Чи на часі зміна підходів притягнення бізнесу до кримінальної відповідальності?
Інститут кримінальної відповідальності юридичних осіб, запроваджений у 2014 році, неефективний. Наприклад, перелік санкцій, які можуть бути застосовані до бізнесу, досить обмежений і вони є незбалансованими.
З цих міркувань, аби кардинально змінити підхід до притягнення до відповідальності юридичної особи за вчинення від її імені або в її інтересах кримінального правопорушення, група народних депутатів зареєструвала у парламенті проект Закону №11443 від 25.07.2024 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо приведення у відповідність з міжнародними стандартами відповідальності юридичних осіб за вчинення корупційних кримінальних правопорушень».
Документом пропонується передбачити підстави для застосування заходів кримінально-правового характеру до юридичної особи незалежно від притягнення до відповідальності фізичної особи, розширений перелік заходів кримінально-правового характеру та збільшення розміру штрафу, який може застосовуватись до юридичної особи, можливість застосування спеціальної конфіскації на підставі ухвали суду про застосування заходів кримінально- правового характеру.
Також передбачається, що до юридичної особи застосовуватимуться додаткові (нефінансові) заходи кримінально-правового характеру. Йдеться про досить широкий перелік заборон діяльності на певний період, а саме:
1) брати участь у публічних закупівлях;
2) користуватись ліцензією;
3) брати участь у приватизації державного та комунального майна;
4) брати участь в оренді державного та комунального майна (у тому числі продовженні договору оренди);
5) отримувати, продовжувати строк дії спеціального дозволу на користування надрами (у тому числі зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами);
6) брати участь в органах соціального тристороннього діалогу;
7) купувати облігації внутрішніх державних позик України;
8) створювати та брати участь у роботі саморегульованих організацій;
9) надавати та отримувати рекламу;
10) здійснювати спонсорство;
11) брати участь у державно-приватному партнерстві;
12) брати участь у спільних підприємствах.
Крім цього, нефінансові заходи кримінально-правового характеру включатимуть тимчасове обмеження в отриманні прав та переваг:
1) одержувати будь-які пільги та активи від держави та громади;
2) залучати, використовувати, освоювати кошти міжнародних технічних проєктів та міжнародних фінансових операцій;
3) отримувати державну допомогу суб’єктами господарювання (бути отримувачем державної допомоги);
4) набувати статусу резидента Дія Сіті;
5) отримувати державну та іншу фінансову підтримку експортної діяльності.
Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань антикорупційної політики та комплаєнсу, проаналізувавши проект, дійшов висновку, що така законодавча ініціатива може бути широко застосована до необмеженого кола випадків і суб’єктів господарювання, у тому числі добропорядних. У підсумку це в рази збільшить тиск на бізнес.
У сучасних реаліях, коли бізнесу і так непросто, реалізація положень закону у редакції його проекту невідворотно призведе до замороження ділової активності з усіма негативними наслідками, що із цього випливають. І ці потенційно негативні ризики в рази перевищують плюси від впровадження пропонованих норм.
Тому, роблять висновок у НААУ, прийняття законопроекту доцільно відкласти на інший час.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Взаємодія
Литва вивчає досвід української адвокатури, набутий під час війни
Схоже, у Литві серйозно ставляться до потенційних загроз, що йдуть з боку агресивного сусіда. Разом із установленням на кордоні захисних інженерних споруд, там також цікавляться досвідом організації роботи інститутів суспільства в умовах воєнного стану.
Дискусія
«Національний кешбек» в обмін на чутливі дані: що не так з урядовою…
Уряд України запустив програму "Національний кешбек", яка обіцяє повертати українцям 10% від вартості придбаних вітчизняних товарів. Це має стимулювати попит на продукцію місцевих виробників і зміцнити національну економіку. Але чи все так безхмарно?
Захист військових
З чого складається грошове забезпечення військовослужбовця
Сьогодні українські військові ризикують життям і здоров'ям, захищаючи державу від зовнішнього агресора. Тому вони як ніхто інший заслуговують на належну винагороду. Крім іншого, адекватне грошове забезпечення підвищує моральний дух військовослужбовця і мотивацію до служби.
Cудова практика
Суд - не абстрактний орган. Правила заповнення ордеру нагадав ВС
Ордер про надання правничої допомоги має містити назву органу, в якому адвокатом надається така допомога. При цьому в ордері має бути зазначено не абстрактний орган, а конкретна назва такого органу чи групи органів, зокрема судових органів.
Законодавство
Чи на часі зміна підходів притягнення бізнесу до кримінальної…
Інститут кримінальної відповідальності юридичних осіб, запроваджений у 2014 році, неефективний. Наприклад, перелік санкцій, які можуть бути застосовані до бізнесу, досить обмежений і вони є незбалансованими.
Видання
Публікуємо черговий номер Вісника НААУ за липень-серпень 2024 року
Вісник НААУ за липень-серпень 2024 року доступний для перегляду на сайті.
Дискусія
Велика приватизація: сподівання на повне розблокування процесу
Попри вкрай складну економічну ситуацію, спричинену війною, Україна вимагає дієвих підходів до відновлення економіки. І приватизація є одним із ключових джерел наповнення бюджету та перетворення неефективних державних активів на дієздатні підприємства, що створюють робочі місця та забезпечують податкові надходження.
Cудова практика
Обчислення вислуги років за участь в операціях Миротворчих Сил:…
Час служби у складі Миротворчих Сил ООН військовослужбовцям Збройних Сил України зараховується до вислуги років для призначення пенсій на пільгових умовах: один місяць служби за три місяці.