"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Господарське законодавство потребує вдосконалення, а не декодифікації – форум
Прийняття проекту Закону від 09.09.2021 № 6013 «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період» може дестабілізувати правову систему та створити хаос у сфері господарської діяльності.
Про це йшлося під час IV Форуму громадської підтримки проєвропейських правових реформ, організованого Інститутом економіко-правових досліджень ім. В.Мамутова НАН України, Українським союзом промисловців і підприємців, ГО «Координата», кафедрою економічного права та економічного судочинства Навчально-наукового інституту права КНУ ім. Т.Шевченка.
Участь у заході взяли голова Комітету НААУ з питань господарського права та процесу Ганна Осетинська та її заступник Олександр Черних.
Найбільшу увагу учасників форуму привернули ризики прийняття законопроекту № 6013. Адже він, на думку учасників, містить низку положень, які суперечать Конституції України та принципу верховенства права. Так, припинення діяльності комунальних підприємств, закріплених у статтях 142 та 143 Конституції, позбавить органи місцевого самоврядування можливості виконувати свої функції в інтересах місцевих громад. Такий підхід порушує конституційні гарантії місцевого самоврядування і може призвести до соціальної напруженості, особливо в умовах війни.
Також законодавча ініціатива створює загрози для національної економічної безпеки в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення. Скасування Господарського кодексу позбавляє державу інструментів для систематизованого регулювання економічних процесів. Це ускладнить державне втручання в економіку в інтересах національної безпеки, що є особливо важливим в умовах війни.
Корупційні ризики, які виникають внаслідок скасування обмежень на розпорядження державним майном, також є серйозною загрозою. Законопроект пропонує правовий режим узуфрукту, який не відповідає українським правовим реаліям та не враховує специфіку управління державним і комунальним майном.
Крім того, положення законопроекту суперечать європейським підходам до правового регулювання господарської діяльності. У ЄС існує чітке розмежування між цивільними та комерційними кодексами, тоді як законопроект пропонує знищити це розмежування. Це може викликати термінологічні колізії з міжнародними угодами, зокрема з Угодою про асоціацію між Україною та ЄС.
Про низьку якість законопроекту також свідчить факт порушення регуляторних процедур. Його реалізація потребуватиме значних витрат з Державного бюджету, які не були враховані.
О.Черних звернув увагу на необхідність застосування міжнародного досвіду щодо широкого залучення адвокатів та суддів до розроблення законодавства, а також можливості надання судовій гілці влади повноважень законодавчої ініціативи за прикладом Сполученого Королівства. Також звернув увагу, що спроби радикального непропрацьованого реформування під час війни є небезпечними, у тому числі і щодо зміни контролю над підприємствами оборонної галузі або відкриття можливостей для рейдерського захоплення підприємств оборонного, аграрного, інфраструктурного секторів економіки.
Отже законопроект у цілому не відповідає вимогам правової передбачуваності та визначеності. Документ не містить чіткої характеристики предмета і мети правового регулювання, що може створити плутанину в господарському законодавстві. Це негативно вплине на інвестиційний клімат і підприємницьку діяльність в Україні, зокрема через декодифікацію господарського законодавства. Альтернативою має стати вдосконалення чинного Господарського кодексу з урахуванням потреб бізнесу та євроінтеграційних пріоритетів України.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Законодавство
Проект про центри безпеки: адвокати пропонують визначити статус…
Попри задекларовану мету посилити захист населення, законопроект про центри безпеки та фонд захисних споруд містить неузгодженості з чинними законами й не визначає чіткий правовий статус нових інституцій і об’єктів інфраструктури.
Дискусія
Право дитини бути почутою: законодавчі обмеження і практичні…
Діти - найбільш вразливі до порушень своїх прав, адже шлях до їхнього захисту часто ускладнюють обмеження для самостійних звернень, конфлікт із батьками, невизначений статус представників, прогалини в доступі до безоплатної правничої допомоги та інші обставини.
Доступ до професії
Набуття статусу адвоката при несумісності: оновлено правила
Змінився порядок набуття статусу адвоката особами, у яких на момент оцінювання результатів стажування існують обставини несумісності, визначені статтею 7 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».
Законодавство
Підвищення податку на прибуток банків: у НААУ запропонували…
Повторне запровадження 50% ставки та заборона врахування збитків для банків порушують принцип стабільності й рівності оподаткування, створюють ризики неконституційності та загрожують фінансовій стабільності й кредитуванню економіки.
Різне
У НААУ розповіли студентам ДТЕУ про професію адвоката
Днями до Національної асоціації адвокатів України завітали студенти-міжнародники першого курсу Державного торговельно-економічного університету. Захід організувала кафедра міжнародного, цивільного та комерційного права вишу в межах чинного меморандуму з НААУ.
Навчання
Студентів-юристів навчали протидіяти дезінформації
Люди щодня стикаються з великими обсягами інформації, значна частина якої містить фейки, маніпуляції та дезінформацію. Аби захистити себе та інших необхідно вивчати інструменти перевірки інформації та усвідомлювати ризики цифрового простору.
Дискусія
Поділ майна подружжя: підсумки фахової дискусії
Сімейні майнові спори стають дедалі складнішими: до традиційних квартир і будинків додаються криптоактиви, майно, оформлене на родичів, а також інтереси кредиторів. Як у таких умовах працюють презумпція рівності часток, принцип добросовісності та заборона зловживання правом, обговорили учасники фахової дискусії Комітету НААУ з питань сімейного права.
Навчання
Адвокат має рік на усунення порушення щодо підвищення професійного…
Адвокат, притягнутий до дисциплінарної відповідальності за невиконання обов’язку підвищення професійного рівня, має протягом року усунути порушення: підвищити професійний рівень за всі роки, у яких він цього обов’язку не виконав.