Рішення прийматиме управитель, а відповідатиме - власник арештованого майна?
З прийняттям арештованих активів в управління до управителя не мають переходити зобов’язання власника активів, які пов’язані зі здійсненням ним права власності.
Такий підхід пропонується закріпити проектом Закону №12389 «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» стосовно визначення особливості речового (майнового) титулу Національного агентства щодо арештованих активів».
Автори законодавчої ініціативи вважають, що це дозволить забезпечити ефективну реалізацію Агентством з розшуку та менеджменту активів своїх повноважень, зокрема чітко визначити особливості речового (майнового) титулу АРМА щодо арештованих активів в управлінні цього органу, цивільно-правові, податкові та інші права та обов’язки їх власників, агентства та третіх осіб щодо відповідного майна.
Нагадаємо, АРМА здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред’явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися або користуватися такими активами, а також у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави із встановленням заборони користуватися такими активами, сума або вартість яких перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.
Підстав управління арештованим майном дві – це або судове рішення у кримінальному процесі (ухвала слідчого судді, або суду), або згода самого власника активів. За наявності судового рішення про передання майна в управління, АРМА зобов’язане його виконувати, так само як і власник активів чи інші особи, які мають на них права, – обов’язковість виконання судових рішень визначає Конституція України. Винесення такої ухвали, чи передання АРМА активу в управління за згодою власника свідчить про появу в агентства активів окремого майнового права управління арештованим активом. Це – спеціальне строкове речове право на майно, подібне до інших майнових прав на чуже майно, визначених цивільним законодавством. Правові та організаційні засади передачі агентством активів в управління за договором регулюються статтею 21 Закону про АРМА.
За підсумками аналізу проекту, у Національній асоціації адвокатів України відзначили, що таке зміщення тягаря з фактичного управителя на власника активів є неспівмірним обтяженням.
Якщо до управителя переходить право управління активами (законопроектом, зокрема, передбачено, що в разі здійснення управління активами у вигляді частки в статутному (складеному) капіталі чи акцій, паїв управитель набуває повноваження власника таких активів у вищих органах управління відповідної юридичної особи), то з моменту передачі такого управління до управителя має переходити обов’язок виконання зобов’язань, пов’язаних зі здійсненням ним права власності.
Управитель, який отримує майно для управління, має забезпечувати не тільки отримання прибутків від такого управління, але й нести витрати за зобов’язаннями, які утворюються внаслідок використання таких активів, - переконані адвокати.
Відтак, відзначають у НААУ, проект №12389 підлягає глибинному переробленню. Зауваження направлені Комітету ВР з питань антикорупційної політики, який визначено головним при опрацюванні документу у парламенті.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Законодавство
Рішення прийматиме управитель, а відповідатиме - власник…
З прийняттям арештованих активів в управління до управителя не мають переходити зобов’язання власника активів, які пов’язані зі здійсненням ним права власності.
Дискусія
Звільнення, переведення, перевірки: що змінилось у трудовому праві
Воєнний стан, який триває у країні вже майже три роки, суттєво вплинув на організацію трудових відносин, які законодавцю довелося адаптувати до нових умов. Але практику застосування нових законів безумовно формують суди.
Законодавство
Поняття сталкінгу має бути юридично визначеним, - Комітет НААУ
Запровадження в Україні кримінальної відповідальності за незаконне переслідування (сталкінг) має на меті імплементацію відповідних положень Стамбульської конвенції. Втім, пропонована диспозиція нової статті Кримінального кодексу містить деякі юридичні вади.
БПД
Хто має визначати пріоритетність справ для адвоката?
«Захисник надає пріоритет кримінальним провадженням, у яких здійснює захист неповнолітніх за дорученням центру, зокрема, шляхом вжиття відповідних дій щодо перенесення участі в інших кримінальних провадженнях».
Підтримка
Ще 5 адвокатів отримали матеріальну підтримку від Опікунської ради…
28 січня 2025 року відбулось перше у цьому році засідання Опікунської ради НААУ. Розглянуто було 8 заяв від адвокатів, які опинились в скрутних життєвих обставинах через війну.
Cудова практика
Ордер є дійсним і без номеру справи - Верховний Суд
Чинне законодавство не містить вимоги про те, що в ордері на надання правничої допомоги повинно бути зазначено номер кримінального провадження, в якому адвокат має повноваження на надання допомоги, і процесуальний статус клієнта.
Законодавство
НААУ активізувала роботу з профільними комітетами Верховної Ради
У 2024 році комітети Національної асоціації адвокатів України опрацювали 132 законопроекти, що у 2,4 рази більше, ніж у попередній рік. Зауваження і пропозиції готувалися в рамках запитів профільних парламентських комітетів.
Дискусія
Переваги використання соцмереж у діяльності адвоката обговорили в…
Соціальні мережі можуть стати надійним інструментом у діяльності адвоката, що прискорює виконання повсякденних задач, мінімізує витрати у конкурентній боротьбі та автоматизує процеси. Проте необхідно переконатись в надійності і безпеці технологічних рішень.