Фіктивний шлюб має встановлювати виключно суд, а не органи ДМС, - круглий стіл | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Фіктивний шлюб має встановлювати виключно суд, а не органи ДМС, - круглий стіл

Дискусія
13:05 Вт 19.09.23 4821 Переглядів
Версія для друку

Зміни до Закону «Про імміграцію» в частині надання органам ДМС повноважень встановлювати фіктивність шлюбу, внаслідок укладання якого особа не може отримати дозвіл на імміграцію, не узгоджуються з приписами Сімейного кодексу і судовою практикою.

Негативні наслідки нових повноважень обговорили адвокати під час тематичного круглого столу, який нещодавно проводили в Національній асоціації адвокатів України. Ініціатором заходу виступив Комітет з питань міграційного права, громадянства, захисту від видворення та екстрадиції.

Йшлося про Закон № 3180-IX «Про внесення змін до Закону України «Про імміграцію» щодо вдосконалення умов і порядку імміграції в Україну іноземців та осіб без громадянства», який набере чинності вже за місяць, 20 жовтня.

Зокрема, його нова стаття 4-1 Закону визначає обставини, за яких факт перебування у шлюбі з громадянином України або іммігрантом не визнається підставою для надання дозволу на імміграцію, а також визначає механізм перевірки цих обставин:

«Факт перебування особи у шлюбі з громадянином України або іммігрантом не визнається підставою для надання дозволу на імміграцію за таких обставин:

1) один із подружжя отримав матеріальну компенсацію в обмін на надання вільної згоди на укладення шлюбу, якщо це не є обов’язковим при укладенні шлюбу за межами України відповідно до права іноземної держави;

2) подружжя не проживає спільно та не пов’язане спільним побутом;

3) подружжя не зустрічалося або не спілкувалося до укладення шлюбу;

4) подружжя не спілкується зрозумілою для обох мовою;

5) один із подружжя раніше вже перебував у шлюбі з громадянином України або іммігрантом, який не було визнано підставою для надання дозволу на імміграцію;

6) кожний із подружжя не володіє інформацією про дані іншого з подружжя особистого характеру (дата та місце народження, місце проживання, освіта, місце роботи, фах, віросповідання, наявність близьких родичів, особливості побуту та уподобань);

7) відмова особи від особистої присутності її чоловіка або дружини під час подання нею заяви про надання дозволу на імміграцію;

8) відмова кожного з подружжя від надання письмової згоди на проходження співбесіди та письмових тестів для перевірки обставин, визначених цією статтею.

Під час перевірки обставин, визначених цією статтею, проводяться співбесіди з іноземцем або особою без громадянства (у тому числі з використанням системи відеоконференцзв’язку для візуальної ідентифікації особи, яка подала заяву про надання дозволу на імміграцію до дипломатичного представництва чи консульської установи України за кордоном або після подання такої заяви на території України виїхала за її межі), іншим з подружжя, опитування інших осіб, якщо існує достатньо підстав вважати, що вони володіють відповідною необхідною інформацією, надсилаються запити до заінтересованих органів державної влади з метою отримання інформації про наявність/відсутність підстави для відмови у наданні дозволу на імміграцію».

Голова Комітету Дмитро Коваленко та член Ради Комітету Сергій Корнієнко звернули увагу на те, що положення цієї статті суперечать ст. ст. 21, 51 Конституції України:

«Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними».

«Шлюб ґрунтується на вільній згоді жінки і чоловіка. Кожен із подружжя має рівні права і обов'язки у шлюбі та сім'ї».

Спікери також зауважили, що нова стаття Закону про імміграцію не відповідає ст.ст. 3 і 21, ч. 1 ст. 24, ст. 36 ч. 1 ст. 45, ч. 4 ст. 56 Сімейного кодексу та  створює умови для свавілля та корупційної діяльності службових осіб органів міграційної служби.

Члени Ради Комітету Ігор Чмель і Сергій Кучерявенко  звернули увагу на проблеми, які можуть виникнути при застосуванні статті. Адже для Європейського Союзу проблема фіктивних шлюбів громадян-резидентів ЄС з іноземцями з метою легалізації проживання останніх є актуальною. Про це свідчить резолюція Ради Європейського Союзу від 04.12.97 «Про заходи, які необхідно вжити для протидії шлюбів за розрахунком».

Про судову практику визнання недійсним фіктивного шлюбу розповіла член Комітету НААУ з питань сімейного права Ольга Семенюк.  Адвокатка звернула увагу учасників круглого столу на те, що шлюб є фіктивним, якщо його укладено жінкою та чоловіком або одним із них без наміру створення сім'ї. Проте в діючому законодавстві немає чіткого визначення терміну «намір створення сім’ї». Це оціночне поняття і суд на підставі оцінки обставин справи та поданих доказів визначає його наявність чи відсутність.  Відповідно до існуючої практики, своєрідними ознаками фіктивного шлюбу можуть бути окремо або у сукупності, зокрема: 1) наявність корисливої мети (реєстрація шлюбу задля чогось) чи майнової вигоди від такого шлюбу; 2) окреме проживання подружжя; 3) відсутність спільно набутого майна; 4) відсутність турботи один про одного та взаємної матеріальної підтримки; 5) невизнання подружніх стосунків перед іншими людьми; 6) небажання народжувати спільних дітей чи їх відсутність; 7) фактичні сімейні стосунки з третіми особами; 8) демонстрування перед третіми особами відсутності фактичних шлюбних відносин і наголошення на фіктивності реєстрації шлюбу.

Член цього ж комітету Юрій Бабенко проаналізував повноваження ДМС щодо спростування фактів спільного проживання подружжя або ведення ними спільного господарства. Він наголосив на складності такої категорії справ і висловив думку, що непроживання спільно чи неведення спільного господарства має встановлюватися виключно в судовому порядку. І тільки за наявності відповідного рішення суду ДМС має відмовляти у виданні дозволу на імміграцію.

Популярні новини

У Страсбурзі обговорили роль адвокатури в превенції катувань у місцях несвободи

За кордоном

У Страсбурзі обговорили роль адвокатури в превенції катувань у…

18 грудня у Страсбурзі (Франція) відбувся міжнародний колоквіум, присвячений ролі адвокатури у запобіганні катуванням, нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню у місцях несвободи.

11:12 Пн 22.12.25 153
Сімейне право: Комітет НААУ опублікував бюлетень за III квартал 2025 року

Видання

Сімейне право: Комітет НААУ опублікував бюлетень за III квартал 2025…

Комітет НААУ з питань сімейного права підготував черговий інформаційний дайджест у сфері сімейного права — бюлетень за III квартал 2025 року (випуск 22). У ньому зібрано оновлення нормативного регулювання, добірку актуальної судової практики та огляд рішень ЄСПЛ, які мають значення для роботи адвоката.

12:41 Пт 19.12.25 609
Привітання з Днем адвокатури!

Привітання

Привітання з Днем адвокатури!

Шановні колеги!

8:47 Пт 19.12.25 8354
Як скласти кваліфікаційний іспит адвоката: практичні поради

Доступ до професії

Як скласти кваліфікаційний іспит адвоката: практичні поради

Складення кваліфікаційного іспиту адвоката не обмежується вивченням програм і білетів. Крім перевірки знань, це ще й тест на уважність до деталей: від подання заяви й підтвердження місця проживання до здатності виконати завдання у визначені часові межі.

13:43 Чт 18.12.25 850
Привітання з нагоди 10-річчя Вищої школи адвокатури

Привітання

Привітання з нагоди 10-річчя Вищої школи адвокатури

Шановні колеги!

17:39 Ср 17.12.25 402
Вийшов друком п’ятий том серії «Адвокатська біографістика» про Антіна Горбачевського

Видання

Вийшов друком п’ятий том серії «Адвокатська біографістика» про…

У видавничій серії НААУ «Адвокатська біографістика» побачило світ нове видання: «Адвокат Антін Горбачевський та його доба». Книга присвячена українському адвокату, громадському, державному та політичному діячу, видавцю, дипломату й меценату.

16:57 Ср 17.12.25 506
Бізнес на Мальті: реєстрація, ліцензії та податкові стимули обговорили в НААУ

Дискусія

Бізнес на Мальті: реєстрація, ліцензії та податкові стимули…

Однією із найбільш інвестиційно привабливих юрисдикцій Європейського Союзу залишається Республіка Мальта. Можливості створення та розвитку бізнесу в цій країни обговорили учасники круглого столу, організованого Комітетом НААУ з питань захисту бізнесу та інвесторів.

13:06 Ср 17.12.25 417
Недопустимість доказу через брак його ідентифікації у протоколі: чи потрібні зміни КПК?

Законодавство

Недопустимість доказу через брак його ідентифікації у протоколі: чи…

Кримінальний процесуальний кодекс уже зобовʼязує фіксувати в протоколі обшуку відомості про вилучені речі. Достатність ідентифікаційних ознак у кожному випадку має оцінювати суд, вирішуючи питання про допустимість доказів у конкретній справі.

15:53 Вт 16.12.25 1187

Вестник:№ 11 листопад 2025 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл