"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Що не так з ідеєю позбавлення злочинців пенсій пояснили у НААУ
Зважаючи на положення Конституції України і практики ЄСПЛ, для обмежень у виплаті пенсії має бути процедура оскарження рішення. У такий спосіб забезпечується баланс між правом власності особи та інтересами суспільства.
На прохання голови Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Сергія Іонушаса у Національній асоціації адвокатів України проаналізували проекти законів:
- № 10355 від 18.12.2023 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо особливостей виплати пенсій особам, які вчинили кримінальне правопорушення проти основ національної безпеки, громадської безпеки, миру, безпеки людства, міжнародного правопорядку»;
- № 10356 від 18.12.2023 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо осіб, які підозрюються, обвинувачуються у вчиненні кримінального правопорушення».
Документами пропонується позбавляти або обмежувати розмір пенсії вказаних категорій осіб (проект №10355) та внести відповідні технічні зміни до КПК (проект №10356).
Так, змінами передбачається:
1) позбавити права призначення пенсій особам, яких засуджено до обмеження або позбавлення волі за вчинення умисного кримінального правопорушення, передбаченого ст.ст. 109, 110, 110-2, 111, ч.3 - 8 ст. 111-1, ст.ст. 111-2, 113, 114, 114-1, 258, 258-2, 258-3, 258-5, 260, 437, 438, 441, 442, 447 Кримінального кодексу, та які мають право на призначення пенсії за спецзаконами. Встановити, що призначення пенсії таким особам відбуватиметься відповідно до Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»;
2) виплату пенсій особам, засудженим до обмеження волі або позбавлення волі за вчинення умисного кримінального правопорушення, протягом строку відбування покарання у вигляді обмеження волі або позбавлення волі, відповідно до Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» обмежити до розміру, що не перевищує розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
3) встановити обов’язок територіальних органів Пенсійного фонду України або суду своїм рішенням припинити виплати пенсії через 6 місяців після набуття процесуального статусу підозрюваного, обвинуваченого у вчиненні умисного кримінального правопорушення, особам, які оголошені в розшук, міжнародний розшук і до зняття цих осіб з розшуку, міжнародного розшуку.
У Комітеті НААУ з питань кримінального права та процесу зауважили, що ці пропозиції спрямовані на скасування або звуження прав особи на соціальний захист, закріплений ст. 46 Конституції України. Водночас, відповідно до ст. 22 Конституції права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
А згідно з рішенням Конституційного Суду України від 28.04.2009 № 9-рп/2009 невиконання державою своїх соціальних зобов'язань щодо окремої категорії осіб призводить до порушення принципів соціальної, правової держави, ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави.
Також у НААУ послалися на практику Європейського суду з прав людини. У рішенні у справі Paul Banfield vs. UK (№ 6223/04) суд констатував, що коли державна професійна пенсія зменшується як дисциплінарний захід, зменшення діє як втручання в мирне володіння власністю. Цим та іншими рішеннями ЄСПЛ відносить пенсію до майна у розумінні ст. 1 Протоколу № 1 до Конвенції, згідно з якою особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Отже, право на пенсію захищається ст. 1 Протоколу 1 Конвенції і до такої виплати повинні застосовуватись вимоги щодо обов’язкової процедури оскарження рішення про позбавлення або обмеження розміру. Це необхідно для забезпечення балансу між правом власності заявника та інтересами суспільства.
Натомість автори законодавчої ініціативи пропонують обмежувати права на законодавчому рівні без надання особі можливості захистити це право в суді, довести надмірність такого позбавлення.
На думку фахівців, одним із можливих шляхів упровадження пропонованої ідеї може бути внесення змін до ст.ст. 52, 59 КК шляхом передбачення можливості призначення додаткового покарання у вигляді позбавлення пенсії (пенсійних виплат) та/або зменшення розміру. Вказаний механізм дозволить забезпечити перевірку судом підстав обмеження права та оскарження відповідного рішення.
Повністю зауваження і пропозиції до проектів №10355 та №10356 можна переглянути за посиланням.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Самоврядування
Члени КДКА не мають обовʼязку подавати декларації - РАУ
Рада адвокатів України дослідила правовий статус членів органів адвокатського самоврядування та констатувала відсутність у них обов’язку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
ЄРАУ
Популярні юридичні практики серед адвокатів: перші дані ЄРАУ
142 адвокати вже скористалися можливістю указати свої ключові юридичні практики в особистому кабінеті Єдиного реєстру адвокатів України. Опцію запроваджено рішенням РАУ та активовано наприкінці жовтня після оновлення програмного забезпечення.
Самоврядування
РАУ визначила 12 напрямів виконання Дорожньої карти щодо адвокатури
Рада адвокатів України під час засідання, що проходить 12 грудня, розглянула Дорожню карту з питань верховенства права, схвалену розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.05.2025 № 475-р. Документ передбачає розроблення та прийняття до IV кварталу 2026 року законопроекту про вдосконалення правового регулювання адвокатської діяльності.
Самоврядування
Гарантії адвокатської діяльності та БПД - теми чергового засідання…
Сьогодні, 12 грудня, розпочинається дводенне засідання Ради адвокатів України. На порядку денному – питання реалізації завдань адвокатури, удосконалення системи безоплатної правничої допомоги, діяльність органів адвокатського самоврядування, а також розгляд звернень про надання роз’яснень.
Гарантії діяльності
Проблему порушення права людини на правничу допомогу у ТЦК визнав…
Уповноважений Верховної Ради з питань прав людини Дмитро Лубінець підтвердив наявність проблеми забезпечення конституційного права людини на професійну правничу допомогу у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.
Привітання
Визначено переможців конкурсу есе про роль ШІ в українській…
5 грудня в Навчально-науковому інституті міжнародних відносин КНУ імені Тараса Шевченка відбувся фінал другого всеукраїнського конкурсу студентських есе на тему «Сучасна українська дипломатія: синергія людського та штучного інтелекту на захисті національних інтересів».
Гарантії діяльності
Відмова адвоката від гарантій не звільняє слідство від обов’язку…
Участь представника ради адвокатів регіону під час обшуку в адвоката (огляду житла чи іншого володіння, приміщень, де він здійснює діяльність, тимчасового доступу до речей і документів) є законодавчо встановленою гарантією і не залежить від волевиявлення самого адвоката. Відмова адвоката від участі представника органу адвокатського самоврядування не звільняє орган досудового розслідування від обов’язку забезпечити реалізацію цієї гарантії всіма доступними засобами.
Дискусія
Фінмоніторинг і адвокатська таємниця: де проходить межа -…
Для адвокатів фінмоніторинг перетворився на ходіння по лезу: закон вимагає виявляти ризикові операції, водночас більшість видів правничої допомоги виведені з-під його дії. Як виконувати обовʼязки, не руйнуючи професійну таємницю і довіру клієнтів?