Фінмоніторинг: коли адвокат повинен подавати Мін’юсту звіти | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Фінмоніторинг: коли адвокат повинен подавати Мін’юсту звіти

Адвокатська практика
16:32 Пн 25.12.23 32691 Переглядів
Версія для друку

Адвокати, адвокатські бюро та адвокатські об’єднання стають спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу лише при супроводі ними певних операцій. Відтак, вони мають забезпечити організацію та проведення первинного фінансового моніторингу.

Відповідні положення містить Закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Йдеться про виключний перелік операцій, визначений п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону:

  • купівля-продаж нерухомості або управління майном при фінансуванні будівництва житла;
  • купівля-продаж суб’єктів господарювання та корпоративних прав;
  • управління коштами, цінними паперами або іншими активами клієнта;
  • відкриття та/або управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
  • залучення коштів, необхідних для створення юридичних осіб та фондів, забезпечення їх діяльності або управління ними;
  • створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами, фондами, трастами або іншими подібними правовими утвореннями.

Встановлені законом процедури зобов’язують виявляти підозрілі фінансові операції клієнтів та повідомляти про них Державній службі фінансового моніторингу України. Таким чином, держава запобігає використанню послуг адвоката його клієнтами при проведенні злочинних фінансових операцій.

Водночас, слід враховувати, що адвокат, бюро та об’єднання згідно з ч. 3 ст. 10 закону не зобов’язані виконувати обов’язки встановлені законодавством про фінмоніторинг у випадках:

  • надання послуг щодо захисту клієнта;
  • якщо особа має статус адвоката, однак працює за трудовим договором на підприємстві, установі, організації на посаді юрисконсульта (окрім ситуації, коли особа укладає договір про надання правової допомоги зі своїм роботодавцем як адвокат);
  • представництва інтересів клієнта у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів;
  • надання консультацій щодо захисту та представництва клієнта.

Під час виконання обов’язків суб’єкта первинного фінмоніторингу адвокат має застосовувати ризик-орієнтований підхід, враховуючи при цьому оновлені Критерії ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, затверджені Наказом Мінфіну від 28.12.2022 року.

При оцінці ризиків адвокатам потрібно аналізувати такі критерії:

  1. за типом клієнта;
  2. пов’язані з географічним розташуванням держави проживання (перебування, реєстрації) клієнта або установи, через яку він здійснює передачу (отримання) активів;
  3. за типом (видом) послуги (продукту) та за способом (каналом) надання чи отримання послуги (продукту).

Адвокатському бюро або об’єднанню відповідно до вимог ст. 9 Закону потрібно призначити відповідального працівника та розробити внутрішні документи з питань фінмоніторингу — Правила та Програму, де детально врегулювати порядок виконання обов’язків згідно з законодавством про фінмоніторинг. Якщо адвокат здійснює адвокатську діяльність індивідуально, саме ці вимоги закону його не стосуються.

Докладніше про все це можна дізнатися, переглянувши вебінар «Фінансовий моніторинг під час здійснення адвокатської діяльності через призму рішень РАУ».

Державне регулювання у цій сфері та нагляд за діяльністю адвокатських бюро, адвокатських об’єднань та адвокатів здійснюється Міністерством юстиції України. 16 червня 2023 року Кабміном було затверджено Порядок здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюють Міністерство фінансів, Міністерство юстиції, Міністерство цифрової трансформації (постанова №662).

Відповідно до цього Порядку та іншого законодавства про фінмоніторинг адвокати, бюро та об’єднання зобов’язані своєчасно та в повному обсязі подавати (оформлювати, засвідчувати) у порядку, встановленому Мін’юстом, на запит Мін’юста достовірну інформацію та/або документи (висновки, рішення тощо), копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання адвокатами, АБ та АО вимог законодавства у сфері фінмоніторингу та необхідні Мін’юсту для здійснення ним нагляду.

Також потрібно мати на увазі, що 17 червня 2022 року Мін’юст видало наказ №2522/5 «Деякі питання формування адміністративної звітності Міністерством юстиції України як суб’єктом державного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», яким було затверджено форму звітності N 1-фінмон (річна) та Інструкцію щодо заповнення та подання цієї форми звітності.

Докладні рекомендації щодо заповнення та подання цієї форми звітності N 1-фінмон адвокатами, бюро та об’єднаннями, які є суб’єктами первинного фінансового моніторингу, містить інформаційний лист, затверджений Радою адвокатів України під час засідання 15 грудня 2023 року.

Матеріал підготував заступник голови НААУ, РАУ Валентин Гвоздій.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Розпочато прийом документів кандидатів до конкурсної комісії з добору членів ВККС від РАУ

Анонс

Розпочато прийом документів кандидатів до конкурсної комісії з…

Рада адвокатів України оголошує про початок прийому документів від кандидатів, які виявили бажання бути обраними до складу Конкурсної комісії з добору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів за квотою РАУ.

16:14 Пт 25.07.25 128
Венеційську комісію попередили про ризики змін у дисциплінарних процедурах щодо українських суддів

Законодавство

Венеційську комісію попередили про ризики змін у дисциплінарних…

Європейська комісія за демократію через право (Венеційська комісія) та Директорат РЄ з прав людини та верховенства права готують оцінку законопроектам, що стосуються судоустрою та статусу суддів в Україні.

15:41 Пт 25.07.25 102
Українських адвокатів запрошують у Бонн на стажування

Анонс

Українських адвокатів запрошують у Бонн на стажування

Молоді українські адвокати, які спеціалізуються у сфері цивільного, комерційного та економічного права, мають змогу взяти участь у програмі стажування в Німеччині. Її проводить Фонд міжнародної правової співпраці (IRZ) спільно з Федеральною палатою адвокатів та Німецькою спілкою адвокатів.

12:04 Пт 25.07.25 436
Декларації доброчесності суддів і не тільки: РАУ затвердила висновок до законопроектів

Законодавство

Декларації доброчесності суддів і не тільки: РАУ затвердила…

Під виглядом відновлення довіри до судової влади можуть бути запроваджені репресивні механізми контролю над нею. Це прямо суперечить міжнародному досвіду та може призвести до деградації української системи правосуддя.

10:57 Пт 25.07.25 170
Автоматичне продовження тримання під вартою порушує право на захист, - КС

Cудова практика

Автоматичне продовження тримання під вартою порушує право на…

Установлені приписами КПК перешкоди в доступі до суду та порушення права бути заслуханою у суді для особи в такому важливому питанні, як продовження строків тримання її під вартою, означає неможливість реалізації права на захист, гарантованого частиною другою статті 63 Конституції.

9:58 Чт 24.07.25 388
У ТЦК мобілізовані не мають доступу до правничої допомоги (документ)

Гарантії діяльності

У ТЦК мобілізовані не мають доступу до правничої допомоги (документ)

Коли на Черкащині адвокат звернувся із запитом до ТЦК в інтересах мобілізованого клієнта, там заявили про підробку документів, бо військовозобовʼязаний не мав телефона і фізично не міг підписати договір про надання правничої допомоги.

18:52 Ср 23.07.25 1383
Як оцінити перспективу звернення до ЄСПЛ: практичні орієнтири для адвоката

Дискусія

Як оцінити перспективу звернення до ЄСПЛ: практичні орієнтири для…

Звернення до Європейського суду з прав людини — це не просто останній шанс на справедливість, а складна і тривала процедура, яка потребує ретельного аналізу ще на етапі прийняття рішення про підготовку заяви.

13:17 Вт 22.07.25 407
Українська адвокатура інтегрує HELP у систему підвищення професійного рівня

Навчання

Українська адвокатура інтегрує HELP у систему підвищення…

За останні роки Національна асоціація адвокатів України стала одним із ключових партнерів Ради Європи у реалізації програми HELP — освітнього проєкту, спрямованого на розвиток правничої професії через навчання європейським стандартам прав людини.

11:48 Вт 22.07.25 484

Вестник:№6 червень 2025 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл