Локалізація публічних закупівель: чи працює закон (результати дослідження)
Вдосконалення механізму ведення реєстру виробників товарів з локалізацією не тільки зменшить рівень шахрайських схем у реєстрі, але й підвищить зацікавлення інвесторів до розвитку українського бізнесу.
Про це заявив голова Комітету НААУ з питань інвестиційної діяльності та приватизації Андрій Шабельніков, коментуючи підсумки слухань у Комітеті ВР з питань економічної політики на тему «Постзаконодавчий контроль у сфері дотримання вимог наявності місцевої складової (локалізації) в публічних закупівлях».
Під час заходу народні депутати, представники Мінекономіки, Держаудитслужби, Антимонопольного комітету, профільних асоціацій та виробників аналізували ефективність імплементації Закону від 16.12.2021 № 1977-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості».
Раніше парламентський комітет опитав субʼєктів господарювання, що беруть участь у закупівлях товарів з локалізацією, а також контролюючі органи. Респонденти поділилися міркуваннями щодо того, чи запрацював закон на практиці, які є здобутки і проблеми у його реалізації, а також у який спосіб можна виправити складнощі, що виникли.
Нагадаємо, закон запровадив ступінь локалізації виробництва - показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі.
До 2032 року були встановлені особливості здійснення закупівель товарів, які зобов’язують замовника дотримуватися ступеню локалізації виробництва, який має дорівнювати або перевищувати від 10% у 2022 році до 40% - після 2028 року. Ступінь локалізації виробництва повинен визначати самостійно виробник товару за встановленою у законі формулою.
Під час заходу його учасникам були представлені узагальнені результати опитування за основними групами: постачальники товарів, замовники товарів, державні органи контролю і нагляду.
Так, зокрема, 61,9% постачальників товарів відзначили, що запровадження локалізації взагалі не позначилося на їхній діяльності. Це пояснюється кількома факторами: не потраплянням продукції під дію закону, низьким порогом локалізації на початкових етапах, відсутністю необхідних підзаконних актів та роз’яснень державних органів.
Аби збільшити рівень локалізації деякі підприємства планують освоювати власне виробництво комплектуючих та обладнання (33,3%), хтось має намір кооперуватися з українськими виробниками (23,8%). Але є і такі, хто не має наміру вживати жодних заходів (14,3%). При цьому більше половини респондентів висловили впевненість, що до 2028 року рівень локалізації їхньої продукції становитиме щонайменше 40%, а майже чверть усе ж сумнівається, що зможе досягти цього показника. Повністю результати опитування можна переглянути тут.
Також учасникам комітетських слухань учасникам представили результати моніторингу закупівель з локалізацією через систему «Прозоро», розповіли про вдосконалення механізму ведення реєстру виробників товарів з локалізацією, боротьбу з шахрайством в реєстрі, заходи контролю за дотриманням законодавства, а також обговорили пропозиції щодо можливих змін законодавства з питань локалізації.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Самоврядування
Змінено вимоги до скарг суддів на адвокатів
До судових рішень, ухвал, окремих ухвал або постанов, що подаються суддями до КДКА на дії адвокатів, не застосовуються вимоги, встановлені до заяви (скарги) щодо неналежної поведінки адвоката.
Законодавство
Чи варто обмежити дискрецію суду в питанні поновлення строків?
Оцінка поважності причин пропуску процесуального строку належить до виключної дискреції суду, що вирішує відповідне процесуальне питання. Наявність чи відсутність поважних причин для пропуску оцінюється сьогодні за внутрішнім переконанням суду.
ЄРАУ
В ЄРАУ відкрили емейли адвокатів
Інформацію про адресу електронної пошти адвокатів, розміщену в Єдиному реєстрі адвокатів України, відкрили для публічного доступу.
Самоврядування
Учасникам засідань ВКДКА дали доступ до матеріалів їхніх справ у…
Відтепер учасники дисциплінарних проваджень (скаржники та адвокати) мають можливість знайомитися з усіма матеріалами справи через захищене хмарне сховище ще до початку розгляду скарги у Вищій кваліфікаційно-дисциплінарній комісії адвокатури. Логін та пароль для доступу надаватиме секретаріат ВКДКА разом із запрошенням на засідання.
Захист військових
Посадовий оклад військовослужбовця: як визначається розмір
Посадовий оклад є одним з трьох основних видів грошового забезпечення військовослужбовця. Його розмір залежить від займаної посади і визначеного тарифного розряду.
Самоврядування
Спрощено вимоги до представництва у дисциплінарних провадженнях
Повноваження представника скаржника у дисциплінарному провадженні щодо адвоката можуть посвідчуватися ордером. Додавати до нього витяг із договору, у якому зазначати повноваження або обмеження прав на вчинення окремих дій, а також засвідчувати цей витяг підписом сторін договору більше не треба.
Cудова практика
Про співмірність витрат на правничу допомогу зі складністю справи…
Вирішуючи питання про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу, суд має пересвідчитись, що заявлені витрати є співмірними зі складністю провадження, а наданий адвокатом обсяг послуг і витрачений час відповідають критерію реальності таких витрат.
Законодавство
Електронний ордер пропонують закріпити на рівні закону
Ордер може бути згенерований у «Особистому кабінеті адвоката» на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України, та бути підписаний шляхом накладення електронного цифрового підпису адвоката.