Господарське законодавство потребує вдосконалення, а не декодифікації – форум
Прийняття проекту Закону від 09.09.2021 № 6013 «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період» може дестабілізувати правову систему та створити хаос у сфері господарської діяльності.
Про це йшлося під час IV Форуму громадської підтримки проєвропейських правових реформ, організованого Інститутом економіко-правових досліджень ім. В.Мамутова НАН України, Українським союзом промисловців і підприємців, ГО «Координата», кафедрою економічного права та економічного судочинства Навчально-наукового інституту права КНУ ім. Т.Шевченка.
Участь у заході взяли голова Комітету НААУ з питань господарського права та процесу Ганна Осетинська та її заступник Олександр Черних.
Найбільшу увагу учасників форуму привернули ризики прийняття законопроекту № 6013. Адже він, на думку учасників, містить низку положень, які суперечать Конституції України та принципу верховенства права. Так, припинення діяльності комунальних підприємств, закріплених у статтях 142 та 143 Конституції, позбавить органи місцевого самоврядування можливості виконувати свої функції в інтересах місцевих громад. Такий підхід порушує конституційні гарантії місцевого самоврядування і може призвести до соціальної напруженості, особливо в умовах війни.
Також законодавча ініціатива створює загрози для національної економічної безпеки в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення. Скасування Господарського кодексу позбавляє державу інструментів для систематизованого регулювання економічних процесів. Це ускладнить державне втручання в економіку в інтересах національної безпеки, що є особливо важливим в умовах війни.
Корупційні ризики, які виникають внаслідок скасування обмежень на розпорядження державним майном, також є серйозною загрозою. Законопроект пропонує правовий режим узуфрукту, який не відповідає українським правовим реаліям та не враховує специфіку управління державним і комунальним майном.
Крім того, положення законопроекту суперечать європейським підходам до правового регулювання господарської діяльності. У ЄС існує чітке розмежування між цивільними та комерційними кодексами, тоді як законопроект пропонує знищити це розмежування. Це може викликати термінологічні колізії з міжнародними угодами, зокрема з Угодою про асоціацію між Україною та ЄС.
Про низьку якість законопроекту також свідчить факт порушення регуляторних процедур. Його реалізація потребуватиме значних витрат з Державного бюджету, які не були враховані.
О.Черних звернув увагу на необхідність застосування міжнародного досвіду щодо широкого залучення адвокатів та суддів до розроблення законодавства, а також можливості надання судовій гілці влади повноважень законодавчої ініціативи за прикладом Сполученого Королівства. Також звернув увагу, що спроби радикального непропрацьованого реформування під час війни є небезпечними, у тому числі і щодо зміни контролю над підприємствами оборонної галузі або відкриття можливостей для рейдерського захоплення підприємств оборонного, аграрного, інфраструктурного секторів економіки.
Отже законопроект у цілому не відповідає вимогам правової передбачуваності та визначеності. Документ не містить чіткої характеристики предмета і мети правового регулювання, що може створити плутанину в господарському законодавстві. Це негативно вплине на інвестиційний клімат і підприємницьку діяльність в Україні, зокрема через декодифікацію господарського законодавства. Альтернативою має стати вдосконалення чинного Господарського кодексу з урахуванням потреб бізнесу та євроінтеграційних пріоритетів України.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Законодавство
СЗЧ та дезертирство: чи варто зупиняти військову службу?
Наслідком добровільного повернення на службу військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини або дезертирували із ЗСУ, може бути поновлення служби без складних умовностей. Водночас, відмова від призупинення військової служби не є обґрунтованою.
Cудова практика
Критерії правомірності обмеженого доступу до адвоката окреслив…
На етапі розслідування доступ до адвоката і правничої допомоги може бути тимчасово обмежений. Але у виняткових випадках і за наявності вагомих причин. Крім цього, таке обмеження має бути тимчасовим і ґрунтуватися на індивідуальній оцінці конкретних обставин справи.
Законодавство
НААУ не підтримує проект про скасування Господарського кодексу
Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань господарського права виступає проти ухвалення Верховною Радою проекту Закону № 6013 від 09.09.2021 «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період» у запропонованій редакції.
Сумна звістка
Пішов з життя Олег Макаров
Національна асоціація адвокатів України з глибоким сумом повідомляє про смерть адвоката Олега Макарова - відомого українського правника і політика.
Cудова практика
Дайджест судової практики із земельних питань підготував Комітет…
За три літні місяці Верховний Суд ухвалив низку рішень у сфері земельного права. Ключові з них узагальнено в огляд практики Верховного Суду із земельних питань за III квартал 2024 року.
Дискусія
Господарське законодавство потребує вдосконалення, а не…
Прийняття проекту Закону від 09.09.2021 № 6013 «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період» може дестабілізувати правову систему та створити хаос у сфері господарської діяльності.
Захист військових
Надбавка за особливості проходження служби: правила виплати,…
До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців належить у тому числі винагорода за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду).
Законодавство
Чому заперечення проти відкриття апеляційного провадження не…
Аби підвищити ефективність процесу, Верховній Раді пропонують наділити учасників цивільних та адміністративних справ правом подавати заперечення проти відкриття апеляційного провадження до його відкриття. Але така ініціатива не матиме практичного значення.