Фінмоніторинг: коли адвокат повинен подавати Мін’юсту звіти
Адвокати, адвокатські бюро та адвокатські об’єднання стають спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу лише при супроводі ними певних операцій. Відтак, вони мають забезпечити організацію та проведення первинного фінансового моніторингу.
Відповідні положення містить Закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Йдеться про виключний перелік операцій, визначений п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону:
- купівля-продаж нерухомості або управління майном при фінансуванні будівництва житла;
- купівля-продаж суб’єктів господарювання та корпоративних прав;
- управління коштами, цінними паперами або іншими активами клієнта;
- відкриття та/або управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
- залучення коштів, необхідних для створення юридичних осіб та фондів, забезпечення їх діяльності або управління ними;
- створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами, фондами, трастами або іншими подібними правовими утвореннями.
Встановлені законом процедури зобов’язують виявляти підозрілі фінансові операції клієнтів та повідомляти про них Державній службі фінансового моніторингу України. Таким чином, держава запобігає використанню послуг адвоката його клієнтами при проведенні злочинних фінансових операцій.
Водночас, слід враховувати, що адвокат, бюро та об’єднання згідно з ч. 3 ст. 10 закону не зобов’язані виконувати обов’язки встановлені законодавством про фінмоніторинг у випадках:
- надання послуг щодо захисту клієнта;
- якщо особа має статус адвоката, однак працює за трудовим договором на підприємстві, установі, організації на посаді юрисконсульта (окрім ситуації, коли особа укладає договір про надання правової допомоги зі своїм роботодавцем як адвокат);
- представництва інтересів клієнта у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів;
- надання консультацій щодо захисту та представництва клієнта.
Під час виконання обов’язків суб’єкта первинного фінмоніторингу адвокат має застосовувати ризик-орієнтований підхід, враховуючи при цьому оновлені Критерії ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, затверджені Наказом Мінфіну від 28.12.2022 року.
При оцінці ризиків адвокатам потрібно аналізувати такі критерії:
- за типом клієнта;
- пов’язані з географічним розташуванням держави проживання (перебування, реєстрації) клієнта або установи, через яку він здійснює передачу (отримання) активів;
- за типом (видом) послуги (продукту) та за способом (каналом) надання чи отримання послуги (продукту).
Адвокатському бюро або об’єднанню відповідно до вимог ст. 9 Закону потрібно призначити відповідального працівника та розробити внутрішні документи з питань фінмоніторингу — Правила та Програму, де детально врегулювати порядок виконання обов’язків згідно з законодавством про фінмоніторинг. Якщо адвокат здійснює адвокатську діяльність індивідуально, саме ці вимоги закону його не стосуються.
Докладніше про все це можна дізнатися, переглянувши вебінар «Фінансовий моніторинг під час здійснення адвокатської діяльності через призму рішень РАУ».
Державне регулювання у цій сфері та нагляд за діяльністю адвокатських бюро, адвокатських об’єднань та адвокатів здійснюється Міністерством юстиції України. 16 червня 2023 року Кабміном було затверджено Порядок здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюють Міністерство фінансів, Міністерство юстиції, Міністерство цифрової трансформації (постанова №662).
Відповідно до цього Порядку та іншого законодавства про фінмоніторинг адвокати, бюро та об’єднання зобов’язані своєчасно та в повному обсязі подавати (оформлювати, засвідчувати) у порядку, встановленому Мін’юстом, на запит Мін’юста достовірну інформацію та/або документи (висновки, рішення тощо), копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання адвокатами, АБ та АО вимог законодавства у сфері фінмоніторингу та необхідні Мін’юсту для здійснення ним нагляду.
Також потрібно мати на увазі, що 17 червня 2022 року Мін’юст видало наказ №2522/5 «Деякі питання формування адміністративної звітності Міністерством юстиції України як суб’єктом державного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», яким було затверджено форму звітності N 1-фінмон (річна) та Інструкцію щодо заповнення та подання цієї форми звітності.
Докладні рекомендації щодо заповнення та подання цієї форми звітності N 1-фінмон адвокатами, бюро та об’єднаннями, які є суб’єктами первинного фінансового моніторингу, містить інформаційний лист, затверджений Радою адвокатів України під час засідання 15 грудня 2023 року.
Матеріал підготував заступник голови НААУ, РАУ Валентин Гвоздій.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини
Анонс
Творчий вечір та виставку художніх робіт адвокатів організували в…
22 листопада о 16:30 розпочнеться творчий вечір «Лірика перемоги, або поезія, народжена війною», в ході якого свою поезію представлять адвокати Іванна Голуб, Таміла Алексик, Володимир Віхляєв, Марина Черненька та Юрій Романюк.
Анонс
Молоді юристи проведуть форум у Києві
30 листопада 2024 року у Києві відбудеться Форум молодих юристів, в рамках якого обиратимуть молодих правників року.
Анонс
У незламному Харкові пройде Міжнародний форум адвокатів
5-6 грудня на базі факультету адвокатури Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого відбудеться Міжнародний форум адвокатів.
Cудова практика
Соціальні права військовослужбовців: огляд судової практики
Військовослужбовцям, як і іншим громадянами України, іноді доводиться відстоювати свої права у судах. Відповідні спори частіше за все повʼязані із виконанням державними органами соціальних гарантій, установлених для військових.
Законодавство
На засіданнях МСЕК може бути присутній адвокат - набрав чинності…
Під час проведення експертизи на засіданні медико-соціальної експертної комісії за заявою особи може бути присутній її адвокат або законний представник. Його участь у засідання заінтересована особа забезпечує самостійно.
Законодавство
Особисте і сімейне життя засуджених: що змінить новий законопроект
На виконання рішення Конституційного Суду у справі щодо особистого і сімейного життя особи, засудженої до довічного позбавлення волі, механізм надання засудженим короткочасних виїздів за межі виправних та виховних колоній буде вдосконалений.
Захист військових
Адміністративна відповідальність військовослужбовців за КУпАП
Військовослужбовці – особлива категорія осіб, професійна діяльність яких передбачає специфічне правове регулювання. Це пов’язане і з виконанням складних, небезпечних та важливих завдань оборони країни, суворою дисципліною, єдиноначальністю, посиленими соціальними гарантіями. Серед різноманіття аспектів правового статусу військовослужбовців наявні і особливості притягнення їх до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень.
Дискусія
Виконавче провадження в «цифрі»: стан та перспективи обговорили на…
Діджиталізація виконавчого провадження передбачає повний перехід документообігу в електронний вигляд за допомогою електронних кабінетів в ЄСІКС. Для виконавців, сторін та їх представників це перш за все зручність, економія часу та ресурсів.