"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Законопроект №5107 містить порушення Конституції та стандартів незалежності адвокатури – Олександр Дроздов

Законопроект №5107, який передбачає запровадження оцінювання адвокатів БПД за системою peer review, порушує конституційні та міжнародні гарантії незалежності адвокатури.
Про це заявив Голова Комітету з питань БПД Олександр Дроздов під час засідання Комітету ВР з питань правої політики.
«Конгломерат норм Конституції (ст. 131-2), системного тлумачення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практики ЄСПЛ свідчить про те, що це є дуже серйозне втручання в незалежність адвокатури», - переконаний Олександр Дроздов.
До особливих ризиків він відніс відсутність чіткого обґрунтування підстав зміни системи оцінки якості БПД, яка діє за чинним законодавством, і аргументів щодо її неефективності. Звіт про діяльність адвокатів у системі БПД, навпаки, свідчить про високу якість надання ними безоплатної правничої допомоги. При цьому сама діяльність центрів БПД не проходить жодних оцінок на ефективність і прозорість.
Голова профільного комітету НААУ уточнив, принцип незалежності адвокатури не може бути порушений з огляду на міжнародні стандарти, зокрема, Керівні принципи Комітету міністрів РЄ щодо ефективності та дієвості системи БПД у сферах цивільного й адміністративного права. В цьому документі зазначається необхідність враховувати незалежність адвокатури при наданні правничої допомоги за рахунок держави.
Практика ЄСПЛ також свідчить про те, що сам факт фінансування коштом бюджету не є достатнім для того, щоб держава втручалася у діяльність кожного адвоката, який надає БПД. Зокрема, у рішенні Імбріоша проти Швейцарії ЄСПЛ вказує, що «Із незалежності адвокатури від держави слідує, що поведінка захисника стосується в основному обвинуваченого і його адвоката. Держава має втручається лише тоді, коли неспроможість державного захисника стає очевидно або якщо про це було повідомлено». Аналогічна позиція ЄСПЛ висловлена у рішенні по справі Дауд проти Португалії.
Олександр Дроздов вказав на те, що надання правничої професійної допомоги є виключною компетенцією адвокатів, проте в системі БПД цю функцію виконують юристи.
«В системі БПД є юристи, яких треба перевіряти, і є адвокати, стосовно яких зовсім інші процедури на конституційному рівні, на рівні профільного закону; діє структура органів адвокатського самоврядування, які виступають квазісудовими органами щодо адвокатів, і діяльність яких перевіряється не Міністерством юстиції, а судом»,- наголосив Олександр Дроздов. Він додав, що в законопроекті №5107 поглиблена ця підміна конституційного поняття професійної правничої допомоги, яка надається виключно адвокатами, і передбачається надання такої допомоги юристами. Це, в свою чергу, призведе до порушення іншого права громадян – на вільний вибір захисника.
Під час засідання Комітету ВР Голова НААУ Лідія Ізовітова також вказала на таку проблему, як відсутність оцінки роботи юристів у системі БПД.
«БПД наразі надається просто юристами. І, звичайно, наскільки вона якісна ніхто не розуміє. Якщо це не адвокати, а просто юристи то контроль за якістю мав би бути. Потрібно розділити: адвокати, які сьогодні мають свою модель контролю і діють відповідно до стандартів 2008 року, і не адвокати, для перевірки яких могла бу бути комісія. Вона могла б утворюватися наказом Міністерства юстиції, і тоді в статті 6-2 має бути виписано, що peer review не стосується адвокатів, а лише юристів, які надають БПД», - запропонувала Голова НААУ.
Нагадаємо, Комітет ВР з питань правової політики рекомендував законопроект №5107 до включення до порядку денного. При цьому члени комітету висловилися за вилучення статті 6-2, яка передбачає запровадження перевірки адвокатів БПД за системою peer review.
Фото з архіву НААУ
Популярні новини

Різне
Адвокати підсумували тиждень захисту бізнесу велозаїздом
У НААУ завершили тиждень захисту бізнесу незвичним форматом. Після оприлюднення тематичних публікацій і проведення серії круглих столів про наслідки скасування Господарського кодексу адвокати зібралися на підсумкове засідання… у крос-кантрійних перегонах.

Дискусія
Чому в затримці формування КК ВККС адвокати вбачають загрозу…
Для України звичною стала практика, коли норми закону спершу приймаються, а потім нівелюються. Але коли реформа за реформою обирають взірців доброчесності, а їх «святість» порушує будь-які закони, логіка побудови карткового будиночку ламається вщент.

Дискусія
Експерти мають винятковий потенціал, який варто розвивати спільно…
Професії адвоката і експерта можуть і повинні розвиватися, навчаючись одна в одної, обмінюючись досвідом та кращими практиками. Разом ми зможемо побудувати сильну, незалежну та ефективну систему правосуддя, гідну європейської України.

Взаємодія
У вихідні не працюватимуть електронні судові сервіси
На суботу, 12 липня, заплановано глобальні роботи на інфраструктурі ДП «Інформаційні судові системи». У звʼязку із цим, в цей день з продовженням на 13 липня, можуть бути недоступні сервіси електронного суду, електронного кабінету та інші.

Дискусія
Як пережити скасування ГК без утрат — радили адвокати за круглим…
Що зміниться для бізнесу після скасування Господарського кодексу? Як тепер укладати договори, хто нестиме відповідальність, як захищати інтереси у спорах і чим компенсувати втрату спеціального регулювання?

Дискусія
Прозорі правила будівельної галузі: навіщо Україні Містобудівний…
Українське містобудівне законодавство залишається фрагментарним, суперечливим і непридатним до завдань відбудови. Тож ідея кодифікації викликає значний інтерес і серед юристів, і серед фахівців будівельної галузі.

Дискусія
Укріплення суверенітету країни потребує нової моделі формування…
Модель конкурсної комісії з добору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів, запроваджена як антикризова, себе вичерпала. Бездіяльність ВРП щодо формування нового складу КК, відсутність відповідальності та наявні ознаки політичного впливу свідчать: повноваження мають бути передані безпосередньо законодавчо визначеним субʼєктам формування ВККС.

Законодавство
Аграрна підтримка не може зводитися до досягнення KPI – Комітет НААУ
Підміна державної аграрної політики орієнтацією на показники ігнорує реальні потреби сільського господарства в умовах війни.