Обовʼязкова евакуація дітей: про що забув Кабмін | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Обовʼязкова евакуація дітей: про що забув Кабмін

Законодавство
10:41 Вт 14.01.25 7455 Переглядів
Версія для друку

Евакуація у примусовий спосіб дітей за рішенням адміністрацій з населених пунктів, які розташовані на територіях активних та можливих воєнних (бойових) дій, ускладнена негативним ставленням до цього батьків.

Аби усунути цю проблему Кабінет Міністрів України подав до Верховної Ради проект Закону №12353 від 23.12.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питання проведення обов’язкової евакуації».

В Уряді зазначають що існує необхідність уточнення завдань та конкретизації повноважень органів державної влади при проведенні заходів з евакуації у примусовий спосіб дітей в умовах правового режиму воєнного стану. Також реалізація заходів правового режиму воєнного стану висвітлила правову прогалину в законодавстві щодо заборони або обмеження в умовах воєнного стану, в’їзду (входу), перебування населення у населених пунктах, з яких проводиться обов’язкова евакуація.

Пропонується, що обов’язкова евакуація може бути як загальною, так і частковою для окремих категорій населення та інших категорій населення за рішенням державних (військових) адміністрацій.

У Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань захисту прав людини, де проаналізували проект, звернули увагу, що поняття часткової евакуації не є новим та згадується в чинній ст. 33 Кодексу цивільного захисту як вид евакуації, що проводиться для вивезення категорій населення, які за віком чи станом здоров’я у разі виникнення надзвичайної ситуації не здатні самостійно вжити заходів щодо збереження свого життя або здоров’я, а також осіб, які відповідно до законодавства доглядають (обслуговують) таких осіб. Часткова евакуація може проводитися також для інших категорій населення за рішенням органів і посадових осіб, зазначених у частині третій зазначеної статті.

Але, на думку адвокатів, застосування такого виду (часткової) евакуації в розрізі обов’язкової евакуації дітей у примусовому порядку може призвести до загрози локального запровадження вказаних заходів на місцях відносно дітей, коли той чи інший орган наділений подекуди надмірними повноваженнями в умовах воєнного стану та браку часу, до прикладу, помилково прийме рішення про  часткову обов’язкову евакуацію дітей одразу у примусовому порядку. Це матиме критичні наслідки в умовах обмеженого доступу до правосуддя та правничої допомоги в районі (зоні) евакуації.

Законопроєкт не містить критеріїв і строків для завчасного запровадження обов’язкової евакуації на території можливих бойових дій, що породжує невизначеність у цьому питанні та відкриває шлях для ймовірних зловживань при його застосуванні.

Стосовно обов’язкової евакуації дітей пропонується, з одного боку, доповнення до ст. 33 Кодексу цивільного захисту та до ст. 15 Закону «Про правовий режим воєнного стану»,  а з іншого – зміни до ст. 170 Сімейного кодексу та доповнення до ст. 14 Закону «Про охорону дитинства».

У першому випадку зазначається, що обов’язкова евакуація населення проводиться із населених пунктів, які розташовані як на територіях активних, так і можливих бойових дій, які включені відповідного переліку. У другому випадку покладається обов’язок на одного з батьків  або інших законних представників особисто забезпечити супровід дітей до безпечних районів у разі прийняття уповноваженим органом під час дії воєнного стану рішення про проведення обов’язкової евакуації в примусовий спосіб дітей із населених пунктів, які розташовані на територіях активних воєнних (бойових) дій.

Таким чином виникає прогалина, у результаті якої дитина супроводжується батьками (особами, що їх замінюють) або іншими законними представниками у разі обов’язкової евакуації дітей у примусовому порядку з території активних бойових дій.  А щодо проведення такої евакуації з місцевості, де бойові дії можливі, такого не передбачається.

Водночас у першому випадку зазначається, що обов’язкова евакуація в примусовий спосіб дітей проводиться органами опіки та піклування із залученням Національної поліції для забезпечення охорони публічної безпеки і порядку, а з території активних бойових дій – тільки  поліцейськими, уповноваженими  рішенням керівника відповідного органу або підрозділу Національної поліції, без супроводження батьків (осіб, що їх замінюють) або інших законних представників. Присутності батьків (осіб, що їх замінюють) або інших законних представників в жодному із цих випадків  не передбачається.

У випадку обов’язкової евакуації в примусовий спосіб дітей з території активних бойових дій передбачається передання дітей в безпечних районах органам виключно опіки та піклування, а з території можливих бойових передача дітей надалі взагалі не передбачається.

Отже, проектом не передбачається передача дітей батькам чи родичам після евакуації з території бойових дій та не встановлюється механізму повернення дітей до їхніх сімей.

У комітеті НААУ переконані, що примусова евакуація дітей може спричинити негативну реакцію з боку батьків або опікунів, особливо у разі відсутності належного правового контролю або через недовіру до органів влади. Крім того, якщо евакуація дітей не буде організована належним чином, це може спричинити порушення прав дитини на психічне та емоційне благополуччя. А відсутність належного контролю та недостатня правова регламентація щодо евакуації можуть призвести до порушення прав дитини на безпеку та захист. Неналежна регламентація процесу примусової евакуації може призвести до юридичних помилок і правових наслідків, які поставлять під сумнів правомірність таких дій.

Повністю зауваження і пропозиції до проекту Закону №12353 можна переглянути за посиланням.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Власність народу України на природні ресурси: між політикою, наукою і практикою

Дискусія

Власність народу України на природні ресурси: між політикою, наукою…

Право власності народу України на природні ресурси, закріплене у статті 13 Конституції, залишається дискусійним щодо свого змісту й механізмів реалізації. Чи має воно реальне правове наповнення, хто є носієм цього права та як його забезпечити на практиці?

14:32 Пт 07.11.25 325
Як українському адвокату практикувати у Франції: вебінар із головою комісії CNB

Анонс

Як українському адвокату практикувати у Франції: вебінар із головою…

Сьогодні, 7 листопада Національна асоціація адвокатів України спільно з Національною радою адвокатів Франції (Conseil National des Barreaux, CNB) проведе вебінар, присвячений практичним аспектам доступу українських адвокатів до професійної діяльності у Франції.

9:17 Пт 07.11.25 317
У ВР зробили ще один крок до ратифікації Конвенції про захист професії адвоката

Гарантії діяльності

У ВР зробили ще один крок до ратифікації Конвенції про захист…

5 листопада у Верховній Раді відбулася робоча нарада, присвячена перекладу Конвенції Ради Європи про захист професії адвоката для її подальшого підписання і ратифікації. Питання ініціювало МЗС, яке звернуло увагу на ключовий термін «lawyer» міжнародного договору.

17:46 Чт 06.11.25 672
НАБУ шукає корупційні ризики у своїй діяльності. Адвокатів просять допомогти

Взаємодія

НАБУ шукає корупційні ризики у своїй діяльності. Адвокатів просять…

Національне антикорупційне бюро України розпочало опитування, метою якого є отримання інформації для визначення корупційних ризиків у діяльності Національного бюро та підготовки Антикорупційної програми на 2026–2028 роки.

9:57 Чт 06.11.25 338
Адвокатів навчатимуть керувати своїм емоційним станом під час публічної комунікації

Анонс

Адвокатів навчатимуть керувати своїм емоційним станом під час…

Сьогодні, 6 листопада, Національна асоціація адвокатів України за підтримки Міжнародної асоціації юристів (IBA) проведе вебінар «Якорі впевненості: як керувати своїм емоційним станом під час публічної комунікації».

9:12 Чт 06.11.25 535
Опікунська рада НААУ: як організована підтримка адвокатської спільноти під час війни

Дискусія

Опікунська рада НААУ: як організована підтримка адвокатської…

В опікунську раду Національної асоціації адвокатів України з початку повномасштабного вторгнення надійшло близько тисячі звернень від адвокатів та членів їхніх сімей. Девʼять з десяти заяв було задоволено.

17:38 Ср 05.11.25 368
Договір про надання послуг з лобіювання: зразок для адвокатів розробили у НААУ

Взаємодія

Договір про надання послуг з лобіювання: зразок для адвокатів…

У Національній асоціації адвокатів України підготували зразок договору про надання послуг з лобіювання, який відповідає вимогам профільного закону, та враховує особливості здійснення такої діяльності особами, що надають правничу допомогу.

12:43 Вт 04.11.25 2112
В Одесі відбудеться XV Міжнародна конференція з питань адвокатури

Анонс

В Одесі відбудеться XV Міжнародна конференція з питань адвокатури

14 листопада 2025 року в Національному університеті «Одеська юридична академія» пройде XV Міжнародна науково-практична конференція «Адвокатура: минуле, сучасність та майбутнє».

10:39 Вт 04.11.25 394

Вестник:№ 10 жовтень 2025 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл