Фінмоніторинг: коли адвокат повинен подавати Мін’юсту звіти | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Фінмоніторинг: коли адвокат повинен подавати Мін’юсту звіти

Адвокатська практика
16:32 Пн 25.12.23 33323 Переглядів
Версія для друку

Адвокати, адвокатські бюро та адвокатські об’єднання стають спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу лише при супроводі ними певних операцій. Відтак, вони мають забезпечити організацію та проведення первинного фінансового моніторингу.

Відповідні положення містить Закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Йдеться про виключний перелік операцій, визначений п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону:

  • купівля-продаж нерухомості або управління майном при фінансуванні будівництва житла;
  • купівля-продаж суб’єктів господарювання та корпоративних прав;
  • управління коштами, цінними паперами або іншими активами клієнта;
  • відкриття та/або управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
  • залучення коштів, необхідних для створення юридичних осіб та фондів, забезпечення їх діяльності або управління ними;
  • створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами, фондами, трастами або іншими подібними правовими утвореннями.

Встановлені законом процедури зобов’язують виявляти підозрілі фінансові операції клієнтів та повідомляти про них Державній службі фінансового моніторингу України. Таким чином, держава запобігає використанню послуг адвоката його клієнтами при проведенні злочинних фінансових операцій.

Водночас, слід враховувати, що адвокат, бюро та об’єднання згідно з ч. 3 ст. 10 закону не зобов’язані виконувати обов’язки встановлені законодавством про фінмоніторинг у випадках:

  • надання послуг щодо захисту клієнта;
  • якщо особа має статус адвоката, однак працює за трудовим договором на підприємстві, установі, організації на посаді юрисконсульта (окрім ситуації, коли особа укладає договір про надання правової допомоги зі своїм роботодавцем як адвокат);
  • представництва інтересів клієнта у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів;
  • надання консультацій щодо захисту та представництва клієнта.

Під час виконання обов’язків суб’єкта первинного фінмоніторингу адвокат має застосовувати ризик-орієнтований підхід, враховуючи при цьому оновлені Критерії ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, затверджені Наказом Мінфіну від 28.12.2022 року.

При оцінці ризиків адвокатам потрібно аналізувати такі критерії:

  1. за типом клієнта;
  2. пов’язані з географічним розташуванням держави проживання (перебування, реєстрації) клієнта або установи, через яку він здійснює передачу (отримання) активів;
  3. за типом (видом) послуги (продукту) та за способом (каналом) надання чи отримання послуги (продукту).

Адвокатському бюро або об’єднанню відповідно до вимог ст. 9 Закону потрібно призначити відповідального працівника та розробити внутрішні документи з питань фінмоніторингу — Правила та Програму, де детально врегулювати порядок виконання обов’язків згідно з законодавством про фінмоніторинг. Якщо адвокат здійснює адвокатську діяльність індивідуально, саме ці вимоги закону його не стосуються.

Докладніше про все це можна дізнатися, переглянувши вебінар «Фінансовий моніторинг під час здійснення адвокатської діяльності через призму рішень РАУ».

Державне регулювання у цій сфері та нагляд за діяльністю адвокатських бюро, адвокатських об’єднань та адвокатів здійснюється Міністерством юстиції України. 16 червня 2023 року Кабміном було затверджено Порядок здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюють Міністерство фінансів, Міністерство юстиції, Міністерство цифрової трансформації (постанова №662).

Відповідно до цього Порядку та іншого законодавства про фінмоніторинг адвокати, бюро та об’єднання зобов’язані своєчасно та в повному обсязі подавати (оформлювати, засвідчувати) у порядку, встановленому Мін’юстом, на запит Мін’юста достовірну інформацію та/або документи (висновки, рішення тощо), копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання адвокатами, АБ та АО вимог законодавства у сфері фінмоніторингу та необхідні Мін’юсту для здійснення ним нагляду.

Також потрібно мати на увазі, що 17 червня 2022 року Мін’юст видало наказ №2522/5 «Деякі питання формування адміністративної звітності Міністерством юстиції України як суб’єктом державного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», яким було затверджено форму звітності N 1-фінмон (річна) та Інструкцію щодо заповнення та подання цієї форми звітності.

Докладні рекомендації щодо заповнення та подання цієї форми звітності N 1-фінмон адвокатами, бюро та об’єднаннями, які є суб’єктами первинного фінансового моніторингу, містить інформаційний лист, затверджений Радою адвокатів України під час засідання 15 грудня 2023 року.

Матеріал підготував заступник голови НААУ, РАУ Валентин Гвоздій.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Рекодифікація книг ЦК: НААУ подала зауваження і пропозиції

Законодавство

Рекодифікація книг ЦК: НААУ подала зауваження і пропозиції

Хоча прийняття у 2003 році Цивільного кодексу стало визначальною подією у розвитку національного приватного права, стрімкий розвиток суспільних відносин, поява нових технологій та нормативних актів зумовили потребу у системному оновленні загальних положень цивільного законодавства.

12:09 Чт 16.10.25 372
Воєнний стан і адвокатське самоврядування: відкладені вибори прокоментувала Марина Ставнійчук

Самоврядування

Воєнний стан і адвокатське самоврядування: відкладені вибори…

На час воєнного стану були призупинені вибори в органах адвокатського самоврядування та делегування адвокатурою своїх представників до Вищої ради правосуддя. Голова Комітету НААУ з питань верховенства права, член Венеційської комісії (2009–2013) Марина Ставнійчук переконана, що це є не блокуванням, а реалізацією принципу тяглості повноважень заради забезпечення безперервності функціонування інституту під час війни.

18:24 Ср 15.10.25 461
Адвокати обговорили можливі напрями взаємодії з бізнес-омбудсменом

Взаємодія

Адвокати обговорили можливі напрями взаємодії з бізнес-омбудсменом

Захист законних інтересів бізнесу — спільна площина роботи адвокатури та Ради бізнес-омбудсмена. Перша — незалежний конституційний інститут системи правосуддя, друга — важливий елемент механізму реагування на скарги підприємців.

15:53 Ср 15.10.25 311
Рішення РАУ щодо дій Маселка не є тиском на нього — висновок ВРП

Самоврядування

Рішення РАУ щодо дій Маселка не є тиском на нього — висновок ВРП

Вища рада правосуддя не побачила в рішенні Ради адвокатів України від 12.08.2025 № 82 про втручання Романа Маселка в адвокатську діяльність ознак тиску на цього члена ВРП. Документ РАУ ухвалено в межах її повноважень і він не мав на меті впливу на діяльність члена ВРП.

10:26 Ср 15.10.25 617
Бізнес-омбудсмену подарували книгу з історією про його діда-адвоката

Різне

Бізнес-омбудсмену подарували книгу з історією про його…

Історія життя українського адвоката Корнеля Ващука, який поєднав військовий досвід і правничу принциповість, увійшла до науково-документального видання «100 років Союзу Українських Адвокатів: статті, матеріали, документи».

9:37 Ср 15.10.25 330
НААУ підтримала законопроект про відновлення суверенітету

Законодавство

НААУ підтримала законопроект про відновлення суверенітету

Правом формувати органи державної влади наділений виключно Український народ. Делегування повноважень з формування органів влади особам, які не є громадянами України, суперечить положенням Конституції.

17:21 Вт 14.10.25 511
Проблеми у роботі ВККС і ВРП досліджує тимчасова слідча комісія ВР

Взаємодія

Проблеми у роботі ВККС і ВРП досліджує тимчасова слідча комісія ВР

У діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Вищої ради правосуддя виявлено низку проблем, які, на думку експертів, можуть становити загрозу для судочинства та принципів доброчесності судової системи.

16:51 Пн 13.10.25 397
Бюлетень Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики НААУ

Видання

Бюлетень Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики…

Комітет медичного і фармацевтичного права та біоетики НААУ підготував бюлетень за червень - вересень 2025 року.

15:10 Пн 13.10.25 277

Вестник:№ 9 вересень 2025 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл