У НААУ застерігають від непропорційного нагляду за самоврядуванням | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

У НААУ застерігають від непропорційного нагляду за самоврядуванням

Законодавство
14:28 Ср 11.06.25 500 Переглядів
Версія для друку

Попри досить гарні та дієві новели, які пропонуються у новому законопроекті з питань забезпечення законності у місцевому самоврядуванні, низка його положень містить колізії та не повністю відповідає сучасним вимогам до застосування Європейської хартії місцевого самоврядування.

Про це зауважив Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування за підсумками аналізу проекту Закону №13150 від 03.04.2025 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування» (далі – проект Закону). Проект нещодавно був ухвалений Верховною Радою за основу.

Жодне положення Хартії не зобов’язує центральні органи влади встановлювати механізм адміністративного нагляду (зокрема і за законністю рішень органів місцевого самоврядування), однак за висновками Ради Європи, Україна – це єдина європейська країна, яка не врегулювала систему нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування на законодавчому рівні. Спроби впорядкувати це питання здійснюються в Україні з 2018 року та є предметом широких дискусій різних національних зацікавлених сторін та експертного середовища.

Серед позитивних підходів, які запропоновано використати у проекті Закону, слід відзначити:

  1. підсилення консультативної ролі державних органів із забезпечення законності, які будуть направлені на превентивну допомогу ОМС під час підготовки та прийняття ними відповідних актів (передбачається обов’язок держави щодо регулярного інформування ОМС про зміни у законодавстві, що стосуються місцевого самоврядування, про практику забезпечення законності актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування, та проведення попередніх консультацій щодо проектів актів за індивідуальним запитом);
  2. закріплення принципу апостеріорного нагляду (моніторинг та вжиття заходів реагування щодо визначених законом актів ОМС після їх прийняття – що є найм’якішою та найбільш домірною формою адміністративного нагляду у розумінні Хартії);
  3. право на оскарження актів ОМС, у яких виявлено ознаки порушення, виключно у судовому порядку, після обов’язкового застосування органом із забезпечення законності заходів досудового реагування (відповідає кращим європейським практикам та свідчить про досить збалансований підхід держави);
  4. закріплення права на вжиття заходів реагування на виявлені порушення лише головою відповідної місцевої державної адміністрації або його заступником, який тимчасово здійснює повноваження голови такої місцевої державної адміністрації (перешкоджатиме необґрунтованим втручанням у діяльність місцевих самоврядувань з боку представників органів із забезпечення законності регіонального рівня);
  5. створення дворівневої системи органів із забезпечення законності – із регіональним та національним статусом (також говорить про домірний та збалансований підхід до організації забезпечення законності).

До головних недоліків проекту Закону слід віднести:

  1. колізію через застосування понять «нагляд» та «контроль» до заходів, які передбачається вживати щодо актів ОМС та їх посадових осіб, що мають охоплюватись предметом забезпечення законності;
  2. залишення без змін чинної редакції ст. 16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», якою вже передбачено систему контролю за виконанням ОМС базового рівня делегованих повноважень;
  3. збереження за місцевими державними адміністраціями, повноваження яких щодо контролю за ОМС значно розширяться, галузевих повноважень;
  4. наділення додатковими контрольно-наглядовими функціями голів відповідних місцевих державних адміністрацій, які належать до політичних посад (не мають статусу державних службовців та, відповідно, не підпадають під дію вимог щодо політичної нейтральності та неупередженості).

Новелою, яка може як принести багато користі місцевому самоврядуванню, так і зашкодити його автономії, є пропозиція проекту Закону створити Єдиний реєстр актів місцевого самоврядування як державну інформаційно-комунікаційну систему, призначену для збирання, накопичення, обробки та зберігання актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Попри загальну потенційну користь від подібного цифрового ресурсу, мета його створення (забезпечення здійснення нагляду за законністю) не корелюється із обсягом інформації, який він має містити (усі акти ОМС та їхніх посадових осіб, а не лише акти, що будуть охоплюватись предметом забезпечення законності).

У НААУ зауважили, що наявність Реєстру актів істотною мірою сприятиме прозорості діяльності місцевого самоврядування, формуванню єдиної правозастосовної практики в усіх сферах місцевого самоврядування та уніфікації підходів до адміністративної процедури. Такий підхід не є унікальним для України і відображує загальносвітову тенденцію до цифровізації та захисту на національному рівні усіх сервісів, пов’язаних із наданням публічних послуг чи іншою діяльністю органів влади.

Однак запропонований проектом Закону підхід, суперечить сучасному офіційному тлумаченню п. 3 ст. 8 Хартії, згідно з яким контрольний (наглядовий) орган при здійсненні своїх прерогатив щодо забезпечення законності в органах місцевого самоврядування зобов’язаний використовувати метод, який найменше впливає на місцеву автономію і водночас дозволяє досягти бажаного результату. Створення такого об’ємного за своїм змістом цифрового сервісу, як Єдиний державний реєстр актів місцевого самоврядування, виключно з метою забезпечення нагляду діяльністю органів місцевого самоврядування не можна розцінювати як пропорційний захід з боку держави. При цьому заявлена мета створення реєстру (нагляд за діяльністю) не відповідає обсягу зобов’язань, що пропонується покласти на місцеве самоврядування у частині внесення відомостей та оброблення даних.

Повністю зауваження і пропозиції НААУ до проекту Закону №13150 можна переглянути за посиланням.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Куди веземо зерно: нові ринки, старі бар’єри і довгий шлях до ЄС

Дискусія

Куди веземо зерно: нові ринки, старі бар’єри і довгий шлях до ЄС

Нещодавнє відкриття ринку Султанату Оман для української аграрної продукції — вже дев’ятий новий експортний напрям з початку 2025 року. Але за цим — не просто зростання цифр, але й перебудова логістики, відновлення довіри і пошук рівних правил гри.

15:02 Пт 18.07.25 121
19 липня можливі обмеження у роботі електронних кабінетів адвокатів

ЄРАУ

19 липня можливі обмеження у роботі електронних кабінетів адвокатів

У суботу, 19 липня, у звʼязку із плановими технічними роботами буде тимчасово обмежений доступ до особистих електронних кабінетів адвокатів на сайті Національної асоціації адвокатів України.

13:57 Пт 18.07.25 186
Ідея відновити повноваження КК ВККС суперечить Конституції – Комітет НААУ

Законодавство

Ідея відновити повноваження КК ВККС суперечить Конституції –…

Законопроект №13382 про внесення змін про удосконалення процедури конкурсу на зайняття посади члена ВККС суперечить Конституції, не забезпечує вдосконалення процедури, а тому його включення до порядку денного сесії ВР є недоцільним.

12:43 Пт 18.07.25 132
Чому переписування регламентів ЄС у закони — не найкраще рішення

Законодавство

Чому переписування регламентів ЄС у закони — не найкраще рішення

Замість того, аби переписувати до законів України положення регламентів ЄС, варто розпочати пошук механізмів врахування останніх як елементів національного права. З набуттям членства України у ЄС всі ці документи автоматично стануть частиною законодавства, тож важливо вчитися працювати з ними вже зараз.

16:34 Чт 17.07.25 268
Тих, хто ототожнює адвокатів з клієнтами, штрафуватимуть – ухвалено закон

Законодавство

Тих, хто ототожнює адвокатів з клієнтами, штрафуватимуть – ухвалено…

Публічне ототожнення особою адвоката з клієнтом, якому таким адвокатом надається професійна правнича допомога стане адміністративним правопорушенням, а форми втручання в діяльність адвоката, відповідальність за яке передбачена ст. 397 Кримінального кодексу, - деталізовано.

17:49 Ср 16.07.25 3172
Вимкни справу: чим ризикує адвокат, ігноруючи режим сну

Навчання

Вимкни справу: чим ризикує адвокат, ігноруючи режим сну

У юридичній практиці складно уникнути перенавантаження: дедлайни, багатозадачність, емоційна робота з клієнтами, публічні виступи. Але саме ці фактори роблять адвокатів особливо вразливими до наслідків хронічного недосипу.

14:26 Ср 16.07.25 232
НААУ передала зауваження до імміграційного закону Португалії

За кордоном

НААУ передала зауваження до імміграційного закону Португалії

Представник Національної асоціації адвокатів України в Португалії Віктор Архіпов обговорив з новообраним головою Ордену адвокатів Португалії Жоао Массано низку питань, що стосуються правового становища українців у країні.

12:18 Ср 16.07.25 2285
Адвокати та архівісти об’єдналися для збереження правової спадщини

Взаємодія

Адвокати та архівісти об’єдналися для збереження правової…

Національна асоціація адвокатів України, Рада адвокатів Львівської області та Центральний державний історичний архів України у м. Львів підписали Меморандум про співпрацю. Документ відкриває нові можливості для вивчення та популяризації історії української адвокатури, архівних досліджень і створення спільних науково-просвітницьких проектів.

11:41 Вт 15.07.25 376

Вестник:№6 червень 2025 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл