Звільнення з публічної служби під час війни: у НААУ вивчили законодавчі ініціативи | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Звільнення з публічної служби під час війни: у НААУ вивчили законодавчі ініціативи

Законодавство
12:18 Пт 28.11.25 104 Переглядів
Версія для друку

Впорядкування питань організації публічної служби та трудових відносин в умовах воєнного стану має забезпечувати справедливі умови праці, зрозумілі й адекватні гарантії для посадових осіб та інших працівників органів влади.

Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування висловив низку зауважень і пропозицій до проектів законів щодо припинення державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, звільнення працівників та інших особливостей трудових відносин на період дії режиму воєнного стану:

Вони передбачають зміни до Кодексу законів про працю та низки спеціальних законів, аби визначити загальні підстави припинення трудових договорів і повноважень посадових та виборних осіб в умовах війни.

За результатами аналізу законопроектів у НААУ підтримали основний проект Закону № 14063, зауваживши, що він може бути прийнятий за основу з урахуванням доопрацювання окремих положень. Натомість щодо проекту Закону № 14063-1 висловлено пропозицію його відхилити, оскільки запропоновані ним підстави припинення державної служби не враховують особливостей публічного врядування на прифронтових територіях, створюють колізії у регулюванні особливого періоду та несуть корупційні ризики. Положення проекту Закону № 14063-2 оцінюються як такі, що комплексно врегульовують відповідні питання і не містять істотних колізій, тому варто розглянути можливість їх використання під час доопрацювання основного проекту.

Серед окремих зауважень до основного проекту Комітет звертає увагу на запропоноване доповнення частини першої статті 36 КЗпП новим пунктом 8-4 про припинення трудового договору у разі неможливості встановити місце перебування працівника чи підтримувати з ним зв’язок понад шість місяців. Ця норма, на думку адвокатів, є надлишковою, оскільки чинний пункт 8-3 вже забезпечує роботодавцю достатні підстави для розірвання трудових відносин у випадку тривалої відсутності працівника без інформації про її причини, не покладаючи на органи місцевого самоврядування та військові адміністрації невластивих їм функцій з розшуку працівників. Сформована правозастосовна практика не свідчить про наявність прогалин чи колізій, які б виправдовували додаткове регулювання.

Суттєві зауваження викликають також зміни до статті 10 Закону «Про правовий режим воєнного стану» в частині розширення повноважень начальників військових адміністрацій населених пунктів щодо звільнення посадових осіб місцевого самоврядування та інших працівників органів влади. У запропонованій редакції не розмежовано, у яких випадках має застосовуватися звільнення, оголошення простою чи переведення на іншу посаду, що створює правову невизначеність, підґрунтя для фаворитизму та корупційні ризики під час прийняття рішень про припинення повноважень і трудових відносин.

Окремий блок зауважень стосується змін до статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Комітет критикує положення, які дозволяють розірвати трудовий договір після відновлення його дії у разі неможливості виконання умов однією зі сторін, оскільки це суперечить логіці інституту призупинення та фактично перетворює його на спрощений механізм звільнення, ставлячи працівника у гірше становище порівняно із запровадженням простою. Додаткові питання викликає підхід до розрахунку з працівниками, робочі місця яких розташовані на тимчасово окупованих територіях, зокрема відсутність узгодження із різними варіантами релокації роботодавця та відновлення діяльності.

Повний текст зауважень і пропозицій НААУ до законопроектів можна переглянути за посиланням.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Звільнення з публічної служби під час війни: у НААУ вивчили законодавчі ініціативи

Законодавство

Звільнення з публічної служби під час війни: у НААУ вивчили…

Впорядкування питань організації публічної служби та трудових відносин в умовах воєнного стану має забезпечувати справедливі умови праці, зрозумілі й адекватні гарантії для посадових осіб та інших працівників органів влади.

12:18 Пт 28.11.25 105
У CCBE засудили підміну НААУ громадськими організаціями

Самоврядування

У CCBE засудили підміну НААУ громадськими організаціями

26 листопада в Парижі в рамках заходів, організованих Радою адвокатів і правничих товариств Європи, відбулося засідання Платформи для обміну, співпраці та просвітницької діяльності (PECO-комітет CCBE).

15:34 Чт 27.11.25 403
Наслідки зупинення дії рішення КДКА розʼяснила РАУ

Етика

Наслідки зупинення дії рішення КДКА розʼяснила РАУ

Як рахувати строк дисциплінарного стягнення у вигляді зупинення права на заняття адвокатською діяльністю, якщо Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури тимчасово зупинила дію рішення КДКА регіону, а адвокат у цей період продовжував працювати?

14:38 Чт 27.11.25 274
Заява Комітету НААУ щодо маніпулятивного журналістського матеріалу

Самоврядування

Заява Комітету НААУ щодо маніпулятивного журналістського…

Заява Комітету НААУ з питань інформаційної політики та взаємодії із засобами масової інформації щодо маніпулятивного журналістського матеріалу, спрямованого на дискредитацію інституту адвокатури.

10:49 Чт 27.11.25 880
Висновки ЄСПЛ і ЄКСП у трудових спорах: проблеми застосування судами

Дискусія

Висновки ЄСПЛ і ЄКСП у трудових спорах: проблеми застосування…

14 листопада в Навчально-науковому інституті права КНУ імені Тараса Шевченка відбулася Всеукраїнська міждисциплінарна науково-практична конференція «Трудові та соціальні права в Україні: європейська інтеграція, воєнний стан, повоєнне відновлення».

9:59 Чт 27.11.25 278
Примусове виконання: посилювати наявні механізми, а не залучати нові органи

Законодавство

Примусове виконання: посилювати наявні механізми, а не залучати…

Обов’язкова участь органів опіки та соціальних служб на стадії примусового виконання рішень за участю дітей лише затягне провадження. Яких фахівців залучати, має вирішувати виконавець, а сторони й зараз можуть клопотати про участь соцпрацівників і психологів.

16:26 Ср 26.11.25 357
Як належно зафіксувати думку дитини для суду: поради адвокатам

Навчання

Як належно зафіксувати думку дитини для суду: поради адвокатам

У сімейних спорах, про визначення місця проживання, участь у вихованні, позбавлення чи поновлення батьківських прав, саме спосіб отримання та документування висловлювань дитини впливає на те, чи сприйме суд таку думку як автентичну, добровільну і вільну від тиску дорослих. Але відсутність єдиного підходу до з'ясування думки дітей, залучення психологів, застосування аудіо- чи відеофіксації та відображення цих даних у матеріалах справи створює ризики формального «вислуховування» та перекручення реальної волі дитини.

13:41 Ср 26.11.25 2741
В Едінбурзі говорили про війну в Україні та верховенство права

За кордоном

В Едінбурзі говорили про війну в Україні та верховенство права

21 листопада у приміщенні Faculty of Advocates, однієї з найстаріших адвокатських інституцій Європи, відбулася фахова дискусія «Війна в Україні та верховенство права». Захід об’єднав провідних українських і британських правників, які обговорили ключові виклики для систем правосуддя в умовах війни, агресії та загроз демократії.

10:07 Ср 26.11.25 966

Вестник:№ 10 жовтень 2025 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл