаренцію, яка зараз спостерігається і не допустити породження нових схем, які зараз зʼявилися в нових законопроектах.

Аналізуючи зміст проекту, він піддав критиці закладені в нього основи призначення керівництва. «Пам’ятаєте, як в СРСР був такий підхід, що приходить керівник і заставляє заступників написати рапорти на звільнення? в законопроекті розписано, що заступники голови Нацагентства складають свої повноваження у день призначення нового голови Нацагентства. А контракти для чого, які ризики по контрактах, хто буде відшкодовувати, – цього абсолютно не передбачено», - застеріг нардеп. - «Адже заступники є державними службовцями, а не політичними особами. Має бути забезпечено сталий процес державного управління».

Монополізація управління арбітражними керуючими викликала занепокоєння і в першого віцепрезидента Торгово-промислової палати України Михайла Непрана. «По суті створюється досить ризикована і, якщо говорити більш прагматично – штучна монополія, коли звужується можливість іншим категоріям учасників цього ринку брати участь у цій процедурі», - зауважив представник ТПП. На його думку, цю норму слід виключити із законопроекту.

А от в Національній асоціації арбітражних керуючих України законопроект (в частині залучення представників приватних професій до управління майном підтримали. «Ми висококваліфіковані кадри, які потрібно залучати до цього процесу», - зауважив голова цієї асоціації Олександр Бондарчук. Він звернув увагу, що невід'ємною частиною щоденної роботи арбітражних керуючих є проведення комплексу заходів з відновлення платоспроможності боржників.  Голова НААКУ заявив про наявність «чудових прикладів в дуже несподіваних галузях», а саме відновлення платоспроможності, наприклад, суднобудівного заводу або металургійних підприємств.

«Залучення арбітражних керуючих та приватних виконавців не є політичним питанням, а є суто практичним засобом підвищення ефективності управління майном», - переконаний О.Бондарчук. - Ми не є політичним суб'єктом цього законопроекту, ми не є ворогом ні АРМА, ні Міністерству юстиції… Ми фахівці, які вміють займатися управлінням підприємствами, що знаходяться в кризі. І ми пропонуємо наших спеціалістів АРМА для того, щоб підвищити ефективність управління. У нас немає ніяких інших бажань».

У приватних виконавців також виявилися зауваження до проекту. Зокрема, щодо укладання договору, до його строків, щодо застосування відповідних санкцій. «Ми з колегами комплексно працюємо в асоціації над цим законопроектом і звісно зможемо поділитися своїми напрацюваннями», - сказала голова Асоціації приватних виконавців України Оксана Русецька. Також вона виявила зацікавленість в тому, щоб залучення виконавців до процесів управління арештованим майном було максимально прозорим та дієвим. «Спільнота приватних виконавців однозначно готова впоратися з відповідним функціоналом», - запевнила вона.

Наприкінці заходу О.Шевчук запропонував усім бажаючим направляти пропозиції до НААУ. Вони будуть узагальнені і передані профільному комітету ВР, аби в рамках підготовки проекту до другого читання отримати якісний документ.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Адвокатський внесок 2026: хто має право на пільги

Самоврядування

Адвокатський внесок 2026: хто має право на пільги

До 31 грудня адвокати можуть подати заяви, за результатами розгляду яких рада адвокатів регіону та Національна асоціація адвокатів України вирішують питання про звільнення, зменшення чи відтермінування сплати щорічного внеску на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування.

18:23 Пт 05.12.25 1872
Чому в Україні запобіжний захід перетворився на превентивне покарання: круглий стіл

Дискусія

Чому в Україні запобіжний захід перетворився на превентивне…

Європейський підхід, закріплений у КПК, передбачає тримання під вартою як винятковий запобіжний захід: суди мають доводити неможливість мʼякших альтернатив і ретельно перевіряти ризики. Натомість на практиці його дедалі частіше застосовують майже автоматично, розмиваючи стандарти свободи.

13:19 Пт 05.12.25 389
Гучний голос адвоката не подіяв на індійський суд

За кордоном

Гучний голос адвоката не подіяв на індійський суд

Високий суд Делі визнав «надзвичайно неприйнятною» поведінку адвоката, який підвищив голос і намагався тиснути на суддю першої інстанції після відмови відкласти розгляд справи. Суд підкреслив, що «суддя є суддею» на будь-якому рівні судової системи, і неповага до суду є неприпустимою.

10:49 Пт 05.12.25 267
Незалежність адвокатури виключає участь зовнішніх експертів у виборах НААУ, - міжнародні юристи

Дискусія

Незалежність адвокатури виключає участь зовнішніх експертів у…

Залучати міжнародних експертів у процес відбору в органи адвокатського самоврядування – це пряме втручання у незалежність конституційного інституту адвокатури. Адвокати мають самі визначатися кого обирати на керівні посади в органи адвокатського самоврядування.

16:38 Чт 04.12.25 740
Управління ризиками затоплення має спиратися на механізм цивільного захисту ЄС

Законодавство

Управління ризиками затоплення має спиратися на механізм…

Ухвалений за основу проект Закону щодо управління ризиками затоплення потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням вимог до організації Механізму цивільного захисту Європейського Союзу.

11:12 Чт 04.12.25 299
Гарантії для батьків, які виховують дітей самі, не мають обмежувати право на шлюб

Законодавство

Гарантії для батьків, які виховують дітей самі, не мають обмежувати…

Ідея зрівняти гарантії для батьків, які самостійно виховують дітей, заслуговує на підтримку. Разом із тим, законодавчі зміни не повинні обмежувати право батька на шлюб і мають враховувати реальні, в тому числі воєнні, обставини самостійного виховання дитини.

10:48 Ср 03.12.25 407
Відступи від якості питної води: закон має містити чіткі правила

Законодавство

Відступи від якості питної води: закон має містити чіткі правила

Запровадження до законодавства поняття «тимчасові відступи від вимог до якості питної води» без чіткого визначення та запобіжників, створює ризики для санітарно-епідеміологічної безпеки, прав споживачів і відповідності України європейським стандартам у сфері водопостачання.

16:31 Вт 02.12.25 444
Межі критики суду адвокатом дослідив ЄСПЛ

Cудова практика

Межі критики суду адвокатом дослідив ЄСПЛ

Адвокат має право гостро критикувати дії суду в межах провадження, якщо це потрібно для захисту клієнта, а не для особистої образи судді. Покарання за такі слова можливе лише у виняткових випадках і не повинно змушувати адвокатів мовчати.

15:54 Вт 02.12.25 3689

Вестник:№ 11 листопад 2025 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл