"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Безплатний проїзд транспортом для УБД: шлях вирішення питання запропонували у НААУ

Попри наявність в учасників бойових дій пільги безплатного проїзду міським транспортом, гарантованої законом, на практиці далеко не всі автомобільні перевізники готові безкоштовно везти таких осіб. Адже витрати за надані послуги наразі компенсуються не в повному обсязі.
У Центрі надання методичної допомоги та координації волонтерського руху адвокатів з правового захисту військовослужбовців при Національній асоціації адвокатів України дослідили положення національного законодавства та запропонували необхідні кроки для вирішення цієї проблеми.
Закон «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» надає пільгу безплатного проїзду усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, незалежно від відстані та місця проживання:
- учасникам бойових дій (п.7 ч. 1 ст. 12);
- особам з інвалідністю внаслідок війни, прирівняним до них особам, особам, що супроводжують особу з інвалідністю I групи (п.7 ч. 1 ст. 13).
Крім цього, військовослужбовці, які стали особами з інвалідністю внаслідок бойових дій, учасники бойових дій та прирівняні до них особи, а також батьки військовослужбовців, які загинули чи померли або пропали безвісти під час проходження військової служби, користуються правом безоплатного проїзду всіма видами міського пасажирського транспорту загального користування (крім таксі) в межах адміністративного району за місцем проживання (ч. 4 ст. 14).
Але реалізація гарантії безкоштовного проїзду пільговим категоріям населення негативно відображається на перевізниках. Останні не отримують належну плату за надані ними послуги та зазнають збитків.
У зв’язку із цим в Центрі звернули увагу, що Законом «Про автомобільний транспорт» урегульовані питання партнерства між перевізником та державою. Відповідно до ч.2 ст. 29 органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію. Відносини цих суб’єктів згідно зі ст. 31 визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування.
У договорі, зокрема мають визначатися:
- перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник;
- умови організації перевезень;
- показники якості транспортного обслуговування населення;
- термін роботи автомобільного перевізника;
- зобов'язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під'їзних шляхів у належному стані (для міських автобусних маршрутів);
- розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.
Види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень (ч. 4 ст. 37).
У зв’язку із цим, у НААУ запропонували місцевій владі Києва винести на обговорення та вжити таких заходів:
- Затвердити Порядок компенсації витрат автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів, що мають право на пільговий проїзд на міських маршрутах загального користування.
- Забезпечити укладення договорів з автомобільними перевізниками про компенсацію витрат від перевезень учасникам бойових дій та особам з інвалідністю внаслідок війни.
- Надати у 2024 році місцевим бюджетам субвенцію на компенсацію витрат пільгового проїзду учасникам бойових дій та особам з інвалідністю внаслідок війни.
Відповідні пропозиції були направлені Київському міському голові, голові КМДА Віталію Кличку. Також планується подати аналогічні пропозиції до голів інших міст України.
Забезпеченість базовими потребами учасників бойових дій, а також надання компенсацій автомобільним перевізникам сприятиме соціальній стабільності, допомагаючи уникнути можливих конфліктів чи невдоволеності серед ветеранів.
Нагадаємо, завданнями Центру надання методичної допомоги та координації волонтерського руху адвокатів з правового захисту військовослужбовців є:
- забезпечення ефективної співпраці зі Збройними Силами України з питань правничої допомоги військовослужбовцям та надання допомоги волонтерам, військовослужбовцям та членам їх сімей;
- забезпечення інформаційної , методичної та іншої підтримки адвокатів, які надаватимуть правничу допомогу військовослужбовцям pro bono в рамках волонтерського руху;
- розроблення проектів пропозицій з правозастосовних питань для поліпшення законодавчого середовища для військовослужбовців.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Дискусія
Незалежність адвокатури і підзвітність експертизи: моделі різні,…
В Україні співіснують дві різні моделі професійної організації: адвокатура зі сформованим самоврядуванням і судово-експертна діяльність, яка залишається підконтрольною державі. Як збалансувати підходи, забезпечити відкритість експертних висновків і налагодити ефективну взаємодію між фахівцями?

Взаємодія
Українські адвокати долучаються до формування стандартів етики ШІ
Штучний інтелект стрімко змінює юридичну практику. Водночас, без чітких етичних принципів його застосування зростають ризики, пов’язані із захистом прав людини і професійною відповідальністю тих, хто використовує новітні технології у своїй роботі.

Самоврядування
Рада адвокатів України звернулась до ВРП через затримку у…
13 червня 2025 року Голова Ради адвокатів України Лідія Ізовітова звернулась до Голови Вищої ради правосуддя Григорія Усика з приводу порушення строків формування нового складу Конкурсної комісії з добору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

Дискусія
Застава втрачає сенс, коли її розмір унеможливлює звільнення, -…
Комітет НААУ з питань захисту прав людини провів круглий стіл, присвячений обговоренню практики застосування застав. У фокусі — випадки, коли розмір застави є настільки завищеним, що фактично позбавляє людину свободи. Учасники заходу — адвокати, судді, представники правозахисних структур — проаналізували причини такої ситуації та окреслили можливі шляхи її подолання.

За кордоном
Після тимчасового захисту: майбутнє українців в ЄС обговорили у…
Як забезпечити права мільйонів українців після завершення дії тимчасового захисту в Європейському Союзі? Це питання стало одним із ключових на щорічній конференції Центру міграційної політики (MPC) та Глобальної обсерваторії з питань громадянства (GLOBALCIT), що проходила у травні у Флоренції (Італія).

Cудова практика
За використання адвокатами штучного інтелекту — довічне…
Невиправдане використання генеративного штучного інтелекту в юридичній практиці набуває ознак небезпечної тенденції й може підірвати засади правосуддя. Про такі ризики використання фейкових рішень, згенерованих ШІ, попередила суддя Високого суду Англії Вікторія Шарп.

За кордоном
Українські адвокати долучилися до найбільшої судово-експертної…
З 26 по 30 травня 2025 року в Конгрес-центрі Дубліна (Ірландія) відбулася міжнародна конференція Європейської академії судових наук (EAFS 2025) — найбільший у Європі професійний форум у сфері криміналістики та судової експертизи, який проводиться раз на три роки.

Законодавство
У НААУ застерігають від непропорційного нагляду за самоврядуванням
Попри досить гарні та дієві новели, які пропонуються у новому законопроекті з питань забезпечення законності у місцевому самоврядуванні, низка його положень містить колізії та не повністю відповідає сучасним вимогам до застосування Європейської хартії місцевого самоврядування.