Зміни до Конституції в частині правосуддя постійно демонструють дефіцит легітимності - Марина Ставнійчук | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Зміни до Конституції в частині правосуддя постійно демонструють дефіцит легітимності - Марина Ставнійчук

Різне
18:13 Пт 25.09.20 2513 Переглядів
Версія для друку

Зміни до Конституції в частині правосуддя постійно демонструють дефіцит легітимності і на даному етапі ставлять питання про повноту державного суверенітету.

Про це заявила під час ІІ-го Одеського Конституційного форуму «Судове врядування та Конституціоналізм: синергія заради ефективності» Голова Комітету з питань верховенства права НААУ, екс-член Венеційської комісії Марина Ставнійчук.

В своєму виступі вона нагадала ключові етапи формування конституційних основ правосуддя та подальших змін до Основного закону, які стосувалися судової влади і суміжних інституцій. В Україні відбулося шість  етапів конституційного процесу, у тому числі щодо судової влади, а саме: 1991 – 1996 рр., 1997 – 2004 рр., 2004 – 2010 рр., 2010 – 2013 рр., 2014 – 2016 рр., 2019 почався новий актуальний етап судової реформи. За цей період часу Венеційською комісією було надано 25 Висновків та Рекомендацій щодо судової реформи, із них 13 - щодо конституційних змін і судової влади. Однак, внаслідок помилок у побудові діалогу з Венеційською комісією роль міжнародного партнера в судовій реформи займають інші структури без відповідного досвіду і компетенцій. При цьому міжнародні інституції втручаються не лише на рівні публічних політичних позицій, а й через вимогу формального закріплення повноважень іноземних громадян у сфері функціонування судової влади, фактично у державний суверенітет держави на постійній основі

«За майже 30 років фактично не завершувався конституційний процес. Зараз посли Великої сімки наполягають на запровадженні в Україні нової судової реформи, і це не може не обурювати»,  - сказала Марина Ставнійчук.  

За цей проміжок часу було ухвалено декілька концептуальних базових етапних ідеологічних стратегічних документів щодо судової реформи. Наприклад, Концепція судово-правової реформи в Україні, затверджена Постановою парламенту у квітні 1992 року, Концепція вдосконалення судівництва для утвердження справедливого суду в Україні відповідно до європейських стандартів, затверджена Указом Президента України В. Ющенка № 361 від 10 травня 2006 року, дуже амбіційна Стратегія реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015 – 2020 роки була прийнята Президентом Порошенком, «і багато суміжних інститутів на собі відчули сенс цієї стратегії».

Наявна низка Рішень і Висновків Конституційного Суду України у ході здійснення превентивного і наступного конституційного контролю. У січні 2015 року Конституційний суд за 3 дні надав висновки на останній з проектів законів Петра Порошенка стосовно судової реформи і внесення змін до Конституції, не акцентуючи на тому, що вони були прийняті у порушення регламенту ВР в ході політичних домовленостей.

«Триває безкінечний процес удосконалення процесуального і спеціального матеріального законодавства. Попри зовнішню, формально-показову демонстрацію наявності національного концепту судової реформи, все ж реальний алгоритм реформування Конституції вказує на постійно існуючий дефіцит легітимності», - наголосила Марина Ставнійчук.

За її словами, ключова позиція, на якій увесь час наполягала Венеційська комісія (згодом до цієї позиції долучився і ЄСПЛ, зокрема, у справі «Олександр Волков проти України») – це те, що реформа має розпочатися і здійснюватися зі збалансованих змін до Конституції України. Проте, ця рекомендація була перекреслена тим, що ігнорувалася думка спеціально створених структур для реформи на кшталт Конституційної Ради, Асамблеї тощо, а також документи концепцій, проектів змін. Так відбувалося у період, до прикладу, 2006 – 2010 рр. та 2010 – 2013 рр.. Інша причина, з якої згадана позиція Венеціанки ігнорувалася, - політичні кризи і домінування політичних цілей.

«Забезпечення тих чи інших політичних інтересів політиків відбувалося за рахунок перезавантаження судової влади, суддівського корпусу та забезпечення політичних і корпоративних впливів владної сили (президента, окремих представників парламенту) на судову владу тощо. Як це, наприклад, було у період 2014 – 2016 рр і ця тенденція, на жаль, і зараз має місце», - констатувала Марина Ставнійчук. В цьому контексті вона нагадала про порушення у порядку прийняття змін до профільного законодавства і Конституції від 2016 року, які є наразі чинними.

«Після обрання Порошенка парламент з новою президентською більшістю відхиляє 3 липня 2014 р. проект Закону «Про внесення змін до Конституції України щодо посилення гарантій незалежності суддів» (2522-а), що на той час отримав серйозну підтримку Венеційської комісії. Він міг відчинити вікно можливостей для всеосяжної судової реформи відразу після обрання нової влади, однак цього зроблено не було. Натомість, тоді було прийнято три знакові Закони України «Про відновлення довіри до суддівської влади в Україні» від 8 квітня 2014 р. № 1188-VII, «Про очищення влади» від 16 вересня 2014 р. № 1682-VII, «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12 лютого 2015 р. № 192-VIIІ, які подавалися як позачергові «перші кроки» повномасштабної реформи судочинства», - нагадала Марина Ставнійчук.

Проте, насправді, ці закони  були люстрацією суддівського корпусу, повним знищенням довіри до судової влади, створенням умов для власного перезавантаження як судів, насамперед - вищих, так і відповідних органів ВРЮ, ВККС, суддівського самоврядування. В результаті, судова система була паралізована на декілька років.

«Це усе одразу відобразилося на  якості правосуддя, на ефективності і незалежності, ми порушуємо ст. ст. 6, 8 Конвенції про захист прав людини і основних свобод), а Україна входить до лідерів по кількості звернень громадян до ЄСПЛ. Наразі робота над судовою реформою зберігає тенденції, які були закладені в попередні періоди. Це дефіцит відкритості і інклюзивності процесу розробки законопроектів. «Властивими для процедур ухвалення цих законів є монополізація владою права на обговорення, дискусії; усунення від реальних засобів впливу на зміст ухвалених рішень судів, органів суддівського врядування; усунення від участі в обговоренні професійної, зокрема, адвокатської спільноти; тому адвокатура відвойовувала своє право бути частиною законодавчого процесу щодо профільного законодавства; використання спеціальної «касти» реформаторів, «грантових активістів», що паразитують на проблемах судової влади, боротьбі із корупцією», - сказала Марина Ставнійчук.

До цього переліку тенденцій вона також додала надто часті зміни до законодавства, коли ефекти від реформи немає можливості оцінити на практиці.

Популярні новини

Гарантії для батьків, які виховують дітей самі, не мають обмежувати право на шлюб

Законодавство

Гарантії для батьків, які виховують дітей самі, не мають обмежувати…

Ідея зрівняти гарантії для батьків, які самостійно виховують дітей, заслуговує на підтримку. Разом із тим, законодавчі зміни не повинні обмежувати право батька на шлюб і мають враховувати реальні, в тому числі воєнні, обставини самостійного виховання дитини.

10:48 Ср 03.12.25 215
Відступи від якості питної води: закон має містити чіткі правила

Законодавство

Відступи від якості питної води: закон має містити чіткі правила

Запровадження до законодавства поняття «тимчасові відступи від вимог до якості питної води» без чіткого визначення та запобіжників, створює ризики для санітарно-епідеміологічної безпеки, прав споживачів і відповідності України європейським стандартам у сфері водопостачання.

16:31 Вт 02.12.25 296
Межі критики суду адвокатом дослідив ЄСПЛ

Cудова практика

Межі критики суду адвокатом дослідив ЄСПЛ

Адвокат має право гостро критикувати дії суду в межах провадження, якщо це потрібно для захисту клієнта, а не для особистої образи судді. Покарання за такі слова можливе лише у виняткових випадках і не повинно змушувати адвокатів мовчати.

15:54 Вт 02.12.25 2777
Передбачуваність і захист інвестицій: уроки проєкту для Криворізького району

Дискусія

Передбачуваність і захист інвестицій: уроки проєкту для…

Інвестор передусім оцінює три речі: передбачуваність рішень, захист інвестицій та ефективність процедур. У багатьох громадах ці умови лише формуються, тому кожен крок інвестора пов’язаний з додатковими юридичними й фінансовими ризиками.

13:09 Вт 02.12.25 216
У НААУ представили звіт про порушення прав адвокатів у ТЦК

Гарантії діяльності

У НААУ представили звіт про порушення прав адвокатів у ТЦК

Комітет захисту прав адвокатів та гарантій адвокатської діяльності НААУ підготував зведений звіт про порушення професійних прав адвокатів і гарантій адвокатської діяльності з боку територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки за період з 2022 року до першого півріччя 2025 року.

11:41 Вт 02.12.25 924
Українські судді та адвокати обговорили міжнародні спори у Лондоні

За кордоном

Українські судді та адвокати обговорили міжнародні спори у Лондоні

У Лондоні, в офісі міжнародної юридичної фірми Kennedys, відбувся професійний захід у рамках Institutional Study Visit, присвячений сучасним аспектам міжнародних комерційних спорів та арбітражу. Участь у заході взяли українські судді та група українських адвокатів і юристів. Захід організувала член Ради Комітету НААУ з примусового виконання рішень Наталя Гнєзділова, що забезпечило високий професійний рівень програми та змістовний обмін досвідом між українськими та британськими фахівцями. До дискусії долучився також представник НААУ у Республіці Австрія (м. Інсбрук) Леонід Танцюра.

15:38 Пн 01.12.25 701
Наблизити адвокатуру до кращих європейських практик – ратифікувати Конвенцію РЄ

Дискусія

Наблизити адвокатуру до кращих європейських практик –…

Обговорення реформи адвокатури має спиратися на реальні умови: безпекові ризики воєнного часу, жорсткі процедурні вимоги до скликання з’їзду, відповідність закону європейським стандартам та пріоритет ратифікації Конвенції про захист професії адвоката.

12:52 Пн 01.12.25 567
Компенсація інвестицій через податки: ризики законопроекту №13415

Законодавство

Компенсація інвестицій через податки: ризики законопроекту №13415

Ідея створення системи податкових стимулів для переробної промисловості безумовно заслуговує на підтримку. Разом із тим, блоки державної допомоги, податкових пільг і адміністрування Реєстру інвесторів потребуть доопрацювання.

12:04 Пн 01.12.25 254

Вестник:№ 10 жовтень 2025 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл